Page 10 - Klinika nr 15 (19)/2013
P. 10
WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELA KLINICZNEGO
życia gospodarczego nastąpiła konieczność rozwoju obsługi praw je własne standardy efektywnego wykorzystywania czasu, wysiłków
nej. Warunki wykonywania zawodu prawniczego się zmieniły, i środków, tak by zakończyć pracę na czas. Specyfka działalności
gdyż pojawił się nadmiar prawników i wzrosła konkurencja w za w klinikach prawa, w ramach których studenci udzielają porad praw
wodzie. Gospodarka wolnorynkowa wymusiła większą mobilność, nych najczęściej parami, pozwala również na doskonalenie umie
elastyczność i dynamikę prawników. Zmieniły się standardy stylu jętności opracowania systemów i procedur efektywnej współpracy
pracy prawnika – ze względu na wzrost konkurencji oraz zwiększo z innymi. Klinika prawa, jak twierdzi się w literaturze, jak najbar
ne wymagania rynku zrodziła się potrzeba specjalistycznej wiedzy dziej może stać się „laboratorium, w którym będą wypracowywane
32
33
i jednocześnie zrozumienia realiów rynku . optymalne standardy organizacji małej frmy prawniczej” .
Swego rodzaju warsztatem do zdobywania umiejętności organizacji Czy jednak tak się dzieje? Zapytano ankietowanych, w jakiej mie
i zarządzania pracą prawnika mogą być kliniki prawa. Kierownik rze działalność w studenckiej poradni prawnej przyczyniła się do
programu klinicznego po opracowaniu standardów działania da poprawy zdolności składających się na umiejętność organizacji
nej poradni prawnej powinien przekazać studentom wiedzę, w jaki i zarządzania w pracy prawników. W pytaniu wyodrębniono pięć
sposób takie standardy opracowywać i wdrażać. Student, czując na pomniejszych umiejętności, które zgodnie z raportem MacCrate’a
swych barkach odpowiedzialność za sytuację prawną klienta, wypra są składowymi zdolności organizacji i zarządzania przez prawnika.
cowuje (oczywiście wziąwszy pod uwagę wskazówki opiekuna) swo Wyniki przedstawia tabela 4.
Tabela 4. Podział odpowiedzi respondentów na pytanie, w jakiej mierze działalność
w studenckiej poradni prawnej przyczyniła się do poprawy określonej zdolności
związanej z organizacją i zarządzaniem w pracy prawnika
Stopień wpływu działalności w studenckiej poradni prawnej
Nie miała wpływu Trochę poprawiła umiejętność Bardzo poprawiła umiejętność
Zdolność:
Liczba Wartość Liczba Wartość Liczba Wartość
odpowiedzi procentowa odpowiedzi procentowa odpowiedzi procentowa
sformułowania zasad i celów efektywne- 86 33% 143 54% 34 13%
go zarządzania praktyką prawniczą
efektywnego wykorzystywania czasu, 73 28% 124 47% 67 25%
wysiłków i środków
zakończenia pracy na czas 81 31% 117 44% 65 25%
efektywnej współpracy z innymi 68 26% 129 49% 66 25%
wypracowania optymalnych standardów 125 47% 99 38% 39 15%
organizacji małej frmy prawniczej
433 33% 612 46,5% 271 20,5%
wszystkich wszystkich wszystkich
odpowiedzi odpowiedzi odpowiedzi
Źródło: A. Mordel, op. cit., s. 85.
Dokonując analizy odpowiedzi, należy stwierdzić, że umiejętność Umiejętność 10. – rozpoznawanie i rozwiązywanie
organizacji i zarządzania jest zdolnością, którą edukacja kliniczna dylematów etycznych
pomaga kształcić w mniejszym stopniu niż umiejętności tradycyj
nie zaliczane do umiejętności prawniczych (np. ustalanie stanu Zgodnie z raportem MacCrate’a prawnik powinien zgłę
faktycznego, stanu prawnego, dokonywanie analizy prawnej, dora bić: 1) naturę i źródła standardów etycznych; 2) znacze
dzanie). Zauważono zależność związaną z odpowiedziami na pyta nie niezbędności posługiwania się standardami etyczny
nie o poprawę umiejętności organizacji i zarządzania pracy praw mi; 3) proces rozpoznawania i rozwiązywania dylematów
34
nika a zmienną ilości udzielonych porad w ramach kliniki prawa etycznych .
przez respondenta. Mianowicie wszystkie osoby, które twierdziły,
że każda z umiejętności związanych z organizacją i zarządzaniem W literaturze zauważa się głosy, że: „Zachowywanie zasad etyki
w pracy prawnika została bardzo poprawiona, były osobami z do to fundament, imperatyw kultury prawnej. Jeśli prawnik dzia
świadczeniem i udzieliły przynajmniej sześciu porad prawnych ła zgodnie z ponadprzeciętnymi standardami etycznymi – rośnie
(były to osoby z zakresu 6–10, 11–20 oraz ponad 20 udzielonych prestiż prawa, powstają korzystne dla prawa i społeczeństwa ➜
porad), natomiast osoby, które zaznaczyły, że wszystkie umiejęt
ności nie zostały w ogóle poprawione, miały znacznie mniejsze 32 E. Łojko, Role i zadania prawników w zmieniającym się społeczeństwie. Raport
z badań, Warszawa 2005, s. 96 i n.
doświadczenie kliniczne (były to osoby z udzielonymi poradami 33 F. Zoll, B. Namysłowska-Gabrysiak, [w:] D. Łomonowski (red.), op. cit., s. 234.
z zakresu 1–2, 3–5, 6–10). 34 MacCrate Report, op. cit., s. 140.
Nowość: www.czasopisma.beck.pl
www.edukacjaprawnicza.pl 12 (147) grudzień 2013 9