Page 9 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 9

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


        osobowe nie będą bezpieczne po ich przekazaniu przez studenta/  Kliniki prawa mogą również zaangażować się w takie formy edu-
        studentkę sztucznej inteligencji. Jeżeli natomiast osoba, której   kacji, jak organizowane konferencji, seminariów, spotkań, debat
        takie dane dotyczące wszystkich aspektów prywatnego życia do-  celem podnoszenia świadomości społecznej na tematy związane
        tyczą, skorzysta samodzielnie z możliwości sztucznej inteligencji,   z jednej strony z wartościami AI, ale z drugiej strony z jej zagroże-
        to robi to na własne ryzyko i powinna liczyć się z tym, że – tak   niami i koniecznością świadomego korzystania z dostępnych pro-
        jak w każdym innym przypadku – dane te zasilą zasoby sztucz-  gramów sztucznej inteligencji.
        nej inteligencji. W opisanych powyżej sytuacjach rolą studenckich   Co do drugiego zagadnienia tj. wprowadzania systemów mają-
        poradni prawnych może i powinno być w przyszłości zwiększanie   cych na celu poprawę funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości
        świadomości prawnej społeczeństwa na temat istniejącego ry-  w świetle pojawiających się przyszłych wyzwań dla nauczania
        zyka w związku z wykorzystywaniem w różny sposób programów   klinicznego, sytuacja jest bardziej złożona i ze względu na jej ob-
        sztucznej inteligencji.                             szerność zostanie – w niniejszym opracowaniu – wyłącznie za-
        W powyższym kontekście, rolą klinik prawa będzie rozważenie   sygnalizowana. Niewątpliwie bowiem, jak słusznie wskazuje
                                                                      40
        wprowadzania obowiązkowych szkoleń dla wszystkich studentów/  M. Bartoszek , „wprowadzanie systemów niezależnych w swoim
        studentek, z każdej sekcji działającej w poradni z zakresu wiedzy   działaniu od człowieka do tak kluczowych dla demokracji i pra-
        na temat ochrony danych osobowych w świetle zagrożeń wynika-  worządności instytucji jak sądy wiąże się z wieloma zagrożeniami
        jących z korzystania ze sztucznej inteligencji.     nie tylko dla zakazu dyskryminacji, ale także dla niezawisłości
        Przykładem konieczności podnoszenia wiedzy i świadomości   sędziowskiej, prawa dostępu do sądu i prawa do rzetelnego pro-
        przyszłych prawników i prawniczek jest także temat deepfake’ów,   cesu”. Rodzi się bowiem uzasadnione pytanie, czy zastosowanie
        czyli wygenerowanych przez AI lub zmanipulowanych przez AI ob-  systemów informatycznych AI w ramach sądownictwa może naru-
        razów, treści dźwiękowych lub treści wideo, które przypominają   szać podstawowe prawa i wolności każdego człowieka, a jeśli tak,
        istniejące osoby, przedmioty, miejsca, podmioty lub zdarzenia,   to w jaki sposób powinno być tworzone przyszłe prawo w kon-
        które odbiorca mógłby niesłusznie uznać za autentyczne lub praw-  tekście rozwoju AI i jej wykorzystywania, aby skutecznie chronić
        dziwe . Technologia ta rozwija się w tak szybkim tempie, że co-  jednostki przed naruszeniami?
            35
        raz trudniej jest powiedzieć, co jest fałszywe , a dalszego rozwoju   W kontekście AI i jej wpływu na usprawnienie sądownictwa,
                                         36
        technologii służącej deepfake’om nie jesteśmy w stanie zatrzy-  M. Bartoszek wskazuje na dwie grupy potencjalnych systemów,
        mać . Z biegiem czasu, bez zastosowania odpowiedniego sprzętu,   które mogłyby mieć istotny wpływ na orzekanie, a jednocze-
           37
        filmy deepfake mogą stać się nie do odróżnienia od prawdziwych   śnie na usprawnienie funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości:
        zdjęć czy filmów i mogą być wykorzystywane również do two-  „tj. systemy analizujące dane i wspierające pracę sędziego oraz
                                       38
        rzenia fałszywych wiadomości i oszustw . Niezbędne jest więc   systemy mogące zastąpić sędziego”. W ramach obu grup pojawia
        wprowadzanie wielu zabezpieczeń służących ochronie danych oso-  się wiele zagrożeń, których uwzględnienie i skuteczne poradze-
        bowych. Jak słusznie zauważył G. Kolasa, konieczne wydaje się   nie sobie z nimi będzie konieczne w momencie, kiedy będą wpro-
        stworzenie odpowiednich regulacji prawnych oraz mechanizmów   wadzane. Wydaje się jednak, że – przy umiejętnym i wrażliwym
        umożliwiających skuteczne ograniczanie szczegółowości przetwa-  na prawa człowieka wprowadzaniu systemów AI – istnieje wiele
        rzanych informacji czy też zakresu wiadomości obowiązkowych   korzyści, mogących skutecznie przyczynić się do poprawy funk-
        do przekazania w ramach wykonywania prawa dostępu do danych   cjonowania wymiaru sprawiedliwości. Słuszna jest bowiem ocena,
        osobowych w przypadku rozwiązań opartych na sztucznej inteli-  że – ze względu na sporo obiektywnych czynników – już teraz, przy
        gencji i uczeniu maszynowym .                       wielu pojawiających się problemach, wymiar sprawiedliwości nie
                              39
        Istnieje więc pilna potrzeba dalszego diagnozowania problemów   radzi sobie z nowymi wyzwaniami. Przykładem może być coraz
        związanych z zagrożeniami dla ochrony danych osobowych, a także   większe tempo wpływających spraw do sądów albo powstawanie
        im przeciwdziałania przy użyciu różnych środków, w tym również   przewlekłości postępowań z uwagi na ich coraz większą liczbę przy-
        o charakterze prawnym. Warunkiem skutecznych działań praw-  padającą na jednego sędziego. To pokazuje, że istnieje potencjał
        nych w tym zakresie będzie po pierwsze, istnienie odpowiednio   w stworzeniu programów, które – tam, gdzie będzie to możliwe –
        wyszkolonej kadry akademickich prawników/czek, specjalizujących   pomogą w pracy sędziego albo wręcz go zastąpią.
        się w problematyce przeciwdziałania naruszeniom praw jednostki   W naszej ocenie, w ramach systemów sztucznej inteligencji wspie-
        w zakresie ochrony ich danych osobowych, a po drugie ewentualne   rających pracę sądownictwa mogą pojawić się również problemy
        zaangażowanie się poradni prawnych w działalność na rzecz sze-  dotyczące prawa do prywatności w kontekście ochrony danych
        roko rozumianego aktywizmu społecznego celem wprowadzania   osobowych. Zgodnie z treścią Aktu o AI prawo do prywatności
        efektywnych zmian prawnych. Wydaje się więc, że kliniki prawa   i ochrony danych osobowych musi być zagwarantowane przez
        będą miały ważną rolę do odegrania w stworzeniu efektywnego   cały cykl życia systemu AI . W tym względzie, gdy przetwarzane
                                                                                41
        programu nauczania klinicznego, uwzględniającego interdyscypli-  są dane osobowe, zastosowanie mają zasady minimalizacji danych
        narną wiedzę na temat zagadnień dotyczących ochrony prywat-  oraz uwzględnienia ochrony danych już w fazie projektowania i do-
        ności każdej osoby ze szczególnym uwzględnieniem ochrony da-  myślnej ochrony danych, które określono w prawie Unii o ochro-
                                                                    42
        nych osobowych w świetle wykorzystywania sztucznej inteligencji.   nie danych . Warto w tym kontekście zwrócić uwagę, że AI może
                                                            stwarzać zagrożenia i wyrządzać szkody w zależności od okoliczno-
        35   Definicja deepfake znajduje się w art. 3 pkt 60 Aktu o AI.
        36   O. Wasiuta, S. Wasiuta, Deepfake jako skomplikowana i głęboko fałszywa rzeczywi-  ści jej konkretnego zastosowania, wykorzystania oraz od poziomu
          stość, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia de Securitate 2019,   rozwoju technologicznego. W zakresie danych osobowych wydaje
          Nr 9(3), s. 21.                                   się, że szkody te mogą dotyczyć w szczególności niewłaściwego
        37   I.Dąbrowska, Deepfake – nowy wymiar internetowej manipulacji, Zarządzanie Me-
          diami 202, tom 8(2), s. 100.                      lub nieautoryzowanego dostępu do danych, manipulacji danymi,
        38   https://www.technologyreview.com/2019/01/04/66232/five-emerging-cyber-
          -threats-2019/, dostęp 27.10.2024 r.              40   M. Bartoszek, Zastosowanie sztucznej inteligencji w sądownictwie, s. 10.
        39   G. Kolasa, Sztuczna inteligencja (AI) vs. ochrona danych osobowych (RODO), Acta   41   Punkt 69 preambuły Aktu o AI.
          Iuridica Resoviensia 2024, Nr 1(44), s.129 i n.   42   Ibidem.

         8  KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024                                                          fupp.org.pl
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14