Page 7 - Klinika nr 27-28(32-33) 2019-2020
P. 7

DEBATA ŚRODOWISKOWA


        doświadczenia zawodowego, które w przyszłości niewątpliwie za-  do nas ze swoim problemem oczekuje przede wszystkim pomocy
        owocuje. Prelegent zauważył również, że organizacje społeczne,   w rozwiązaniu swoich problemów, a zatem przywołanego powyżej
        z uwagi na brak odpowiedniej motywacji, niestety niechętnie   zrozumienia. Co ważne, praca prawnika nie polega na poddawaniu
        współpracują z Klinikami.                           ocenie działań osób, które przychodzą do niego po pomoc. Zda-
        Obrady pierwszego dnia zakończyła Krystsina Shcharbak (Polotsk   niem dr Kubiaka: „there is nothing either good or bad, but thinking
        State University, Belarus), która w swoim referacie w pierwszej   makes it so”. Innymi słowy prawnik zamiast mnożyć wątpliwości,
        kolejności przedstawiła krótką charakterystykę rodzaju spraw ja-  ma w pierwszej kolejności – przy zachowaniu należytej staranności
        kie trafiają do Kliniki Prawa jej Uniwersytetu, a następnie opowie-  – służyć klientowi, być przede wszystkim jego wsparciem i doradcą,
        działa o funkcjonowaniu Kliniki, uwzględniając w szczególności   wytyczając dalsze ścieżki jego postępowania. Ostatnim, lecz w oce-
        częstotliwość dyżurów, średni czas, jaki jest poświęcany jednemu   nie dr Kubiaka fundamentalnym elementem, jakiejkolwiek komu-
        klientowi w ciągu trwania dyżuru oraz kategorie osób którym   nikacji, jest nasze nastawienie. Przede wszystkim musimy chcieć
        mogą być udzielane porady prawne przez studentów Kliniki Prawa.   nieść pomoc ludziom, którzy do nas po nią przychodzą. Bez wła-
        W drugiej części natomiast zaprezentowane zostały statystyki   ściwego nastawienia każdy moment pracy w poradni będzie przy-
        uwzględniające: ilość przyjętych oraz rozwiązanych spraw, a także   krym i męczącym obowiązkiem, co nie pozostanie niezauważalne
        przyjętych klientów.                                dla naszych klientów. Podsumowując warsztaty, dr Kubiak wyraził
        Drugi dzień konferencji został poświęcony serii warsztatów   nadzieję, że przedstawione przez niego wskazówki staną się dla ze-
        prowadzonych przez dr Przemysława Kubiaka (WPiA UŁ). Część   branych motywatorem do dalszej pracy nad sobą i rozwijania swo-
        pierwsza dotyczyła „trudnych spraw”, z którymi mogą spotykać   ich kompetencji miękkich
        się studenci pracujący w poradniach prawnych. Na początku prze-  Oficjalnego zamknięcia konferencji dokonał Opiekun SPP WP UwB
        prowadzono ćwiczenie mające na celu zapoznanie ze sobą osób   – dr hab., prof. UwB Andrzej Sakowicz, który w pierwszej kolejności
        obecnych oraz pokazanie uniwersalnego przesłania, że jesteśmy   podziękował wszystkim gościom za przybycie. Następnie skiero-
        w stanie u różnych, nawet całkiem obcych nam ludzi, znaleźć ce-  wał podziękowania w stronę osób zaangażowanych w działalność
        chy podobne do naszych. W dalszej części studenci mieli za za-  SPP WP UwB, odpowiedzialnych za organizację konferencji, a także
        danie wskazać najczęstsze problemy, z jakimi spotkali się bądź   dr Przemysława Kubiaka za przyjęcie zaproszenia i poprowadzenie
        obawiają się spotkać w czasie swojej pracy w poradni. Wśród   ciekawych oraz pouczających warsztatów, a także dla wszystkich
        wymienionych sytuacji stresowych znalazły się między innymi:   prelegentów, którzy zechcieli podzielić się swoimi przemyśleniami
        agresja klientów wobec studentów odbywających dyżur, niekom-  dotyczącymi metodyki nauczania klinicznego.
        fortowe – wprowadzające studentów w zakłopotanie – okoliczno-
        ści towarzyszące spotkaniu, np. brzydki zapach klienta, zabawne   Streszczenie
        okoliczności sprawy przez niego przedstawianej wywołujące – nie-  Artykuł referuje przebieg XXXI Ogólnopolskiej Konferencji Uni-
        stosowny u przyjmującego sprawę studenta – śmiech, nadmier-  wersyteckich Poradni Prawnych, która poruszała temat „Metodyki
        nie dygresje klientów przy opowiadaniu okoliczności ich sprawy   nauczania klinicznego”. Na konferencji zostały przedstawione
        czy wreszcie brak należytej asertywności u studenta pracującego   informacje dotyczące problemów związanych z pracą w poradni,
        w poradni. Została poruszona również kwestia umiejętności ra-  a także o rozwiązania najczęstszych problemów związanych z pracą
        dzenia sobie ze stresem w zawodzie prawniczym, która wymaga –   z klientem. W artykule opisane zostały również warsztaty wskazu-
        jak to wielokrotnie podkreślał dr Kubiak – nieustannego ćwiczenia   jące metody radzenia sobie w trudnych sytuacjach, pojawiające się
        gdyż: „bycia szczęśliwym należy się nauczyć, jest to umiejętność   w pracy studenta poradni prawnej.
        taka sama, jak chociażby jazda na rowerze – nikt nie urodził się
        od razu z tą umiejętnością”.                        Słowa kluczowe: klinika prawa, poradnia prawna, umiejętności
        Druga część warsztatów, odbywająca się po przerwie, została po-  interpersonalne, nauczanie kliniczne, nabywanie doświadczenia.
        święcona technikom prawidłowej komunikacji i pracy z klientem.
        W jej trakcie poruszono kwestie dotyczące aktywnego słucha-  XXXI National Conference of Legal Clinics
        nia oraz okazywania klientom zainteresowania ich problemami.   “The Methodology of the Clinical Legal Education”,
                                                                                  st
        W toku żywej dyskusji z uczestnikami warsztatów została zbudo-  Bialystok 2020, May 31  – June 1 st
        wana piramida elementów dobrej komunikacji, na szczycie której
        znalazło się dostosowanie do klienta, obejmujące zarówno język   Summary
        oraz empatię, ale także odpowiednią postawę. Jako druga w ko-  The article reports the course of XXXI The National Conference of Uni-
        lejności została wskazana przywoływana już wielokrotnie umie-  versity Legal Clinics, which addressed the topic of “Clinical teaching me-
        jętność słuchania, która wydaje się nieoceniona w zawodzie praw-  thodology”. At the conference were presented information on problems
        nika. Zdaniem dr Kubiaka, by budować zaufanie klienta wystarczy   related to work in the clinic, as well as solutions to the most common
        tzw. aktywne słuchanie urzeczywistniane przez zadawanie ade-  problems related to working with the client. The article also describes
        kwatnych do okoliczności sprawy pytań czy odpowiednio dobrane   workshops showing methods of coping with difficult situations, appe-
        reakcje, stanowiące najprostszą odpowiedź na jego słowa. Następ-  aring in the work of a student of a legal clinic.
        nie wskazano kolejne filary prawidłowej komunikacji z ludźmi: zro-
        zumienie, akceptację i zgodę. Wszystkie te elementy są szczególnie   Keywords: law clinic, legal clinic, interpersonal skills, clinical teaching,
        ważne w rozmowie z klientem, gdyż zwykle osoba przychodząca   acquisition of experience.



                                                 www.beck.pl




         6  KLINIKA Nr 27 (32)/2020                                                           www.fupp.org.pl
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12