Page 2 - Klinika Nr 31–32 (36–37)/2021–2022
P. 2
W numerze SZANOWNI CZYTELNICY!
Oddając w Państwa ręce jesienny numer cza-
3 Involvement of Irish legal clinics in abortion rights sopisma „Klinika”, chciałbym podziękować.
kończącej swoją misję – Redaktor Naczelnej
activism, as an example for the way forward in Poland.
Magdalena Gabrysiak, Barbara Namysłowska-Gabrysiak – dr Marcie Skrodzkiej za Jej wieloletnią pracę
i zaangażowanie w tworzeniu czasopisma
„Klinika” – pracę przyczyniającą się do roz-
9 Profil nauczyciela klinicznego. Wstęp do rozważań woju holistycznego i klinicznego nauczania
Profile of clinical legal education teacher. Introduction
na wszystkich wydziałach prawa w Polsce.
to the issue Jednocześnie chciałbym podziękować Pre-
Katarzyna Julia Kowalska, Aleksandra Partyk zesowi Zarządu Fundacji Uniwersyteckich
Poradni Prawnych – dr. Filipowi Czernickiemu
14 Prawo medyczne z perspektywy nauczania klinicznego – za powierzenie misji redagowania „Kliniki”. Przede wszystkim jed-
nak chciałbym podziękować dr hab. Barbarze Namysłowskiej-Gabrysiak
Medical law in the legal clinic education
Katarzyna Syroka-Marczewska za wsparcie, bez którego – raczkując w roli redaktora naczelnego – nie
poradziłbym sobie z przygotowaniem tego numeru czasopisma.
Zebrane w tym numerze artykuły zostały opracowane przez Autorki
20 koronawirusowej rzeczywistości cyfrowej i Autorów pracujących zarówno w Polsce, jak i za granicą w znakomi-
Konsekwencje wyroku Schrems II w dobie
tych instytucjach publicznych (University of Cambridge, Uniwersytet
Consequences of the Schrems II judgment in the era of Warszawski, Uniwersytet w Białymstoku oraz Polska Akademia Nauk)
coronavirus digital reality oraz niepublicznych (Krakowska Akademia im. A.F. Modrzewskiego
Agnieszka Krzyżak oraz Wyższa Szkoła Nauk Społecznych PEDAGOGIUM w Warszawie).
To z kolei wskazuje, że w środowisku klinicznym wciąż drzemie ogrom-
ny potencjał. Dlatego – składając kolejny numer „Kliniki” – chciałbym
25 przez rozwój sztucznej inteligencji dążyć do zamieszczania w nim przynajmniej jednej publikacji anglo-
Wyzwania dla prawa karnego i cywilnego niesione
języcznej, tak żeby z czasem następne wydania mogły zawierać teksty
Challenges to civil and criminal law related with nauczycielek i nauczycieli klinicznych, nie tylko z Polski, ale z całego
the development of artificial intelligence świata, co – mam nadzieję – wpłynie na rozwój debaty środowiskowej,
Piotr Betkowski nawiązującej do aktualnych problemów społecznych i prawnych danego
państwa, regionu oraz kontynentu.
Pierwszy tekst – autorstwa Magdaleny Gabrysiak i dr hab. Barbary
Namysłowskiej-Gabrysiak – poświęcony został aktualnemu problemowi
Polecamy najnowszy numer społecznemu, dotyczącemu praw reprodukcyjnych w Polsce i na świecie,
EDUKACJI PRAWNICZEJ z uwzględnieniem metod działania stosowanych przez kliniki prawa
w Irlandii. W artykule tym Autorki wskazują możliwe drogi wykorzy-
stania potencjału klinik prawa w Polsce w prowadzeniu działań społecz-
nych na rzecz zmian prawa w zakresie dostępu do przerywania ciąży.
W drugim tekście Autorki – dr Katarzyna Julia Kowalska oraz dr Alek-
sandra Partyk – podjęły aktualny i istotny temat fenomenu profilu oraz
specyfiki pracy nauczycieli klinicznych, który to tekst powinien prowa-
dzić do debaty środowiskowej na temat kierunków oceny i możliwości
ewentualnych zmian w zatrudnianiu w klinikach prawa w świetle prze-
pisów ustawy z 20.7.2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Trzeci tekst – opracowany przez dr Katarzynę Syrokę-Marczewską
– zwraca uwagę na szczególnie ważny w trakcie pandemii problem roli
udziału studentek i studentów w programach klinicznych w nauczaniu
prawa medycznego. Pewne jest, że kliniki prawa będą musiały coraz
częściej mierzyć się ze sprawami z zakresu prawa medycznego – w tym
też prawa farmaceutycznego. Zdaniem Autorki zadaniem klinik prawa
jest w szczególności wskazywanie różnych dróg dochodzenia roszczeń
związanych z niewłaściwą opieką medyczną i trybu składania skarg
na nieprawidłowe leczenie, naruszenia praw pacjentów, a także błędy
organizacyjne.
Dwa ostatnie teksty mające na celu wywołanie szeroko rozumianej
debaty środowiskowej to artykuł mgr Agnieszki Krzyżak, na temat kon-
sekwencji wyroku Schrems II w dobie koronawirusowej rzeczywistości
cyfrowej, oraz Piotra Betkowskiego – dotyczący wyzwań dla prawa karne-
go i cywilnego niesionych przez rozwój sztucznej inteligencji.
Życzę Państwu zdrowych, pełnych ciepła i nadziei Świąt Bożego Naro-
dzenia oraz szczęśliwego Nowego Roku, a nade wszystko przyjem-
nej lektury. Zachęcam do pisania oraz przesyłania tekstów – w tym
zwłaszcza anglojęzycznych – dotyczących Państwa doświadczeń zdo-
bywanych w klinikach prawa w Polsce i na świecie. Quod felix, faustum
fortunatumque sit!
Radca prawny Paweł Klimek
d
y
w
e-wydanieie
an
-
edukacjaprawnicza.pl KLINIKA Nr 31-32 (36-37)/2021-2022 1
Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb 1 17.12.2021 11:33
17.12.2021 11:33
Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb 1
aktualny numer
do pobrania na:
edukacjaprawnicza.pl