Page 13 - Klinika Nr 31–32 (36–37)/2021–2022
P. 13
PROFIL NAUCZYCIELA KLINICZNEGO
sprzyjał przyjęty podział szkoleń: zajęcia dla opiekunów oraz od- było spróbować własnych sił i poczuć się jak strona negocjacji, czy
rębne zajęcia dla studentów odbywające się w tym samym czasie. mediator ”. Przyjęte na wielu konferencjach rozwiązanie organi-
31
Wśród tematów, z którymi na przestrzeni lat zetknęli się nauczy- zacyjne polegające na prowadzeniu równolegle zajęć o odmiennej
ciele kliniczni, były m.in.: tematyce, pozwoliło uczestnikom wybrać samodzielnie warsztat,
1) metody niedyrektywne pracy ze studentami, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i preferencjami, zaś zaanga-
2) aktywne metody przygotowania studenta do pracy z klientem żowanie w prowadzenie warsztatów wielu trenerów wywodzących
w klinice prawa, się z różnych państw, różnych ośrodków akademickich, których
3) narzędzia przygotowania psychologicznego studentów do pracy połączyła idea kształcenia klinicznego i bezpłatnego poradnictwa
z klientem, prawnego, pozwoliła wcielić w życie dydaktyczne nowe pomysły,
4) zasady przygotowywania i prowadzenia symulacji rozpraw, jako z wykorzystaniem nowych narzędzi .
32
kliniczną metodę nauczania prawa ,
25
5) zasady zastosowania technik mediacyjnych w nauczaniu Wnioski końcowe
26
klinicznym , De lege lata w świetle art. 114 ustawy z 20.7.2018 r. – Prawo o szkol-
6) przybliżenie skutecznych metod radzenia sobie ze stresem zwią- nictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 478 ze zm.)
zanym z prowadzeniem mediacji, właściwe zachowania w ko- nauczycieli akademickich zatrudnia się w trzech grupach pracow-
munikacji interpersonalnej, a przede wszystkim korzyści pły- ników: dydaktycznych, badawczych oraz badawczo-dydaktycznych.
27
nące z mediacji jako metody rozwiązywania sporów , Do podstawowych obowiązków nauczyciela akademickiego będą-
7) omówienie ewaluacji pracy opiekunów uniwersyteckich poradni cego pracownikiem dydaktycznym należy kształcenie i wychowy-
prawnych , wanie studentów lub uczestniczenie w kształceniu doktorantów.
28
8) omówienie prowadzenia oraz motywacji i oceny studentów , W przypadku pracowników badawczych esencję ich obowiązków
29
9) aktywne metody nauczania etyki, przedstawianie różnorodnych określono jako prowadzenie działalności naukowej lub uczestnicze-
aktywizujących form nauczania oraz ich zastosowanie w na- nie w kształceniu doktorantów.
uczaniu etyki . Z kolei prowadzenie działalności naukowej, kształcenie i wy-
30
Należy podkreślić, że uczestnicy szkoleń w ramach konferencji chowywanie studentów lub uczestniczenie w kształceniu dokto-
mieli okazję poznać różne modele i różną specyfikę nauczania rantów zostało uznane za podstawowy obowiązek spoczywający
33
klinicznego, co możliwe było dzięki stałej współpracy Fundacji na nauczycielu badawczo-dydaktycznym . Ponadto nauczyciele
Uniwersyteckich Poradni Prawnych z poradniami oraz organi- akademiccy są obowiązani do uczestniczenia w pracach organi-
zacjami działającymi na rzecz dostępu do prawa, poradnictwa zacyjnych na rzecz uczelni oraz stałego podnoszenia kompetencji
i klinik prawa na świecie. W trakcie konferencji gośćmi, na prze- zawodowych.
strzeni lat, byli przedstawiciele klinik prawa z Armenii, Gruzji, Przenosząc powyższe na grunt prezentowanych analiz, można za-
Kirgistanu, Mołdawii, Ukrainy, a także przyjaciele z kliniki prawa uważyć, że nauczyciele wykonujący swoje obowiązki w ramach po-
działającej przy Uniwersytecie w Ołomuńcu w Czechach, USA. radni prawnych mogą być uznawani za pracowników badawczo-dy-
Tego rodzaju spotkania owocowały wymianą myśli, dawały możli- daktycznych, bowiem ich zadaniem jest z jednej strony kształcenie
wość rozwoju, a w rezultacie czyniły działalność poradni bardziej i wychowywanie studentów biorących udział w pracach poradni,
efektywną. z drugiej zaś z powodzeniem publikują opracowania naukowe
W zakresie metodologii szkoleń nauczycieli podkreślić należy do- – co poprzedzone jest prowadzeniem badań (realizują tym samym
niosłość podziału na moduły dla opiekunów – nauczycieli poradni działalność naukową, o jakiej mowa w art. 4 PrSzkolWyżN) .
34
oraz dla studentów – uczestników konferencji, jak również po- Niejednokrotnie przedmiot tych badań powiązany jest imma-
dział samych zajęć na część teoretyczną oraz praktyczną, pozwa- nentnie z pracą w klinice prawa. Któż, jak nie pracownik kliniki,
lającą przećwiczyć poznane techniki. Przykładem takiej realizacji dostrzega problemy związane z funkcjonowaniem poradni prawa,
zajęć są zajęcia poświęcone mediacji, podczas których „uczestnicy by następnie móc je omówić w piśmiennictwie prawniczym,
zapoznawani byli z podstawowymi informacjami na ten temat, na konferencjach poświęconych temu zagadnieniu.
między innymi z jej podziałem, sposobach inicjacji, prawidłowym W literaturze prawniczej, zarówno krajowej, jak i zagranicznej,
podejściem mediatora do mediacji oraz poszczególnymi etapami wiele miejsca poświęca się analizie nieodpłatnego poradnictwa
mediacji. W kolejnej części zajęć analizowano negocjacje jako ele- prawnego, metodologii klinicznego nauczania prawa itp. Tego ro-
ment mediacji. Biorącym udział w warsztatach przedstawiono pod- dzaju zagadnienia są prezentowane w piśmiennictwie także przez
stawowe techniki negocjacyjne, podział negocjatorów ze względu nauczycieli klinicznych.
na różne ich zachowanie, niebezpieczeństwa związane z poszcze- Warto podkreślić, że o powyższym pośrednio świadczy i to, iż
gólnymi typami negocjatorów oraz inne, bezcenne wskazówki funkcjonują czasopisma naukowe adresowane właśnie do środo-
dotyczące negocjacji, zaś w celu ugruntowania świeżo zdobytej wisk współpracujących w ramach klinik prawa – przede wszystkim,
wiedzy trenerzy przeprowadzili symulacje, dzięki którym można niniejsze, które Czytelnik ma w ręku.
25 Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/42-vi-ogolnopolska-
konferencja-studenckich-poradni-prawnych (dostęp: 3.10.2021 r.).
26 Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/55-vii-ogolnopolska-
konferencja-studenckich-poradni-prawnych (dostęp: 3.10.2021 r.).
27 Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/87-xiii-ogolnopolska-
konferencja-uniwersyteckich-poradni-prawnych (dostęp: 3.10.2021 r.). 31 Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/87-xiii-ogolnopolska-
28 Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/269-xxvi-ogolnopolska- konferencja-uniwersyteckich-poradni-prawnych (dostęp: 3.10.2021 r.).
konferencja-uniwersyteckich-poradni-prawnych (dostęp: 3.10.2021 r.). 32 Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/168-xviii-ogolnopolska-
29 Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/50-viii-ogolnopolska- konferencja-uniwersyteckich-poradni-prawnych (dostęp: 3.10.2021 r.).
konferencja-uniwersyteckich-poradni-prawnych (dostęp: 3.10.2021 r.). 33 Zob. art. 115 PrSzkolWyżN.
30 Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/15-xv-ogolnopolska- 34 W świetle art. 4 ust. 1 PrSzkolWyżN działalność naukowa obejmuje badania na-
konferencja-uniwersyteckich-poradni-prawnych (dostęp: 3.10.2021 r.). ukowe, prace rozwojowe oraz twórczość artystyczną.
fupp.org.pl
12 fupp.or g.pl
12 KLINIKA Nr 31-32 (36-37)/2021-2022KLINIKA Nr 31-32 (36-37)/2021-2022
17.12.2021 11:33
Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb 12 17.12.2021 11:33
Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb 12