Page 6 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 6

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


                             17
        tegoroczni nobliści z fizyki  rozpoczęli ważne prace nad sztucz-  powinniśmy skupić się na wykorzystaniu tego potencjału AI wy-
        nymi sieciami neuronowymi, wykorzystując zapożyczone z fizyki   łącznie w pozytywny sposób w świetle rozwoju wielu dziedzin
        narzędzia . John Hopfield skonstruował pamięć skojarzeniową   społecznych, w tym w świetle edukacji prawniczej, co nie będzie
                18
        (asocjacyjną), która jest w stanie przechowywać i rekonstruować   zadaniem łatwym, również ze względu na treść standardów sto-
                                   19
        obrazy oraz inne rodzaje wzorców . Natomiast Geoffrey Hinton   sowanych w ramach funkcjonowania studenckiej poradni prawnej.
        wynalazł metodę umożliwiającą niezależne odkrywanie właściwo-
        ści danych i która stała się ważna dla obecnie używanych dużych   Możliwości i zagrożenia w wykorzystaniu sztucznej
        sztucznych sieci neuronowych .                       inteligencji w procesie nauczania klinicznego
                               20
        Lata 90. przyniosły imponujące postępy w badaniach nad sztuczną   Studencka poradnia prawna, czyli klinika prawa to uniwersytecki
        inteligencją, w tym wprowadzenie pierwszego systemu, który był   program kształcenia studentów/studentek, którego podstawo-
        w stanie pokonać mistrza świata w szachach. W 1997 r. Deep Blue   wym celem jest przekazywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych
        rozwinięty przez firmę IBM, pokonał Garego Kasparova. W tym   dla wykonywania zawodu prawnika/prawniczki poprzez stosowa-
        okresie sztuczna inteligencja zaczęła również pojawiać się w co-  nie aktywnych form nauczania, możliwość praktyki oraz uczenie
        dziennym życiu dzięki wprowadzanym innowacjom, takim jak   w działaniu .
                                                                     26
        np. pierwszy robot sprzątający Roomba w 2002 r. czy pierwszy   W Polsce, w Europie i na świecie edukacja kliniczna stała się jed-
        asystent wirtualny Siri w 2011 r. (firma Apple).     nym z elementów programowych w procesie kształcenia studen-
        W ostatnich latach nastąpił gwałtowny wzrost liczby narzędzi,   tów i studentek na wszystkich wydziałach prawa . Nikt w Polsce
                                                                                                 27
        aplikacji i platform opartych na AI i uczeniu maszynowym. Dla   nie kwestionuje już konieczności uwzględnienia w programach
        przykładu warto wskazać, że od 2009 r. jest dostępna aplikacja   studiów prawniczych elementów praktyki profesjonalnej. Takie po-
        Grammarly, która jest algorytmem do sprawdzania tekstu w ję-  dejście doprowadziło do bardziej holistycznego kształcenia praw-
        zyku angielskim. Od 2017 r. na rynku jest dostępne wielozada-  ników/prawniczek biorących udział w zajęciach i aktywnościach
        niowe narzędzie do pisania, parafrazowania, streszczania oraz   prowadzonych w ramach klinik prawa. Nadal jednak pozostaje
        cytowania, tj. Quillbot . W tym samym roku powstała aplikacja   otwarte pytanie o to jak w pełni wykorzystywać i rozwijać poten-
                          21
        DeepL Write , która jest asystentem tworzenia wypowiedzi i po-  cjał edukacyjny klinik prawa w Polsce, nie tylko mając na względzie
                  22
        zwala na kontrolę poszczególnych słów oraz zdań. Ciekawym algo-  kształcenie przyszłych prawników i prawniczek, lecz także aktualne
        rytmem do tworzenia obrazów z zadanego tekstu (prompta), który   potrzeby społeczeństwa w zakresie dostępu do wymiaru sprawie-
        działa w obrębie serwisu Discord jako bot jest także Midjourney .   dliwości i pomocy prawnej . To pytanie, w połączeniu z rozwija-
                                                        23
                                                                                 28
        W tym kontekście warto wspomnieć w szczególności o narzędziu   jącą się sztuczną inteligencją, może prowadzić do odkrywania no-
        ChatGPT 3.5, które pojawiło się w 2022 r. i jest mocno kojarzone   wych obszarów w efektywnym kształceniu przyszłych prawniczek
        z pojęciem sztucznej inteligencji. Sam ChatGPT 3.5, gdy zapytamy   i prawników.
        go, co może powiedzieć o sobie samym, twierdzi m.in., że ma zdol-  Wydaje się, że jednym z najistotniejszych elementów nauczania
        ność zrozumienia i stworzenia odpowiedzi na zróżnicowane pyta-  w klinice jest kształtowanie poczucia odpowiedzialności za klienta/
        nia, a także generowania treści w wielu dziedzinach. Rok później   klientkę i jego sprawę, co prowadzi – między innymi – do koniecz-
        firma OpenAI opracowała nowszą wersję, tj. ChatGPT 4.0. Firma   ności posiadania całościowej wiedzy prawniczej w zakresie pro-
        Microsoft w lutym 2023 r. uruchomiła natomiast usługę Copilot,   blemu klienta/klientki . W przeciwieństwie do rozwiązywania
                                                                              29
                                      24
        opartą o OpenAI GPT-4 oraz o DALL-E .                kazusów w trakcie studiów prawniczych w klinice prawa studenci/
        Historia sztucznej inteligencji to bez wątpienia dzieje ewolucji   studentki pracują zaś nie ze stanem faktycznym abstrakcyjnego
        od abstrakcyjnych pomysłów do realnych osiągnięć technologicz-  zdarzenia, ale z realnymi problemami i prawdziwymi klientami/
        nych, które znacznie wpłynęły, nadal wpływają i będą wpływać   klientkami, których sprawy należy poprowadzić w sposób profesjo-
        na nasze społeczeństwo i sposób życia, jednocześnie generując   nalny, zgodny z wiedzą prawniczą, a także z wrażliwością.
        wiele istotnych konsekwencji na społeczeństwo, gospodarkę oraz   Postępująca rewolucja cyfrowa stwarza nowe możliwości rozwoju
                                25
                                                                                                            30
        na życie prywatne każdego z nas . To co jest więc teraz najważniej-  nauczania akademickiego, oparte na przestrzeni wirtualnej ,
        sze, sprowadza się do ogólnego stwierdzenia, że przy dostrzeganiu   co w kontekście wskazanego powyżej obowiązku odpowiedzial-
        możliwych negatywnych konsekwencji celem ich eliminowania,   ności za sprawę klienta/klientki musi być wykorzystywane z roz-
                                                             wagą. Dynamiczny rozwój algorytmów sztucznej inteligencji bez
        17   Nobliści zostali docenieni za „fundamentalne odkrycia i wynalazki umożliwiające
          uczenie się maszyn za pomocą sztucznych sieci neuronowych”, https://www.no-
          belprize.org/prizes/physics/2024/advanced-information/, dostęp 27.10.2024 r.  26   M. Klauze, Kilka słów o klinikach prawa, Filozofia Publiczna i Edukacja Demokra-
        18   Dzięki pracy noblistów od lat 80. XX w. powstały podwaliny pod rewolucję ucze-  tyczna 2013, tom II, Nr 2, s. 51.
          nia maszynowego, która rozpoczęła się około 2010 roku. Obecny rozwój dzie-  27   W Polsce np. widać to na przykładzie włączenia w ranking wydziałów prawa do-
          dziny, którą zajęli się nobliści, stał się możliwy dzięki dostępowi do ogromnych   datkowych punktów za obecność studenckiej poradni prawnej w ich strukturach
          ilości danych, które można wykorzystać do trenowania sieci, oraz wzrostowi   organizacyjnych, a także coroczny ranking samych kliniki prawa, opracowywany
          mocy obliczeniowej, https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C104829%2-  przez „Rzeczpospolitą” we współpracy z Fundacją Uniwersyteckich Poradni Praw-
          Cnobel-z-fizyki-za-prace-dzieki-ktorym-rozwija-sie-sztuczna-inteligencja, dostęp   nych. Zob. ranking studenckich poradni prawnych na stronie www.rp.pl.
          27.10.2024 r.                                      28   Zob. na ten temat: J. Winczorek, Dostęp do prawa. Ujęcie socjologiczne, Warszawa
        19   https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C104829%2Cnobel-z-fizyki-za-  2019.
          prace-dzieki-ktorym-rozwija-sie-sztuczna-inteligencja, dostęp 27.10.2024 r.  29   Zob. na ten temat m.in.: M. Skrodzka, UPP w Polsce – przeszłość, teraźniej-
        20   https://www.nobelprize.org/, dostęp 27.10.2024 r.  szość, przyszłość, https://www.edukacjaprawnicza.pl/upp-w-polsce-przeszlosc-
        21   https://help.quillbot.com/hc/en-us/articles/12498912951703-Is-QuillBot-con-  terazniejszosc-przyszlosc/, dostęp 27.10.2024 r.; M. Klauze, Kilka słów o klini-
          sidered-AI-writing, dostęp 27.10.2024 r.            kach prawa, Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna, 2013 tom II, Nr 2,
        22   https://www.deepl.com/pl/write, dostęp 27.10.2024 r.  s. 68 i n.; I. Kraśnicka, B. Namysłowska-Gabrysiak, Organizacja studenckiej porad-
        23   https://www.midjourney.com/home, dostęp 27.10.2024 r.  ni prawnej oraz formy kształcenia klinicznego, [w:] B. Namysłowska-Gabrysiak
        24   DALL-E jest to oprogramowanie opracowane przez OpenAI, oparte na sztucz-  (red.), Studencka Poradnia Prawa. Podręcznik dla opiekunów, Warszawa 2009, s. 8
          nej inteligencji, która generuje obrazy na podstawie podanego opisu tekstowego,   i n.; K. Syroka-Marczewska, Prawo medyczne z perspektywy nauczania klinicznego,
          https://www.dall-efree.com/about-us, dostęp 27.10.2024 r.  Klinika 2021/2022, Nr 31–32(36–37), s. 19.
        25   https://www.deeptechnology.ai/historia-sztucznej-inteligencji/, dostęp   30   P. Betkowski, Wyzwania dla prawa karnego i cywilnego niesione przez rozwój
          27.10.2024 r.                                       sztucznej inteligencji, Klinika 2021–2022, Nr 31–32 (36–37), s. 29.

        edukacjaprawnicza.pl                                                       KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024  5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11