Page 15 - Klinika nr 29-30 (34-35)/2020-2021
P. 15

DOROBEK PORADNI


             znaleźć, w szczególności, odzwierciedlenie w zajęciach poświęco-  w ONZ jest powołana w 1946 r. i funkcjonująca do dzisiaj Komi-
             nych badaniu obowiązującego w Polsce prawa wyborczego, prawa   sja ds. Statusu Kobiet, która zajmuje się promowaniem i monito-
             karnego, prawa pracy i zabezpieczeń społecznych, a także w kry-  rowaniem równości kobiet i mężczyzn de iure i de facto. Ponadto
             tycznej analizie doktryny i orzecznictwa pod kątem przestrzegania   w strukturze organizacyjnej ONZ działa utworzona w 2010 r. jed-
             konstytucyjnej zasady równości kobiet i mężczyzn oraz niedyskry-  nostka o nazwie UN Women (United Nations Entity for Gender
             minacji z jakiegokolwiek powodu.                    Equality and the Empowerment of Women), która stała się następ-
             W mojej ocenie umiejętność analizy obowiązującego ustawodaw-  czynią funkcjonującego od 1976 r. UNIFEM-u (United Nations De-
             stwa przy uwzględnieniu m.in. perspektywy płci oznacza również   velopment Fund for Women), zaś na mocy Konwencji w sprawie
             zdolność identyfikowania jego mankamentów, zwłaszcza w zakre-  likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet w 1982 r. powołano
             sie możliwości dochodzenia roszczeń w sytuacji, gdy przysługujące   do życia wspomniany już organ monitorujący przestrzeganie tej
             kobietom i mężczyznom uprawnienia zostały naruszone. Warto   Konwencji w postaci Komitetu ds. Likwidacji Dyskryminacji Kobiet
             przy tym podkreślić, że ta umiejętność ma podstawowe znacze-  (CEDAW Committee) .
                                                                                 17
             nie np. w procesie opracowywania skargi do ETPC, gdyż to właśnie   W ramach omawiania instytucji i ich struktur nie sposób pomi-
             naruszenie przez państwo pozytywnego obowiązku ustanowienia   nąć też omówienia funkcji i działalności innych (ogólnych) orga-
             efektywnej i skutecznej procedury egzekwowania praw i wolności   nów ochrony praw człowieka, np. wspomnianego już ETPC, który
             stanowi częstą podstawę formułowanych w skargach zarzutów.   w swoim orzecznictwie coraz więcej uwagi poświęca prawom ko-
             W celu realizacji powyższych założeń w trakcie prowadzonych za-  biet, kształtując w tym zakresie istotne standardy obowiązujące
             jęć w studenckiej poradni istotne jest po pierwsze, aby zapoznać   rządy krajów członkowskich Rady Europy.
             studentów/studentki z wiedzą w zakresie wiążących Polskę (tzn.   W ciągu ostatnich lat Trybunał ten wielokrotnie stwierdzał naru-
             ratyfikowanych) międzynarodowych umów, czy to poświęconych   szanie przez państwa strony EKPC  praw kobiet. W szczególności
                                                                                           18
                                                                                  19
             szczególnie kobietom, czy też o charakterze ogólnym, ale zawiera-  w swoim orzecznictwie  podkreślał pozytywny obowiązek państwa
             jących przepisy antydyskryminacyjne.                strony konwencji do ochrony kobiet przez przemocą, w tym prze-
             Przykładem znaczącego aktu prawa międzynarodowego w zakre-  mocą domową (w rodzinie), chociaż ma ona miejsce w prywatnej sfe-
             sie ochrony kobiet jest Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich   rze życia, uznając tę formę przemocy za dyskryminację ze względu
             form dyskryminacji kobiet (CEDAW), która została uchwalona   na płeć. Kilka orzeczeń ETPC dotyczyło praw reprodukcyjnych ko-
                                                                    20
                                                                                                              21
             przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 18.12.1979 r., a ratyfikowana   biet , a nawet tak szczegółowych kwestii jak porody domowe .
                             15
             przez Polskę w 1980 r. . Zgodnie z tą konwencją państwa zobowią-  Oczywiście na zajęciach klinicznych nie sposób omówić szcze-
             zały się do podjęcia działań na rzecz eliminacji jakiejkolwiek formy   gółowo wszystkich dotyczących kobiet aktów prawnych czy też
             dyskryminacji ze względu na płeć, zarówno w sferze publicznej,   orzecznictwa sądowego. Zawsze należy dokonywać wyboru, biorąc
             takiej jak życie polityczne, jak i prywatnej, takiej jak sfera domowa.   pod uwagę sprawy, z którymi zgłaszają się klienci/klientki, zainte-
             Ważne przy tym jest, żeby nie poprzestawać na zapoznaniu słucha-  resowania grupy słuchaczy/słuchaczek albo wagę czy aktualność
             czek i słuchaczy z samym tekstem Konwencji, ale zaznajomić ich   danego zagadnienia. Dobrze jest jednak mieć przygotowanych
             ponadto z ogólnymi rekomendacjami (General Recommendations)   kilka dobrych przykładów zarówno z zakresu prawa międzynaro-
             wydawanymi co roku przez Komitet CEDAW, będącymi cennym   dowego, jak i krajowego, które pozwolą studentom/studentkom
             źródłem ułatwiającym interpretację poszczególnych jej zapisów.  uświadomić sobie istotę problemu.
             Równie ważnym aktem międzynarodowym – z perspektywy zasad   Zanim do nich przejdziemy, warto zwrócić uwagę na najistotniej-
             równości i niedyskryminacji pod względem płci – jest uchwalona   szą cechę nauczania klinicznego, które nie kończy się na wykła-
             6.4.2011 r. tzw. konwencja stambulska  o zapobieganiu i zwal-  dzie, często w formie prezentacji, przedstawionym przez koordyna-
                                           16
             czaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. W art. 4   tora/koordynatorkę lub studenta/studentkę. Wiedza teoretyczna
             tej konwencji uregulowano kwestie dotyczące równouprawnienia   powinna stanowić tylko bazę wyjściową do zajęć – nazwijmy je –
             i niedyskryminacji, wskazując, że każde państwo ma obowiązek po-  praktycznych, najlepiej prowadzonych z zastosowaniem aktyw-
             dejmować niezbędne działania prawne i inne, by promować i chro-  nych metod nauczania. Należy podkreślić, że „tradycyjny” model
             nić prawa wszystkich, w szczególności kobiet, do życia wolnego
                                                                 17   Tak też: N. Buchowska, Relacja między realizacją praw kobiet a stereotypami płci
             od przemocy zarówno w sferze publicznej, jak i prywatnej. Wska-  w świetle standardów ONZ i Unii Europejskiej, Nauka 2013, Nr 2, s. 76, 73–93.
             zano w niej również na konieczność podejmowania niezwłocz-  18   Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności sporządzona
             nie niezbędnych środków prawnych i innych w celu zapobiegania   w Rzymie 4.11.1950 r., zmieniona następnie protokołami Nr 3, 5, i 8 oraz uzu-
             wszelkim formom dyskryminacji kobiet, w szczególności poprzez:   pełniona protokołem Nr 2 (Dz.U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284 ze zm.) jest najważ-
                                                                   niejszym aktem prawnym, będącym podstawą całego systemu Rady Europy. Kon-
             włączenie do krajowych konstytucji i innych właściwych aktów   wencja ta, jak słusznie zauważa M.A. Nowicki, „jest dla krajów skupionych w naj-
             prawnych zasady równouprawnienia kobiet i mężczyzn, zapewnie-  starszej organizacji – Radzie Europy – prawdziwą konstytucyjną kartą podstawo-
                                                                   wych praw i wolności, cywilnych i politycznych. Strażnikiem ich przestrzegania
             nie realizacji tej zasady w praktyce, ustanowienie zakazu dyskry-  przez państwa w drodze specjalnego mechanizmu kontrolnego przewidzianego
             minacji kobiet obwarowanego tam, gdzie okaże się to konieczne,   w konwencji jest ETPC – według określenia jednego z parlamentarzystów użytego
                                                                   podczas debaty w Strasburgu – złota korona Europy”.
             odpowiednimi sankcjami oraz eliminację przepisów prawnych   19   Zob. np. sprawa Opuz przeciwko Turcji, wyr. ETPC z 9.6.2009 r., skarga
             i praktyk dyskryminacyjnych wobec kobiet.             Nr 33401/02; sprawa E.S i inni przeciwko Słowacji, wyr. ETPC z 15.9.2009 r.,
             Po drugie konieczne są zajęcia przekazujące wiedzę o infrastruktu-  skarga Nr 8227/04; sprawa M.C. przeciwko Bułgarii, wyr. ETPC z 4.12.2003 r.,
             rze instytucjonalnej poświęconej kobietom w organizacjach mię-  skarga Nr 39272/98. Zob. także A. Bodnar, Przemoc domowa w świetle wyroków
                                                                   Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, [w:] L. Mazowiecka (red.), Jak skutecz-
             dzynarodowych, ich kompetencjach oraz dorobku. Przykładem   nie chronić ofiary przemocy w rodzinie, Warszawa 2013.
                                                                 20   Zob. np. sprawa Tysiąc przeciwko Polsce, wyr. ETPC z 20.3.2007 r., skarga
                                                                   Nr 5410/03; sprawa R.R. przeciwko Polsce, wyr. ETPC z 26.5.2011 r., skarga
             15   Dz.U. z 1982 r. Nr 10, poz. 71. Na ten temat więcej zob. np. E. Ellis, P. Watson, EU   Nr 27617/04; sprawa P. i S. przeciwko Polsce, wyr. ETPC z 30.10.2012 r., skarga
               Anti-Discrimination Law, Oxford 2012, s. 23–35.     Nr 57375/08.
             16   Ratyfikowana ustawą z 6.2.2015 r. o ratyfikacji Konwencji Rady Europy o zapo-  21   Zob. np. sprawa Dubská i Krejzová przeciwko Czechom, wyr. Wielkiej Izby ETPC
               bieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, sporządzonej   z 15.11.2016 r. połączone skargi Nr 28859/11 i 28473/12; sprawa Pojatina prze-
               w Stambule dnia 11.5.2011 r., Dz.U. z 2015 r. poz. 398.  ciwko Chorwacji, wyr. ETPC z 4.10.2018 r., skarga Nr 18568/12.

             www.edukacjaprawnicza.pl                                                  2(176) rok akademicki 2020/2021  11



                                                                                                               14.06.2021   13:08
        Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd   11                                                               14.06.2021   13:08
        Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd   11
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20