Page 13 - Klinika nr 29-30 (34-35)/2020-2021
P. 13

DOROBEK PORADNI

                               Rola klinik prawa



                               w kształceniu przyszłych



             Dr hab. Barbara   prawniczek i prawników


             Namysłowska-Gabrysiak*
                               w zakresie problematyki



                               przeciwdziałania dyskryminacji


                               ze względu na płeć






                                 Podstawowe cele działalności klinik prawa to podnoszenie efektywności nauczania na wydzia-
                                 łach prawa i wstępne przygotowanie studentów i studentek do wykonywania zawodu prawnika/
                                 prawniczki oraz kompetentne świadczenie bezpłatnej pomocy prawnej osobom niezamożnym.
                                 Realizując  powyższe  cele,  w  Klinice  Prawa  WPiA  UW  prowadzone  są  różnego  rodzaju  zajęcia
                                 służące wykształceniu umiejętności prawniczych oraz poznaniu podstawowych wartości zawo-
                                 dów  prawniczych,  składające  się  na  całościowy  program  nauczania  klinicznego.  Program  ten
                                 ma  na  celu  wprowadzenie  studenta/studentki  przez  nauczyciela/nauczycielkę  poradni  w  rolę
                                 prawnika/prawniczki, wyposażenie go/jej w wiedzę prawniczą, umiejętności prawnicze, wiedzę
                                 na temat przepisów regulujących wykonywanie różnych zawodów prawniczych i praktyki ich sto-
                                 sowania, wyrobienie umiejętności krytycznej refleksji, a także uwrażliwienie na istniejące pro-
                                 blemy społeczne dyskryminowanych grup. Nauczanie przyszłych prawników/prawniczek w zakre-
                                 sie przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na płeć powinno zajmować szczególne miejsce
                                 w edukacji prawniczej.



             Edukacja kliniczna stała się jednym z podstawowych elemen-  na istniejące szkodliwe stereotypy i uprzedzenia płciowe oraz nie-
             tów programowych w procesie kształcenia studentów i studen-  sprawiedliwy podział ról i oczekiwań społecznych wobec każdej
             tek na wszystkich wydziałach prawa w Polsce  – zarówno szkół   z płci. Tak się dzieje, pomimo że usunięto z systemu prawa pol-
                                                 1
             wyższych publicznych, jak i prywatnych. Nikt już obecnie nie   skiego najbardziej rażące przykłady bezpośredniej dyskryminacji
             kwestionuje konieczności uwzględnienia w programach studiów   pod względem płci. Nierówne traktowanie kobiet i mężczyzn staje
             prawniczych elementów praktyki profesjonalnej, co doprowadziło   się szczególnie odczuwalne w czasie kryzysów: tak było w okresie
             do bardziej holistycznego podejścia do kształcenia prawników/  transformacji polityczno-gospodarczej, tak też jest ostatnio, w cza-
                                                                                                             3
             prawniczek. Nadal otwarte pozostaje wyłącznie pytanie, jak w pełni   sie zamrożenia gospodarki z powodu pandemii COVID-19 .
             wykorzystywać i rozwijać potencjał edukacyjny klinik prawa w Pol-  Istnieje więc pilna potrzeba diagnozowania zjawiska, a także
             sce, nie tylko mając na względzie kształcenie przyszłych prawników   przeciwdziałania mu przy użyciu różnych środków, w tym rów-
             i prawniczek, lecz także aktualne potrzeby społeczeństwa w zakre-  nież o charakterze prawnym. Warunkiem skutecznych działań
             sie dostępu do wymiaru sprawiedliwości i pomocy prawnej .  prawnych w tym zakresie jest istnienie odpowiednio licznej kadry
                                                         2
             Nadal mamy dowody na to, że kobiety nie mają równych szans   prawników/prawniczek specjalizujących się w problematyce prze-
             z mężczyznami, zwłaszcza w polityce czy zatrudnieniu, z uwagi   ciwdziałania dyskryminacji, w szczególności z powodu płci.
                                                                 Kwestie równości, równego traktowania, równych szans ko-
             *  Kierownik Kliniki Prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu War-  biet i mężczyzn należą do jednych z najtrudniejszych zagadnień,
               szawskiego.
                Co pokazuje np. włączenie w ranking wydziałów prawa w Polsce dodatkowych
             1
               punktów za obecność studenckiej poradni prawnej w ich strukturach organizacyj-  3   Zob. np. oświadczenie Sekretarza Generalnego ONZ w sprawie stosowania przemo-
               nych, a także coroczny ranking samych klinik prawa, opracowywany przez „Rzecz-  cy wobec kobiet podczas epidemii COVID-19, Nowy Jork, kwiecień 2020 r., http://
               pospolitą” we współpracy z Fundacją Uniwersyteckich Poradni Prawnych. Zob.   www.unic.un.org.pl/oionz/sekretarz-generalny-onz-oswiadczenie-w-sprawie-stos
               ranking z zeszłych lat na stronie www.rp.pl.        owania-przemocy-wobec-kobiet-podczas-epidemii-covid-19/3323, czy problemy
             2   Zob. na ten temat: J. Winczorek, Dostęp do prawa. Ujęcie socjologiczne, Warszawa   na rynku pracy, których bardziej doświadczają kobiety: https://kadry.infor.pl/wiad-
               2019.                                               omosci/5192195,Kobiety-wiecej-stracily-przez-COVID19-niz-mezczyzni.html.

             www.edukacjaprawnicza.pl                                                  2(176) rok akademicki 2020/2021  9



                                                                                                               14.06.2021   13:08
        Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd   9                                                                14.06.2021   13:08
        Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd   9
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18