Page 4 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 4
WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ
Przyszłość sztucznej
inteligencji w procesie
nauczania klinicznego
dr hab. Barbara
Namysłowska-Gabrysiak *
dr Katarzyna
Syroka-Marczewska **
Wstęp
W ciągu kilku ostatnich lat jesteśmy świadkami rewolucji w obszarze społeczeństwa zmian. Tak też jest w ramach nauczania klinicznego,
1
sztucznej inteligencji (dalej: sztuczna inteligencja lub AI). W odnie- a szerzej w kontekście wykorzystywania AI w pracy profesjonal-
sieniu do wielu dyscyplin naukowych i w świetle rozwoju sztucznej nych prawników i prawniczek.
inteligencji, pojawia się pytanie o ich przyszłość, o możliwe zagro- Wobec powyższego, w niniejszym artykule, podjęłyśmy się próby
żenia oraz potencjalne możliwości pozytywnych i efektywnych dla rozpoczęcia dyskusji dotyczącej możliwych kierunków wyko-
rzystania sztucznej inteligencji w poradniach prawnych. Posta-
* Kierowniczka Kliniki Prawa UW, kierowniczka Katedry Prawa Karnego Porównaw- wione przez nas pytanie brzmi: jakie – już teraz – można do-
czego na WPiA UW. Autorka licznych publikacji z zakresu prawa karnego, praw strzec i sformułować przyszłe możliwości oraz korzyści, ale
kobiet i nauczania klinicznego. ORCID: 0000-0003-3380-0517. i zagrożenia, wynikające z rozwoju sztucznej inteligencji w kon-
** Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, adiunkt w Katedrze
Prawa Karnego Porównawczego WPiA UW, koordynatorka w Klinice Prawa WPiA tekście nauczania prawa w studenckich poradniach prawnych.
UW. Laureatka V edycji konkursu CWiD UW „Nauka jest dla ludzi”. Autorka licznych W tekście przedstawiamy wstępne odpowiedzi na w/w pytanie,
publikacji. ORCID: 0000-0003-4177-6721.
1 Zgodnie z treścią Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) jakie na tym etapie dostrzegamy i jakie zaczynają się pojawiać
2024/1689 z 13.6.2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów w przestrzeni naukowej w odniesieniu do rozwoju AI. Naszą in-
dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) Nr 300/2008, tencją nie jest wyczerpujące zaprezentowanie wszystkich aspektów
(UE) Nr 167/2013, (UE) Nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE)
2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 jakie wynikają lub mogą w wynikać z potencjału w zastosowaniu
(Dz.Urz. UE L z 2024 r. s. 1689) (dalej: Akt o AI) AI to szybko rozwijająca się AI w pracy w studenckich poradniach prawnych, a jedynie rozpo-
grupa technologii, która przyczynia się do wielu różnych korzyści ekonomicznych, częcie dyskusji dotyczącej przyszłości sztucznej inteligencji w efek-
środowiskowych i społecznych we wszystkich gałęziach przemysłu i obszarach
działalności społecznej. Ponieważ wykorzystywanie AI umożliwia lepsze progno- tywnym uczeniu przyszłych prawników i prawniczek. Wydaje się
zowanie, optymalizację operacji i przydzielania zasobów oraz personalizację roz- bowiem, że potencjalne możliwości wykorzystania AI w zawodzie
wiązań cyfrowych dostępnych dla osób fizycznych i organizacji, może ono zapew- prawnika są i będą niezliczone.
nić przedsiębiorstwom kluczową przewagę konkurencyjną i wzmacniać korzyści
społeczne i środowiskowe, na przykład w zakresie opieki zdrowotnej, rolnictwa, Przy tak określonym problemie, sformułowanym w powyżej za-
bezpieczeństwa żywności, kształcenia i szkolenia, mediów, sportu, kultury, za- prezentowanym pytaniu niniejszego opracowania, konieczne jest
rządzania infrastrukturą, energetyki, transportu i logistyki, usług publicznych,
bezpieczeństwa, wymiaru sprawiedliwości, zasobooszczędności i efektywności po pierwsze, przedstawienie pojęcia sztucznej inteligencji, zapre-
energetycznej, monitorowania środowiska, ochrony i odtwarzania różnorodności zentowanie krótkiego rysu historycznego rozwoju sztucznej inteli-
biologicznej i ekosystemów oraz łagodzenia zmiany klimatu i przystosowywania gencji, a następnie dokonanie analizy stanowiącej próbę odpowie-
się do niej. Jak twierdzi J. Wyczik, rozwój technologii AI stanowi współcześnie
prawdopodobnie najbardziej burzliwy temat debaty naukowej, więcej w: J. Wy- dzi na zadane pytanie. Opracowując tekst, użyłyśmy teoretycznych
czik, Prawa własności intelektualnej wobec rozwoju technologii sztucznej inteli- metod polegających na krytycznej analizie aktualnego piśmiennic-
gencji, Prawo Mediów Elektronicznych 2021, Nr 2, s. 26, https://repozytorium. twa w odniesieniu do zagadnienia sztucznej inteligencji.
uni.wroc.pl/Content/128578/PDF/04_Prawa_wlasnosci_intelektualnej.pdf, do-
stęp 27.10.2024 r. Warto w tym kontekście wskazać m.in. na raport pt. „Rewo- Mamy świadomość, że sformułowany problem badawczy mógłby
lucja AI: jak sztuczna inteligencja zmieni biznes w Polsce”, w którym w 2017 r. stanowić podstawę obszernej rozprawy interdyscyplinarnej i tak
dokonano analizy poziomu wdrożenia i zainteresowanie firm sztuczną inteli-
gencją, perspektyw wykorzystania tych technologii oraz ich potencjał na świecie niemożliwej z założenia do wyczerpującego omówienia ze względu
i w Polsce, a także inwestycje w tej dziedzinie, https://www.mckinsey.com/pl/our- na tempo rozwoju sztucznej inteligencji. Jak wskazano powy-
-insights/rewolucja-ai-jak-sztuczna-inteligencja-zmieni-biznes-w-polsce, dostęp żej, celem artykułu jest więc wyłącznie zapoczątkowanie dysku-
27.10.2024 r. Jak twierdzą S. Patrzyk i A. Wożniak, współcześnie zmiany gospo-
darcze i społeczne spowodowane szybkim rozwojem biotechnologii i sztucznej sji w środowisku naukowym dotyczącej tego, w jakim zakresie
inteligencji są przyrównywane do rewolucji, jaką wywołało w XIX wieku wpro- sztuczna inteligencja może mieć wpływ na rozwój nauczania kli-
wadzenie elektryczności, więcej w: S. Patrzyk, A. Woźniak, Sztuczna inteligencja
w medycynie, Łódź 2022, s. 8, https://wydawnictwo.umed.pl/wpcontent/uplo- nicznego w Polsce, a zwłaszcza, czy i jeśli tak, to w jaki sposób na-
ads/2022/08/MONOGRAFIA_06_2022__PATRZYK_S.pdf, dostęp 27.10.2024 r. uczanie kliniczne może efektywnie skorzystać z wykorzystania AI.
edukacjaprawnicza.pl KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024 3