Page 5 - Klinika nr 27-28(32-33) 2019-2020
P. 5
DEBATA ŚRODOWISKOWA
Czwartą prezentację wygłosili państwo Viktoryia Yakubouskaya Magister Paulina Łabieniec (SPP UŁ) natomiast opowiedziała
i Liavon Matro (Grodno State University, Belarus). Prelegenci w sposób bardziej szczegółowy o relacji pomiędzy kliniką a Miej-
we wstępnej części swojego wystąpienia przedstawili historię ewo- skim Rzecznikiem Konsumentów, przedstawiając początki oraz
lucji technik mediacyjnych na Białorusi. Następnie omówione zo- formę aktualnej współpracy Kliniki z Miejskim Rzecznikiem Kon-
stały elementarne podstawy prawidłowej mediacji, takie jak jej do- sumentów w Łodzi. Prelegentka zwróciła także uwagę na kompe-
browolność czy możliwość wycofania zgody na mediację, a także tencje rzecznika, w tym przede wszystkim na możliwość udzielania
fundamentalne umiejętności, które powinna posiadać osoba porad prawnych konsumentom, występowania do przedsiębiorców
ją prowadząca. W podsumowaniu zwrócono uwagę na sposób uzy- w sprawach ochrony ich praw i interesów czy ostatecznie wytacza-
skania uprawnień mediatora oraz wymóg przejścia szkolenia z psy- nia powództw na ich rzecz. Wskazała również na korzyści wynika-
chologiem w związku z uzyskaniem rzeczonych kompetencji. jące ze współpracy z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów dla stu-
Ostatnią prelekcję w panelu pierwszym wygłosiła Palina Urban (Po- dentów oraz zachęciła do nawiązania rzeczonej współpracy przez
lotsk State University, Belarus). W swoim przemówieniu krótko pozostałe poradnie.
scharakteryzowała grupę studentów zaangażowanych w aktywno- W dalszej części głos zabrali Stanisław Tarasek oraz Krzysztof So-
ści z zakresu Street law. Następnie opisała działania podejmowane bieraj (SPP WPiA UŚ), którzy w swoim wystąpieniu przedstawili
przez ich poradnię w ramach tej struktury, wśród których wymie- podstawowe zasady odnoszące się do udzielania porad prawnych
niła między innymi szkolenia na temat prawa prowadzone przez przez studentów działających w poradniach wynikające zarówno
studentów Kliniki z młodzieżą oraz ludźmi starszymi, jak również ze standardów Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych, jak
organizację różnego rodzaju wydarzeń edukacyjnych mających również regulaminów poszczególnych Klinik Prawa. Prelegenci
na celu promowanie świadomości prawnej wśród społeczeństwa próbowali znaleźć złoty środek między umiejętnościami psycho-
na Białorusi. logicznymi a prawniczym, hermetycznym językiem, skupiając się
zarówno na profesjonalizmie świadczonej usługi, jak również ko-
Panel II nieczności dostosowania się do występującego po drugiej stronie
Po krótkiej przerwie odbył się drugi panel, który w przeważającym klienta, najczęściej niemającego z prawem wiele wspólnego.
zakresie dotyczył funkcjonowania poradni, a moderował go dr Ar- Kolejne prelegentki: mgr Sylwia Łazuk oraz mgr Paulina Zadyko-
kadiusz Bieliński. Głos zabrały kolejno: Małgorzata Żukowska (SPP wicz (SPP WP UwB) wygłosiły referat dotyczący prawa pomocy
WPUwB) oraz Agnieszka Krzyżak (SPP KAAFM). Obie prelegentki w postępowaniu sądowoadministracyjnym, w którym – posiłku-
w swoich wystąpieniach poświęciły uwagę Rozporządzeniu Parla- jąc się orzecznictwem – wyjaśniły m.in., czym w istocie jest prawo
mentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.4.2016 r. w spra- pomocy. Wskazały także na uregulowania prawne je statuujące,
wie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych w szczególności stwierdzając, że istnienie tej instytucji w ustawo-
osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz dawstwie sądowoadministracyjnym jest praktyczną realizacją kon-
uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochro- stytucyjnego prawa obywatela do sądu. Następnie pokrótce przed-
nie danych). stawiły przesłanki, które muszą zostać spełnione celem uzyskania
Pierwsza z prelegentek skupiła się przede wszystkim na zagadnie- prawa pomocy oraz wymogi wniosku w przedmiocie udzielenia
niach wprowadzających, wyjaśniając zgromadzonym m.in. podsta- takiej pomocy, wskazując jednocześnie na zakres przedmiotowy
wowe pojęcia, jakimi posługuje się powyższe rozporządzenie oraz powyższego prawa.
wskazując na fundamentalne zasady dotyczące przetwarzania da- Na zakończenie panelu drugiego głos zabrała Martyna Szczuko (Kli-
nych osobowych – ich integralność oraz poufność. Jednocześnie nika Prawa WPiA UW), która przybliżyła uczestnikom konferencji
zwróciła uwagę uczestników konferencji na bardzo szeroki zakres postać asystenta koordynatora klinicznego – jego rolę w procesie
tego pojęcia, a w związku z tym szczególne obowiązki nałożone organizacji pracy kliniki oraz zadania, w ramach, których może
na administratorów danych osobowych. on nie tylko pomóc koordynatorowi klinicznemu, ale również
Druga z prelegentek przybliżyła natomiast podstawy przetwa- nabyć niezwykle cenne i przydatne w przyszłej pracy prawnika
rzania danych osobowych, rozwijając niejako kwestie poruszane umiejętności.
przez swoją poprzedniczkę, ale przenosząc je na grunt funkcjono-
wania poradni prawnych. Wskazała także na kluczową rolę zgody Panel III
klientów poradni, rozumianej jako dobrowolne, świadome i jedno- Trzeci panel dotyczący szeroko rozumianej obsługi klienta poradni,
znaczne oświadczenie woli osoby, której te dane dotyczą, w proce- moderowały studentki sekcji wspierającej SPP WP UwB: mgr Sylwia
sie udzielania przez studentów pomocy prawnej, w zakresie i celu Łazuk oraz mgr Paulina Zadykowicz. W jego trakcie poruszono kwe-
niezbędnym do skorzystania z niej. stie nie tylko odnoszące się do umiejętnego prowadzenia rozmowy
Następne dwa wystąpienia poruszały problematykę związaną z klientem, ale również zwrócono uwagę m.in. na szereg możliwo-
z udzielaniem pomocy prawnej konsumentom. Magister Łukasz ści, jakie wypływają z mediacji, tym samym rozważając wykorzy-
Presnarowicz, (SPP WP UwB) posługując się ustawową definicją stanie tego typu sposobu rozwiązywania sporów w działalności
zawartą w Kodeksie cywilnym, wyjaśnił kim w ogóle są konsu- poradni prawnych.
menci, a następnie dokonał rozróżnienia na dwa filary ich ochrony Jako pierwsza głos zabrała dr hab., prof. UW Maria Boratyńska
w Polsce: publicznoprawny, sprawowany przez Urząd Ochrony (WPiA UW). Tematem przewodnim jej wystąpienia były sprawy
Konkurencji i Konsumentów oraz Inspekcję Handlową, a także medyczne jako przedmiot działalności poradni prawnych. Prele-
prywatnoprawny realizowany przez pomoc prawną udzielaną gentka zwróciła uwagę, że klienci potrzebujący pomocy prawnej
konsumentom w sprawach indywidualnych. Ponadto zaznaczył, w tym zakresie bardzo często są zagubieni, trochę nieporadni i nie-
że w procesie budowania świadomości prawnej konsumentów, jednokrotnie sami nie wiedzą czego chcą, dlatego w sprawach tego
obok pomocy prawnej im świadczonej, równie istotną rolę od- typu rola studenta poradni prawnej jest jeszcze bardziej uwypu-
grywa organizowanie różnego rodzaju warsztatów czy spotkań klona. Student taki przed rozpoczęciem analizowania konsekwen-
informacyjnych. cji prawnych wynikających z dokonanego przez lekarza naruszenia,
4 KLINIKA Nr 27 (32)/2020 www.fupp.org.pl