Page 8 - Klinika nr 15 (19)/2013
P. 8

WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELA KLINICZNEGO


umiejętność zanalizowania konsekwencji tej decyzji; umiejętność wyboru trzy warianty odpowiedzi: „tak”, „nie” oraz „trudno powie­
23
wdrożenia decyzji podjętej przez klienta . Respondent miał do dzieć”. Szczegółowy rozkład odpowiedzi przedstawia wykres 2.
Wykres 2. Podział odpowiedzi na pytanie o nabycie umiejętności doradzania


TAK; TAK;
250
219 221 TAK;
196
200
TAK; TRUDNO
150 83% 85% 74,5% 140 POWIEDZIEĆ;
TRUDNO 104
100 TRUDNO TRUDNO POWIEDZIEĆ; 53%
POWIEDZIEĆ; POWIEDZIEĆ; 66
50 NIE; 42 NIE; 38 NIE; NIE;
18
2 16% 2 15% 1 25% 40%
0
1% 1% 0,5% 7%
potrafiłem ustalić jasną potrafiłem zebrać potrafiłem zanalizować potrafiłem wdrożyć decyzję
relację z klientem, informacje istotne z punktu konsekwencje decyzji, podjętą przez klienta
uwzględniającą naturę widzenia decyzji, którą którą klient zamierzał
i ograniczenia wynikające zamierzał podjąć klient podjąć
z mojej roli
Źródło: A. Mordel, op. cit., s. 76.

Umiejętność 7. – prowadzenie negocjacji Wykres 3. Podział odpowiedzi na pytanie: Czy podczas
Wybierając pośród wielu defnicji negocjacji powoływanych w dok­ działalności w SPP miałeś możliwość prowadzenia negocjacji?
trynie, można za S.L. Stadniczeńko przyjąć, że: „negocjacje to pro­
ces osiągania porozumienia lub proces podejmowania wspólnej
decyzji, lub proces budowania konsensusu przez strony” . Polskie Liczba osób oraz wartość procentowa odpowiedzi na pytanie 15
24
przepisy przewidują coraz więcej możliwości rozwiązania kon­ 7; 3% 6; 2%
kretnej sprawy w oparciu o ugodę, układ, porozumienie czy po­ 30; 11%
jednanie. J. Jabłońska-Bonca wskazuje, że poziom skomplikowania
stosunków społecznych zmusza do nieustannego negocjowania
z innymi. Wykorzystywanie negocjacji podczas świadczenia pomo­
cy prawnej przez prawników występuje stosunkowo często. Mogą
oni pośrednio lub bezpośrednio uczestniczyć w negocjacjach, za­
równo poprzez udzielanie negocjatorowi informacji i porad praw­ 218; 84%
nych, sporządzanie opinii prawnych czy projektów dokumentów tak – prowadziłem negocjacje w imieniu klienta z określoną instytucją/jednostką
porozumień (pośredni udział w negocjacjach), jak i występowanie nie, ale chciałbym mieć taką możliwość
w roli negocjatora indywidualnego bądź członka większego zespo­ nie – uważam, że nie jest mi to potrzebne
łu negocjacyjnego . inna odpowiedź
25
Sposobem na kształtowanie kompetencji negocjacyjnych może
być udział studenta w  zajęciach w  klinice prawa. Studenci pra­ Źródło: A. Mordel, op. cit., s. 78.
wa nie mogą reprezentować swoich klientów przed sądem, przez Zaledwie 6 respondentów (2%) – 3 kobiety i 3 mężczyzn – miało
co często są zmuszeni do poszukiwania pozasądowego sposobu możliwość prowadzenia negocjacji. Byli to studenci z następują­
rozwiązania danego problemu klienta. Edukacja kliniczna może cych ośrodków: Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Uniwer­
zwracać uwagę studentów na różne drogi służące rozwiązaniu da­ sytetu Opolskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2 osoby z uni­
nego problemu prawnego. Niestety, jak wykazały przeprowadzo­ wersytetu w Łodzi oraz jeden student, który nie podał ośrodka
ne badania, studenci nie wykorzystują uczestniczenia w zajęciach uniwersyteckiego, w którym działa.
w poradniach prawnych jako potencjalnej możliwości prowadze­
nia negocjacji. Zdecydowana większość, bo aż 84% respondentów, Umiejętność 8. – prowadzenie postępowania sądo-
nie miała możliwości prowadzenia negocjacji podczas działalności wego oraz procedur alternatywnych służących do roz-
w klinice prawa, ale chciałaby mieć taką możliwość. 11% ankieto­ wiązania sporu
wanych wskazało, że nie negocjowali i nie uważają, żeby było im Jedną z  kolejnych umiejętności niezbędnych w  zawodzie praw­
to potrzebne. Odpowiedzi ankietowanych przedstawia wykres 3. niczym, której wykształceniu ma służyć edukacja prawnicza, jest
zdolność prowadzenia postępowania sądowego oraz alterna­
tywnych procedur służących do zakończenia sporu. Raport ➜
W roku akademickim 2011/2012
poradnie prawne: 23 24 Zob.: MacCrate Report, op. cit., s. 139.
S.L. Stadniczeńko, Negocjacje i mediacje jako proces społeczny – instytucja społecz­
na, [w:] S.L. Stadniczeńko (red.), Prawno­psychologiczne uwarunkowania mediacji
...rozpatrzyły 13 379 spraw, w tym najwięcej było i negocjacji, Opole 2006, s. 36; inne, liczne definicje negocjacji, s. 35–36.
25 J. Jabłońska-Bonca, Z problematyki warsztatu pracy prawników. Kompetencje ko­
spraw z zakresu prawa cywilnego (4057). munikacyjne i negocjacyjne, [w:] S.L. Stadniczeńko (red.), Prawno­psychologiczne
uwarunkowania mediacji i negocjacji, Opole 2006, s. 15.

www.edukacjaprawnicza.pl 12 (147) grudzień 2013 7
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13