Page 10 - Klinika nr 29-30 (34-35)/2020-2021
P. 10

WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELA KLINICZNEGO


             członkami zespołu (w szczególności studentami oraz studentami   większa społeczna obecność rozmówcy – tym większe jej oddzia-
             i opiekunem), a także zależność od komunikacji elektronicznej,   ływanie, a także bliskość komunikujących się. Z tego też względu
             która w niewątpliwy sposób ogranicza przepływ sygnałów niewer-  za najbardziej efektywną w zespole rozproszonym należy uznać ko-
             balnych i depersonalizację relacji, rośnie ryzyko nieporozumień   munikację ustną, a w dalszej kolejności ‒ pisemną synchroniczną.
             i konfliktów w zespole . To w konsekwencji prowadzi do zakłóceń   Najmniej efektywna będzie zaś komunikacja pisemna asynchro-
                             23
                                   24
             w wirtualnej pracy zespołowej . Z tych również względów utrud-  niczna. Ustalenia w tym zakresie pozwalają zatem na postawie-
                                            25
             niony bywa proces podejmowania decyzji . Konsekwencją pracy   nie tezy co do efektywności poszczególnych modeli komunikacji
             w zespole wirtualnym jest również poczucie izolacji, która z kolei   w wirtualnej poradni prawnej. Nie budzi bowiem wątpliwości,
             ma wpływ na obniżenie spójności zespołu i zaufania pomiędzy jego   że najbardziej optymalny jest model komunikacji werbalnej on-
             członkami . W chwili obecnej poczucie to jest spotęgowane fak-  line z przewagą formy ustnej. Jest on bowiem najbardziej zbliżony
                    26
             tem, że z uwagi na liczne restrykcje i ograniczenia związane z prze-  do komunikacji bezpośredniej f2f . Taką komunikację należy jed-
                                                                                          32
             ciwdziałaniem rozprzestrzenianiu się pandemii COVID-19 relacje   nak zaplanować.
             społeczne zostały ograniczone niemal do minimum. Niewątpliwie
             sytuacja ta ma wpływ na postawę i motywację studentów, którą   Planowanie komunikacji w zespole rozproszonym
             zapewne odczuwają wszyscy nauczyciele akademicy.    Komunikacja interpersonalna powinna być niezakłócona i prze-
             Komunikacja w zespole rozproszonym opiera się albo na komu-  biegać określonymi ścieżkami, tworząc tzw. sieć komunikacyjną.
             nikacji ustnej, albo pisemnej online. Odnosząc się do problema-  Niezależnie, czy ścieżki komunikacyjne będą przebiegały w sposób
             tyki komunikacji online, warto zwrócić uwagę na teorię społecznej   pionowy, czy równoległy, wydaje się, że rolą opiekuna studenckiej
             obecności stworzoną przez J. Shorta, E. Williamsa, B. Christ . Wy-  poradni prawnej jest opracowanie skutecznej komunikacji zarówno
                                                         27
             raża ona poczucie zaangażowania się jednostki w proces komuni-  zewnętrznej, jak i wewnętrznej. Skuteczność komunikacji w ra-
             kacji  i jest znacząca dla wyboru efektywnego modelu komunika-  mach kliniki będzie uzależniona w dużej mierze od umiejętności
                28
             cji online. W przypadku tej komunikacji autorzy teorii wskazują   komunikacyjnych opiekuna. Nie ulega wątpliwości, że komunika-
             na niski poziom obecności społecznej. Dzieje się tak ze względu   cja ze studentami, aby była skuteczna, powinna być odpowiednio
             na ograniczone jej możliwości. Zdaniem przywołanych autorów   zaplanowana. Prowadzący zajęcia w pierwszej kolejności powinien
             poszczególne media różnią się „społeczną obecnością, rozumianą   jasno i precyzyjnie formułować komunikaty, aby ich cel oraz treść
             jako obecność wizualna, słowna, a także fizyczna użytkownika   była dla studentów zrozumiała. Powinien być także utworzony
             w komunikacji interpersonalnej”. Innymi słowy: „obecność spo-  co najmniej jeden zasadniczy kanał komunikacyjny, do którego
             łeczna to poczucie osobistego kontaktu z innymi” , kształtująca   student w każdym momencie mógłby sięgnąć  (np. istotne usta-
                                                                                                   33
                                                   29
             się poprzez bliskość relacji z innymi osobami, poprzez komunika-  lenia odbywają się na regularnych wideokonferencjach, a pomię-
             cję pośrednią i bezpośrednią. Komunikacja ta może mieć charak-  dzy nimi przekazujemy jedynie krótkie komunikaty informacyjne
             ter synchroniczny (np. czat, wideokonferencja) i asynchroniczny   lub podsumowujące). Komunikowanie się z grupą powinno na-
             (np. e-mail, komentarz w dokumencie) . Wedle tej teorii im więk-  stępować według określonego z góry harmonogramu. Oczywiste
                                          30
             sza społeczna obecność w procesie komunikacji, tym bardziej jest   jest, że nie chodzi o to, aby komunikacja pomiędzy opiekunem
             ona efektywna. Z tego też względu komunikacja w formie pisemnej   a studentami następowała wyłącznie w z góry ustalonych termi-
             na odległość jest rodzajem porozumiewania się o najniższym po-  nach, ale by studenci mieli świadomość, że dane zdarzenie skut-
             ziomie społecznej obecności (nie widzimy rozmówcy, nie słyszymy   kuje zainicjowaniem procesu komunikacyjnego. Inicjacja procesu
             jego głosu). Komunikacja o tzw. niskiej społecznie obecności może   komunikacyjnego związana jest z kolei z posiadaną przez niego
             prowadzić do zwiększenia radykalnych opinii, a także zmniejszenia   wiedzą dotyczącą przydzielonych danemu studentowi zadań i od-
             poczucia równości pomiędzy komunikującymi się partnerami . Im   powiedzialności. Specyfika pracy w studenckiej poradni prawnej
                                                          31
                                                                 wymaga, aby studenci pracujący w zespole rozproszonym posia-
               M. Gellert, C. Nowak, Zespół, Gdańsk 2008, s. 280; J. Miroński, Wyzwania za-  dali wiedzę dotyczącą tego, kiedy i jak inicjować komunikację po-
             23
              rządzania wiedzą w zespołach wirtualnych, E-mentor 2014, Nr 5, s. 57, http://
              www.e-mentor.edu.pl/artykul; B. Krawczyk-Bryłka, Budowanie zespołu wirtualne-  między sobą, a także prowadzącym, bez ciągłego i bezpośredniego
              go: zasady i wyzwania, Studia Informatica Pomerania 2016, s. 100–101.  nadzoru. Muszą więc rozumieć swoje role w zespole. Reasumując,
               B. Krawczyk-Bryłka, Comparative study of traditional and virtual teams, Task Qu-  prowadzący kurs w pierwszej kolejności powinien sformułować
             24
              arterly 2017, Nr 21(3), s. 235.
               M. Gellert, C. Nowak, Zespół, Gdańsk 2008, s. 280; J. Miroński, Wyzwania za-
             25                                                  zespół studentów pracujących nad sprawą, przydzielić im role,
              rządzania wiedzą w zespołach wirtualnych, E-mentor 2014, Nr 5, s. 57, http://  określić procedury postępowania, a także zasady komunikacji .
                                                                                                                34
              www.e-mentor.edu.pl/artykul; B. Krawczyk-Bryłka, Budowanie zespołu wirtualne-
              go: zasady i wyzwania, Studia Informatica Pomerania 2016, s. 100–101.  Prawidłowe ustalenie zasad działania dla poszczególnych studen-
               H.H. Chang, S.S. Chuang, S.H. Chao, Determinants of cultural adaptation, com-
             26                                                  tów będzie miało bezpośredni wpływ na efektywność pracy całego
              munication quality, and trust in virtual teams’ performance, Total Quality Ma-  zespołu. Warto także zaznaczyć, że komunikacja interpersonalna
              nagement 2011, Nr 22(3), s. 306; T. Brahm, F. Kunze, The role of trust climate in
              virtual teams, Journal of Managerial Psychology 2012, Nr 27(6), s. 597; R. Chhay,   jako dwustronna powinna dawać szansę na wzajemną ocenę pracy
              B.H. Kleiner, Effective communication in virtual teams. Industrial Management   poszczególnych członków zespołu w ramach przypisanych im ról.
              2013, Nr 7/6, s. 30.
               J.A. Short, E. Williams, B. Christie, The social psychology or telecommunications,
             27                                                  Jednak aby uniknąć nieporozumień interpersonalnych, zarówno
              London 1976.
               M. Laskowska, Komunikacja za pomocą social media – możliwości i zagrożenia.     K. Figl, C. Sanders, Team, s. 196–200.
             28                                                  32
              Zarys problematyki, [w:] Komunikacja – (po)rozumienie – obecność społeczna,   33   Dobrym przykładem kanału komunikacyjnego dostosowanego do potrzeb edu-
              M. Biedroń, M. Wawrzak-Chodaczek (red.), Toruń 2012, s. 29–41, https://depot.  kacji, w tym także akademickiej, jest narzędzie Google Classroom. Daje ono moż-
              ceon.pl/bitstream/handle.                           liwość nie tylko zamieszczania informacji przez prowadzącego kurs, ale za jego
               D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, M. Bucholc, A. Szulżycka (tłum.),   pośrednictwem studenci mogą się komunikować na forum dostępnym dla wszyst-
             29
              Warszawa 2008, s. 156.                              kich uczestników kursu. Czyni to komunikację w grupie przejrzystą i dostępną
               Szerzej: C.A. Lin, Effects of the internet, Media Effects. Advances in Theory and   dla każdego. Narzędzie to jest zintegrowane z innymi narzędziami, takimi jak:
             30
              Research, J. Bryant, M.B. Oliver (red.), New York – London 2009, s. 569.   Google Mail, Google Meets, Google Drive, stanowiąc bardzo wygodne rozwiązanie
               K. Figl, C. Saunders, Team Climate and Media Choice in Virtual Teams. AIS Trans-  w dobie nauczania online.
             31
              actions on Human-Computer Interaction 2011, Nr (3)4, s. 196–200 http://  34   P.E. Connor, Total Quality Management: A Selective Commentary on Its Human
              nm.wu-wien.ac.at.                                   Dimentions, Public Administration Review 1997, vol. 57, No. 6, s. 505.
             6  KLINIKA Nr 29-30 (34-35)/2021                                                      www.fupp.org.pl
        Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd   6                                                                14.06.2021   13:08
                                                                                                               14.06.2021   13:08
        Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd   6
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15