Page 11 - Klinika Nr 31–32 (36–37)/2021–2022
P. 11

PROFIL NAUCZYCIELA KLINICZNEGO


             dla wychowanków, rozumienie ich psychiki, potrzeba obcowania   się odpowiednim reżimom. W dobie ograniczeń i poszukiwania
             z ludźmi, cierpliwość, takt pedagogiczny, powinowactwo duchowe   dystansu społecznego biegłość nauczyciela w komunikacji zdal-
             z dziećmi, respektowanie indywidualności, swoiste zdolności ar-  nej okazywała się bezcenna. Prowadzone w świecie wirtualnym
             tystyczne ”. Wychowawca-nauczyciel, który posiadłby wszystkie   spotkania klinicystów ze studentami i studentkami różniły się
                    7
             pożądane właściwości w stopniu ponadprzeciętnym, nazwany   od kontaktów bezpośrednich na kampusach uczelni, jednak rów-
                                         8
             mógłby być nauczycielem integralnym . Wyróżnia się trzy rodzaje   nież one pozwalały na nawiązanie szczególnej relacji tak istotnej
             kompetencji, które nauczyciel powinien posiąść: „1) kompeten-  w procesie wzajemnej współpracy. Choć niekiedy brakowało oso-
             cje merytoryczne, dotyczące zagadnień nauczanego przedmiotu   bistych spotkań, wymiany myśli, żywiołowego dyskursu, to jednak
             – nauczyciel jest ekspertem i doradcą przedmiotowym, 2) kompe-  tego rodzaju niedogodności rekompensowała w zasadzie nieogra-
             tencje dydaktyczno-metodyczne, dotyczące warsztatu nauczyciela   niczona możliwość nawiązywania łączności przez opiekunów pra-
             i ucznia, a więc metod i technik nauczania i uczenia się, zwłaszcza   cujących w poradni ze studentami.
             aktywizujących, projektowych i pracy grupowej – nauczyciel jest
             ekspertem i doradcą dydaktycznym, 3) kompetencje wychowaw-  Wykorzystywanie dorobku edukacji klinicznej
                                                            9
             cze, dotyczące różnych sposobów oddziaływania na uczniów (…) ”.   Doświadczenie nabyte w prowadzeniu zajęć w ruchu klinicznym
             Z racji samej istoty zajęć klinicznych nauczyciel je realizujący powi-  może być (i wielokrotnie jest) wykorzystywane przez nauczycieli
             nien posiąść powyższe kompetencje.                  poradni, także w odniesieniu do innych prowadzonych przez nich
                                                                 przedmiotów akademickich, zarówno tych teoretycznych, jak
             Kompetencje nauczycieli edukacji klinicznej         i praktycznych. Z owego dorobku mogą czerpać również inni na-
             W relacji nauczyciel–uczeń (student) szczególnie interesujące zna-  uczyciele akademiccy, osoby organizujące szkolenia, warsztaty .
                                                                                                                18
             czenie ma właściwa komunikacja. Jak trafnie bowiem akcentuje   W literaturze spotkać można opracowania wskazujące na moż-
             się w literaturze, „kształcenie i wychowanie – to nieustanny proces   liwość tworzenia scenariuszy zajęć z osobami dorosłymi, dzięki
             komunikowania się, w którym można wyróżnić trzy podstawowe   wdrożeniu których pracować można w sposób intensywny i wie-
                                                 10
             komponenty: nadawcę, odbiorcę i komunikat” . Komunikacja,   lokierunkowy . Co istotne, pobudzające wyobraźnię scenariusze
                                                                           19
             w odróżnieniu od monologu, przesyłania powiadomień, charak-  można realizować na różnych etapach edukacji, zarówno w trak-
             teryzuje się dwukierunkowością  i związana jest ze sprzężeniem   cie zajęć organizowanych w formule stacjonarnej, hybrydowej, jak
                                     11
             zwrotnym . Występuje wówczas, gdy pojawia się oczekiwanie   i zdalnej. Mogą być one stosowane w tych przypadkach, w których
                     12
                             13
             na reakcję u odbiorcy . Komunikacja jest skuteczna, jeśli nastę-  studiujący dopiero zapoznają się z podstawami określonego te-
             puje na właściwym poziomie, ma ożywiony charakter, jest więc   matu, jak i wówczas, gdy tematem kursu są zagadnienia specjali-
             odpowiednio dynamiczna. Istotne jest tu podejmowanie działań   styczne, adresowane do osób wyspecjalizowanych w danych dzie-
                                     14
             aktywizujących, pobudzających . Dostrzegając doniosłość ko-  dzinach, które podnoszą swoje kwalifikacje (np. na zajęciach dla
             munikacji jako elementu nauczania klinicznego, niejednokrotnie   studentów studiów podyplomowych). Przykładowo dla studentów
             podejmowany był ten temat podczas warsztatów przeznaczonych   prawa, jak i aplikantów do zawodów prawniczych pomocne mogą
             dla opiekunów poradni, nauczycieli akademickich. Przykładowo   być takie zajęcia, w których wykorzystuje się pomoce naukowe
             w trakcie organizowanej w czerwcu 2019 r. XXXI Ogólnopolskiej   ukazujące omawiane regulacje prawne w sposób praktyczny, w któ-
             Konferencji Uniwersyteckich Poradni Prawnych zatytułowanej   rych teoria stanowi jedynie tło wykładanej materii . Zajęcia, pod-
                                                                                                      20
             „Metodyka nauczania klinicznego” zagadnienie dotyczące technik   czas których kolejne tematy omawiane są w sposób praktyczny,
             komunikacji omawiane było szeroko przez przedstawicieli klinik   mają szczególny charakter.
             prawa zza granicy . Nie budzi wątpliwości, że komunikacja może   Warto podkreślić, że dzięki aktywnym metodom nauczania wzra-
                          15
             następować bezpośrednio oraz pośrednio, przy wykorzystaniu   sta zainteresowanie słuchaczy, a także łatwiejsze staje się zro-
                   16
                                                                                                       21
             mediów . Warto zauważyć, że pojęcie „media” w piśmiennic-  zumienie i zapamiętanie przedstawianych treści . Nauczyciel
             twie rozumiane jest szeroko, w jego zakresie wyszczególnia się   doświadczony w organizowaniu tego rodzaju zajęć może obserwo-
             nie tylko mass media i środki wykorzystujące zdobycze technolo-  wać, jak studenci, uczestnicy kursów aktywnie włączają się w roz-
             giczne w procesie komunikacji. Obok nich na pierwszy plan wy-  wiązywanie problemów. Jednocześnie wykładowca stale czuwa
             suwają się środki proste, do których przynależą takie pomoce, jak   nad przebiegiem spotkań, moderując je w taki sposób, aby osoby
             podręczniki, tablice itp. . O ile jeszcze niedawno środki komuni-  uczestniczące w spotkaniu mogły w pełni przyswoić sobie anali-
                              17
             kacji na odległość nie były stale wykorzystywane przez nauczy-  zowane zagadnienia. Może ukazywać różne alternatywne metody
             cieli w kontaktach ze studentami, o tyle sytuację tę diametralnie   rozwiązywania problemów, unaoczniając, że niejednokrotnie brak
             zmieniła pandemia wirusa SARS-CoV-2 i konieczność poddania

                                                                 18   Zob. K. Mamak, K.J. Kowalska, E. Milan, P. Klimek, The past, present and future of
             7   Te cechy wskazywał w swoich pracach S. Baleya, podajemy za: W. Strykowski, Kom-  clinical legal education in Poland, International Journal of Clinical Legal Educa-
              petencje współczesnego nauczyciela, Neodidagmata 27/28, Poznań 2005, s. 16.  tion 2018, Nr 2, vol. 25, s. 116.
             8   Ibidem.                                         19   Zob. K.J. Kowalska, Ł. Kowalski, Problematyka wykorzystania analizy przekazów
             9   Zob. szerzej: W. Strykowski, Kompetencje, op.cit., s. 17.  medialnych przy projektowaniu zajęć ze studentami kierunku dziennikarstwa
             10   Ibidem, s. 22.                                  i komunikacji społecznej, Dyskurs&Dialog, 2020, Nr 2.
             11   M. Gołębiowska, Sposoby skutecznej komunikacji nauczyciela z uczniem, Forum   20   Zob. np. A. Partyk (red.), A. Partyk, T. Partyk, Proces cywilny. Sprawa o zadość-
              Pedagogiczne 2014, Nr 1, s. 243.                    uczynienie i odszkodowanie. Od wniesionego pozwu do prawomocnego wyroku,
             12   M. Sikorski, Kompetencje komunikacyjne nauczycieli, Colloquium Wydziału Nauk   Warszawa 2020, monografia ilustrująca następujące po sobie czynności podej-
              Humanistycznych i Społecznych Rocznik 2010, Nr 2, s. 157.  mowane w sprawie cywilnej, której stan faktyczny jest fikcyjny, choć zbliżony
             13   M. Gołębiowska, Sposoby skutecznej komunikacji nauczyciela z uczniem, Forum   do typowych spraw odszkodowawczych. Na uwagę zasługują również zmiany
              Pedagogiczne 2014, Nr 1, s. 246.                    form kształcenia zaproponowane przez Krajową Radę Radców Prawnych, sze-
             14   M. Sikorski, Kompetencje, op.cit., s. 158-159.  rzej zob. https://www.rp.pl/zawody-prawnicze/art18910721-radcowie-prawni-
             15   Zob. https://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/konferencje/292-xxxi-ogolnopolska-  -zmieniaja-model-aplikacji (dostęp: 3.10.2021 r.).
              konferencja-uniwersyteckich-poradni-prawnych (dostęp: 1.10.2021 r.).   21   J. Moszczyński, K.J. Furman, Aktywne metody prowadzenia zajęć z kryminalistyki
             16   W. Strykowski, Kompetencje, op.cit., s. 23.     na przykładzie warsztatów poświęconych badaniom dokumentów: wybrane za-
             17   Zob. szerzej: ibidem, s. 24.                    gadnienia, Studia Prawnoustrojowe 2015, Nr 27, s. 180.

                                                                                                        fupp.or
             10                                                                                         fupp.org.pl
                                                                                                               g.pl
             10 KLINIKA Nr 31-32 (36-37)/2021-2022KLINIKA Nr 31-32 (36-37)/2021-2022
        Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb   10                                                               17.12.2021   11:33
                                                                                                               17.12.2021   11:33
        Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb   10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16