Page 15 - Klinika Nr 31–32 (36–37)/2021–2022
P. 15

NAUCZANIE KLINICZNE

                               Prawo medyczne



                               z perspektywy



                               nauczania klinicznego

             Dr Katarzyna
             Syroka-Marczewska*


                                 Ruch kliniczny w Polsce ma już przeszło dwudziestoletnią historię. W 2021 r., czyli w czasie pi-
                                 sania tego artykułu, można uznać, że przeszedł on już fazę organizacyjną i aktualnie rozwija się
                                 prężnie jako ważny element programów nauczania na wydziałach prawa. Ma na celu w szcze-
                                 gólności wprowadzenie studenta przez koordynatora w rolę prawnika, wyposażenie go w wie-
                                 dzę na temat przepisów regulujących wykonywanie różnych zawodów prawniczych i praktyki ich
                                 stosowania, wyrobienie w nim umiejętności krytycznej refleksji na ten temat, odpowiednie przy-
                                 gotowanie studenta do pracy z klientem, przy uwzględnieniu zasad etyki zawodowej, a także
                                                                                             1
                                 przekazanie mu wiedzy na temat opracowywania rzetelnej opinii prawnej . Ponadto, jak słusznie
                                 podkreśla B. Namysłowska-Gabrysiak, jedną z zasadniczych wartości działalności klinik prawa jest
                                 kompetentne świadczenie bezpłatnej pomocy prawnej osobom niezamożnym z różnych dziedzin
                                      2
                                 prawa . Obecnie coraz częściej spotykanym obszarem takiej pomocy są sprawy dotyczące działań
                                           3
                                 medycznych , o czym mowa w niniejszym opracowaniu.

             Kilka uwag nt. nauczania klinicznego                braku) świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków pu-
             Co do specyfiki nauczania klinicznego warto zwrócić uwagę, że stu-  blicznych będą znajdowały odzwierciedlenie w realnych sprawach,
             denci przygotowując opinię prawną powinni przeanalizować moż-  z którymi w mojej ocenie osoby niezamożne zwrócą się do stu-
             liwe drogi dochodzenia roszczeń, w sposób jak najbardziej przej-  denckich poradni prawnych w całej Polsce o pomoc. Z tego względu
             rzysty i zrozumiały. Jednocześnie ostateczna decyzja co do wyboru   temat wydaje się być szczególnie aktualny.
             kierunku podejmowanych działań należy do klienta. Osoby ko-
             rzystające z pomocy studenckich poradni prawnych powinny bez   Prawo medyczne jako mozaika przepisów
             wątpienia zostać wyczulone na fakt, że klinika prawa nie będzie   Prawo medyczne jest to konglomerat norm, swoista mozaika prze-
             ich reprezentować w sądzie. Studenci każdorazowo powinni także   pisów z różnych dziedzin prawa. Najważniejszymi źródłami prawa
             wskazywać, co może zrobić klinika, gdy jest przymus adwokacki.   medycznego, uchwalonymi przez polskiego ustawodawcę, są Kon-
             Klinika Prawa WPiA UW posiada dwie sekcje dotyczące prawa me-  stytucja RP oraz ustawy zwykłe (wraz z rozporządzeniami wyko-
             dycznego, tj. sekcję skupiającą się na cywilnych aspektach ww. te-  nawczymi) regulujące pozycję prawną i prawa pacjenta, a także
             matyki oraz sekcję karną. Czas pandemii sprawił, że kwestie do-  zasady organizacji i funkcjonowanie systemu opieki zdrowotnej,
             tyczące w szczególności praw pacjenta oraz dostępności (albo jej   na który składają się różnego rodzaju instytucje, zasoby i pod-
                                                                 mioty, w szczególności organy administracji publicznej odpowie-
             *  Katarzyna Syroka-Marczewska – dr nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Kar-  dzialne za organizację i finansowanie tego systemu, podmioty
              nego Porównawczego WPiA UW, koordynatorka w Klinice Prawa WPiA UW, adwo-  wykonujące działalność leczniczą oraz osoby wykonujące zawody
              katka w Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Autorka licznych publikacji,   4
              w szczególności z zakresu prawa medycznego oraz farmaceutycznego.  medyczne . Podobnie, jak w przypadku innych dyscyplin prawa,
             1   I. Kraśnicka, B. Namysłowska-Gabrysiak, Organizacja studenckiej poradni prawnej   również myśląc o prawie medycznym, warto zwracać uwagę na per-
              oraz formy kształcenia klinicznego, [w:] B. Namysłowska-Gabrysiak (red.), Studenc-  spektywę uregulowań międzynarodowych oraz ponadnarodowych,
              ka poradnia prawna. Poradnik dla opiekunów, Warszawa 2009, s. 11.
             2   B. Namysłowska-Gabrysiak, Rola klinik prawa w kształceniu przyszłych prawniczek   takich jak traktaty dotyczące praw człowieka oraz orzecznictwo
              i prawników w zakresie problematyki przeciwdziałania dyskryminacji ze względu   Euro pejskiego Trybunału Praw Człowieka i Europejskiego Trybu-
              na płeć, Klinika Prawa 2020–2021, Nr 2, s. 9.
             3   Dla prawa medycznego podstawową kategorią jest świadczenie zdrowotne, ale jak   nału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oddzielną kategorię regu-
              słusznie zauważa M. Boratyńska i P. Konieczniak, użyteczne jest wprowadzenie po-  lacji, o których należy pamiętać w kontekście prawa medycznego,
              jęcia szerszego zakresowo, które można określić mianem działania medycznego,
              zabiegu lub czynności medycznej (zob. E. Zielińska, Aspekty prawnokarne niete-  4   J. Różyńska, Krajowe źródła prawa medycznego, [w:] E. Zielińska, R. Kubiak, L. Ku-
              rapeutycznych zabiegów medycznych, SI 1988, Nr 16, s. 237) lub czynności lekar-  bicki (red.), System Prawa Medycznego. Pojęcie, źródła i zakres prawa medyczne-
              skiej (zob. M. Filar, Lekarskie prawo karne, Kraków 2000, s. 90), M. Boratyńska,   go, t. I, Warszawa 2018 , s. 88 i n. Szerzej nt. prawa medycznego, [w:] M. Filar,
              P. Konieczniak, Zasady prawa medycznego, [w:] E. Zielińska (red.), System Prawa   Lekarskie prawo karne, Kraków 2000; D. Karkowska, Prawa pacjenta, Warszawa
              Medycznego. Regulacja prawna czynności medycznych. Tom II, część 1, Warsza-  2009; R. Kędziora, Odpowiedzialność karna lekarza w związku z wykonywaniem
              wa 2019, s. 84. We wspomnianym pojęciu mieszczą się więc na równi czynności   czynności medycznych, Warszawa 2009; A. Liszewska, Odpowiedzialność karna
              (zabiegi) lecznicze i tzw. nieterapeutyczne świadczenia zdrowotne prawidłowe,   za błąd w sztuce lekarskiej, Kraków 1998, M. Nesterowicz, Prawo medyczne, Toruń
              jak też wykonane z naruszeniem warunków dopuszczalności; działania niebędą-  2013; M. Nesterowicz, Prawo medyczne. Komentarze i glosy do orzeczeń sądo-
              ce świadczeniami zdrowotnymi, lecz akceptowane przez system prawny, a także   wych, Warszawa 2017; M. Safjan, Prawo i medycyna, Warszawa 1998; E. Zielińska
              działania medyczne bezprawne a limine.              (red.), Ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Komentarz, Warszawa 2014.

             14 KLINIKA Nr 31-32 (36-37)/2021-2022                                                      fupp.org.pl



                                                                                                               17.12.2021   11:33
        Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb   14                                                               17.12.2021   11:33
        Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb   14
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20