Page 21 - Klinika nr 29-30 (34-35)/2020-2021
P. 21

DOROBEK PORADNI


             wszczęciem postępowania wyjaśniającego. Jak już bowiem wyżej   W rezultacie uznać należy, że student może być obrońcą z wyboru
             wskazano, rektor może podjąć decyzję, aby samemu wymierzyć   doktoranta, ale nie może być jego obrońcą z urzędu.
             karę upomnienia i nie kierować sprawy do rzecznika dyscyplinar-
             nego. Jednak, jak wskazuje art. 312 ust. 1 PrSzkolWyżN, rektor   Możliwość świadczenia pomocy w ramach nauczania
             może to uczynić tylko „po uprzednim wysłuchaniu studenta lub   klinicznego obwinionemu w postępowaniu
             jego obrońcy”. Takie sformułowanie zawierające funktor „lub” daje   wyjaśniającym i dyscyplinarnym
             podstawę do uznania, że rektor może wysłuchać zarówno stu-  Moim zdaniem zaangażowanie poradni w świadczenie pomocy
             denta, jak i jego obrońcę, tylko studenta, a nawet tylko obrońcę .  prawnej w zakresie spraw dyscyplinarnych studentów i doktoran-
                                                            20
             Na etapie postępowania wyjaśniającego obrońca m.in. ma prawo   tów jest jak najbardziej zasadne. Co do zasady sprawy dyscypli-
             składać wnioski dowodowe (§ 9 ust. 1 rozporządzenia), jest zawia-  narne nie są skomplikowane, a nadzór pracownika naukowego za-
             damiany o zakończeniu postępowania wyjaśniającego, może zapo-  pewniałby zarówno odpowiedni poziom porady udzielonej przed
             znać się z zebranymi dowodami i zgłosić wniosek o uzupełnienie   terminem rozprawy wyznaczonym przed komisją dyscyplinarną,
             postępowania dowodowego (§ 9 ust. 2 rozporządzenia). Obrońcy   jak i dobre przygotowanie studenta obrońcy do samej rozprawy.
             na równi z obwinionym musi zostać doręczone zatwierdzone przez   Nie ma przy tym wątpliwości, że reprezentowanie klienta przed
             rektora postanowienie rzecznika dyscyplinarnego o umorzeniu po-  komisją dyscyplinarną miałoby doskonały walor edukacyjny dla
             stępowania (§ 11 ust. 3 rozporządzenia) i musi być poinformowany   studentów uczestniczących w zajęciach klinicznych.
             przez rzecznika o skierowaniu wniosku o ukaranie do komisji (§ 12   Pełnienie funkcji obrońcy przez studentów w ramach działalności
             ust. 3 rozporządzenia).                             klinicznej byłoby też pożądane z punktu widzenia samych obwi-
             Co więcej, PrSzkolWyżN przewiduje konieczność ustanowienia   nionych. Z mojego doświadczenia jako rzecznika dyscyplinarnego
             przez przewodniczącego składu orzekającego komisji dyscypli-  ds. studentów i doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego w la-
             narnej obrońcy z urzędu w przypadku, gdy rzecznik we wnio-  tach 2012–2016 wynika bowiem, że większość studentów wezwa-
             sku o ukaranie wnosi o najwyższą karę, tj. wydalenie studenta   nych do rzecznika na przesłuchanie w charakterze obwinionych nie
             z uczelni, a student nie ma obrońcy z wyboru, przy czym art. 315   miało wiedzy ani o grożących im sankcjach dyscyplinarnych, ani
             ust. 2 PrSzkolWyżN wskazuje wyraźnie, że obrońcą z urzędu może   o przepisach regulujących postępowanie wyjaśniające i dyscypli-
             być nauczyciel akademicki lub student. Z przepisu tego wynika,   narne. Ponadto znaczna część obwinionych studentów była na tyle
             że musi to być nauczyciel lub student tej uczelni, na której toczy   niezamożna, że niewątpliwie nie było ich stać na opłacenie pomocy
             się postępowanie dyscyplinarne. Jak zatem widać, w postępowa-  adwokata lub radcy prawnego. Dość wspomnieć, że część spraw
             niu w sprawie odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów zakres   dyscyplinarnych dotyczyła różnych nieprawidłowości, których do-
             uprawnienia do obrony formalnej obwinionego studenta jest różny   puściły się osoby pobierające stypendium socjalne. Uczestniczenie
             w zależności od tego, czy mamy do czynienia z obroną z wyboru   w postępowaniu obrońcy w postaci innego, dobrze przygotowa-
             (wtedy obrońcą może być dowolna osoba), czy z urzędu (obrońcą   nego merytorycznie studenta byłoby zatem ogromnym wsparciem
             może być tylko nauczyciel akademicki lub student).  dla obwinionych, zarówno merytorycznym, jak i psychicznym.
             Na gruncie PrSzkolWyżN oraz rozporządzenia nie ma zatem prze-  Rozpatrując problematykę świadczenia pomocy w ramach naucza-
             szkód, aby studenci udzielali obwinionym studentom pomocy   nia klinicznego studentom i doktorantom obwinionym w postę-
             w formie obrony formalnej jako obrońcy z wyboru. Obrońcą nie   powaniu wyjaśniającym i dyscyplinarnym, należy zwrócić uwagę,
             musi być przy tym student tej samej uczelni co obwiniony. Jednak   że warto byłoby zmienić standard 7E zawarty w Standardach
                                                                                                      21
             w przypadku obrony z urzędu student jest uprawniony do pełnie-  działalności uniwersyteckich poradni prawnych . Wskazuje on,
             nia funkcji obrońcy tylko w sprawach dotyczących innych studen-  że „studenci Poradni mogą reprezentować klientów przed sądem
             tów tej samej uczelni.                              lub organem jako ich pełnomocnicy lub kuratorzy, jeśli przepisy
             Należy jeszcze rozważyć kwestię obrońców doktorantów. Ustawa   prawa taką możliwość przewidują”. W standardzie tym mowa jest
             Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce ani rozporządzenie nie za-  jedynie o pełnomocnikach i kuratorach, a nie o obrońcach. Pojęcia
             wierają w tym zakresie żadnych szczegółowych wskazań. Artykuł   „obrońca” i „pełnomocnik” mają odmienny zakres i obie te insty-
             322 ust. 1 zd. 2 PrSzkolWyżN wskazuje tylko ogólnie, że „do od-  tucje wyraźnie rozdziela KPK. Przepis art. 87 § 1 KPK wskazuje,
             powiedzialności dyscyplinarnej doktorantów stosuje się odpowied-  że oskarżony nie może ustanowić pełnomocnika. Ponieważ KPK
             nio przepisy art. 307 ust. 2, art. 308–320 oraz przepisy wydane   jest stosowany odpowiednio do postępowania w sprawie odpowie-
             na podstawie art. 321”. Zatem skoro stosuje się art. 320 PrSzkol-  dzialności dyscyplinarnej studentów i doktorantów, należy przyjąć,
             WyżN, który nakazuje stosować odpowiednio KPK, z wyłączeniem   że obwiniony student lub doktorant nie może powołać pełnomoc-
             jego art. 82, to stwierdzić należy, że także obrońcą z wyboru dokto-  nika, jego przedstawicielem procesowym może być tylko obrońca.
             ranta może być dowolna osoba. W przypadku powołania dla dok-  Ponieważ PrSzkolWyżN pozwala studentom na pełnienie funkcji
             toranta obrońcy z urzędu powinien być nim nauczyciel akademicki   obrońcy, zasadne byłoby wyraźne wskazanie w standardzie 7E,
             lub pracownik naukowy albo doktorant. Wniosek taki wynika   że studenci poradni mogą reprezentować klienta jako obrońcy.
             z uwzględnienia treści art. 322 ust. 2 w zw. z art. 315 ust. 2 PrSz-  Ponadto warto się także zastanowić nad doprecyzowaniem stan-
             kolWyżN. Należy wziąć bowiem pod uwagę, że art. 322 ust. 2 PrSz-  dardu 9C, który stanowi, że: „Poradnia nie prowadzi spraw,
             kolWyżN nakazuje stosować przepisy dotyczące studentów, w tym   w których może wystąpić konflikt interesu klienta z interesem:
             art. 315, nie wprost, ale odpowiednio. Skoro obrońcą z urzędu stu-  a. uczelni, przy której działa Poradnia, b. osoby należącej do per-
             denta może być inny student tej uczelni, to w stosunku do dok-  sonelu Poradni lub jej studenta, c. pracownika wydziału prawa
             toranta powinien być to inny doktorant tej samej uczelni, a nie   uczelni, przy której działa poradnia”. W mojej ocenie od strony
             student.                                            etycznej nie ma przeszkód, aby poradnia udzielała porad prawnych


             20   P. Wojciechowski, [w:] J. Woźnicki (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.   21   Tekst jednolity przyjęty przez Radę Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych
               Komentarz, Warszawa 2019, s. 870.                   na mocy uchwały Nr 9/2014 z 8.3.2014 r., http://www.fupp.org.pl.

             www.edukacjaprawnicza.pl                                                  2(176) rok akademicki 2020/2021  17



                                                                                                               14.06.2021   13:08
        Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd   17
        Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd   17                                                               14.06.2021   13:08
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26