Page 9 - Klinika nr 29-30 (34-35)/2020-2021
P. 9

WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELA KLINICZNEGO


             informacjami wymieniają się poprzez maile, zaś uwagi dotyczące   je mianem barier w komunikacji. Jednocześnie z uwagi na sprzęże-
             ich pracy przekazywane są w formie komentarza na wspólnym   nie zwrotne istnieje możliwość bezzwłocznego wyjaśnienia ewen-
             dokumencie. W taki sposób może wyglądać także komunikacja   tualnych wątpliwości czy nieporozumień. Komunikacja pisemna
             z klientem (wywiad prowadzony drogą mailową, na podstawie   dotyczy wszystkich obecnie dostępnych narzędzi umożliwiających
             uprzedniego zgłoszenia mailowego czy przez e-formularz). W dru-  porozumiewanie się za pośrednictwem słów spisanych (tj. notatki,
             gim modelu komunikacja pisemna online równoważona jest przez   maile, ale także wszelkie czaty na portalach społecznościowych,
             komunikację ustną. W konsekwencji liczba komunikatów, które   przekazywanie informacji poprzez zamieszczenie komentarza
             studenci wymieniają w formie pisemnej, jest taka sama jak tych   w dokumencie itd.). Ta forma komunikowania częściej ma cha-
             przybierających formę ustną, np. studenci wprawdzie pracują   rakter formalny niż nieformalny i można ją zastosować niemal
             wspólnie nad dokumentem, jednak wszystkie uwagi przekazują   na wszystkich poziomach procesu porozumiewania się . Do jej za-
                                                                                                          18
             sobie podczas wspólnych wideokonferencji, dodatkowo spotka-  let zalicza się fakt, że takie komunikaty są materialne, sprawdzalne
             nia z opiekunem także odbywają się jedynie w tej formie. Wy-  i mogą być przechowywane przez długi czas, co daje przewagę nad
                                                                                   19
             wiad z klientem może przybrać obie z wymienionych wyżej form.   komunikatami ustnymi . Z reguły także, formułując komunikat
             W trzecim, ostatnim modelu przeważa komunikacja ustna, a pi-  pisemny, poświęcamy mu więcej czasu, przez co jest bardziej prze-
             semna ograniczona jest do minimum, tj. całość prac odbywa się   myślany. Ponadto w ramach pracy w grupie pozwala na swobodne
             podczas spotkań w formie wideokonferencji, w taki sposób stu-  ułożenie swojego czasu pracy, bez konieczności dostosowania się
             denci pracują także nad wspólnym dokumentem, a pisemnym   do współpracowników. Zasadniczą wadą tej formy komunikacji
             elementem tego modelu są jedynie krótkie komunikaty czy in-  jest jednak brak sprzężenia zwrotnego. Nadawca komunikatu nie
             formacje co do stanu prac czy daty kolejnego spotkania. W tym   ma pewności, czy adresat odczytał go i zrozumiał prawidłowo .
                                                                                                                 20
             modelu kontakt z klientem może przybrać obie z wymienionych   To z kolei jest dla procesu komunikacji kluczowe. Ponadto wydaje
             wyżej form, przy czym pierwsze spotkanie z reguły prowadzone   się, że w przypadku tej formy komunikacji częściej mamy do czy-
             jest w formie ustnej.                               nienia z tzw. podstawowym błędem atrybucji , co w konsekwencji
                                                                                                   21
             Każdy z tych modeli ma swoje wady i zalety, a przyjęcie określonego   prowadzić może do nieporozumień i konfliktów w grupie.
             z nich często jest wynikiem wielu zmiennych, od samego opiekuna   Wydaje się, że bariery, jakie można zauważyć w komunikacji inter-
             niezależnych, w tym m.in. możliwości narzędzia, z użyciem którego   personalnej, częściej występują w przypadku komunikacji pisem-
             prowadzona jest zdalna edukacja. Należy jednak pamiętać, że stu-  nej, gdyż z uwagi na brak sprzężenia zwrotnego nie ma możliwości
             dencka poradnia prawna, niezależnie od istotnej roli, jaką pełni   niezwłocznego wyjaśnienia sytuacji. Ponadto komunikacja w for-
             w kształtowaniu postaw pro bono, jest także miejscem, w którym   mie pisemnej uniemożliwia odczytanie sygnałów komunikacji nie-
             studenci pobierają naukę. Z tego też względu wybór określonego   werbalnej (brak tego rodzaju komunikacji). Dodatkowo elementem
             modelu komunikacji w klinice online powinien być podyktowany   mogącym wpływać na negatywny odbiór kierowanych w ten spo-
             jego efektywnością. Zasadnicze znaczenie ma przy tym model przy-  sób komunikatów jest upływ czasu, który następuje między jego
             jęty w komunikacji wewnętrznej, tj. pomiędzy studentami oraz stu-  nadaniem a odbiorem, co także może potęgować nieporozumienia
             dentami a opiekunem. Pojawiają się wobec powyższego pytania,   w zespole. Z tego też względu za bardziej efektywną, także mając
             który z nich można uznać za najbardziej efektywny i z jakich wzglę-  na względzie komunikację w zespole, należy uznać komunikację
             dów, a także w jaki sposób należy komunikację w takim zespole   ustną. Z uwagi na fakt, że w chwili obecnej brak jest możliwości ko-
             zaplanować. Punktem wyjścia dla tych rozważań musi być jednak   munikacji ustnej face to face (f2f), decydując się na wybór optymal-
             krótkie scharakteryzowanie obu form komunikacji werbalnej.  nego z punktu widzenia celów edukacyjnych studenckiej poradni
                                                                 prawnej modelu komunikacji wewnętrznej, należy uwzględnić ten
             Komunikacja ustna a komunikacja pisemna             z nich, który pozwala na jak najpełniejsze wykorzystanie komu-
             Komunikacja ustna i pisemna to formy komunikacji werbalnej,   nikacji ustnej zbliżonej do porozumiewania się bezpośredniego .
                                                                                                                 22
             tj. kierowania określonego przekazu za pomocą słów. Jak trafnie   Jednocześnie, rozważając przyjęcie określonego modelu, należy
             wskazuje J. Ober, komunikacja ustna może zachodzić: „w cztery   mieć na uwadze zasady komunikacji i problemy, jakie wiążą się
             oczy, w małym zespole, przez telefon, przez wystąpienia publiczne   z pracą w zespole rozproszonym.
             i narady, które można podzielić na bezpośrednie (twarzą w twarz,
             obrady, negocjacje) i pośrednie (za pośrednictwem telefonu, telewi-  Komunikacja w zespole rozproszonym
             zji, sieci komputerowej, komunikatory internetowe wykorzystujące   W tradycyjnym modelu pracy studenckiej poradni prawnej pod-
             dźwięk do porozumiewania się)” . Przyjmuje się, że „komunika-  stawy pracy, a także budowanie zespołu czy zarządzenie nim
                                      15
             cja ustna w komunikowaniu werbalnym daje komunikującym się   oparte były zarówno na komunikacji werbalnej (z przewagą formy
             większe możliwości wyrażania swoich uczuć, co pozwala na lepsze   ustnej), jak i niewerbalnej. Budowanie takiego zespołu i zarzą-
             odzwierciedlenie danego przekazu. Dzięki temu nadawca może na-  dzenie nim było zatem dużo prostsze. Praca wirtualna w zespole
             kierować swojego odbiorcę na konkretne rozwiązania czy sugestie.   niesie ze sobą dużo więcej zagrożeń. Trafnie wskazuje się w lite-
             Może to jednak stwarzać pewne trudności, które rzutują na dalszą   raturze, że ze względu na brak relacji bezpośrednich pomiędzy
                      16
             współpracę” . Taki komunikat może sprawić, że odbiorca będzie
             miał tendencję do wyrażania skrajnych opinii albo jego wnioski nie   18   A. Frączek, Komunikacja, s. 123.
                                                                 19
             będą traktowane na równi z rzeczywistymi faktami . Określa się   20   Ibidem.
                                                    17
                                                                    R.A. Podgórski, Socjologia mikrostruktury (podręcznik akademicki), Oficyna Wy-
                                                                   dawnicza Branta, Bydgoszcz–Olsztyn 2008, s. 92.
                                                                 21   Podstawowy błąd atrybucji, tj. skłonność do wyjaśniania zachowania obserwo-
             15   J. Ober, Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, Zeszyty Naukowe.   wanych osób w kategoriach przyczyn wewnętrznych i stałych (np. cech charak-
               Organizacja i Zarządzanie, Politechnika Śląska 2013, z. 65, s. 262.  teru) przy jednoczesnym niedocenianiu wpływów sytuacyjnych, zewnętrznych
             16   A. Frączek, Komunikacja, s. 122.                 (zob. A. Reber, Słownik psychologii, I. Kurcz, K. Skarżyńska (red.), Warszawa 2002).
             17   B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie publiczne i polityczne, Warszawa 2006,   22   K. Figl, C. Saunders, Team Climate and Media Choice in Virtual Teams. AIS Trans-
               s. 16; B.A. Sypniewska, Rola i znaczenie komunikacji w organizacji, s. 67–68;   actions on Human-Computer Interaction 2011, Nr (3)4, s. 196–200, http://
               A. Frączek, Komunikacja, s. 123.                    nm.wu-wien.ac.at/research/publications.
             www.edukacjaprawnicza.pl                                                  2(176) rok akademicki 2020/2021  5



        Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd   5                                                                14.06.2021   13:08
        Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd   5
                                                                                                               14.06.2021   13:08
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14