Page 30 - Klinika nr 15 (19)/2013
P. 30
DEBATA ŚRODOWISKOWA
W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się jednak na fakt ponoszenia straty nie musi przemawiać za brakiem posiada
specyfczne zasady przyznawania stronom prawa pomocy, które to nia dostatecznych środków na pokrycie kosztów sądowych. Zapo
rozstrzygnięcie sądu powinno się opierać na określonych podsta biegliwości i przezorności w zakresie konieczności zgromadzenia
wach. Otóż z uwagi na szczególny charakter instytucji prawa po odpowiednich środków fnansowych na potrzeby związane z to
mocy, której celem jest zagwarantowanie prawa do sądu osobom, czącym się postępowaniem należy szczególnie wymagać od osób
których sytuacja materialna i osobista wyklucza samodzielne po toczących spory sądowe w związku z prowadzoną działalnością
niesienie kosztów postępowania czy też ustanowienia pełnomoc gospodarczą .
9
nika, rozstrzygnięcia sądu w tej kwestii mogą zapaść wyłącznie po Ograniczony dostęp do instytucji prawa pomocy, a tym samym
wnikliwiej analizie okoliczności sprawy . Zasadniczo na stronie szansę na przyznanie pełnomocnika z urzędu mają również pod
3
ubiegającej się o przyznanie prawa pomocy ciąży obowiązek mioty, które nadużywają prawa do sądu. Sądy administracyjne pre
wyczerpującego przedstawienia informacji dotyczących jej zentują stanowisko, zgodnie z którym wymóg ponoszenia kosztów
sytuacji majątkowej. Postawa strony, która wybiórczo prezentuje sądowych zmusza każdą stronę inicjującą postępowanie sądowe do
informacje mające potwierdzać jej sytuację majątkową i rodzinną, zastanowienia się nad celowością składania nieracjonalnych i bez
uniemożliwia uzyskanie pewności co do jej rzeczywistej sytuacji przedmiotowych skarg, a w konsekwencji ponoszonych kosztów.
fnansowej. Strona powinna podejmować takie czynności, które Niedopuszczalne jest bowiem używanie uprawnień procesowych
przekonałyby sąd co do zasadności przyznania prawa pomocy . do celów innych od tych odpowiadających ich przeznaczeniu. Każ
4
Wnioskujący o przyznanie prawa pomocy ma obowiązek współ de prawo podmiotowe, w tym prawo do sądu, przyznane jest przez
działania z sądem w zakresie wyjaśnienia wszystkich okoliczności normę prawną w celu ochrony interesów uprawnionego, jednak
w celu ustalenia jego rzeczywistego stanu majątkowego i możliwo nie może umknąć uwadze, że prawo to powinno być wykonywane
ści płatniczych. Brak tej współpracy przez niedostarczenie doku zgodnie z celem społecznym danego prawa, czyli zgodnie z celem,
mentów bądź nieskładanie wyczerpujących wyjaśnień musi mieć ze względu na który zostało mu przyznane. W konsekwencji za
wpływ na dokonywaną przez sąd ocenę wniosku o przyznanie pra chowanie, które formalnie zgodne jest z literą prawa, lecz sprzeci
wa pomocy . Jeżeli jednak na podstawie przyjętego oświadczenia wia się jej sensowi, nie może zasługiwać na ochronę. Tak też należy
5
sąd dojdzie do przekonania, że ma do czynienia z osobą „biedną” ocenić działania podmiotu, który inicjuje szereg postępowań są
w potocznym tego słowa znaczeniu, lub jeśli stwierdzi, że wyma dowych nie w celu ochrony swoich realnych praw, ale dla którego
gane koszty postępowania pozostają w takiej dysproporcji z dekla inicjowanie tychże postępowań jest celem samym w sobie .
10
rowanym przez nią stanem majątkowym, że strony nie będzie stać Niezależnie od oceny sytuacji majątkowej strony ubiegającej się
na ich poniesienie, to może wydać rozstrzygnięcie bez konieczno o przyznanie pełnomocnika z urzędu, jako podstawowego kryte
ści prowadzenia dalszych czynności . rium uzyskania prawa pomocy w postępowaniu sądowoadministra
6
Nieco inne kryteria oraz przesłanki przyznawania prawa pomocy cyjnym, sąd zobowiązany jest wziąć również pod uwagę obiektywną
stosowane są wobec osób prawnych i przedsiębiorców. W judyka potrzebę występowania w sprawie profesjonalnego pełnomocnika.
turze wskazuje się bowiem, że udzielenie stronie prawa pomocy Ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika z urzędu następu
w postępowaniu przed sądami administracyjnymi jest formą jej f je tylko wówczas, gdy brak profesjonalnej pomocy prawnej może
nansowania z budżetu państwa i przez to powinno się sprowadzać pozbawić stronę możliwości obrony swoich praw. Takie niebezpie
jedynie do przypadków, w których strona nie posiada środków czeństwo nie zachodzi w postępowaniu przed wojewódzkim sądem
na sfnansowanie udziału w postępowaniu sądowym i wykaże to administracyjnym z uwagi na gwarancje procesowe przewidziane
w sposób przekonujący. Ponadto osoba prawna oraz inna organi w art. 134 § 1 i art. 140 § 1 PostAdmU . Nadto zgodnie z art. 246
11
zacja nieposiadająca osobowości prawnej powinna wykazać nie tyl PostAdmU przesłanka celowości ustanowienia pełnomocnika nie
ko, że nie ma środków na poniesienie kosztów postępowania, ale występuje i brak podstaw, by ją domniemywać. Sąd może oceniać
także, że nie ma ich, pomimo iż podjęła wszelkie niezbędne działa celowość wydatków pełnomocnika, ale nie celowość jego ustano
nia, by zdobyć fundusze na pokrycie wydatków . Natomiast przed wienia . Natomiast okoliczność, że skarżący jako osoba pozbawio
12
7
siębiorca w ramach ryzyka prowadzenia działalności powinien li na wolności aktualnie jest osadzony w zakładzie karnym, stawia go
czyć się z koniecznością dochodzenia lub obrony swoich praw na w nieporównanie gorszej pozycji procesowej względem strony prze
drodze sądowej. To w konsekwencji oznacza ponoszenie wydat ciwnej. Nie można bowiem tracić z pola widzenia, że – via facti – po
8
ków z tym związanych . W sytuacji, gdy wnioskujący o przyzna zbawiony jest takich podstawowych uprawnień, jak choćby ➜
nie prawa pomocy jest przedsiębiorcą, który prowadzi działalność
gospodarczą, istnieje domniemanie faktyczne, że działalność ta
3 Zob.: post. NSA z 4.12.2007 r., I OZ 909/07, Legalis.
nadal jest opłacalna. W przeciwnym wypadku racjonalnym działa 4 Zob.: post. NSA z 28.6.2012 r., I FZ 210/12, Legalis.
niem byłaby likwidacja działalności lub jej zawieszenie, gdyż celem 5 Zob.: post. WSA w Krakowie z 17.4.2012 r., I SA/Kr 1069/11, Legalis.
działalności gospodarczej jest osiągnięcie zysku. Skoro przedsię 6 7 Zob.: post. WSA w Krakowie z 25.11.2011 r., III SA/Kr 709/11, Legalis.
Zob.: post. NSA z 4.12.2012 r., II OZ 1052/12, MoP 2013, Nr 2, s. 59.
biorca prowadzi działalność, to uzyskuje przychody, a więc zasad 8 Zob.: post. NSA z 13.8.2013 r., I FZ 305/13, Legalis.
niczo może z nich pokryć koszty sądowe, a jeśli faktycznie jej nie 9 Zob.: post. WSA w Krakowie z 17.4.2012 r., I SA/Kr 1069/11, Legalis.
prowadzi, lecz jej nie likwiduje ani nie zawiesza, to nie ma podstaw 10 11 Zob.: post. NSA z 25.7.2012 r., II FZ 532/12, Legalis.
Zob.: post. NSA z 20.6.2008 r., II OZ 625/08, Legalis.
do jego fnansowania przez zwolnienie od kosztów sądowych. Sam 12 Zob.: post. NSA z 20.11.2008 r., I FZ 433/08, Legalis.
Projekt „Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego