Page 7 - Klinika nr 29-30 (34-35)/2020-2021
P. 7
WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELA KLINICZNEGO
Komunikacja
interpersonalna
w wirtualnej poradni
dr Olga M. Piaskowska*
prawnej. Zarys
problematyki
Studenckie poradnie prawne działają w polskim systemie nauczania prawa od dłuższego cza-
dr Piotr F. Piesiewicz** su. Dotychczas świadczona w ich ramach pomoc miała formę tradycyjną – studenci spotykali się
z klientem twarzą w twarz (f2f), przeprowadzali z nim wywiad a następnie, po przyjęciu sprawy
– zgodnie z zasadami pracy w konkretnej klinice – wspólnie pracowali nad opinią lub przygotowy-
wali dla klienta odpowiednie dokumenty. Zrzeszone w ramach Fundacji Uniwersyteckich Poradni
Prawnych (FUPP) kliniki muszą spełniać opracowane w jej ramach standardy, jednak same zasady
pracy ze studentami czy wykorzystywane metody różnić się mogły w zależności od konkretnego
ośrodka akademickiego, w ramach którego działały. Nie budzi jednak wątpliwości, że dotychczas
stosowane metody pracy odnosiły się do bezpośredniej współpracy między studentami podczas
spotkań na żywo.
Wprowadzenie uwzględniać specyfikę komunikacji z udziałem narzędzi do komu-
Ten tradycyjny model nauczania stanął wobec wyzwania na sku- nikacji na odległość (dalej: komunikacja online) oraz szereg wy-
tek pandemii Covid-19, która na ośrodkach akademickich wymu- zwań i problemów, jakie ten rodzaj komunikacji może stwarzać,
siła zmianę tradycyjnej formy nauczania na zajęcia online. Zmiana a ponadto problematykę związaną z zarządzaniem tzw. zespołem
ta dotyczy także kliniki prawa. Należy zwrócić uwagę, że w sytu- rozproszonym oraz konfliktami, które są związane z tym właśnie
acji nadzwyczajnej, a za taką można uznać pierwsze kilka mie- sposobem pracy w grupie. Temu właśnie zagadnieniu poświęcone
sięcy prowadzenia zajęć online, podejmowane działania należało będą podjęte w niniejszym tekście rozważania. Mamy nadzieję,
traktować jako zaradcze – mające tymczasowo przystosować kli- że zwrócenie uwagi środowiska klinicznego także na ten aspekt
niki do wyjątkowej sytuacji. Jednak podjęcie przez nie pracy on- działania poradni przyczyni się do lepszej efektywności nauczania
line w kolejnym semestrze powinno być wynikiem przemyślenia realizowanego w tej formie.
i ustalenia nowych standardów działania, uwzględniających spe-
cyfikę pracy zdalnej. Jest to zagadnienie, które w ramach klinik Komunikacja interpersonalna i jej znaczenie
odnosi się nie tylko do samej organizacji zdalnego udzielania po- W literaturze przedmiotu spotykamy różne definicje pojęcia „ko-
rad, kontaktów z klientem, przeprowadzania z nim wywiadu online munikacja”, „komunikowanie się”. Jest ono definiowane np. jako
czy zasad przechowywania dokumentacji. Są to kwestie nowego „proces, w którym ludzie dążą do dzielenia się znaczeniami za po-
ułożenia pracy poradni, w tym w ramach korzystania z określonej średnictwem symbolicznych komunikatów (przekazów)” bądź
1
platformy do pracy zdalnej przy uwzględnieniu jej ograniczeń, ale „złożony, wielowarstwowy i dynamiczny proces, przez który wy-
także kwestie związane z RODO czy ochroną wizerunku zarówno mieniamy znaczenia, polega więc nie tylko na dostarczaniu infor-
studentów, jak i klientów. Z tymi zagadnieniami, z uwagi na brak macji, ale także na przekazywaniu myśli i woli, dzięki któremu lu-
standardów FUPP dotyczących pracy online, zmierzyć się musiała dzie porozumiewają się ze sobą (...) to także podstawa tworzenia
każda z klinik w Polsce, by przyjąć różne (zgodne z polityką i moż-
liwościami konkretnej uczelni) rozwiązania. Poza zagadnieniami
dotyczącymi problemów faktycznych dotyczących organizacji po- * dr Olga Piaskowska – adiunkt w Katedrze Prawa Prywatnego, Instytut Prawa Uni-
radnictwa prawnego istotne jest także to, w jaki sposób zorgani- wersytetu SWPS, Wydział Prawa w Warszawie Uniwersytetu SWPS
zowana zostanie praca wewnątrz samej poradni prawnej, współ- ** dr Piotr Piesiewicz – adiunkt w Katedrze Prawa Prywatnego, Instytut Prawa Uni-
wersytetu SWPS, Wydział Prawa w Warszawie Uniwersytetu SWPS
praca i komunikacja werbalna (ustna i pisemna) ze studentami 1 F.E. Dance, The Concept of Communication, Journal of Communication 1970,
i pomiędzy nimi (komunikacja wewnętrzna). Ta z kolei powinna Nr 20 s. 201–210.
www.edukacjaprawnicza.pl 2(176) rok akademicki 2020/2021 3
14.06.2021 13:08
Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd 3 14.06.2021 13:08
Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd 3