Page 2 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 2
W numerze SZANOWNI CZYTELNICY!
3 Przyszłość sztucznej inteligencji w procesie nauczania Szanowni Państwo,
klinicznego
The future of artificial intelligence in the clinical legal przekazuję w Państwa ręce najnowszy –
a zarazem pierwszy zredagowany przeze mnie
education – numer czasopisma „Klinika”. Wszystkie
Barbara Namysłowska-Gabrysiak, zebrane w tym numerze artykuły poświęcono
Katarzyna Syroka-Marczewska kwestiom związanym z nauczaniem klinicz-
nym oraz rozwijanymi w jego ramach nowymi
11 Sekcja ds. uchodźców w dobie kryzysu migracyjnego. kierunkami kształcenia prawniczego. Niniej-
Szanse, wyzwania i zagrożenia
sze czasopismo jest i powinno być miejscem,
Refugee section in times of migration crisis. Opportunities, w którym przedstawiono przede wszystkim
challenges and threats problemy, wyzwania i możliwości kształtujące się przed wciąż rozwija-
Małgorzata Dziewanowska jącym się ruchem klinicznym zarówno w Polsce, jak i na świecie. Ruch
ten stanowi bowiem jeden z najważniejszych filarów nauczania osób
16 we wzmacnianiu ochrony prawnej zwierząt bezdomnych studenckich na wydziałach prawa, ponieważ obejmuje kształcenie wie-
Rola uniwersyteckich poradni prawnych
dzy prawniczej i umiejętności prawniczych wykorzystywanych w pracy
The role of university legal clinics in enhancing legal profesjonalnego prawnika/prawniczki.
protection of homeless animals To właśnie ruch kliniczny jest przestrzenią, w której osoby studenckie
Maria Januszczyk, Emilia Kudasik-Gil zdobywają wiedzę i doświadczenie nie tylko w odniesieniu do regula-
cji prawnych obowiązujących w różnych gałęziach prawa, lecz także
22 domowej co do doświadczanej dyskryminacji oraz w odniesieniu do praktyki ich stosowania oraz do nabywania umiejęt-
Brak wiedzy i świadomości osób doznających przemocy
ności krytycznej refleksji nad prawem. Studenckie poradnie prawne
środków ochrony – perspektywa osób studenckich to miejsca, w których pracujemy nie tylko nad rozumieniem i inter-
pretacją prawa, lecz także nad sposobami myślenia o nim – zwłaszcza
pracujących w klinikach prawa w dobie przemian społecznych, politycznych, gospodarczych i kulturo-
Lack of knowledge and awareness among domestic violence wych, których jesteśmy świadkami.
survivors regarding the experienced discrimination and I choć przedstawione Państwu w niniejszym numerze artykuły łączy
means of protection – the perspective of students working jedna dziedzina, jaką jest nauczanie kliniczne, prace w nim zawarte
in law clinics poświęcono różnorodnej tematyce.
Michalina Maria Wodzińska W artykule dr hab. Barbary Namysłowskiej-Gabrysiak oraz dr Katarzy-
ny Syroki-Marczewskiej pt. „Przyszłość sztucznej inteligencji w procesie
29 ADR do nauczania prawa (także w klinikach prawa) nauczania klinicznego” poruszony został – wydaje się – jeden z najbar-
O korzyściach płynących z włączenia problematyki
dziej aktualnych problemów, przed którym stoją obecnie różnorodne
z perspektywy studentów dyscypliny naukowe, i który – zapewne – nie obcy będzie także obszaro-
About the benefits of including ADR issues in law teaching wi nauczania klinicznego. Chodzi o wykorzystanie sztucznej inteligen-
(also in clinical legal education) from students’ perspective cji. Autorki próbują odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób nauczanie
Szymon Ewko, Paulina Milewska, Łukasz Roguski kliniczne mogłoby efektywnie korzystać z możliwości generowanych
przez AI, a także czy jej wspierający charakter może być zagrożeniem
35 za nienależyte świadczenie pomocy prawnej w ramach w kontekście zwolnienia osób studenckich z konieczności krytycz-
Odpowiedzialność dyscyplinarna studenta
nego i refleksyjnego wykonywania pracy profesjonalnego prawnika/
studenckiej poradni prawnej prawniczki.
Student’s disciplinary liability for improper provision of legal W artykule dr Małgorzaty Dziewanowskiej pt. „Sekcja ds. uchodźców
w dobie kryzysu migracyjnego. Szanse, wyzwania i zagrożenia” przed-
assistance within a legal clinic stawiono zaś perspektywę tworzenia wyspecjalizowanych sekcji w Kli-
Jan Oleksiuk nikach prawa z uwzględnieniem działań podejmowanych w ramach sek-
cji do spraw uchodźców. Nauczanie prawa migracyjnego i uchodźczego
Polecamy najnowszy numer w dobie obecnej sytuacji geopolitycznej, w tym m.in. związanej z agresją
EDUKACJI PRAWNICZEJ Rosji na Ukrainę oraz kryzysem migracyjnym na granicy polsko-biało-
ruskiej, stanowi niewątpliwie kierunek, w jakim powinny rozwijać się
Kliniki, do których zadań należy identyfikowanie różnych potrzeb poja-
wiających się na polu społecznym i odpowiednie ich „wykorzystywanie”
w celu niesienia pomocy prawnej przez osoby studenckie.
NR 1 (186) 2024/ 2025 EGZEMPLARZ BEZPŁATNY
Ten aspekt działalności Klinik prawa, jakim jest tworzenie przestrzeni,
w której osoby studenckie będą mogły nie tylko rozwijać swoje umiejęt-
ności prawnicze, lecz także kształtować odpowiednie postawy w kontek-
ście uwrażliwiania na różne problemy społeczne jest widoczny również
w artykule mgr Marii Januszczyk oraz r.pr. Emilii Kudasik-Gil. Autorki
w tekście pt. „Rola uniwersyteckich poradni prawnych we wzmacnianiu
ochrony prawnej zwierząt bezdomnych” poruszają niezwykle ważną
kwestię, jaką jest potrzeba tworzenia w ramach studenckich poradni
nowych, wyspecjalizowanych sekcji dotyczących obszarów, w których
wyraźnie uwidacznia się zapotrzebowanie społeczne w zakresie pomocy
prawnej. Jednym z nich jest szeroko pojęta dziedzina ochrony praw
zwierząt. Wobec tego, że obejmuje ona przypadki naruszenia prawa
względem podmiotów niemogących samodzielnie się reprezentować,
rola Klinik i świadczenia bezpłatnej pomocy przez osoby studenckie
może mieć tu szczególne znaczenie.
edukacjaprawnicza.pl KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024 1