Page 6 - Klinika nr 27-28(32-33) 2019-2020
P. 6
DEBATA ŚRODOWISKOWA
powinien przede wszystkim ustalić preferencje klienta co do dal- od nich samych dużo większej otwartości, cierpliwości, zrozumie-
szego działania. Innymi słowy, czy klient chce – przykładowo –je- nia i akceptacji w stosunku do drugiego człowieka, w porównaniu
dynie ukarania winnych czy równoległego dochodzenia przysługu- z działalnością innych („zwykłych”) sekcji, ponieważ klienci tego
jącego mu odszkodowania. typu, z uwagi na przeżycia, których doświadczyli, są o wiele bar-
Kolejnym wystąpieniem była prelekcja dr Marty Skrodzkiej (PWSIiP dziej nieufni, a ponadto niejednokrotnie w ogóle nie znają języka
w Łomży), która odniosła się do zagadnień związanych z możli- polskiego, co z kolei znacząco utrudnia komunikację.
wością wykorzystania mediacji w działalności poradni prawnych Ostatnim wystąpieniem, zamykającym trzeci panel była prelekcja
służącej kształtowaniu podstawowych umiejętności studentów. Aleksandry Jeromin (Klinika Prawa WPiA UW) dotycząca poten-
W przedstawionym referacie podjęto próbę odpowiedzi na pyta- cjalnej roli studenta uniwersyteckiej poradni prawnej w proce-
nie, dlaczego właściwie w Klinikach Prawa powinno zajmować się sie reintegracji osób bezdomnych. Prelegentka rozpoczęła swoje
mediacją, jak nauczać mediacji w Klinice Prawa oraz jakie wyzwa- przemówienie od wyjaśnienia pojęcia bezdomności, które jej zda-
nia stoją przed opiekunami pełniącymi nadzór merytoryczny nad niem jest bardzo zróżnicowane oraz wielopłaszczyznowe. Zwróciła
sekcjami mediacji. uwagę na ogromną rolę zarówno organizacji rządowych, jak rów-
Z kolei Magdalena Szabat oraz Dominika Swodczyk (UPP KUL) nież pozarządowych w procesie organizowania pomocy osobom,
w swoim wystąpieniu starały się udzielić odpowiedzi na pytanie, które – kolokwialnie mówiąc – nie mają dachu nad głową. W jej
które każdorazowo stawiają sobie studenci dopiero rozpoczyna- ocenie bezdomność to zjawisko społeczne, któremu trzeba prze-
jący pracę w poradniach, czyli jak skutecznie i efektywnie prowa- ciwdziałać, chociażby przez wdrażanie programów umożliwiających
dzić rozmowę z klientem, jednocześnie kontrolując całą sytuację. powrót do społeczeństwa, z uwzględnieniem indywidualnych cech
Zdaniem prelegentek tzw. umiejętności miękkie odgrywają zna- charakteru, wieku i sytuacji zdrowotnej konkretnej osoby.
czącą rolę w procesie obsługi klienta, niejednokrotnie wygrywa-
jąc ze znajomością przepisów i operowaniem specjalistycznym Panel IV
słownictwem. W swoim przemówieniu przypomniały wszystkim W panelu czwartym, w całości przeprowadzonym w języku an-
zgromadzonym, że klient to bardzo często po prostu zagubiony, gielskim i moderowanym przez mgr Łukasza Presnarowicza oraz
czasem wręcz przygnieciony problemami człowiek, który potrze- mgr Urszulę Matys pierwsze wystąpienie wygłosiły Diana Litvin-
buje przede wszystkim zrozumienia oraz konkretnych wytycznych chuk oraz Bazhena Yaremich (Grodno State University, Belarus).
co do jego dalszego postępowania. W pierwszej części scharakteryzowały pojęcie ICT (technologie
Kolejne wystąpienie zostało przedstawione przez Jagodę Zachwieję informacyjno-komunikacyjne) oraz wskazały, które ze wspomnia-
(SPP KAAFM), a poświęcone było mediacji gospodarczej jako al- nych technologii są już stosowane w ich Klinice Prawa. Wśród
ternatywie dla długoletnich i bardzo kosztownych procesów są- podstawowych wskazały Skype, przy użyciu którego studenci pro-
dowych. W pierwszej kolejności prelegentka przybliżyła pokrótce wadzą on-line rozmowy z klientem oraz aplikację Kahoot, umożli-
historię rozwoju alternatywnych metod rozwiązywania sporów. wiająca tworzenie quizów edukacyjnych i szkoleniowych. W dru-
Następnie wskazała cechy prawidłowej mediacji, a także najważ- giej części prelegentki opowiedziały o planowanym wprowadzeniu
niejsze zasady dotyczące jej prowadzenia. Co ciekawe, zgodnie do struktury ich Kliniki formularza online, dzięki któremu klient
z zaprezentowanymi badaniami, przeprowadzenie mediacji w spra- będzie mógł uzyskać pomoc prawną całkowicie zdalnie, co z kolei
wach gospodarczych pozwala zaoszczędzić 1285% czasu w sto- przyśpieszy okres oczekiwania na opinię z 14 do 7 dni.
sunku do postępowania sądowego oraz 835% czasu w porównaniu Następnie przemawiały Tatsiana Yauseyanka oraz Anastasya Mikhal-
z arbitrażem, natomiast koszty mediacji są niższe o 470% w sto- chuk (Grodno State University, Belarus). Prelekcja w kompleksowy
sunku do kosztów postępowania sądowego oraz o aż 510% w po- sposób omawiała pojęcie opieki paliatywnej oraz rolę studenta
równaniu do arbitrażu. poradni prawnej w udzielaniu porad prawnych zarówno osobom
W dalszej części głos zabrały: mgr Urszula Matys oraz Monika Winc- poddanym rzeczonej terapii, jak również ich rodzinom oraz oso-
kiewicz (SPP WP UwB), które opowiedziały o istotnej roli umiejęt- bom bliskim. W swoim wystąpieniu prelegentki odniosły się także
ności psychologicznych w kontakcie z klientem, ze szczególnym do kwestii połączenia opieki paliatywnej w zakresie medycznym
uwzględnieniem perspektywy pracownika sekretariatu poradni. i prawnym, wskazując następnie na istotną rolę studentów Kli-
Na początku wskazano, na czym polega w istocie działanie sekre- niki m.in. rozpowszechnianiu wiedzy na temat tej formy prawnej
tariatu poradni pełniącego przede wszystkim funkcję pomocniczą opieki nad osobami terminalnie chorymi oraz u kresu życia.
w stosunku do osiągnięcia zasadniczego celu istnienia poradni, Kolejne wystąpienie wygłosiła Nastassia Babkova (Polotsk State
czyli udzielania porad prawnych. W związku z powyższym stwier- University, Belarus). W swojej prelekcji pt.: „The activities of Po-
dzono, że do jego głównych zadań należy ułatwienie i usprawnie- lotsk State University Legal Clinic to attract grants, sponsorship”,
nie całościowego procesu, którego efektem jest sporządzona opi- podniosła m.in.: kwestię istotnego problemu, z którym muszą
nia prawna. Podkreślono także, jak ważne dla dalszego nawiązania mierzyć się Kliniki Prawa, a mianowicie brak środków finanso-
dobrego kontaktu z klientem jest pierwsze wrażenie, na które wych i wsparcia z zewnątrz. Jako potencjalne rozwiązanie wska-
składają się takie elementy jak: otwartość, uprzejmość, komuni- zała różnego rodzaju stypendia oraz granty, przyznawane na re-
katywność oraz łatwość nawiązywania kontaktów, a także samo- alizację projektów społecznych, wyjaśniając jednocześnie sposób,
dyscyplina i sumienność. w jaki można ubiegać się o przyznanie takich funduszy oraz ich
Z kolei Aleksandra Sawczenko oraz Weronika Sołkiewicz (SPP WP podstawowe cele.
UwB) opowiedziały o specyfice pracy z klientem w sekcji ds. Czwarty referat został wygłoszony przez Aliaksandra Hrynko
uchodźców. Na początku wyjaśniły uczestnikom konferencji pod- (Polotsk State University, Belarus). W swojej wypowiedzi, prele-
stawowe pojęcia takie jak: uchodźca oraz status uchodźcy, a następ- gent zaznaczył, jak ważna dla prawidłowego działania Kliniki jest
nie przedstawiły, jak wygląda współpraca ich sekcji z ośrodkiem dla współpraca z organizacjami społecznymi oraz udział w organizo-
cudzoziemców w Białymstoku. Prelegentki w oparciu o własne do- wanych przez nie ogólnokrajowych przedsięwzięciach, w następ-
świadczenia stwierdziły, że praca w sekcji ds. uchodźców wymaga stwie czego studenci zyskują możliwość nabycia niezwykle cennego
www.edukacjaprawnicza.pl 1(175) rok akademicki 2019/2020 5