Page 7 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 7

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


        wątpienia może zmienić sposób pracy profesjonalnych prawników/  Każda ze wskazanych przykładowo list powinna być podstawą
        prawniczek, a tym samym zmienić sposób nauczania praktycznego   krytycznej jej analizy dokonanej już samodzielnie przez studen-
        prawa w studenckich poradniach prawnych. Dlatego tak ważne jest,   tów/studentki poradni prawnej. Ważna jest bowiem świadomość,
        aby już teraz włączyć rozważania nad AI do dyskursu dotyczącego   że taka pomoc w opracowaniu, przez AI listy pytań albo listy moż-
        rozwoju edukacji prawniczej w studenckich poradniach prawnych.   liwych w sprawie problemów prawnych i ich rozwiązań nie może
        Tak jak wskazano we wstępie niniejszego opracowania, próbie   prowadzić do braku ich krytycznej weryfikacji i analizy przez osoby
        analizy zostało poddane pytanie, w jakim zakresie sztuczna inte-  prowadzące sprawę i do braku jednoczesnej samodzielnej próby
        ligencja może być pomocna dla studentów/studentek pracujących   opracowania rozwiązania problemu prawnego na podstawie bada-
        w studenckiej poradni prawnej, a w konsekwencji może pomóc   nia treści normatywnej, jej wykładni orzeczniczej i doktrynalnej.
        klientom/klientkom w uzyskaniu efektywniejszej porady prawnej.   Studenci/studentki muszą się bowiem nauczyć w klinice prawa
        Ważne jest jednak również, aby dostrzegać zagrożenia i efektywnie   samodzielnego formułowania ewentualnych pytań do sprawy czy
        je eliminować.                                      samodzielnego identyfikowania problemów. Opracowana przez AI,
        Przechodząc do przedstawienia możliwych kierunków wykorzy-  przed spotkaniem, wstępna lista pytań czy wstępna lista potencjal-
        stania sztucznej inteligencji w pracy w studenckich poradniach   nych problemów prawnych może być merytoryczną inspiracją i po-
        prawnych, jako pierwszą można wskazać kwestię możliwości   mocą dla osób rozpoczynających swoją pracę w poradni, które jako
        wykorzystania AI przy wprowadzeniu odpowiednich promptów   studenci/studentki nie dysponują od razu pełną wiedzą prawniczą
        do stworzenia listy pytań czy listy problemów prawnych czy nawet   i doświadczeniem praktycznym.
        listy możliwych rozwiązań prawnych, przed pierwszym spotka-  Nie ma wątpliwości, że jak w każdej dziedzinie, tak i w naukach
        niem z klientem/klientką. Pomimo tego, że co do zasady spotka-  prawnych sztuczna inteligencja ma i będzie miała realny wpływ
        nie z klientem/klientką kliniki prawa jest pierwszym momentem,   na metody poszukiwania szybko dostarczonej i relewantnie istot-
        w którym studenci/studentki spotykają się ze stanem faktycz-  nej w danej sprawie wiedzy prawniczej i szybko opracowanych roz-
        nym sprawy i istniejącym problemem prawnym czy problemami,   wiązań prawnych. W naszej ocenie aktualnie się to już wydarza,
        niemniej jednak wiedzę ogólną, czego – w kontekście prawnym   ponieważ dostęp do literatury i orzecznictwa sądów powszech-
        – sprawa będzie dotyczyła, studenci/studentki mają już zapisaną   nych i administracyjnych w internecie jest powszechny. Zalety ta-
        w harmonogramie poradni wcześniej, od momentu, gdy klient czy   kiej sytuacji są oczywiste i nie będą tutaj rozwijane. Charakter AI
        klientka zapisali się do poradni na konkretny termin spotkania.   jest i będzie wspierający, ponieważ w bardzo krótkim czasie (około
        Przykładowo można wskazać, że w Klinice Prawa UW w harmono-  kilku minut) można otrzymać dokument zawierających dokona-
        gramie spotkań, przy nazwisku klienta czy klientki i terminie spo-  nie pełnego researchu na zadany temat. Ważne jest jednak wska-
        tkania wpisywany jest jego/jej problem, czasami w ogólny sposób,   zanie zagrożeń w korzystaniu z umiejętności AI. Dostrzegamy
        a czasami bardziej szczegółowo . Tym samym studenci/studentki,   przede wszystkim takie realne zagrożenie w fakcie wskazywania
                               31
        którzy mają wyznaczony termin spotkania z klientem/klientką,   przez sztuczną inteligencję publikacji, które nigdy nie powstały, lub
        mają wstępną i oczywiście ogólną wiedzę, czego – w kontekście   rozstrzygnięć, które nigdy nie zostały wydane przez sądy w Pol-
        prawnym – spotkanie będzie dotyczyło.               sce i które mogą w związku z tym zawierać błędną merytorycz-
        Powyższe prowadzi do możliwości użycia sztucznej inteligencji   nie treść. Oznacza to konieczność uwrażliwiania osób studenckich
        do stworzenia wstępnego dokumentu zawierającego listę pytań   – praktykujących co roku w poradni prawnej – na konieczność
        do osoby, która przychodzi do studenckiej poradni prawnej. Tak   każdorazowego weryfikowania otrzymanych od AI źródeł i treści.
        stworzona lista pytań może być źródłem informacji dla osób pra-  Studenci/studentki muszą więc wykazywać się każdorazowo umie-
        cujących w poradni, jakie instytucje prawne należy poznać przed   jętnością analitycznego i krytycznego myślenia oraz umiejętnością
        spotkaniem, aby być lepiej przygotowanym. Każde spotkanie   weryfikacji wszystkich danych, które otrzymują.
        z klientem/klientką ma określony czas i – w przypadku kliniki   Podążając kryteriami korzyści i zagrożeń w korzystaniu z AI, wska-
        prawa UW – jest to jedna godzina, w ramach której studenci/stu-  zać należy, że sztuczna inteligencja jest na tyle zaawanasowana, iż
        dentki powinni ustalić – zdobyć jak najwięcej istotnych dla sprawy   możliwe jest, a jednocześnie ogromnie kuszące otrzymanie „goto-
        informacji, co jest możliwe przy jak najlepszej znajomości odpo-  wych fragmentów tekstu”, które następnie mogą stać się częścią
        wiednich regulacji prawnych. Tylko w takiej sytuacji, możliwe jest   przygotowywanych opinii prawnych. Z jednej strony w tym zakre-
        zadawanie relewantnie istotnych dla sprawy pytań. Tym samym   sie AI może mieć wspierający charakter. Z drugiej jednak, sztuczna
        wykorzystanie sztucznej inteligencji przed takim spotkaniem może   inteligencja nie może zastąpić pracy człowieka w studenckiej po-
        mieć charakter wspierający i może pomóc studentom/studentkom   radni prawnej, a tym samym opracowane przez sztuczną inteli-
        bardziej skutecznie dotrzeć do najważniejszych elementów da-  gencję fragmenty tekstu muszą podlegać weryfikacji i krytycznej
        nego zagadnienia prawnego lub szybciej zidentyfikować istniejące   ocenie co do ich prawidłowości, a następnie stanowić ewentualne
        problemy prawne związane ze sprawą, które najczęściej pojawiają   źródło opinii opracowanej samodzielne przez osoby pracujące
        się, np. w praktyce orzeczniczej. Możliwości sztucznej inteligencji   w poradni. Mając powyższe na uwadze, konieczne jest podkre-
        mogą być wykorzystane do stworzenia – poza listą pytań – listy   ślenie, że każdorazowo odpowiedzialność za wyniki pracy sztucz-
        najczęstszych problemów prawnych, jakie w świetle orzecznictwa,   nej inteligencji spoczywa na studentach/studentkach, którzy ko-
        doktryny i praktyki, mogą pojawić się w danej sprawie, a także listy   rzystają z tych narzędzi oraz na opiekunach każdej sekcji, którzy
        wstępnych i ewentualnych rozwiązań prawnych.        sprawdzają wszystkie opinie i pisma procesowe przygotowane dla
                                                            klientów/klientek w poradni. Tym samym, narzędzie AI może być
        31   Dla zilustrowania jak zapisywany jest temat spotkania i istniejący problem można   wyłącznie pomocą w rozwoju umiejętności prawniczych każdego
          wskazać następujące przykłady wpisywane w harmonogramie w Klinice Prawa
          UW: 1) możliwość opracowania skargi do ETPCZ w sprawie o naruszenie przewle-  studenta/studentki w klinice prawa, a nie metodą na wykonanie
          kłości postępowania, 2) rozwód, 3) dziedziczenie ustawowe przez jedynego syna   określonej pracy.
          po śmierci rodziców – jak przeprowadzić, 4) skarga do WSA, 5) odpowiedzialność
          za wypadek drogowy, 6) zachowek dla żony przy testamencie dla dzieci, 7) opraco-  Kolejny aspekt, w którym sztuczna inteligencja może mieć zastoso-
          wanie wniosku o warunkowe zwolnienie, 8) instytucja kary łącznej – jak wygląda.  wanie w przyszłości w pracy prawników/prawniczek, a tym samym

         6  KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024                                                          fupp.org.pl
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12