Page 4 - Klinika nr 15 (19)/2013
P. 4
WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELA KLINICZNEGO
Umiejętności prawnicze
nabywane w klinikach prawa
Anna Pawlak* Współcześnie coraz większe wymagania stawia się przed edukacją uniwersytecką, która
powinna nie tylko przyczyniać się do pogłębienia wiedzy na dany temat, ale także spra-
wiać, że osoba ucząca się podnosi kompetencje, przyjmuje odpowiednie postawy i roz-
wija różnorodne zdolności niezbędne w życiu zawodowym, społecznym, a także prywat-
1
nym . Wyższe wymagania stawia się przed edukacją prawniczą, gdyż już na poziomie
akademickim student powinien w pewnym stopniu nabyć podstawowe umiejętności
niezbędne w wykonywaniu przyszłego zawodu. Kształcenie prawników musi bowiem
uwzględniać trendy w otoczeniu, być nieustannie doskonalone. „Każdy prawnik, wypeł-
niając misję (…), musi przestrzegać wysokich standardów wykonywanej pracy, dlatego
2
już podczas edukacji winno się zwracać uwagę na profesjonalizm i pragmatyzm (…)” .
Jedną z możliwości rozwoju szerokiego spektrum umiejętności prawniczych wśród stu-
dentów prawa jest ruch kliniczny, oparty na zdobywaniu wiedzy poprzez praktykę.
Katalog umiejętności prawniczych do niego klienci. Wraz ze wzrastającą złożonością problemów w coraz
W literaturze przedmiotu spotkać można wiele opracowań poświę bardziej skomplikowanej, dynamicznie się zmieniającej i rozrasta ją
conych umiejętnościom prawniczym, których posiadanie jest nie cej rzeczywistości prawnej – ich rozwiązywanie staje się trudniejsze.
zbędne do rzetelnego wykonywania zawodu Autorzy pochodzący Zgodnie z raportem MacCrate’a na umiejętność rozwiązywania
3
z różnych krajów proponują w dużym stopniu podobne katalogi problemów składają się poniższe pomniejsze umiejętności:
4
zdolności i kompetencji niezbędnych prawnikowi . Jednak spo 1) iden tyfkacja oraz diagnoza problemu; 2) sformułowanie alterna
śród wielu klasyfkacji wybrano jeden maksymalnie uniwersalny tywnych propozycji rozwiązań i strategii; 3) sformułowanie planu
katalog niezbędnych zdolności prawnika, który został obrany jako działania; 4) zastosowanie planu; 5) utrzymywanie ciągłej gotowości
5
punkt wyjścia dalszych badań. Za F. Zollem przyjęto, że charakter do korekt planu w przypadku uzyskania nowych informacji lub sfor
uniwersalny ma raport MacCrate’a , będący owocem prac spe mułowania nowych pomysłów . Prawnicy muszą posiąść umiejętność
6
8
cjalnej komisji powołanej w 1989 r. przez Amerykańskie Stowa pełnego zdiagnozowania problemu przy uwzględnieniu całokształ
rzyszenie Prawników, zajmującej się niwelowaniem różnic między tu sytuacji klienta i jego rzeczywistych celów. Osoba pragnąca zo
przygotowaniem akademickim a wymogami profesji prawniczej. stać prawnikiem, jak piszą F. Zoll i G. Namysłowska-Gabrysiak, ➜
Jak piszą A. Bücker i W.A. Woodruf – raport MacCrate’a jest naj
7
prawdopodobniej najbardziej ambitnym podejściem skatalogowa * Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego.
nia umiejętności i wartości prawniczych. Praktyczny obraz tych 1 Zob. rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 2.11.2011 r.
uniwersalnych umiejętności będzie zależał od danego systemu, w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, Dz.U. Nr 253,
poz. 1520.
dlatego z uwzględnieniem specyfki polskiego porządku prawnego 2 S.L. Stadniczeńko, Znaczenie komunikacji społecznej dla jurysprudencji. Wybrane
– umiejętności prawnicze opisane w 1992 r. w amerykańskim ra zagadnienia, Opole 2008, s. 192–193.
porcie stanowią podstawę dalszych rozważań w opracowaniu. 3 Zob.: J. Weinstein, L. Morton, Stuck in a Rut: The Role of Creative Thinking in
Problem Solving and Legal Education, Clinical Law Review 2003, vol. 9, no. 2;
D.A. Binder, P. Bergman, Taking Lawyering Skills Training Seriously, Clinical Law
W raporcie MacCrate’a wymienione są następujące pod Review 2003, vol. 10, no. 1. Zob. także starsze opracowania, np.: E.M. Holmes,
stawowe umiejętności prawnika: 1) rozwiązywanie pro Education for Competent Lawyering – Case Method in a Functional Context, Co
lumbia Law Review 1976, vol. 76.
blemów; 2) analiza prawna i rozumowanie prawnicze; 4 Zob. np.: H. Brayne, The Legal Skills Book: A Student´s Guide to Professionals
3) ustalanie stanu prawnego; 4) ustalanie stanu faktycz Skills, Oxford 2005; Lord Chancellor’s Advisory Committee On Legal Education
nego; 5) umiejętność porozumiewania się, komunikacji; And Conduct, First Report On Education and Training 1996, section 2, p. 8,
[w:] R. Lewis, Clinical Legal Education Revisited, Wales 2000, s. 8–9, dostępne na
6) doradzanie; 7) prowadzenie negocjacji; 8) prowadzenie stronie: www.law.cf.ac.uk, dostęp: 18.2.2013 r.; J. Jabłońska-Bonca, Wprowadzenie
postępowania sądowego oraz procedur alternatywnych; do prawa, Warszawa 2004, s. 248–262.
5 F. Zoll, Jaka szkoła prawa, Warszawa 2004, s. 107.
9) organizacja i zarządzanie w pracy prawników; 10) roz 6 Legal Education and Professional Development – an Educational Continuum, Re
poznawanie i rozwiązywanie dylematów etycznych. port of the Task Force on Law Schools and the Profession: Narrowing the Gap 3
[MacCrate Report], American Bar Association Section on Legal Education and Ad
missions to the Bar 1992, http://www.americanbar.org/groups/legal_education/
publications/maccrate.html, dostęp: 10.4.2011 r.
Umiejętność 1. – rozwiązywanie problemów 7 A. Bucker, W.A. Woodruff, The Bologna Process and German Legal Education: De
Specyfka zawodu prawnika polega na tym, że musi on posiąść umie veloping Professional Competence through Clinical Experiences, German Law
Journal 2008, vol. 09, no. 05, s. 590.
jętność rozwiązywania problemów prawnych, z którymi zwracają się 8 MacCrate Report, op. cit., s. 138.
www.edukacjaprawnicza.pl 12 (147) grudzień 2013 3