Page 13 - Klinika Nr 31–32 (36–37)/2021–2022
P. 13

PROFIL NAUCZYCIELA KLINICZNEGO


             sprzyjał przyjęty podział szkoleń: zajęcia dla opiekunów oraz od-  było spróbować własnych sił i poczuć się jak strona negocjacji, czy
             rębne zajęcia dla studentów odbywające się w tym samym czasie.   mediator ”. Przyjęte na wielu konferencjach rozwiązanie organi-
                                                                        31
             Wśród tematów, z którymi na przestrzeni lat zetknęli się nauczy-  zacyjne polegające na prowadzeniu równolegle zajęć o odmiennej
             ciele kliniczni, były m.in.:                        tematyce, pozwoliło uczestnikom wybrać samodzielnie warsztat,
             1)  metody niedyrektywne pracy ze studentami,       zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i preferencjami, zaś zaanga-
             2)  aktywne metody przygotowania studenta do pracy z klientem   żowanie w prowadzenie warsztatów wielu trenerów wywodzących
               w klinice prawa,                                  się z różnych państw, różnych ośrodków akademickich, których
             3)  narzędzia przygotowania psychologicznego studentów do pracy   połączyła idea kształcenia klinicznego i bezpłatnego poradnictwa
               z klientem,                                       prawnego, pozwoliła wcielić w życie dydaktyczne nowe pomysły,
             4)  zasady przygotowywania i prowadzenia symulacji rozpraw, jako   z wykorzystaniem nowych narzędzi .
                                                                                           32
               kliniczną metodę nauczania prawa ,
                                         25
             5)  zasady zastosowania technik mediacyjnych w nauczaniu   Wnioski końcowe
                       26
               klinicznym ,                                      De lege lata w świetle art. 114 ustawy z 20.7.2018 r. – Prawo o szkol-
             6)  przybliżenie skutecznych metod radzenia sobie ze stresem zwią-  nictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 478 ze zm.)
               zanym z prowadzeniem mediacji, właściwe zachowania w ko-  nauczycieli akademickich zatrudnia się w trzech grupach pracow-
               munikacji interpersonalnej, a przede wszystkim korzyści pły-  ników: dydaktycznych, badawczych oraz badawczo-dydaktycznych.
                                                     27
               nące z mediacji jako metody rozwiązywania sporów ,   Do podstawowych obowiązków nauczyciela akademickiego będą-
             7)  omówienie ewaluacji pracy opiekunów uniwersyteckich poradni   cego pracownikiem dydaktycznym należy kształcenie i wychowy-
               prawnych ,                                        wanie studentów lub uczestniczenie w kształceniu doktorantów.
                      28
             8)  omówienie prowadzenia oraz motywacji i oceny studentów ,  W przypadku pracowników badawczych esencję ich obowiązków
                                                           29
             9)  aktywne metody nauczania etyki, przedstawianie różnorodnych   określono jako prowadzenie działalności naukowej lub uczestnicze-
               aktywizujących form nauczania oraz ich zastosowanie w na-  nie w kształceniu doktorantów.
               uczaniu etyki .                                   Z kolei prowadzenie działalności naukowej, kształcenie i wy-
                         30
             Należy podkreślić, że uczestnicy szkoleń w ramach konferencji   chowywanie studentów lub uczestniczenie w kształceniu dokto-
             mieli okazję poznać różne modele i różną specyfikę nauczania   rantów zostało uznane za podstawowy obowiązek spoczywający
                                                                                                33
             klinicznego, co możliwe było dzięki stałej współpracy Fundacji   na nauczycielu badawczo-dydaktycznym . Ponadto nauczyciele
             Uniwersyteckich Poradni Prawnych z poradniami oraz organi-  akademiccy są obowiązani do uczestniczenia w pracach organi-
             zacjami działającymi na rzecz dostępu do prawa, poradnictwa   zacyjnych na rzecz uczelni oraz stałego podnoszenia kompetencji
             i klinik prawa na świecie. W trakcie konferencji gośćmi, na prze-  zawodowych.
             strzeni lat, byli przedstawiciele klinik prawa z Armenii, Gruzji,   Przenosząc powyższe na grunt prezentowanych analiz, można za-
             Kirgistanu, Mołdawii, Ukrainy, a także przyjaciele z kliniki prawa   uważyć, że nauczyciele wykonujący swoje obowiązki w ramach po-
             działającej przy Uniwersytecie w Ołomuńcu w Czechach, USA.   radni prawnych mogą być uznawani za pracowników badawczo-dy-
             Tego rodzaju spotkania owocowały wymianą myśli, dawały możli-  daktycznych, bowiem ich zadaniem jest z jednej strony kształcenie
             wość rozwoju, a w rezultacie czyniły działalność poradni bardziej   i wychowywanie studentów biorących udział w pracach poradni,
             efektywną.                                          z drugiej zaś z powodzeniem publikują opracowania naukowe
             W zakresie metodologii szkoleń nauczycieli podkreślić należy do-  – co poprzedzone jest prowadzeniem badań (realizują tym samym
             niosłość podziału na moduły dla opiekunów – nauczycieli poradni   działalność naukową, o jakiej mowa w art. 4 PrSzkolWyżN) .
                                                                                                             34
             oraz dla studentów – uczestników konferencji, jak również po-  Niejednokrotnie przedmiot tych badań powiązany jest imma-
             dział samych zajęć na część teoretyczną oraz praktyczną, pozwa-  nentnie z pracą w klinice prawa. Któż, jak nie pracownik kliniki,
             lającą przećwiczyć poznane techniki. Przykładem takiej realizacji   dostrzega problemy związane z funkcjonowaniem poradni prawa,
             zajęć są zajęcia poświęcone mediacji, podczas których „uczestnicy   by następnie móc je omówić w piśmiennictwie prawniczym,
             zapoznawani byli z podstawowymi informacjami na ten temat,   na konferencjach poświęconych temu zagadnieniu.
             między innymi z jej podziałem, sposobach inicjacji, prawidłowym   W literaturze prawniczej, zarówno krajowej, jak i zagranicznej,
             podejściem mediatora do mediacji oraz poszczególnymi etapami   wiele miejsca poświęca się analizie nieodpłatnego poradnictwa
             mediacji. W kolejnej części zajęć analizowano negocjacje jako ele-  prawnego, metodologii klinicznego nauczania prawa itp. Tego ro-
             ment mediacji. Biorącym udział w warsztatach przedstawiono pod-  dzaju zagadnienia są prezentowane w piśmiennictwie także przez
             stawowe techniki negocjacyjne, podział negocjatorów ze względu   nauczycieli klinicznych.
             na różne ich zachowanie, niebezpieczeństwa związane z poszcze-  Warto podkreślić, że o powyższym pośrednio świadczy i to, iż
             gólnymi typami negocjatorów oraz inne, bezcenne wskazówki   funkcjonują czasopisma naukowe adresowane właśnie do środo-
             dotyczące negocjacji, zaś w celu ugruntowania świeżo zdobytej   wisk współpracujących w ramach klinik prawa – przede wszystkim,
             wiedzy trenerzy przeprowadzili symulacje, dzięki którym można   niniejsze, które Czytelnik ma w ręku.

             25   Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/42-vi-ogolnopolska-
              konferencja-studenckich-poradni-prawnych (dostęp: 3.10.2021 r.).
             26   Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/55-vii-ogolnopolska-
              konferencja-studenckich-poradni-prawnych (dostęp: 3.10.2021 r.).
             27   Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/87-xiii-ogolnopolska-
              konferencja-uniwersyteckich-poradni-prawnych (dostęp: 3.10.2021 r.).  31   Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/87-xiii-ogolnopolska-
             28   Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/269-xxvi-ogolnopolska-  konferencja-uniwersyteckich-poradni-prawnych (dostęp: 3.10.2021 r.).
              konferencja-uniwersyteckich-poradni-prawnych (dostęp: 3.10.2021 r.).   32   Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/168-xviii-ogolnopolska-
             29   Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/50-viii-ogolnopolska-  konferencja-uniwersyteckich-poradni-prawnych (dostęp: 3.10.2021 r.).
              konferencja-uniwersyteckich-poradni-prawnych (dostęp: 3.10.2021 r.).   33   Zob. art. 115 PrSzkolWyżN.
             30   Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/15-xv-ogolnopolska-  34   W świetle art. 4 ust. 1 PrSzkolWyżN działalność naukowa obejmuje badania na-
              konferencja-uniwersyteckich-poradni-prawnych (dostęp: 3.10.2021 r.).   ukowe, prace rozwojowe oraz twórczość artystyczną.

                                                                                                        fupp.org.pl
             12                                                                                         fupp.or g.pl
             12 KLINIKA Nr 31-32 (36-37)/2021-2022KLINIKA Nr 31-32 (36-37)/2021-2022

                                                                                                               17.12.2021   11:33
        Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb   12                                                               17.12.2021   11:33
        Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb   12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18