Page 4 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 4

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ

                               Przyszłość sztucznej



                               inteligencji w procesie



                               nauczania klinicznego

        dr hab. Barbara
        Namysłowska-Gabrysiak *













        dr Katarzyna
        Syroka-Marczewska **


        Wstęp
        W ciągu kilku ostatnich lat jesteśmy świadkami rewolucji w obszarze   społeczeństwa zmian. Tak też jest w ramach nauczania klinicznego,
                        1
        sztucznej inteligencji  (dalej: sztuczna inteligencja lub AI). W odnie-  a szerzej w kontekście wykorzystywania AI w pracy profesjonal-
        sieniu do wielu dyscyplin naukowych i w świetle rozwoju sztucznej   nych prawników i prawniczek.
        inteligencji, pojawia się pytanie o ich przyszłość, o możliwe zagro-  Wobec powyższego, w niniejszym artykule, podjęłyśmy się próby
        żenia oraz potencjalne możliwości pozytywnych i efektywnych dla   rozpoczęcia dyskusji dotyczącej możliwych kierunków wyko-
                                                             rzystania sztucznej inteligencji w poradniach prawnych. Posta-
        *  Kierowniczka Kliniki Prawa UW, kierowniczka Katedry Prawa Karnego Porównaw-  wione przez nas pytanie brzmi: jakie – już teraz – można do-
          czego na WPiA UW. Autorka licznych publikacji z zakresu prawa karnego, praw   strzec i sformułować przyszłe możliwości oraz korzyści, ale
          kobiet i nauczania klinicznego. ORCID: 0000-0003-3380-0517.  i zagrożenia, wynikające z rozwoju sztucznej inteligencji w kon-
        **  Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, adiunkt w Katedrze
          Prawa Karnego Porównawczego WPiA UW, koordynatorka w Klinice Prawa WPiA   tekście nauczania prawa w studenckich poradniach prawnych.
          UW. Laureatka V edycji konkursu CWiD UW „Nauka jest dla ludzi”. Autorka licznych   W tekście przedstawiamy wstępne odpowiedzi na w/w pytanie,
          publikacji. ORCID: 0000-0003-4177-6721.
        1   Zgodnie z treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)   jakie na tym etapie dostrzegamy i jakie zaczynają się pojawiać
          2024/1689 z 13.6.2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów   w przestrzeni naukowej w odniesieniu do rozwoju AI. Naszą in-
          dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) Nr 300/2008,   tencją nie jest wyczerpujące zaprezentowanie wszystkich aspektów
          (UE) Nr 167/2013, (UE) Nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE)
          2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828   jakie wynikają lub mogą w wynikać z potencjału w zastosowaniu
          (Dz.Urz. UE L z 2024 r. s. 1689) (dalej: Akt o AI) AI to szybko rozwijająca się   AI w pracy w studenckich poradniach prawnych, a jedynie rozpo-
          grupa technologii, która przyczynia się do wielu różnych korzyści ekonomicznych,   częcie dyskusji dotyczącej przyszłości sztucznej inteligencji w efek-
          środowiskowych i społecznych we wszystkich gałęziach przemysłu i obszarach
          działalności społecznej. Ponieważ wykorzystywanie AI umożliwia lepsze progno-  tywnym uczeniu przyszłych prawników i prawniczek. Wydaje się
          zowanie, optymalizację operacji i przydzielania zasobów oraz personalizację roz-  bowiem, że potencjalne możliwości wykorzystania AI w zawodzie
          wiązań cyfrowych dostępnych dla osób fizycznych i organizacji, może ono zapew-  prawnika są i będą niezliczone.
          nić przedsiębiorstwom kluczową przewagę konkurencyjną i wzmacniać korzyści
          społeczne i środowiskowe, na przykład w zakresie opieki zdrowotnej, rolnictwa,   Przy tak określonym problemie, sformułowanym w powyżej za-
          bezpieczeństwa żywności, kształcenia i szkolenia, mediów, sportu, kultury, za-  prezentowanym pytaniu niniejszego opracowania, konieczne jest
          rządzania infrastrukturą, energetyki, transportu i logistyki, usług publicznych,
          bezpieczeństwa, wymiaru sprawiedliwości, zasobooszczędności i efektywności   po pierwsze, przedstawienie pojęcia sztucznej inteligencji, zapre-
          energetycznej, monitorowania środowiska, ochrony i odtwarzania różnorodności   zentowanie krótkiego rysu historycznego rozwoju sztucznej inteli-
          biologicznej i ekosystemów oraz łagodzenia zmiany klimatu i przystosowywania   gencji, a następnie dokonanie analizy stanowiącej próbę odpowie-
          się do niej. Jak twierdzi J. Wyczik, rozwój technologii AI stanowi współcześnie
          prawdopodobnie najbardziej burzliwy temat debaty naukowej, więcej w: J. Wy-  dzi na zadane pytanie. Opracowując tekst, użyłyśmy teoretycznych
          czik, Prawa własności intelektualnej wobec rozwoju technologii sztucznej inteli-  metod polegających na krytycznej analizie aktualnego piśmiennic-
          gencji, Prawo Mediów Elektronicznych 2021, Nr 2, s. 26, https://repozytorium.  twa w odniesieniu do zagadnienia sztucznej inteligencji.
          uni.wroc.pl/Content/128578/PDF/04_Prawa_wlasnosci_intelektualnej.pdf, do-
          stęp 27.10.2024 r. Warto w tym kontekście wskazać m.in. na raport pt. „Rewo-  Mamy świadomość, że sformułowany problem badawczy mógłby
          lucja AI: jak sztuczna inteligencja zmieni biznes w Polsce”, w którym w 2017 r.   stanowić podstawę obszernej rozprawy interdyscyplinarnej i tak
          dokonano analizy poziomu wdrożenia i zainteresowanie firm sztuczną inteli-
          gencją, perspektyw wykorzystania tych technologii oraz ich potencjał na świecie   niemożliwej z założenia do wyczerpującego omówienia ze względu
          i w Polsce, a także inwestycje w tej dziedzinie, https://www.mckinsey.com/pl/our-  na tempo rozwoju sztucznej inteligencji. Jak wskazano powy-
          -insights/rewolucja-ai-jak-sztuczna-inteligencja-zmieni-biznes-w-polsce, dostęp   żej, celem artykułu jest więc wyłącznie zapoczątkowanie dysku-
          27.10.2024 r. Jak twierdzą S. Patrzyk i A. Wożniak, współcześnie zmiany gospo-
          darcze i społeczne spowodowane szybkim rozwojem biotechnologii i sztucznej   sji w środowisku naukowym dotyczącej tego, w jakim zakresie
          inteligencji są przyrównywane do rewolucji, jaką wywołało w XIX wieku wpro-  sztuczna inteligencja może mieć wpływ na rozwój nauczania kli-
          wadzenie elektryczności, więcej w: S. Patrzyk, A. Woźniak, Sztuczna inteligencja
          w medycynie, Łódź 2022, s. 8, https://wydawnictwo.umed.pl/wpcontent/uplo-  nicznego w Polsce, a zwłaszcza, czy i jeśli tak, to w jaki sposób na-
          ads/2022/08/MONOGRAFIA_06_2022__PATRZYK_S.pdf, dostęp 27.10.2024 r.  uczanie kliniczne może efektywnie skorzystać z wykorzystania AI.

        edukacjaprawnicza.pl                                                       KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024  3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9