Page 10 - Klinika Nr 31–32 (36–37)/2021–2022
P. 10
PROFIL NAUCZYCIELA KLINICZNEGO
Profil nauczyciela
klinicznego.
Wstęp do rozważań
Dr Katarzyna Julia
Kowalska*
„Nie sposób zatem nie podkreślić wagi dyskursu prawnego toczonego także w procesie kształ-
cenia prawniczego (…) dyskurs ten, w tym edukacja prawnicza, ma bowiem wpływ na rzeczywi-
stość prawną, bo prawnicy zmieniają tę rzeczywistość swoimi działaniami zawodowymi, urządza-
ją świat według wyobrażanych przez siebie instytucji prawnych (…)”
prof. dr hab. Małgorzata Król 1
Dr Aleksandra Partyk**
Wstęp Nauczanie kliniczne realizowane w ramach
Oferta edukacyjna studiów wyższych kierunkowych, podyplomo- funkcjonowania uniwersyteckich poradni prawnych,
wych, czy też kursów edukacyjnych zawiera zawsze odniesienie czyli klinik prawa
do opisu kompetencji absolwenta. Współtworząc ofertę eduka- Przedstawiciele doktryny definiują edukację kliniczną jako „wciela-
cyjną naszych uczelni, niejednokrotnie zdarza nam się tworzyć nie w życie założeń przyświecających celowi istnienia klinik prawa
opisy efektów kształcenia w obszarze wiedzy, umiejętności i kom- – zapewnienia faktycznego wsparcia osobom niezamożnym bo-
petencji społecznych słuchaczy proponowanych przez nas przed- rykającym się z problemami prawnymi oraz przygotowania przy-
miotów. Niniejsze rozważania będą zaś dotyczyć kompetencji szłych absolwentów uczelni wyższych do samodzielnego wyko-
osoby nauczyciela oraz samego modelu nauczania realizowanego nywania zawodu prawnika ”. Składa się na nią wiele elementów,
2
w ramach tzw. edukacji klinicznej studentów prawa (ang. clinical w tym wypracowana przez lata metodologia prowadzenia zajęć ,
3
legal education). Autorki analizują przedmiotowe zagadnienia z per- co więcej istnieją określone standardy w postaci wytycznych odno-
spektywy pracy nauczyciela klinicznego z ponad dziesięcioletnim szących się do kursowej tematyki samych zajęć – bowiem „porad-
doświadczeniem oraz opiekuna sekcji, który od kilku lat pracuje nie wypełnić muszą obowiązek przeszkolenia studentów w zakre-
w uniwersyteckiej poradni prawnej, za punkt wyjścia przyjmując, sie etyki zawodów prawniczych, techniki rozmowy z klientami oraz
4
iż nauczyciel kliniczny nie jest odpowiedzialny wyłącznie za wery- pisania opinii ”. Ramy pracy nauczycieli klinicznych określają cele
fikację i korygowanie opinii prawnych przygotowywanych przez istnienia poradni. Filip Czernicki wskazuje, że poradnie mają działać
studentów i studentki. Ten aspekt pracy stanowi jedynie wycinek na rzecz idei równego dostępu do prawa i zrozumienia potrzeb oraz
działalności klinicysty. Nauczyciele kliniczni przygotowują dla stu- problemów prawnych, a także realizować udoskonalanie procesu
dentów materiały dydaktyczne, pracują na podstawie aktywnych kształcenia studentów „poprzez kontakt z praktyką stosowania
metod nauczania (w tym pracują symulacjami) – w formie warsz- prawa w relacjach z klientami i ich rzeczywistymi problemami, nie
tatowej wykładają treści związane z profilami sekcji/specjalizacji zaś tylko z teorią ”. Działalność nauczyciela klinicznego jest więc
5
poradni prawnych. Zajmują się w końcu propagowaniem wartości pracą dydaktyczną uwzględniającą dorobek szerokiego wachlarza
istotnych w ruchach klinicznych, poświęcając im swoje wystąpienia dziedzin prawa – to nauczyciel uwrażliwia na problemy społeczne.
konferencyjne, artykuły naukowe i monografie wydawane przez Polska myśl pedagogiczna obfituje w refleksje nad właściwościami
najlepsze wydawnictwa prawnicze w Polsce. dobrego nauczyciela. Istnieje również specjalna dziedzina wiedzy
pedagogicznej – pedeutologia – która za przedmiot badań stawia
* Katarzyna Julia Kowalska – dr nauk prawnych. W latach 2009–2021 związana 6
z Kliniką Prawa Uniwersytetu Warszawskiego. W ramach pracy na WPiA UW osobę nauczyciela i próbuje opisać jego pożądane cechy, takie
pełniła m.in. funkcję Rzecznika Dyscyplinarnego UW ds. studentów i doktoran- które pozwolą mu realizować zarówno misję dydaktyczną, jak i wy-
tów. Obecnie Prorektor ds. Nauczania i Rozwoju Wyższej Szkoły Nauk Społecz- chowawczą. Przedstawiciele nauki pedagogiki określając zbiór cech,
nych PEDAGOGIUM w Warszawie. Przewodnicząca Rady Młodych Ekspertów
przy Rzeczniku Praw Pacjenta oraz Członek Komisji Bioetycznej Instytutu Matki które powyższe zadanie ma ułatwić, wskazywali: „przychylność
i Dziecka w Warszawie. Prowadzi indywidualną kancelarię radcy prawnego. Kil-
kukrotnie nominowana do nagrody Prawnika pro bono, dwukrotnie do nagrody 2 K.J. Furman, Wizyta studyjna jako element szerzenia idei edukacji klinicznej,
Rising Stars Prawnicy Liderzy Jutra. Za przyczynienie się do poprawy jakości życia [w:] B. Namysłowska-Gabrysiak, K. Syroka-Marczewska, A. Walczak-Żochowska (red.),
osób żyjących z HIV, chorych na AIDS w Polsce odznaczona Czerwoną Kokardką. Prawo wobec problemów społecznych. Księga Jubileuszowa Profesor Eleonory
** Aleksandra Partyk – dr nauk prawnych; adiunkt na Krakowskiej Akademii im. An- Zielińskiej, Warszawa 2016, s. 929.
drzeja Frycza Modrzewskiego; opiekun sekcji prawa cywilnego w Studenckiej Po- 3 Ibidem.
radni Prawnej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego; stale współpracuje z serwisem 4 Ibidem, s. 930.
Prawo.pl; Numer ORCID: 0000-0003-3196-6601. 5 F. Czernicki, Dostęp do nieodpłatnej pozasądowej pomocy prawnej w Polsce,
M. Król, Kilka słów o specyfice i mitologii kształcenia prawniczego, [w:] Prawo [w:] B. Namysłowska-Gabrysiak, K. Syroka-Marczewska, A. Walczak-Żochowska (red.)
1
wobec problemów społecznych. Księga Jubileuszowa Profesor Eleonory Zieliń- Prawo, op.cit., s. 921.
skiej, Warszawa 2016, s. 943. 6 W. Strykowski, Kompetencje współczesnego nauczyciela, Poznań 2005, s. 16.
ac
eduk
edukacjaprawnicza.pl KLINIKA Nr 3 1-32 (36-3 7)/202 1-2022 9 9
wnicza.pl
a
japr
KLINIKA Nr 31-32 (36-37)/2021-2022
Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb 9 17.12.2021 11:33
17.12.2021 11:33
Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb 9