Page 12 - Klinika Nr 31–32 (36–37)/2021–2022
P. 12

PROFIL NAUCZYCIELA KLINICZNEGO


             jest jednego rozwiązania określonego problemu. Dzięki takim za-  głównego wielokierunkowo dążą do wykształcenia u studentów za-
             jęciom nauczyciel może pokazać studentom, jak bardzo przydatne   sad, których sami byli uczeni i których nauczyli się jako praktycy.
             jest łączenie pojęć, jak ważne dla rozumowania prawniczego jest   Praca w poradni daje niepowtarzalną możliwość rozwoju, doskona-
             operowanie ugruntowaną wiedzą, by podczas procesu analizy   lenia się. Stwarza ona również ogromną szansę na bliższe poznanie
             określonego problemu móc dojść do optymalnego rozwiązania .   innych osób, których łączą podobne zainteresowania – chęć po-
                                                            22
             Z perspektywy nauczyciela wykorzystującego tego rodzaju me-  mocy innym. Możliwość wymiany własnych poglądów z pozosta-
             tody, zajęcia są szczególnie pasjonujące, gdyż to od aktywności   łymi klinicystami odnosi się w szczególności do tych przypadków,
             i pomysłów studentów zależy, jak będą oni rozwiązywać problemy   w których określona porada prawna jest wielowątkowa, dotyczy
             przedstawiane w ramach przygotowanych przez niego scenariuszy.   zagadnień związanych z różnymi problemami prawnymi. Opieku-
             Niejednokrotnie tego rodzaju ćwiczenia mają unikalny charakter,   nowie naukowi współpracują ze sobą w szczególny sposób, jeśli we-
             bowiem komunikacja nauczyciela z różnymi grupami studentów   ryfikowana przez nich porada odnosi się do tematów z pogranicza
             może być różna. Im bardziej jest ona ożywiona, tym zajęcia te stają   różnych dziedzin (np. prawa cywilnego i karnego, prawa rodzin-
             się bardziej wartościowe dla obu stron. Prowadzenie zajęć w mo-  nego i podatkowego itp.). Niejednokrotnie wówczas prowadzone
             delu nauczania klinicznego wymaga niewątpliwe ugruntowanej   są wzajemne konsultacje, aby ostateczny kształt tej transdyscypli-
             wiedzy merytorycznej nauczyciela. Konieczne jest bowiem takie   narnej porady był optymalny i efektywny .
                                                                                                23
             zaplanowanie zajęć (przygotowanie różnego rodzaju scenariuszy,   Dzięki współpracy ze studentami klinicyści uzyskują niepowta-
             dopasowanie ich do konkretnych potrzeb studentów i studentek),   rzalną szansę obserwacji, w jaki sposób przyszli prawnicy postrze-
             które umożliwi nauczycielowi udzielenie odpowiedzi na szczegó-  gają określone problemy prawne, co sprawia im najwięcej wyzwań,
             łowe, bardzo konkretne pytania.                     z jakimi zagadnieniami radzą sobie sami itp. Mogą jednocześnie
                                                                 dostrzec, w jaki sposób określone problemy prawne są identyfiko-
             Doświadczenie udziału w ruchu klinicznym            wane i analizowane przez studentów. Tego rodzaju wiedza może
             Klinicyści posiadają zróżnicowane doświadczenie zawodowe.   być przydatna nie tylko w ramach pracy w poradni studenckiej,
             Wśród nich można spotkać osoby, które łączą pracę wykładowcy   ale i poza nią, w szczególności w trakcie zajęć dydaktycznych z in-
             z prowadzeniem własnej działalności zawodowej na rynku praw-  nymi studentami. Może być również wykorzystywana w tekstach
             niczym (np. są radcami prawnymi). Nauczycielami klinicznymi   naukowych, dzięki którym można dotrzeć do innych osób zain-
             są także osoby, które takiej działalności nie podejmują. Część   teresowanych praktycznymi problemami współdziałania w ruchu
             z opiekunów zajmuje się przy tym prowadzeniem mediacji. Posia-  klinicznym.
             dają oni różne zainteresowania zawodowe i prywatne, co pozwo-
             liło na tworzenie różnych wyspecjalizowanych sekcji w poradniach   Możliwość doskonalenia zawodowego nauczycieli
             prawa. To zaś przekłada się na profesjonalizm udzielanych porad   klinicznych w Polsce
             prawnych, skoro projekty tworzone przez studentów są weryfi-  Akademicy zaangażowani w działalność klinik prawa mają moż-
             kowane przez osoby specjalizujące się w określonych dziedzinach   liwość ciągłego podnoszenia swoich kompetencji z zakresu pracy
             prawa.                                              z grupami osób dorosłych. Wpisuje się to w założenia pedago-
             Warto uwypuklić, że niektórzy z nauczycieli klinicznych sami roz-  giki mówiące o tym, że ustawiczne kształcenie i samodoskona-
             poczynali swoją drogę zawodową jako studenci poradni prawnych,   lenie stanowi wiodącą ideę współczesnej edukacji, która odnosi
             dzięki czemu już w trakcie studiów magisterskich pod okiem swo-  się szczególnie do osób realizujących edukacyjne procesy. Stwo-
             ich mentorów mogli pomagać klientom. Inni opiekunowie do-  rzona koncepcja nauczyciela twórczego zakłada, że „kształtuje
             świadczenia tego nie posiadają. Niektórzy z opiekunów poradni   swoją osobowość zawodową poprzez samokształcenie, ciągłe
             poza pracą w klinice zajmują się także dodatkową działalnością   podwyższanie kwalifikacji, doskonalenie własnego warsztatu,
             promującą nieodpłatne poradnictwo prawne, dążąc do dotarcia   udział w badaniach (naukowych, metodycznych), podejmowanie
             do jak największej grupy osób potrzebujących uzyskać meryto-  działań innowacyjnych, poszukiwanie nowych terenów i wyzwań
             ryczne konsultacje prawne.                          w pracy dydaktyczno-wychowawczej ”. Na ścieżce klinicznej
                                                                                               24
             Opiekunów nie różnią jednak wyłącznie zdobywane doświadczenia   jest to m.in. możliwe dzięki działalności Fundacji Uniwersytec-
             zawodowe, zainteresowania, ale kierują się oni w pracy ze studen-  kich Poradni Prawnych, która od 2003 r. organizuje ogólnopol-
             tami różnymi zasadami kooperacji, realizując różne modele kon-  skie konferencje studenckich poradni prawnych. Pierwsza tego
             taktów z nimi. Dzięki temu studenci współpracujący z różnymi   typu konferencja wpisująca się w działalność FUPP odbyła się
             opiekunami mogą zaobserwować różne modele pracy. Część z nich   w październiku 2003 r. w Kazimierzu Dolnym. Od tego czasu
             może w przyszłości chcieć dołączyć do poradni prawnych już w in-  co pół roku nauczyciele kliniczni oraz studenci, a także personel
             nej roli – czerpiąc z doświadczenia zdobytego przy współpracy   administracyjny mogli uczestniczyć w tych wydarzeniach, zgła-
             z opiekunami.                                       szając każdorazowo chęć uczestnictwa. Mamy więc do czynie-
             Różnorodność doświadczeń zawodowych oraz zainteresowań na-  nia z prawie 20-letnim dorobkiem konferencyjnym – licznymi
             ukowych opiekunów jest ogromną zaletą. Wiele ich przy tym łączy.   warsztatami, rozmowami, dyskusjami. Jest to więc ugruntowany
             Uwypuklić należy ich zaangażowanie w pracę, chęć przekazania   dorobek metodyczny. Określona grupa nauczycieli wyposażona
             studentom najważniejszych zasad świadczenia pomocy osobom   została w wiele kompetencji pozwalających im realizować zaję-
             tego potrzebującym. Nauczyciele kliniczni motywują studentów   cia w poradniach, dochowując tym samym standardów pracy po-
             do pracy, doskonalenia swojego warsztatu, dbania w pracy o de-  radni. Tematyka konferencji ewoluowała w czasie, od początku
             tale, tak istotne w praktyce prawniczej. Skupieni wokół opiekuna   należy zauważyć wysoką dbałość o merytorykę spotkań, którym

                                                                 23   Zob. A.S. Bartnik, K.J. Kowalska, Nieodpłatna pomoc prawna, Warszawa 2019,
                                                                   s. 26.
             22   O architekturze umysłu prawnika zob. B. Brożek, Umysł prawniczy, Kraków 2018,   24   R. Schulz, Nauczyciel jako innowator, Warszawa 1989, s. 78-79, za: W. Strykowski:
               s. 255.                                             Kompetencje, op. cit., s. 26.

             eduk ac japr a wnicza.pl                                                KLINIKA Nr 31-32 (36-37)/2021-2022  11 11
             edukacjaprawnicza.pl
                                                                                                          1-2022
                                                                                                     7)/202
                                                                                              1-32 (36-3
                                                                                     KLINIKA
                                                                                            Nr 3
                                                                                                               17.12.2021   11:33
        Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb   11
        Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb   11                                                               17.12.2021   11:33
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17