Page 7 - Klinika nr 27-28(32-33) 2019-2020
P. 7
DEBATA ŚRODOWISKOWA
doświadczenia zawodowego, które w przyszłości niewątpliwie za- do nas ze swoim problemem oczekuje przede wszystkim pomocy
owocuje. Prelegent zauważył również, że organizacje społeczne, w rozwiązaniu swoich problemów, a zatem przywołanego powyżej
z uwagi na brak odpowiedniej motywacji, niestety niechętnie zrozumienia. Co ważne, praca prawnika nie polega na poddawaniu
współpracują z Klinikami. ocenie działań osób, które przychodzą do niego po pomoc. Zda-
Obrady pierwszego dnia zakończyła Krystsina Shcharbak (Polotsk niem dr Kubiaka: „there is nothing either good or bad, but thinking
State University, Belarus), która w swoim referacie w pierwszej makes it so”. Innymi słowy prawnik zamiast mnożyć wątpliwości,
kolejności przedstawiła krótką charakterystykę rodzaju spraw ja- ma w pierwszej kolejności – przy zachowaniu należytej staranności
kie trafiają do Kliniki Prawa jej Uniwersytetu, a następnie opowie- – służyć klientowi, być przede wszystkim jego wsparciem i doradcą,
działa o funkcjonowaniu Kliniki, uwzględniając w szczególności wytyczając dalsze ścieżki jego postępowania. Ostatnim, lecz w oce-
częstotliwość dyżurów, średni czas, jaki jest poświęcany jednemu nie dr Kubiaka fundamentalnym elementem, jakiejkolwiek komu-
klientowi w ciągu trwania dyżuru oraz kategorie osób którym nikacji, jest nasze nastawienie. Przede wszystkim musimy chcieć
mogą być udzielane porady prawne przez studentów Kliniki Prawa. nieść pomoc ludziom, którzy do nas po nią przychodzą. Bez wła-
W drugiej części natomiast zaprezentowane zostały statystyki ściwego nastawienia każdy moment pracy w poradni będzie przy-
uwzględniające: ilość przyjętych oraz rozwiązanych spraw, a także krym i męczącym obowiązkiem, co nie pozostanie niezauważalne
przyjętych klientów. dla naszych klientów. Podsumowując warsztaty, dr Kubiak wyraził
Drugi dzień konferencji został poświęcony serii warsztatów nadzieję, że przedstawione przez niego wskazówki staną się dla ze-
prowadzonych przez dr Przemysława Kubiaka (WPiA UŁ). Część branych motywatorem do dalszej pracy nad sobą i rozwijania swo-
pierwsza dotyczyła „trudnych spraw”, z którymi mogą spotykać ich kompetencji miękkich
się studenci pracujący w poradniach prawnych. Na początku prze- Oficjalnego zamknięcia konferencji dokonał Opiekun SPP WP UwB
prowadzono ćwiczenie mające na celu zapoznanie ze sobą osób – dr hab., prof. UwB Andrzej Sakowicz, który w pierwszej kolejności
obecnych oraz pokazanie uniwersalnego przesłania, że jesteśmy podziękował wszystkim gościom za przybycie. Następnie skiero-
w stanie u różnych, nawet całkiem obcych nam ludzi, znaleźć ce- wał podziękowania w stronę osób zaangażowanych w działalność
chy podobne do naszych. W dalszej części studenci mieli za za- SPP WP UwB, odpowiedzialnych za organizację konferencji, a także
danie wskazać najczęstsze problemy, z jakimi spotkali się bądź dr Przemysława Kubiaka za przyjęcie zaproszenia i poprowadzenie
obawiają się spotkać w czasie swojej pracy w poradni. Wśród ciekawych oraz pouczających warsztatów, a także dla wszystkich
wymienionych sytuacji stresowych znalazły się między innymi: prelegentów, którzy zechcieli podzielić się swoimi przemyśleniami
agresja klientów wobec studentów odbywających dyżur, niekom- dotyczącymi metodyki nauczania klinicznego.
fortowe – wprowadzające studentów w zakłopotanie – okoliczno-
ści towarzyszące spotkaniu, np. brzydki zapach klienta, zabawne Streszczenie
okoliczności sprawy przez niego przedstawianej wywołujące – nie- Artykuł referuje przebieg XXXI Ogólnopolskiej Konferencji Uni-
stosowny u przyjmującego sprawę studenta – śmiech, nadmier- wersyteckich Poradni Prawnych, która poruszała temat „Metodyki
nie dygresje klientów przy opowiadaniu okoliczności ich sprawy nauczania klinicznego”. Na konferencji zostały przedstawione
czy wreszcie brak należytej asertywności u studenta pracującego informacje dotyczące problemów związanych z pracą w poradni,
w poradni. Została poruszona również kwestia umiejętności ra- a także o rozwiązania najczęstszych problemów związanych z pracą
dzenia sobie ze stresem w zawodzie prawniczym, która wymaga – z klientem. W artykule opisane zostały również warsztaty wskazu-
jak to wielokrotnie podkreślał dr Kubiak – nieustannego ćwiczenia jące metody radzenia sobie w trudnych sytuacjach, pojawiające się
gdyż: „bycia szczęśliwym należy się nauczyć, jest to umiejętność w pracy studenta poradni prawnej.
taka sama, jak chociażby jazda na rowerze – nikt nie urodził się
od razu z tą umiejętnością”. Słowa kluczowe: klinika prawa, poradnia prawna, umiejętności
Druga część warsztatów, odbywająca się po przerwie, została po- interpersonalne, nauczanie kliniczne, nabywanie doświadczenia.
święcona technikom prawidłowej komunikacji i pracy z klientem.
W jej trakcie poruszono kwestie dotyczące aktywnego słucha- XXXI National Conference of Legal Clinics
nia oraz okazywania klientom zainteresowania ich problemami. “The Methodology of the Clinical Legal Education”,
st
W toku żywej dyskusji z uczestnikami warsztatów została zbudo- Bialystok 2020, May 31 – June 1 st
wana piramida elementów dobrej komunikacji, na szczycie której
znalazło się dostosowanie do klienta, obejmujące zarówno język Summary
oraz empatię, ale także odpowiednią postawę. Jako druga w ko- The article reports the course of XXXI The National Conference of Uni-
lejności została wskazana przywoływana już wielokrotnie umie- versity Legal Clinics, which addressed the topic of “Clinical teaching me-
jętność słuchania, która wydaje się nieoceniona w zawodzie praw- thodology”. At the conference were presented information on problems
nika. Zdaniem dr Kubiaka, by budować zaufanie klienta wystarczy related to work in the clinic, as well as solutions to the most common
tzw. aktywne słuchanie urzeczywistniane przez zadawanie ade- problems related to working with the client. The article also describes
kwatnych do okoliczności sprawy pytań czy odpowiednio dobrane workshops showing methods of coping with difficult situations, appe-
reakcje, stanowiące najprostszą odpowiedź na jego słowa. Następ- aring in the work of a student of a legal clinic.
nie wskazano kolejne filary prawidłowej komunikacji z ludźmi: zro-
zumienie, akceptację i zgodę. Wszystkie te elementy są szczególnie Keywords: law clinic, legal clinic, interpersonal skills, clinical teaching,
ważne w rozmowie z klientem, gdyż zwykle osoba przychodząca acquisition of experience.
www.beck.pl
6 KLINIKA Nr 27 (32)/2020 www.fupp.org.pl