Page 10 - Klinika Nr 31–32 (36–37)/2021–2022
P. 10

PROFIL NAUCZYCIELA KLINICZNEGO

                               Profil nauczyciela



                               klinicznego.



                               Wstęp do rozważań

             Dr Katarzyna Julia
             Kowalska*



                                 „Nie sposób zatem nie podkreślić wagi dyskursu prawnego toczonego także w procesie kształ-
                                 cenia prawniczego (…) dyskurs ten, w tym edukacja prawnicza, ma bowiem wpływ na rzeczywi-
                                 stość prawną, bo prawnicy zmieniają tę rzeczywistość swoimi działaniami zawodowymi, urządza-
                                 ją świat według wyobrażanych przez siebie instytucji prawnych (…)”
                                                                                        prof. dr hab. Małgorzata Król 1


             Dr Aleksandra Partyk**


             Wstęp                                               Nauczanie kliniczne realizowane w ramach
             Oferta edukacyjna studiów wyższych kierunkowych, podyplomo-  funkcjonowania uniwersyteckich poradni prawnych,
             wych, czy też kursów edukacyjnych zawiera zawsze odniesienie   czyli klinik prawa
             do opisu kompetencji absolwenta. Współtworząc ofertę eduka-  Przedstawiciele doktryny definiują edukację kliniczną jako „wciela-
             cyjną naszych uczelni, niejednokrotnie zdarza nam się tworzyć   nie w życie założeń przyświecających celowi istnienia klinik prawa
             opisy efektów kształcenia w obszarze wiedzy, umiejętności i kom-  – zapewnienia faktycznego wsparcia osobom niezamożnym bo-
             petencji społecznych słuchaczy proponowanych przez nas przed-  rykającym się z problemami prawnymi oraz przygotowania przy-
             miotów. Niniejsze rozważania będą zaś dotyczyć kompetencji   szłych absolwentów uczelni wyższych do samodzielnego wyko-
             osoby nauczyciela oraz samego modelu nauczania realizowanego   nywania zawodu prawnika ”. Składa się na nią wiele elementów,
                                                                                      2
             w ramach tzw. edukacji klinicznej studentów prawa (ang. clinical   w tym wypracowana przez lata metodologia prowadzenia zajęć ,
                                                                                                                  3
             legal education). Autorki analizują przedmiotowe zagadnienia z per-  co więcej istnieją określone standardy w postaci wytycznych odno-
             spektywy pracy nauczyciela klinicznego z ponad dziesięcioletnim   szących się do kursowej tematyki samych zajęć – bowiem „porad-
             doświadczeniem oraz opiekuna sekcji, który od kilku lat pracuje   nie wypełnić muszą obowiązek przeszkolenia studentów w zakre-
             w uniwersyteckiej poradni prawnej, za punkt wyjścia przyjmując,   sie etyki zawodów prawniczych, techniki rozmowy z klientami oraz
                                                                           4
             iż nauczyciel kliniczny nie jest odpowiedzialny wyłącznie za wery-  pisania opinii ”. Ramy pracy nauczycieli klinicznych określają cele
             fikację i korygowanie opinii prawnych przygotowywanych przez   istnienia poradni. Filip Czernicki wskazuje, że poradnie mają działać
             studentów i studentki. Ten aspekt pracy stanowi jedynie wycinek   na rzecz idei równego dostępu do prawa i zrozumienia potrzeb oraz
             działalności klinicysty. Nauczyciele kliniczni przygotowują dla stu-  problemów prawnych, a także realizować udoskonalanie procesu
             dentów materiały dydaktyczne, pracują na podstawie aktywnych   kształcenia studentów „poprzez kontakt z praktyką stosowania
             metod nauczania (w tym pracują symulacjami) – w formie warsz-  prawa w relacjach z klientami i ich rzeczywistymi problemami, nie
             tatowej wykładają treści związane z profilami sekcji/specjalizacji   zaś tylko z teorią ”. Działalność nauczyciela klinicznego jest więc
                                                                              5
             poradni prawnych. Zajmują się w końcu propagowaniem wartości   pracą dydaktyczną uwzględniającą dorobek szerokiego wachlarza
             istotnych w ruchach klinicznych, poświęcając im swoje wystąpienia   dziedzin prawa – to nauczyciel uwrażliwia na problemy społeczne.
             konferencyjne, artykuły naukowe i monografie wydawane przez   Polska myśl pedagogiczna obfituje w refleksje nad właściwościami
             najlepsze wydawnictwa prawnicze w Polsce.           dobrego nauczyciela. Istnieje również specjalna dziedzina wiedzy
                                                                 pedagogicznej – pedeutologia – która za przedmiot badań stawia
             *  Katarzyna Julia Kowalska – dr nauk prawnych. W latach 2009–2021 związana   6
               z Kliniką Prawa Uniwersytetu Warszawskiego. W ramach pracy na WPiA UW   osobę nauczyciela  i próbuje opisać jego pożądane cechy, takie
               pełniła m.in. funkcję Rzecznika Dyscyplinarnego UW ds. studentów i doktoran-  które pozwolą mu realizować zarówno misję dydaktyczną, jak i wy-
               tów. Obecnie Prorektor ds. Nauczania i Rozwoju Wyższej Szkoły Nauk Społecz-  chowawczą. Przedstawiciele nauki pedagogiki określając zbiór cech,
               nych PEDAGOGIUM w Warszawie. Przewodnicząca Rady Młodych Ekspertów
               przy Rzeczniku Praw Pacjenta oraz Członek Komisji Bioetycznej Instytutu Matki   które powyższe zadanie ma ułatwić, wskazywali: „przychylność
               i Dziecka w Warszawie. Prowadzi indywidualną kancelarię radcy prawnego. Kil-
               kukrotnie nominowana do nagrody Prawnika pro bono, dwukrotnie do nagrody   2   K.J. Furman, Wizyta studyjna jako element szerzenia idei edukacji klinicznej,
               Rising Stars Prawnicy Liderzy Jutra. Za przyczynienie się do poprawy jakości życia   [w:] B. Namysłowska-Gabrysiak, K. Syroka-Marczewska, A. Walczak-Żochowska (red.),
               osób żyjących z HIV, chorych na AIDS w Polsce odznaczona Czerwoną Kokardką.  Prawo wobec problemów społecznych. Księga Jubileuszowa Profesor Eleonory
             **  Aleksandra Partyk – dr nauk prawnych; adiunkt na Krakowskiej Akademii im. An-  Zielińskiej, Warszawa 2016, s. 929.
               drzeja Frycza Modrzewskiego; opiekun sekcji prawa cywilnego w Studenckiej Po-  3   Ibidem.
               radni Prawnej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego; stale współpracuje z serwisem   4   Ibidem, s. 930.
               Prawo.pl; Numer ORCID: 0000-0003-3196-6601.       5   F. Czernicki, Dostęp do nieodpłatnej pozasądowej pomocy prawnej w Polsce,
                M. Król, Kilka słów o specyfice i mitologii kształcenia prawniczego, [w:] Prawo   [w:] B. Namysłowska-Gabrysiak, K. Syroka-Marczewska, A. Walczak-Żochowska (red.)
             1
               wobec problemów społecznych. Księga Jubileuszowa Profesor Eleonory Zieliń-  Prawo, op.cit., s. 921.
               skiej, Warszawa 2016, s. 943.                     6   W. Strykowski, Kompetencje współczesnego nauczyciela, Poznań 2005, s. 16.
                  ac
             eduk
             edukacjaprawnicza.pl                                                    KLINIKA  Nr 3 1-32 (36-3 7)/202 1-2022  9 9
                        wnicza.pl
                       a
                    japr
                                                                                     KLINIKA Nr 31-32 (36-37)/2021-2022
        Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb   9                                                                17.12.2021   11:33
                                                                                                               17.12.2021   11:33
        Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb   9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15