Page 7 - Klinika nr 29-30 (34-35)/2020-2021
P. 7

WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELA KLINICZNEGO

                               Komunikacja



                               interpersonalna



                               w wirtualnej poradni

             dr Olga M. Piaskowska*
                               prawnej. Zarys



                               problematyki







                                 Studenckie poradnie prawne działają w polskim systemie nauczania prawa od dłuższego cza-
             dr Piotr F. Piesiewicz**  su. Dotychczas świadczona w ich ramach pomoc miała formę tradycyjną – studenci spotykali się
                                 z klientem twarzą w twarz (f2f), przeprowadzali z nim wywiad a następnie, po przyjęciu sprawy
                                 – zgodnie z zasadami pracy w konkretnej klinice – wspólnie pracowali nad opinią lub przygotowy-
                                 wali dla klienta odpowiednie dokumenty. Zrzeszone w ramach Fundacji Uniwersyteckich Poradni
                                 Prawnych (FUPP) kliniki muszą spełniać opracowane w jej ramach standardy, jednak same zasady
                                 pracy ze studentami czy wykorzystywane metody różnić się mogły w zależności od konkretnego
                                 ośrodka akademickiego, w ramach którego działały. Nie budzi jednak wątpliwości, że dotychczas
                                 stosowane metody pracy odnosiły się do bezpośredniej współpracy między studentami podczas
                                 spotkań na żywo.




             Wprowadzenie                                        uwzględniać specyfikę komunikacji z udziałem narzędzi do komu-
             Ten tradycyjny model nauczania stanął wobec wyzwania na sku-  nikacji na odległość (dalej: komunikacja online) oraz szereg wy-
             tek pandemii Covid-19, która na ośrodkach akademickich wymu-  zwań i problemów, jakie ten rodzaj komunikacji może stwarzać,
             siła zmianę tradycyjnej formy nauczania na zajęcia online. Zmiana   a ponadto problematykę związaną z zarządzaniem tzw. zespołem
             ta dotyczy także kliniki prawa. Należy zwrócić uwagę, że w sytu-  rozproszonym oraz konfliktami, które są związane z tym właśnie
             acji nadzwyczajnej, a za taką można uznać pierwsze kilka mie-  sposobem pracy w grupie. Temu właśnie zagadnieniu poświęcone
             sięcy prowadzenia zajęć online, podejmowane działania należało   będą podjęte w niniejszym tekście rozważania. Mamy nadzieję,
             traktować jako zaradcze – mające tymczasowo przystosować kli-  że zwrócenie uwagi środowiska klinicznego także na ten aspekt
             niki do wyjątkowej sytuacji. Jednak podjęcie przez nie pracy on-  działania poradni przyczyni się do lepszej efektywności nauczania
             line w kolejnym semestrze powinno być wynikiem przemyślenia   realizowanego w tej formie.
             i ustalenia nowych standardów działania, uwzględniających spe-
             cyfikę pracy zdalnej. Jest to zagadnienie, które w ramach klinik   Komunikacja interpersonalna i jej znaczenie
             odnosi się nie tylko do samej organizacji zdalnego udzielania po-  W literaturze przedmiotu spotykamy różne definicje pojęcia „ko-
             rad, kontaktów z klientem, przeprowadzania z nim wywiadu online   munikacja”, „komunikowanie się”. Jest ono definiowane np. jako
             czy zasad przechowywania dokumentacji. Są to kwestie nowego   „proces, w którym ludzie dążą do dzielenia się znaczeniami za po-
             ułożenia pracy poradni, w tym w ramach korzystania z określonej   średnictwem symbolicznych komunikatów (przekazów)”  bądź
                                                                                                              1
             platformy do pracy zdalnej przy uwzględnieniu jej ograniczeń, ale   „złożony, wielowarstwowy i dynamiczny proces, przez który wy-
             także kwestie związane z RODO czy ochroną wizerunku zarówno   mieniamy znaczenia, polega więc nie tylko na dostarczaniu infor-
             studentów, jak i klientów. Z tymi zagadnieniami, z uwagi na brak   macji, ale także na przekazywaniu myśli i woli, dzięki któremu lu-
             standardów FUPP dotyczących pracy online, zmierzyć się musiała   dzie porozumiewają się ze sobą (...) to także podstawa tworzenia
             każda z klinik w Polsce, by przyjąć różne (zgodne z polityką i moż-
             liwościami konkretnej uczelni) rozwiązania. Poza zagadnieniami
             dotyczącymi problemów faktycznych dotyczących organizacji po-  *  dr Olga Piaskowska – adiunkt w Katedrze Prawa Prywatnego, Instytut Prawa Uni-
             radnictwa prawnego istotne jest także to, w jaki sposób zorgani-  wersytetu SWPS, Wydział Prawa w Warszawie Uniwersytetu SWPS
             zowana zostanie praca wewnątrz samej poradni prawnej, współ-  **  dr Piotr Piesiewicz – adiunkt w Katedrze Prawa Prywatnego, Instytut Prawa Uni-
                                                                   wersytetu SWPS, Wydział Prawa w Warszawie  Uniwersytetu SWPS
             praca i komunikacja werbalna (ustna i pisemna) ze studentami   1   F.E. Dance, The Concept of Communication, Journal of Communication 1970,
             i pomiędzy nimi (komunikacja wewnętrzna). Ta z kolei powinna   Nr 20 s. 201–210.

             www.edukacjaprawnicza.pl                                                  2(176) rok akademicki 2020/2021  3



                                                                                                               14.06.2021   13:08
        Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd   3                                                                14.06.2021   13:08
        Klinika 29-30(34-35) 2020-2021.indd   3
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12