Page 16 - Klinika nr 29-30 (34-35)/2020-2021
P. 16

DOROBEK PORADNI


             dydaktyki – w formie prowadzonego przez koordynatora/koor-  Po omówieniu ze studentami/studentkami regulacji zawartych
             dynatorkę sekcji wykładu – nie przynosi w nauczaniu klinicznym   w konwencji genewskiej dotyczącej statusu uchodźców właściwe
             oczekiwanego rezultatu i jest coraz bardziej krytykowany.   może być przeprowadzenie warsztatu, którego przedmiotem bę-
             Dlatego metodologia edukacji klinicznej powinna się opierać   dzie analiza np. decyzji WSA w Warszawie z 8.10.2006 r. (V SA/
             na różnych interaktywnych metodach nauczania, dzięki którym   Wa 967/06, Legalis), który oddalając skargę cudzoziemki, uznał,
             studenci i studentki będą mogli zdobywać niezbędne umiejętności   że „sam fakt, że skarżąca podlegała przemocy domowej w Da-
             i wiedzę w lepszy i skuteczniejszy sposób.          gestanie, nie uzasadnia uznania jej za uchodźcę. Zdaniem Sądu,
             Pierwszy przykład zajęć ukazujących dyskryminację przez prawo   przemoc musi mieć związek z jednym z pięciu kryteriów konwen-
             kobiet oraz podejmowanych przez środowiska feministyczne prób   cji – rasą, religią, narodowością, przynależnością do określonej
             przeciwdziałania temu zjawisku może dotyczyć problematyki ko-  grupy społecznej lub przekonaniami politycznymi ‒ oraz należy
             biet uchodźczyń.                                    wyczerpać wszystkie dostępne w kraju procedury sądowe. Skar-
             Tak zwana konwencja genewska z 28.7.1951 r. dotycząca statusu   żąca nie zwracała się o pomoc do odpowiednich organów władz
                                                       23
             uchodźców  wraz z protokołem dodatkowym z 1967 r.  określa   rosyjskich. Odczuwane przez nią zagrożenie ze strony męża i jego
                     22
             w art. 1 pkt A3, kto może być uznany za uchodźcę, i wśród uzna-  przyjaciół nie jest wystarczającą przesłanką do udzielenia ochrony
             nych powodów obaw przed prześladowaniem wymienia tylko: rasę,   międzynarodowej. Gwałt oraz różne formy zastraszania stanowią
             religię, narodowość, przynależność do określonej grupy społecznej   czyny o charakterze kryminalnym i nie mogą być kwalifikowane
             lub przekonania polityczne. Nie uwzględnia natomiast płci. Ozna-  jako prześladowania ze strony władz państwowych w rozumieniu
             czało to, że w świetle konwencji niedopuszczalne było np. wystą-  Konwencji genewskiej”.
             pienie przez kobietę z wnioskiem o nadanie jej statusu uchodźcy   Krytyczna analiza powyższego orzeczenia może być przeprowa-
             w państwie schronienia w związku z obawą przed prześladowa-  dzona w formie burzy mózgów, analizy SWOT czy innych aktyw-
             niem w kraju pochodzenia w postaci poddania jej szkodliwym dla   nych metod nauczania klinicznego.
             zdrowia praktykom kulturowym, stosowanym wobec dziewczynek   Po przeprowadzeniu warsztatu, w ramach którego studenci/stu-
             i kobiet, polegającym na obrzezaniu narządów rodnych. Dopiero   dentki zidentyfikują błędy w wydanym przez WSA orzeczeniu
             stosunkowo niedawno, bo na początku XXI w., zaakceptowano taką   z podaniem uzasadnienia, omówienia wymaga orzeczenie NSA
             wykładnię wspomnianej konwencji genewskiej, która umożliwia   z 8.5.2008 r., w którym NSA wyraźnie uznał, że interpretacja WSA
                                                                         26
             przyjęcie, że użyte w konwencji pojęcie „przynależności do okre-  była błędna . Na zakończenie tych zajęć warto również wskazać,
             ślonej grupy społecznej” obejmuje również kobiety doświadczające   że powyższy problem rozwiązuje ostatecznie wspomniana już
             przemocy m.in. w postaci zmuszania do poddania się rytualnemu   konwencja stambulska w sprawie zapobiegania i zwalczania prze-
             obrzezaniu . Jest to przykład, jak prawo międzynarodowe zaczęło   mocy wobec kobiet , w tym przemocy domowej. Zgodnie bowiem
                     24
                                                                               27
             dopiero po wielu latach od jego przyjęcia uwzględniać pespektywę   z jej art. 60 każde państwo stosuje konieczne środki ustawodawcze
             i doświadczenie kobiet, które często są narażone na inne niż męż-
             czyźni rodzaje prześladowań. Warto dodać, że taki powód został
             już natomiast uwzględniony w wydanym w 2004 r. akcie prawa
             unijnego dotyczącym uchodźców, gdzie dodatkowo zaznacza się   26   Zgodnie z orzeczeniem NSA z 8.5.2008 r., wydanym w wyniku wniesionej skargi
             w części normatywnej (art. 9 ust. 2a), że prześladowanie może   na decyzję WSA, w sprawie odmowy nadania statusu uchodźcy i udzielenia zgody
             przybrać formę przemocy fizycznej i psychicznej, w tym przemocy   na pobyt tolerowany kobiety, która była ofiarą przemocy domowej, NSA wydał
                                                                  wyrok, wyraźnie wskazując na błędną interpretację nieuznawania pewnego ro-
                    25
             seksualnej .                                         dzaju zachowań za prześladowania. Sąd stwierdził bowiem, że „międzynarodowe
                                                                  prawa człowieka oraz międzynarodowe prawo karne jednoznacznie uznają pewne
                                                                  działania za pogwałcenie podstawowych praw człowieka – na przykład poprzez
             22   Dz.U. z 1991 r. Nr 119, poz. 515.               przemoc na tle seksualnym – i traktują je jako poważne nadużycia kwalifikujące
             23   Dz.U. z 1991 r. Nr 119, poz. 517.               się jako prześladowanie. Uznanie, że gwałtu, bicia i znęcenia nie można zakwa-
             24   Zob. wytyczne UNHCR z 2002 r., zgodnie z którymi definicja uchodźcy może się   lifikować jako prześladowań, stanowi naruszenie art. 3 Europejskiej Konwencji
              odnosić do sytuacji dotyczącej aspektów związanych z płcią. Oznacza to, że uza-  o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (...). Gwałt i przemoc do-
              sadnienie wniosku o nadanie statusu uchodźcy może dotyczyć takich form prze-  mowa świadczą zatem o naruszaniu prawa do wolności i bezpieczeństwa osobi-
              śladowania, które odnoszą się szczególnie do kobiet lub pojawiają się właśnie dla-  stego oraz kwalifikują się jako poniżające traktowanie”. W orzeczeniu tym NSA
              tego, że dane osoby są kobietami, tak jak w przypadku wielu form dyskryminacji   podkreślił także, że „praktyka innych krajów (...) wskazuje, że cechą stanowiącą
              ze względu na płeć. Zgodnie z wytycznymi gender-related uchodźcza skarga może   o istnieniu grupy społecznej w rozumieniu Konwencji może być również płeć,
              dotyczyć przemocy seksualnej, przemocy domowej, handlu kobietami, zabójstw   a kobiety mogą stanowić grupę społeczną, w rozumieniu art. 1A pkt 2 Konwen-
              honorowych, zawierać takie formy prześladowania, na które narażone są szczegól-  cji”. Ponadto NSA uznał, że „nie jest trafne stanowisko organów, zaakceptowane
              nie kobiety i które stanowią dyskryminację ze względu na płeć, UNFPA state of   w zaskarżanym wyroku, że wnioskodawca zawsze powinien wykazać, że w kraju
              world population 2006. A Passage to Hope. Women and International Migration   pochodzenia wyczerpał wszystkie dostępne środki ochrony. Należy stwierdzić,
              2006, s. 59.                                        że warunek braku ochrony ze strony państwa nie może być w każdym przypadku
             25   Celem harmonizacji przepisów państw członkowskich UE dotyczących statusu   rozumiany jako bezwzględny obowiązek wyczerpania dostępnych w kraju proce-
              uchodźcy uchwalono dyrektywę Rady z 29.4.2004 r. (2004/83/WE) w sprawie   dur ochronnych osobiście”. Warto dodać, że przedstawione orzeczenie NSA wy-
              minimalnych standardów dotyczących kwalifikowania i statusu obywateli państw   raźnie wskazuje polskim urzędom i sądom na możliwość uznawania przemocy
              trzecich lub bezpaństwowców jako uchodźców lub jako osoby z innych przyczyn   wobec kobiet za przejaw prześladowania. Powstaje jednak pytanie, na ile powyż-
              potrzebujące ochrony międzynarodowej oraz zakresu przyznawanej ochrony.   sza interpretacja zostanie zaakceptowana jako rozwiązanie systemowe, a na ile
              W motywie Nr 30 preambuły przekształconej wersji tej dyrektywy z 2011/95/  pozostanie jednorazową decyzją niezmieniającą linii orzeczniczej w tym zakresie.
              UE z 13.12.2011 r. w sprawie norm dotyczących kwalifikowania obywateli   Taką obawę uzasadnia fakt, że z perspektywy przesłanek zawartych w konwencji
              państw trzecich lub bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynaro-  genewskiej przemoc wobec kobiet może być postrzegana jako zachowanie nale-
              dowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób kwalifikujących się do otrzyma-  żące do sfery życia prywatnego, „domowego”, niezależne od państwa i jego poli-
              nia ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej ochrony wyraźnie zapisano,   tycznych struktur. Podmiotem stosującym przemoc jest prywatna osoba fizyczna,
              co następuje: „Równie konieczne jest wprowadzenie wspólnego pojęcia przyna-  najczęściej mąż, partner lub inny członek rodziny. Inaczej jest w przypadku prze-
              leżności do szczególnej grupy społecznej jako powodu prześladowania. Definiując   śladowania z powodu rasy, religii czy narodowości. Dodatkowo należy wskazać,
              szczególną grupę społeczną, należy zwrócić należytą uwagę na aspekty związane   że niezależnie od źródła prześladowania rozstrzygający dla uznania danej osoby
              z płcią wnioskodawcy, jeżeli mają one związek z uzasadnioną obawą wnioskodaw-  za uchodźcę jest brak ochrony ze strony państwa przed prześladowaniem. Ozna-
              cy przed prześladowaniem, w tym na tożsamość płciową i orientację seksualną,   cza to, że kobieta, wobec której stosowana była przemoc, może otrzymać status
              które to aspekty mogą być powiązane z określoną tradycją prawną i zwyczajami,   uchodźcy jedynie w sytuacji, kiedy państwo toleruje to albo nie udziela jej żadnej
              prowadzącymi na przykład do okaleczania narządów płciowych, przymusowej ste-  pomocy.
              rylizacji czy przymusowej aborcji”.                27   Dz.U. z 2015 r. poz. 961.

             12 KLINIKA Nr 29-30 (34-35)/2021                                                      www.fupp.org.pl



                                                                                                               14.06.2021   13:08
        Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd   12                                                               14.06.2021   13:08
        Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd   12
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21