Page 31 - Klinika nr 15 (19)/2013
P. 31

DEBATA ŚRODOWISKOWA


możliwość przeglądania akt sprawy czy też nieskrępowany dostęp określenia wzoru i sposobu udostępnienia urzędowego formularza
do interesujących go przepisów, literatury fachowej i orzecznictwa. wniosku o przyznanie prawa pomocy w postępowaniu przed sąda­
Okoliczność, że pozostaje odpowiedzialny za taki stan rzeczy oraz mi administracyjnymi oraz sposobu dokumentowania stanu ma­
18
że w pewnym stopniu ograniczony jest swoimi możliwościami inte­ jątkowego, dochodów lub stanu rodzinnego wnioskodawcy , wy­
13
lektualnymi, ma w tym aspekcie znaczenie drugorzędne . dany na podstawie art. 256 PostAdmU, w rubryce 4 przewiduje dla
W postępowaniu sądowoadministracyjnym, w którym w ramach strony możliwość zakreślenia, o przyznanie jakiego pełnomocnika
przyznanego prawa pomocy został ustanowiony pełnomocnik wnosi. Z powyższego wynika, że ustawa oraz wydane na jej pod­
z urzędu, sąd nie dokonuje następnie oceny prawidłowości jego stawie rozporządzenie przyznaje stronie prawo wyboru rodzaju
działania oraz adekwatności podejmowanych przez niego czyn­ pełnomocnika. Żaden przepis nie uprawnia jednocześnie sądu roz­
ności, nawet w sytuacji zgłaszania przez stronę zastrzeżeń w tym poznającego wniosek o przyznanie prawa pomocy do samodzielnej
zakresie. Przepisy PostAdmU nie przewidują bowiem możliwości zmiany wniosku w zakresie wyboru rodzaju pełnomocnika. Sąd,
dokonania przez sąd weryfkacji działań pełnomocnika z urzędu rozpoznając pozytywnie wniosek o przyznanie prawa pomocy, ma
pod kątem rzetelności wykonywanych działań i etyki zawodowej. obowiązek przyznania pełnomocnika wybranego przez stronę .
19
Dlatego też strona, której nie odpowiada sposób, w jaki jest repre­ W postępowaniu sądowoadministracyjnym brak jest również pod­
zentowana przez wyznaczonego pełnomocnika z urzędu, powinna staw do ustanowienia dwóch pełnomocników z urzędu w ramach
swoje zastrzeżenie zgłosić odpowiednio uprawnionym organom przyznanego stronie prawa pomocy. Dla zapewnienia skarżącemu
korporacji zawodowych, a nie sądowi . należytej reprezentacji przed sądem administracyjnym wystar­
14
Zaistnienie tego rodzaju okoliczności czyni również niedopusz­ czające jest ustanowienie z urzędu jednego pełnomocnika w oso­
czalnym wniosek o wyznaczenie kolejnego pełnomocnika z urzę­ bie adwokata, stąd żądanie ustanowienia dwóch pełnomocników
du. Jeżeli pomimo ustanowienia pełnomocnika z urzędu stronie z urzędu, zarówno adwokata, jak i radcy prawnego, nie zasługuje
nie odpowiada sposób, w  jaki jest reprezentowana, to powinna na uwzględnienie. Tym bardziej że do niezbędnych kosztów po­
swoje zastrzeżenie zgłosić odpowiednio uprawnionym organom stępowania strony reprezentowanej przez zawodowego pełnomoc­
korporacji zawodowych, a nie sądowi, gdyż nie może on wydać po­ nika zalicza się jego wynagrodzenie i wydatki jednego adwokata
nownego rozstrzygnięcia o przyznaniu prawa pomocy w postaci lub radcy prawnego . Z praktyki orzeczniczej sądów administra­
20
innego pełnomocnika, gdyż przyznane jej prawo pomocy w tym cyjnych wynika, że zapewnienie skutecznej i wystarczającej repre­
zakresie zostało już skonsumowane . zentacji opiera się na ustanowieniu jednego pełnomocnika. Nie­
15
uzasadnione jest ustanowienie z urzędu i udział w sprawie trzech
W PostAdmU brak jest przepisu, który uprawniałby stronę różnych pełnomocników, wywodzących się z odrębnych grup za­
do żądania wyznaczenia kolejnego adwokata (radcy praw­ wodowych – adwokat, radca prawny, doradca podatkowy – jeśli ze
nego) w  sytuacji, gdy dotychczas wyznaczony adwokat względu na rodzaj sprawy i etap postępowania prawo do sądu skar­
(radca prawny) nie spełnił jej oczekiwań. żącego zabezpieczy – skutecznie – jeden pełnomocnik .
21
Ciekawym oraz zasługującym na uwagę rozwiązaniem – funkcjonu­
Należy stwierdzić, że wyznaczenie adwokata (radcy prawnego) jącym jedynie w  ramach postępowania sądowoadministracyjnego
z urzędu przez korporację prawniczą i podjęcie przez niego czyn­ – był jeszcze do niedawna obowiązek strony do udzielenia pełno­
ności procesowych stanowi o skorzystaniu przez stronę z prawa mocnictwa ustanowionemu w ramach przyznanego prawa pomocy
pomocy przyznanego postanowieniem sądu. W powyższej sytu­ pełnomocnikowi z urzędu. Istniało ono do czasu wejścia w życie
acji strona nie może skutecznie domagać się wyznaczenia kolej­ z dniem 10.4.2010 r. nowelizacji PostAdmU wprowadzonej ustawą
nego adwokata (radcy prawnego) z urzędu, ponieważ przyznane z 12.2.2010 r. o zmianie ustawy Prawo o ustroju sądów administra­
jej prawo pomocy w tym zakresie zostało już skonsumowane. Bez cyjnych oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami admini­
znaczenia pozostaje zatem fakt wypowiedzenia przez skarżącego stracyjnymi , którą nadano nowe brzmienie art. 244 § 2 PostAdmU.
22
pełnomocnictwa adwokatowi wyznaczonemu imiennie przez wła­ Zgodnie z  nim obecnie ustanowienie adwokata, radcy prawnego,
16
ściwą radę adwokacką . doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w ramach prawa
Przepis art.  244 PostAdmU nie przewiduje również imiennego pomocy jest równoznaczne z udzieleniem pełnomocnictwa.
wyznaczenia adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego Owo rozwiązanie nadawało nieco inne niż w postępowaniu cywil­
lub rzecznika patentowego, należy to bowiem do kompetencji wła­ nym i  karnym znaczenie ustanowieniu pełnomocnika z  urzędu
ściwego organu samorządu zawodowego –  czyli okręgowej rady w ramach prawa pomocy. W procedurze sądowoadministracyjnej
radców prawnych bądź adwokackiej . Tym samym prawo strony
17
13 Zob.: post. WSA w Krakowie z 31.12.2007 r., III SA/Kr 959/07, Legalis.
wnioskującej o przyznanie prawa pomocy w postępowaniu przed 14 Zob.: wyr. NSA z 10.12.2009 r., I OSK 289/09, Legalis.
sądami administracyjnymi nie obejmuje uprawnienia do wskaza­ 15 Zob.: post. NSA z 14.12.2007 r., I OZ 948/07, Legalis.
nia konkretnej osoby pełnomocnika, co jest możliwe w procedurze 16 Zob.: post. NSA z 24.4.2008 r., I OZ 289/08; z 12.3.2008 r., I OZ 145/08, Legalis.
17 Zob.: post. NSA z 20.9.2006 r., I OZ 1283/06, Legalis.
cywilnej, a jedynie określenia jego rodzaju spośród grupy przewi­ 18 Dz.U. Nr 227, poz. 2245.
dzianej w art. 244 § 1 PostAdmU (radca prawny, adwokat, doradca 19 Zob.: post. NSA z 28.2.2006 r., I OZ 248/06, Legalis.
podatkowy lub rzecznik patentowy). Wzór formularza PPF okre­ 20 21 Zob.: post. WSA w Poznaniu z 11.7.2008 r., III SA/Po 242/08, Legalis.
Zob.: post. WSA w Warszawie z 6.12.2007 r., III SA/Wa 3631/06, Legalis.
ślony w rozporządzeniu Rady Ministrów z 16.12.2003 r. w sprawie 22 Dz.U. Nr 36, poz. 196.










Projekt „Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36