Page 5 - Klinika nr 27-28(32-33) 2019-2020
P. 5

DEBATA ŚRODOWISKOWA


        Czwartą prezentację wygłosili państwo Viktoryia Yakubouskaya   Magister Paulina Łabieniec (SPP UŁ) natomiast opowiedziała
        i Liavon Matro (Grodno State University, Belarus). Prelegenci   w sposób bardziej szczegółowy o relacji pomiędzy kliniką a Miej-
        we wstępnej części swojego wystąpienia przedstawili historię ewo-  skim Rzecznikiem Konsumentów, przedstawiając początki oraz
        lucji technik mediacyjnych na Białorusi. Następnie omówione zo-  formę aktualnej współpracy Kliniki z Miejskim Rzecznikiem Kon-
        stały elementarne podstawy prawidłowej mediacji, takie jak jej do-  sumentów w Łodzi. Prelegentka zwróciła także uwagę na kompe-
        browolność czy możliwość wycofania zgody na mediację, a także   tencje rzecznika, w tym przede wszystkim na możliwość udzielania
        fundamentalne umiejętności, które powinna posiadać osoba   porad prawnych konsumentom, występowania do przedsiębiorców
        ją prowadząca. W podsumowaniu zwrócono uwagę na sposób uzy-  w sprawach ochrony ich praw i interesów czy ostatecznie wytacza-
        skania uprawnień mediatora oraz wymóg przejścia szkolenia z psy-  nia powództw na ich rzecz. Wskazała również na korzyści wynika-
        chologiem w związku z uzyskaniem rzeczonych kompetencji.   jące ze współpracy z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów dla stu-
        Ostatnią prelekcję w panelu pierwszym wygłosiła Palina Urban (Po-  dentów oraz zachęciła do nawiązania rzeczonej współpracy przez
        lotsk State University, Belarus). W swoim przemówieniu krótko   pozostałe poradnie.
        scharakteryzowała grupę studentów zaangażowanych w aktywno-  W dalszej części głos zabrali Stanisław Tarasek oraz Krzysztof So-
        ści z zakresu Street law. Następnie opisała działania podejmowane   bieraj (SPP WPiA UŚ), którzy w swoim wystąpieniu przedstawili
        przez ich poradnię w ramach tej struktury, wśród których wymie-  podstawowe zasady odnoszące się do udzielania porad prawnych
        niła między innymi szkolenia na temat prawa prowadzone przez   przez studentów działających w poradniach wynikające zarówno
        studentów Kliniki z młodzieżą oraz ludźmi starszymi, jak również   ze standardów Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych, jak
        organizację różnego rodzaju wydarzeń edukacyjnych mających   również regulaminów poszczególnych Klinik Prawa. Prelegenci
        na celu promowanie świadomości prawnej wśród społeczeństwa   próbowali znaleźć złoty środek między umiejętnościami psycho-
        na Białorusi.                                       logicznymi a prawniczym, hermetycznym językiem, skupiając się
                                                            zarówno na profesjonalizmie świadczonej usługi, jak również ko-
        Panel II                                            nieczności dostosowania się do występującego po drugiej stronie
        Po krótkiej przerwie odbył się drugi panel, który w przeważającym   klienta, najczęściej niemającego z prawem wiele wspólnego.
        zakresie dotyczył funkcjonowania poradni, a moderował go dr Ar-  Kolejne prelegentki: mgr Sylwia Łazuk oraz mgr Paulina Zadyko-
        kadiusz Bieliński. Głos zabrały kolejno: Małgorzata Żukowska (SPP   wicz (SPP WP UwB) wygłosiły referat dotyczący prawa pomocy
        WPUwB) oraz Agnieszka Krzyżak (SPP KAAFM). Obie prelegentki   w postępowaniu sądowoadministracyjnym, w którym – posiłku-
        w swoich wystąpieniach poświęciły uwagę Rozporządzeniu Parla-  jąc się orzecznictwem – wyjaśniły m.in., czym w istocie jest prawo
        mentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.4.2016 r. w spra-  pomocy. Wskazały także na uregulowania prawne je statuujące,
        wie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych   w szczególności stwierdzając, że istnienie tej instytucji w ustawo-
        osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz   dawstwie sądowoadministracyjnym jest praktyczną realizacją kon-
        uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochro-  stytucyjnego prawa obywatela do sądu. Następnie pokrótce przed-
        nie danych).                                        stawiły przesłanki, które muszą zostać spełnione celem uzyskania
        Pierwsza z prelegentek skupiła się przede wszystkim na zagadnie-  prawa pomocy oraz wymogi wniosku w przedmiocie udzielenia
        niach wprowadzających, wyjaśniając zgromadzonym m.in. podsta-  takiej pomocy, wskazując jednocześnie na zakres przedmiotowy
        wowe pojęcia, jakimi posługuje się powyższe rozporządzenie oraz   powyższego prawa.
        wskazując na fundamentalne zasady dotyczące przetwarzania da-  Na zakończenie panelu drugiego głos zabrała Martyna Szczuko (Kli-
        nych osobowych – ich integralność oraz poufność. Jednocześnie   nika Prawa WPiA UW), która przybliżyła uczestnikom konferencji
        zwróciła uwagę uczestników konferencji na bardzo szeroki zakres   postać asystenta koordynatora klinicznego – jego rolę w procesie
        tego pojęcia, a w związku z tym szczególne obowiązki nałożone   organizacji pracy kliniki oraz zadania, w ramach, których może
        na administratorów danych osobowych.                on nie tylko pomóc koordynatorowi klinicznemu, ale również
        Druga z prelegentek przybliżyła natomiast podstawy przetwa-  nabyć niezwykle cenne i przydatne w przyszłej pracy prawnika
        rzania danych osobowych, rozwijając niejako kwestie poruszane   umiejętności.
        przez swoją poprzedniczkę, ale przenosząc je na grunt funkcjono-
        wania poradni prawnych. Wskazała także na kluczową rolę zgody   Panel III
        klientów poradni, rozumianej jako dobrowolne, świadome i jedno-  Trzeci panel dotyczący szeroko rozumianej obsługi klienta poradni,
        znaczne oświadczenie woli osoby, której te dane dotyczą, w proce-  moderowały studentki sekcji wspierającej SPP WP UwB: mgr Sylwia
        sie udzielania przez studentów pomocy prawnej, w zakresie i celu   Łazuk oraz mgr Paulina Zadykowicz. W jego trakcie poruszono kwe-
        niezbędnym do skorzystania z niej.                  stie nie tylko odnoszące się do umiejętnego prowadzenia rozmowy
        Następne dwa wystąpienia poruszały problematykę związaną   z klientem, ale również zwrócono uwagę m.in. na szereg możliwo-
        z udzielaniem pomocy prawnej konsumentom. Magister Łukasz   ści, jakie wypływają z mediacji, tym samym rozważając wykorzy-
        Presnarowicz, (SPP WP UwB) posługując się ustawową definicją   stanie tego typu sposobu rozwiązywania sporów w działalności
        zawartą w Kodeksie cywilnym, wyjaśnił kim w ogóle są konsu-  poradni prawnych.
        menci, a następnie dokonał rozróżnienia na dwa filary ich ochrony   Jako pierwsza głos zabrała dr hab., prof. UW Maria Boratyńska
        w Polsce: publicznoprawny, sprawowany przez Urząd Ochrony   (WPiA UW). Tematem przewodnim jej wystąpienia były sprawy
        Konkurencji i Konsumentów oraz Inspekcję Handlową, a także   medyczne jako przedmiot działalności poradni prawnych. Prele-
        prywatnoprawny realizowany przez pomoc prawną udzielaną   gentka zwróciła uwagę, że klienci potrzebujący pomocy prawnej
        konsumentom w sprawach indywidualnych. Ponadto zaznaczył,   w tym zakresie bardzo często są zagubieni, trochę nieporadni i nie-
        że w procesie budowania świadomości prawnej konsumentów,   jednokrotnie sami nie wiedzą czego chcą, dlatego w sprawach tego
        obok pomocy prawnej im świadczonej, równie istotną rolę od-  typu rola studenta poradni prawnej jest jeszcze bardziej uwypu-
        grywa organizowanie różnego rodzaju warsztatów czy spotkań   klona. Student taki przed rozpoczęciem analizowania konsekwen-
        informacyjnych.                                     cji prawnych wynikających z dokonanego przez lekarza naruszenia,

         4  KLINIKA Nr 27 (32)/2020                                                           www.fupp.org.pl
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10