Page 12 - Klinika Nr 31–32 (36–37)/2021–2022
P. 12
PROFIL NAUCZYCIELA KLINICZNEGO
jest jednego rozwiązania określonego problemu. Dzięki takim za- głównego wielokierunkowo dążą do wykształcenia u studentów za-
jęciom nauczyciel może pokazać studentom, jak bardzo przydatne sad, których sami byli uczeni i których nauczyli się jako praktycy.
jest łączenie pojęć, jak ważne dla rozumowania prawniczego jest Praca w poradni daje niepowtarzalną możliwość rozwoju, doskona-
operowanie ugruntowaną wiedzą, by podczas procesu analizy lenia się. Stwarza ona również ogromną szansę na bliższe poznanie
określonego problemu móc dojść do optymalnego rozwiązania . innych osób, których łączą podobne zainteresowania – chęć po-
22
Z perspektywy nauczyciela wykorzystującego tego rodzaju me- mocy innym. Możliwość wymiany własnych poglądów z pozosta-
tody, zajęcia są szczególnie pasjonujące, gdyż to od aktywności łymi klinicystami odnosi się w szczególności do tych przypadków,
i pomysłów studentów zależy, jak będą oni rozwiązywać problemy w których określona porada prawna jest wielowątkowa, dotyczy
przedstawiane w ramach przygotowanych przez niego scenariuszy. zagadnień związanych z różnymi problemami prawnymi. Opieku-
Niejednokrotnie tego rodzaju ćwiczenia mają unikalny charakter, nowie naukowi współpracują ze sobą w szczególny sposób, jeśli we-
bowiem komunikacja nauczyciela z różnymi grupami studentów ryfikowana przez nich porada odnosi się do tematów z pogranicza
może być różna. Im bardziej jest ona ożywiona, tym zajęcia te stają różnych dziedzin (np. prawa cywilnego i karnego, prawa rodzin-
się bardziej wartościowe dla obu stron. Prowadzenie zajęć w mo- nego i podatkowego itp.). Niejednokrotnie wówczas prowadzone
delu nauczania klinicznego wymaga niewątpliwe ugruntowanej są wzajemne konsultacje, aby ostateczny kształt tej transdyscypli-
wiedzy merytorycznej nauczyciela. Konieczne jest bowiem takie narnej porady był optymalny i efektywny .
23
zaplanowanie zajęć (przygotowanie różnego rodzaju scenariuszy, Dzięki współpracy ze studentami klinicyści uzyskują niepowta-
dopasowanie ich do konkretnych potrzeb studentów i studentek), rzalną szansę obserwacji, w jaki sposób przyszli prawnicy postrze-
które umożliwi nauczycielowi udzielenie odpowiedzi na szczegó- gają określone problemy prawne, co sprawia im najwięcej wyzwań,
łowe, bardzo konkretne pytania. z jakimi zagadnieniami radzą sobie sami itp. Mogą jednocześnie
dostrzec, w jaki sposób określone problemy prawne są identyfiko-
Doświadczenie udziału w ruchu klinicznym wane i analizowane przez studentów. Tego rodzaju wiedza może
Klinicyści posiadają zróżnicowane doświadczenie zawodowe. być przydatna nie tylko w ramach pracy w poradni studenckiej,
Wśród nich można spotkać osoby, które łączą pracę wykładowcy ale i poza nią, w szczególności w trakcie zajęć dydaktycznych z in-
z prowadzeniem własnej działalności zawodowej na rynku praw- nymi studentami. Może być również wykorzystywana w tekstach
niczym (np. są radcami prawnymi). Nauczycielami klinicznymi naukowych, dzięki którym można dotrzeć do innych osób zain-
są także osoby, które takiej działalności nie podejmują. Część teresowanych praktycznymi problemami współdziałania w ruchu
z opiekunów zajmuje się przy tym prowadzeniem mediacji. Posia- klinicznym.
dają oni różne zainteresowania zawodowe i prywatne, co pozwo-
liło na tworzenie różnych wyspecjalizowanych sekcji w poradniach Możliwość doskonalenia zawodowego nauczycieli
prawa. To zaś przekłada się na profesjonalizm udzielanych porad klinicznych w Polsce
prawnych, skoro projekty tworzone przez studentów są weryfi- Akademicy zaangażowani w działalność klinik prawa mają moż-
kowane przez osoby specjalizujące się w określonych dziedzinach liwość ciągłego podnoszenia swoich kompetencji z zakresu pracy
prawa. z grupami osób dorosłych. Wpisuje się to w założenia pedago-
Warto uwypuklić, że niektórzy z nauczycieli klinicznych sami roz- giki mówiące o tym, że ustawiczne kształcenie i samodoskona-
poczynali swoją drogę zawodową jako studenci poradni prawnych, lenie stanowi wiodącą ideę współczesnej edukacji, która odnosi
dzięki czemu już w trakcie studiów magisterskich pod okiem swo- się szczególnie do osób realizujących edukacyjne procesy. Stwo-
ich mentorów mogli pomagać klientom. Inni opiekunowie do- rzona koncepcja nauczyciela twórczego zakłada, że „kształtuje
świadczenia tego nie posiadają. Niektórzy z opiekunów poradni swoją osobowość zawodową poprzez samokształcenie, ciągłe
poza pracą w klinice zajmują się także dodatkową działalnością podwyższanie kwalifikacji, doskonalenie własnego warsztatu,
promującą nieodpłatne poradnictwo prawne, dążąc do dotarcia udział w badaniach (naukowych, metodycznych), podejmowanie
do jak największej grupy osób potrzebujących uzyskać meryto- działań innowacyjnych, poszukiwanie nowych terenów i wyzwań
ryczne konsultacje prawne. w pracy dydaktyczno-wychowawczej ”. Na ścieżce klinicznej
24
Opiekunów nie różnią jednak wyłącznie zdobywane doświadczenia jest to m.in. możliwe dzięki działalności Fundacji Uniwersytec-
zawodowe, zainteresowania, ale kierują się oni w pracy ze studen- kich Poradni Prawnych, która od 2003 r. organizuje ogólnopol-
tami różnymi zasadami kooperacji, realizując różne modele kon- skie konferencje studenckich poradni prawnych. Pierwsza tego
taktów z nimi. Dzięki temu studenci współpracujący z różnymi typu konferencja wpisująca się w działalność FUPP odbyła się
opiekunami mogą zaobserwować różne modele pracy. Część z nich w październiku 2003 r. w Kazimierzu Dolnym. Od tego czasu
może w przyszłości chcieć dołączyć do poradni prawnych już w in- co pół roku nauczyciele kliniczni oraz studenci, a także personel
nej roli – czerpiąc z doświadczenia zdobytego przy współpracy administracyjny mogli uczestniczyć w tych wydarzeniach, zgła-
z opiekunami. szając każdorazowo chęć uczestnictwa. Mamy więc do czynie-
Różnorodność doświadczeń zawodowych oraz zainteresowań na- nia z prawie 20-letnim dorobkiem konferencyjnym – licznymi
ukowych opiekunów jest ogromną zaletą. Wiele ich przy tym łączy. warsztatami, rozmowami, dyskusjami. Jest to więc ugruntowany
Uwypuklić należy ich zaangażowanie w pracę, chęć przekazania dorobek metodyczny. Określona grupa nauczycieli wyposażona
studentom najważniejszych zasad świadczenia pomocy osobom została w wiele kompetencji pozwalających im realizować zaję-
tego potrzebującym. Nauczyciele kliniczni motywują studentów cia w poradniach, dochowując tym samym standardów pracy po-
do pracy, doskonalenia swojego warsztatu, dbania w pracy o de- radni. Tematyka konferencji ewoluowała w czasie, od początku
tale, tak istotne w praktyce prawniczej. Skupieni wokół opiekuna należy zauważyć wysoką dbałość o merytorykę spotkań, którym
23 Zob. A.S. Bartnik, K.J. Kowalska, Nieodpłatna pomoc prawna, Warszawa 2019,
s. 26.
22 O architekturze umysłu prawnika zob. B. Brożek, Umysł prawniczy, Kraków 2018, 24 R. Schulz, Nauczyciel jako innowator, Warszawa 1989, s. 78-79, za: W. Strykowski:
s. 255. Kompetencje, op. cit., s. 26.
eduk ac japr a wnicza.pl KLINIKA Nr 31-32 (36-37)/2021-2022 11 11
edukacjaprawnicza.pl
1-2022
7)/202
1-32 (36-3
KLINIKA
Nr 3
17.12.2021 11:33
Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb 11
Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb 11 17.12.2021 11:33