Page 31 - Klinika nr 15 (19)/2013
P. 31
DEBATA ŚRODOWISKOWA
możliwość przeglądania akt sprawy czy też nieskrępowany dostęp określenia wzoru i sposobu udostępnienia urzędowego formularza
do interesujących go przepisów, literatury fachowej i orzecznictwa. wniosku o przyznanie prawa pomocy w postępowaniu przed sąda
Okoliczność, że pozostaje odpowiedzialny za taki stan rzeczy oraz mi administracyjnymi oraz sposobu dokumentowania stanu ma
18
że w pewnym stopniu ograniczony jest swoimi możliwościami inte jątkowego, dochodów lub stanu rodzinnego wnioskodawcy , wy
13
lektualnymi, ma w tym aspekcie znaczenie drugorzędne . dany na podstawie art. 256 PostAdmU, w rubryce 4 przewiduje dla
W postępowaniu sądowoadministracyjnym, w którym w ramach strony możliwość zakreślenia, o przyznanie jakiego pełnomocnika
przyznanego prawa pomocy został ustanowiony pełnomocnik wnosi. Z powyższego wynika, że ustawa oraz wydane na jej pod
z urzędu, sąd nie dokonuje następnie oceny prawidłowości jego stawie rozporządzenie przyznaje stronie prawo wyboru rodzaju
działania oraz adekwatności podejmowanych przez niego czyn pełnomocnika. Żaden przepis nie uprawnia jednocześnie sądu roz
ności, nawet w sytuacji zgłaszania przez stronę zastrzeżeń w tym poznającego wniosek o przyznanie prawa pomocy do samodzielnej
zakresie. Przepisy PostAdmU nie przewidują bowiem możliwości zmiany wniosku w zakresie wyboru rodzaju pełnomocnika. Sąd,
dokonania przez sąd weryfkacji działań pełnomocnika z urzędu rozpoznając pozytywnie wniosek o przyznanie prawa pomocy, ma
pod kątem rzetelności wykonywanych działań i etyki zawodowej. obowiązek przyznania pełnomocnika wybranego przez stronę .
19
Dlatego też strona, której nie odpowiada sposób, w jaki jest repre W postępowaniu sądowoadministracyjnym brak jest również pod
zentowana przez wyznaczonego pełnomocnika z urzędu, powinna staw do ustanowienia dwóch pełnomocników z urzędu w ramach
swoje zastrzeżenie zgłosić odpowiednio uprawnionym organom przyznanego stronie prawa pomocy. Dla zapewnienia skarżącemu
korporacji zawodowych, a nie sądowi . należytej reprezentacji przed sądem administracyjnym wystar
14
Zaistnienie tego rodzaju okoliczności czyni również niedopusz czające jest ustanowienie z urzędu jednego pełnomocnika w oso
czalnym wniosek o wyznaczenie kolejnego pełnomocnika z urzę bie adwokata, stąd żądanie ustanowienia dwóch pełnomocników
du. Jeżeli pomimo ustanowienia pełnomocnika z urzędu stronie z urzędu, zarówno adwokata, jak i radcy prawnego, nie zasługuje
nie odpowiada sposób, w jaki jest reprezentowana, to powinna na uwzględnienie. Tym bardziej że do niezbędnych kosztów po
swoje zastrzeżenie zgłosić odpowiednio uprawnionym organom stępowania strony reprezentowanej przez zawodowego pełnomoc
korporacji zawodowych, a nie sądowi, gdyż nie może on wydać po nika zalicza się jego wynagrodzenie i wydatki jednego adwokata
nownego rozstrzygnięcia o przyznaniu prawa pomocy w postaci lub radcy prawnego . Z praktyki orzeczniczej sądów administra
20
innego pełnomocnika, gdyż przyznane jej prawo pomocy w tym cyjnych wynika, że zapewnienie skutecznej i wystarczającej repre
zakresie zostało już skonsumowane . zentacji opiera się na ustanowieniu jednego pełnomocnika. Nie
15
uzasadnione jest ustanowienie z urzędu i udział w sprawie trzech
W PostAdmU brak jest przepisu, który uprawniałby stronę różnych pełnomocników, wywodzących się z odrębnych grup za
do żądania wyznaczenia kolejnego adwokata (radcy praw wodowych – adwokat, radca prawny, doradca podatkowy – jeśli ze
nego) w sytuacji, gdy dotychczas wyznaczony adwokat względu na rodzaj sprawy i etap postępowania prawo do sądu skar
(radca prawny) nie spełnił jej oczekiwań. żącego zabezpieczy – skutecznie – jeden pełnomocnik .
21
Ciekawym oraz zasługującym na uwagę rozwiązaniem – funkcjonu
Należy stwierdzić, że wyznaczenie adwokata (radcy prawnego) jącym jedynie w ramach postępowania sądowoadministracyjnego
z urzędu przez korporację prawniczą i podjęcie przez niego czyn – był jeszcze do niedawna obowiązek strony do udzielenia pełno
ności procesowych stanowi o skorzystaniu przez stronę z prawa mocnictwa ustanowionemu w ramach przyznanego prawa pomocy
pomocy przyznanego postanowieniem sądu. W powyższej sytu pełnomocnikowi z urzędu. Istniało ono do czasu wejścia w życie
acji strona nie może skutecznie domagać się wyznaczenia kolej z dniem 10.4.2010 r. nowelizacji PostAdmU wprowadzonej ustawą
nego adwokata (radcy prawnego) z urzędu, ponieważ przyznane z 12.2.2010 r. o zmianie ustawy Prawo o ustroju sądów administra
jej prawo pomocy w tym zakresie zostało już skonsumowane. Bez cyjnych oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami admini
znaczenia pozostaje zatem fakt wypowiedzenia przez skarżącego stracyjnymi , którą nadano nowe brzmienie art. 244 § 2 PostAdmU.
22
pełnomocnictwa adwokatowi wyznaczonemu imiennie przez wła Zgodnie z nim obecnie ustanowienie adwokata, radcy prawnego,
16
ściwą radę adwokacką . doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w ramach prawa
Przepis art. 244 PostAdmU nie przewiduje również imiennego pomocy jest równoznaczne z udzieleniem pełnomocnictwa.
wyznaczenia adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego Owo rozwiązanie nadawało nieco inne niż w postępowaniu cywil
lub rzecznika patentowego, należy to bowiem do kompetencji wła nym i karnym znaczenie ustanowieniu pełnomocnika z urzędu
ściwego organu samorządu zawodowego – czyli okręgowej rady w ramach prawa pomocy. W procedurze sądowoadministracyjnej
radców prawnych bądź adwokackiej . Tym samym prawo strony
17
13 Zob.: post. WSA w Krakowie z 31.12.2007 r., III SA/Kr 959/07, Legalis.
wnioskującej o przyznanie prawa pomocy w postępowaniu przed 14 Zob.: wyr. NSA z 10.12.2009 r., I OSK 289/09, Legalis.
sądami administracyjnymi nie obejmuje uprawnienia do wskaza 15 Zob.: post. NSA z 14.12.2007 r., I OZ 948/07, Legalis.
nia konkretnej osoby pełnomocnika, co jest możliwe w procedurze 16 Zob.: post. NSA z 24.4.2008 r., I OZ 289/08; z 12.3.2008 r., I OZ 145/08, Legalis.
17 Zob.: post. NSA z 20.9.2006 r., I OZ 1283/06, Legalis.
cywilnej, a jedynie określenia jego rodzaju spośród grupy przewi 18 Dz.U. Nr 227, poz. 2245.
dzianej w art. 244 § 1 PostAdmU (radca prawny, adwokat, doradca 19 Zob.: post. NSA z 28.2.2006 r., I OZ 248/06, Legalis.
podatkowy lub rzecznik patentowy). Wzór formularza PPF okre 20 21 Zob.: post. WSA w Poznaniu z 11.7.2008 r., III SA/Po 242/08, Legalis.
Zob.: post. WSA w Warszawie z 6.12.2007 r., III SA/Wa 3631/06, Legalis.
ślony w rozporządzeniu Rady Ministrów z 16.12.2003 r. w sprawie 22 Dz.U. Nr 36, poz. 196.
Projekt „Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego