Page 10 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 10

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


        niszczenia informacji, niewłaściwego lub nieautoryzowanego wy-  się na nauczaniu praktykowania prawa ze wszystkimi jego aspek-
        korzystania danych oraz przekazywania danych nieupoważnionym   tami, w tym szczególnie na krytycznej analizie prawa, nie wydaje
        osobom.                                              się – na razie – aby jakakolwiek aplikacja komputerowa lub opro-
        Unijny prawodawca wziął powyższe pod uwagę i zgodnie z treścią   gramowanie mogło przekazywać taką wiedzę osobom studiują-
        Aktu o AI systemy sztucznej inteligencji zidentyfikowane jako sys-  cym na uczelniach wyższych i tym samym stać się elektronicznym
        temy wysokiego ryzyka, dotyczące m.in. administrowania wymia-  opiekunem.
        rem sprawiedliwości , podlegają rygorystycznym obowiązkom,   Warto jednak wskazać, że możliwym już teraz zagrożeniem, jakie
                        43
        co jest niezwykle istotne pod kątem zagrożeń, które zostały ziden-  stwarza AI w ramach edukacji prawniczej i pewnie w ramach każdej
        tyfikowane w niniejszym tekście. Stajemy zatem przed nowymi   edukacji może stać się uzależnienie osób studenckich od korzysta-
        wyzwaniami, gdzie precyzja technologii i ochrona danych osobo-  nia z AI w każdym zakresie pracy nad sprawą. Sztuczna inteligen-
                      44
        wych są kluczowe . Jak już wspomniano, przepisy Aktu o AI będą   cja bowiem wykonuje zlecone zadania błyskawicznie, co może być
        obowiązywać po upływie 24 miesięcy od jego ogłoszenia, jednak   kuszące dla osób studenckich i prowadzić do sytuacji bezrefleksyj-
        w przypadku części przepisów te terminy to kolejno 6, 12 i 36 mie-  nego zlecania zadań przez studentów/ki, a następnie bezkrytycz-
        sięcy. Już w lutym 2025 r. mocy nabiorą przepisy zakazujące sto-  nego przyjmowania wyników ich opracowania, w sytuacji gdy tylko
        sowania w całej Unii szczególnie niebezpiecznych systemów AI.   samodzielna praca koncepcyjna nad sprawą klienta/klientki kliniki
        Następnie, w sierpniu 2025 r. w życie wejdą przepisy kluczowe   prawa jest źródłem kształcenia umiejętności prawniczych, dających
        dla nadzoru nad sztuczną inteligencją dotyczące m.in. określenia   możliwość własnego zawodowego rozwoju, co jednak wymaga po-
        organu nadzoru rynku i organu notyfikującego modeli AI ogól-  święcenia – nie rzadko – ogromnej ilości czasu.
        nego przeznaczenia, jak również te dotyczące kar za naruszenia
        przepisów zawartych w Akcie. Jako ostatnie zaczną obowiązywać   Podsumowanie
        przepisy, które odnoszą się do systemów AI wysokiego ryzyka   Sztuczna inteligencja to szybko rozwijająca się grupa technologii,
        oraz związanych z nimi obowiązków. Ich wejście w życie nastąpi   która przyczynia się do wielu różnych korzyści społecznych, eko-
        w sierpniu 2026 r. oraz w przypadku niektórych systemów wyso-  nomicznych, środowiskowych prawdopodobnie we wszystkich
        kiego ryzyka będących elementem produktów podlegających osob-  obszarach działalności społecznej. Za sprawą internetu powstało
                                 45
        nym normom, w sierpniu 2027 r.                       nowe globalne społeczeństwo, które otrzymuje miano „siecio-
        Opracowane powyżej rozważania w odniesieniu do wprowadzania   wego”, „społeczeństwa wiedzy” czy „społeczeństwa kreatywne-
        systemów, mających na celu poprawę funkcjonowania wymiaru   go” . Wobec wszystkich tych procesów prawo nie pozostaje obo-
                                                               48
        sprawiedliwości i stanowiące część problemów, z jakimi przyjdzie   jętne, a co więcej, występuje w ścisłej i wzajemnej relacji. Rozwój
        nam się zmierzyć w sytuacji wprowadzania sztucznej inteligencji   technologii cyfrowych będzie wpływać na zmianę istniejących
        do procesu orzekania – pokazują, że pojawia się obszar, w ramach   paradygmatów. Pojawiają się więc pytania, jaki wpływ może mieć
        którego konieczne będzie rozszerzanie pola działalności klinik   sztuczna inteligencja na proces nauczania klinicznego i jak można
        prawa. Konieczne będzie np. rozważenie redefinicji zakresu pro-  ją skutecznie wykorzystywać w procesie kształcenia przyszłych
        wadzonych na początku każdego roku akademickiego szkoleń. Wy-  prawników i prawniczek.
        daje się bowiem, że ogólna wiedza z zakresu prawa do prywatności   W naszej ocenie należy pracować nad pogłębianiem krytycznej re-
        i ochrony danych osobowych nie będzie już wystarczająca. Zapo-  fleksji dotyczącej wzajemnych relacji prawa i sztucznej inteligencji
                                                                                                    49
        znanie wszystkich osób studenckich każdego roku z treścią prawa   (jako technologii) a zarządzaniem zasobami ludzkimi , w tym my-
        krajowego oraz prawa unijnego, a jednocześnie z funkcjonowaniem   śleniem o sposobie nauczania przyszłych prawników i prawniczek
        programów sztucznej inteligencji i ich zaletami oraz zagrożeniami   w sposób holistyczny, adresujący nie tylko edukację w dyscyplinie
        będzie – wydaje się – obowiązkiem każdej poradni.    nauk prawnych, ale także w zakresie nauk komputerowych. Czło-
        W związku z powyższym będziemy świadkami tego, jak Akt   wiek w erze AI albo wzmocni swoją pozycję kształtowania rzeczy-
        o AI działać będzie w praktyce. Przed legislatorami oraz admini-  wistości albo ją utraci na rzecz sztucznej inteligencji . W ramach
                                                                                                    50
        stratorami czuwającymi nad procesami przetwarzania danych   edukacji prawniczej w klinikach prawa, wzmocnienie tej pozycji
        osobowych pojawia się wyzwanie, aby nadążyć ze stworzeniem   należy rozumieć jako wykorzystanie potencjału sztucznej inteli-
        mechanizmów pozwalających zapewnić odpowiedni poziom bez-  gencji do nabywania umiejętności kreatywnej i krytycznej analizy
        pieczeństwa danych osobowych   .                     prawnej, co oznacza, że korzystanie z AI powinno być każdorazowo
                                46 47
        Wszystkie wyzwania dla nauczania klinicznego w związku z roz-  poddawane refleksji i ocenie, czemu ma służyć i jakie ma znaczenie
        wojem AI, a przede wszystkim dla koordynatorów i koordynato-  w kontekście momentu pracy nad sprawą klienta/klientki w stu-
        rek pracujących od lat w klinikach prawa wiodą do wniosku, że –   denckiej poradni prawnej.
        wydaje się – brak jest zagrożenia w rozwoju sztucznej inteligencji
        w taki sposób, żeby AI mogła zastąpić człowieka-nauczyciela aka-  Streszczenie
        demickiego. W związku z tym, że nauczanie kliniczne koncentruje   W niniejszym artykule Autorki podjęły się próby rozpoczęcia dys-
                                                             kusji dotyczącej wykorzystania w przyszłości sztucznej inteligen-
        43   https://digital-strategy.ec.europa.eu/pl/policies/regulatory-framework-ai, dostęp   cji w poradniach prawnych oraz w procesie efektywnego uczenia
          27.10.2024 r.                                      przyszłych prawników i prawniczek. Postawione pytanie badawcze
        44   https://lexdigital.pl/sztuczna-inteligencja, dostęp 27.10.2024 r.
        45   https://www.gov.pl/web/ai/rewolucja-w-regulacji-wchodzi-w-zycie-akt-o-ai, do-  brzmi: jakie – już teraz – można sformułować przyszłe możliwości
          stęp 27.10.2024 r.
        46   G. Kolasa, Sztuczna inteligencja (AI) vs. ochrona danych osobowych (RODO), Acta
          Iuridica Resoviensia 2024, Nr 1(44), s.129.        48   Z. Brodecki, Prolog [w:] Z. Brodecki, K. Malinowska, M. Polkowska (red.), Nowa
        47   Warto w tym kontekście zawrócić uwagę, że w lutym 2024 r. powstał Europejski   cywilizacja kosmiczna. Satelity w służbie Ziemi, Warszawa 2019, s. 14.
          Urząd ds. Sztucznej Inteligencji, w ramach Komisji, który nadzoruje wraz z pań-  49   A. Labuhn, Prawo w erze sztucznej inteligencji, Ad Astra. Program badań nad
          stwami członkowskimi egzekwowanie i wdrażanie aktu w sprawie sztucznej in-  astropolityką i prawem kosmicznym 2021, Nr 2, s. 32 i n.
          teligencji, zob. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/ai-office, dostęp   50   Z. Brodecki, Epilog [w:] Z. Brodecki, A. Nawrot, Świątynia w cyberkulturze. Tech-
          27.10.2024 r.                                       nologie cyfrowe i prawo w społeczeństwie wiedzy, Gdańsk 2007, s. 100.

        edukacjaprawnicza.pl                                                       KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024  9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15