Page 5 - Klinika nr 29-30 (34-35)/2020-2021
P. 5
W numerze SZANOWNI CZYTELNICY!
3 Komunikacja interpersonalna w wirtualnej poradni Oddaję w Państwa ręce łączony – jesienno-
-wiosenny numer czasopisma „Klinika” mając
prawnej. Zarys problematyki
Interpersonal communication in a virtual law clinic. nadzieję, że pomimo trudnego czasu pełnego
wyzwań związanych z ogólnoświatową epide-
An outline of the issues mią wywołaną wirusem SARS-CoV-2, zechcecie
Olga M. Piaskowska, Piotr F. Piesiewicz Państwo poświęcić chwilę na zapoznanie się
z prezentowanymi na łamach bieżącego nume-
ru artykułami oraz polemikę z ich autorami.
9 Rola klinik prawa w kształceniu przyszłych prawniczek Część z tekstów bowiem bezpośrednio nawią-
zuje do pandemii i skutków, jakie wywołuje ona
i prawników w zakresie problematyki przeciwdziałania
dyskryminacji ze względu na płeć w zakresie funkcjonowania klinik prawa.
The role of law clinics in educating future lawyers in the field W związku z tym już w pierwszym dziale
of counteracting gender discrimination poświęconym warsztatowi pracy nauczyciela klinicznego znajdziecie
Państwo artykuł współautorstwa pracowników naukowo-badawczych
Barbara Namysłowska-Gabrysiak (SWPS) – dr Olgi Piaskowskiej oraz dra Piotra Piesiewicza poświęcony zary-
sowi problematyki komunikacji interpersonalnej w wirtualnej poradni
15 obwinionego studenta lub doktoranta w postępowaniu prawnej, z jaką w czasach COVID-19, mają do czynienia tak jej członko-
Możliwość udziału studenta jako obrońcy
wie, jak również klienci. Tekst, jak wskazują jego twórcy, odnosi się m.in.
dyscyplinarnym w ramach nauczania klinicznego do kwestii nowego ułożenia pracy poradni, w tym w ramach korzystania
z określonej platformy do pracy zdalnej przy uwzględnieniu jej ograni-
The possibility of participation of a student as a defender czeń; problematyki RODO; czy ochrony wizerunku osób udzielających
of an accused student or doctoral student in disciplinary oraz korzystających z porad wirtualnej kliniki prawa.
proceedings as part of clinical teaching W dziale drugim dotyczącym dorobku poradni, zachęcam Państwa
Anna Zientara do przeczytania artykułu autorstwa dr hab. Barbary Namysłowskiej-Gabry-
siak (UW), poświęconego roli klinik prawa w kształceniu przyszłych praw-
niczek i prawników w zakresie problematyki przeciwdziałania dyskry-
19 wykonawcy zamówienia publicznego minacji ze względu na płeć. W swoim tekście autorka szuka odpowiedzi
Przejęcie i kumulatywne przystąpienie do długu
na pytanie o to jak w pełni wykorzystywać i rozwijać potencjał edukacyjny
Acquisition and cumulative accession to debt of a public klinik prawa w Polsce, nie tylko mając na względzie kształcenie przy-
szłych prawników i prawniczek, lecz także aktualne potrzeby społeczeń-
procurement contractor stwa w zakresie dostępu do wymiaru sprawiedliwości i pomocy prawnej
Krzysztof Horubski (wskazując przy tym jeden z potencjalnych kierunków). Z podobnymi
dylematami, chociaż odnoszącymi się do innych aspektów pracy w kli-
nikach prawa, mierzy się dr Anna Zientara (UW), która w opracowaniu
24 Rights of the defence in enforcement proceedings pt. „Możliwość udziału studenta jako obrońcy obwinionego studenta lub
Prawo do obrony w postępowaniu wykonawczym
doktoranta w postępowaniu dyscyplinarnym w ramach nauczania klinicz-
Karolina Pasoń nego”, wskazuje potencjalną dalszą ścieżkę rozwoju klinik prawa poprzez
zasadne – jej zdaniem – zaangażowanie poradni w świadczenie pomocy
prawnej w zakresie spraw dyscyplinarnych studentów i doktorantów.
W ostatnim dziale, w ramach którego publikowane są teksty mające
na celu wywołanie szeroko rozumianej debaty środowiskowej, zostały
umieszczone teksty autorstwa badaczy z UWr – dra hab. Krzysztofa Horub-
skiego traktujący o przejęciu i kumulatywnym przystąpieniu do długu
wykonawcy zamówienia publicznego oraz doktorantki Karoliny Pasoń,
w którym autorka analizuje zagadnienie prawa do obrony w postępowa-
niu wykonawczym.
Kończąc, pragnę – tradycyjnie już, złożyć podziękowania, tym razem
jednak będą one mniej typowe, bowiem tym numerem żegnam się z Czy-
telnikami i dziękuję Państwu za lata życzliwości oraz nieustannego inspi-
rowania mnie do rozwoju naszego czasopisma, z którym jestem związana
od wielu lat. Mimo że praca dla Państwa była dla mnie dużym zaszczytem
i wyróżnieniem, czas na nowe wyzwania. W tym miejscu chciałabym
podziękować również FUPP za zaufanie oraz swobodę z jaką mogłam
kształtować „Klinikę”, wszystkim autorom za teksty pełne twórczych
myśli, pracownikom Wydawnictwa C.H.Beck, za cierpliwość i pomoc
w redagowaniu oraz składaniu wszystkich numerów czasopisma, ale
przede wszystkim wspaniałym ludziom z Kolegium Redakcyjnego, w któ-
rych odnalazłam przyjaciół. W szczególności dziękuję Basi i Asi, z którymi
na różnych etapach istnienia „Kliniki” mogłyśmy wspólnie pracować. Dro-
gie Koleżanki, praca z Wami była zawsze ogromną radością, inspirującą
mądrością i wspaniałą przygodą, za którą z całego serca dziękuję.
Nowemu Redaktorowi Naczelnemu – Pawłowi Klimkowi, życzę samych
sukcesów oraz dalszego rozwoju „Kliniki”. Pawle – trzymam za Ciebie
kciuki – jesteś profesjonalistą w każdym calu więc wiem, że wspaniale
poradzisz sobie z nowym wyzwaniem.
Życząc Państwu przyjemnej lektury, zachęcam do pisania i przesyłania
tekstów dotyczących Państwa doświadczeń z klinicznym nauczaniem
prawa i mówię „do widzenia” na łamach „Kliniki”, tym razem w innej roli
– już nie Redaktor Naczelnej, a (mam nadzieję) autora tekstów.
Dr Marta Janina Skrodzka
www.edukacjaprawnicza.pl 2(176) rok akademicki 2020/2021 1
14.06.2021 13:08
Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd 1
Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd 1 14.06.2021 13:08