Page 5 - Klinika nr 15 (19)/2013
P. 5

WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELA KLINICZNEGO


powinna formułować propozycje rozwiązań danego problemu, mając tów poprawy tej umiejętności jest bardzo wysoka. Badano skalę,
na uwadze zarówno powiązania środowiskowe, rodzinne, zawodowe w  jakiej działalność w  studenckiej poradni prawnej przyczyniła
klienta, jak i jego relacje z otoczeniem, a następnie przygotować od­ się do poprawy określonej zdolności szczegółowej (wymienionej
9
powiednią strategię działania . w  raporcie MacCrate’a), związanej z rozwiązywaniem problemów.
Edukacja kliniczna daje studentowi możliwość pracy nad rozwiązy­ Jedynie 17% wszystkich udzielonych odpowiedzi wskazywało,
waniem rzeczywistego, niespreparowanego problemu, z wszelkimi że działalność w poradniach nie miała wpływu na poprawę kon­
konsekwencjami wynikającymi z wyboru odpowiedniej strategii. kretnej umiejętności. Szczegółowy rozkład odpowiedzi respon­
Badania empiryczne wykazały, że subiektywna ocena studen­ dentów przedstawia tabela 1.

Tabela 1. Podział odpowiedzi respondentów na pytanie, w jakiej mierze działalność w studenckiej poradni
prawnej przyczyniła się do poprawy określonej zdolności związanej z rozwiązywaniem problemów

Zdolność: Stopień wpływu działalności w studenckiej poradni prawnej
Nie miała wpływu Trochę poprawiła umiejętność Bardzo poprawiła umiejętność
Liczba Wartość Liczba Wartość Liczba Wartość
odpowiedzi procentowa odpowiedzi procentowa odpowiedzi procentowa
identyfkacji problemu 21 8% 118 45% 125 47%
przedstawionego przez klienta
formułowania propozycji rozwiązań 13 5% 92 35% 159 60%
formułowania planu działania 56 21% 108 41% 97 37%

realizacji założonego planu 75 29% 119 45% 68 26%
gotowości do korekt planu 59 22% 132 50% 72 27%
w przypadku zmiany stanu sprawy
224 17% 569 43% 521 40%
wszystkich wszystkich wszystkich
odpowiedzi odpowiedzi odpowiedzi

Źródło: A. Mordel, Umiejętności prawnicze nabywane przez studentów prawa poprzez udział w społecznym poradnictwie prawnym. Opole 2011; praca magisterska pisana
pod kierunkiem S.L. Stadniczeńki, niepubl., s. 62.
Umiejętność 2. – analiza prawna i rozumowanie Wykres 1. Podział odpowiedzi respondentów na pytanie
praw nicze o nabycie umiejętności analizy prawnej,
Umiejętność analizy prawnej, interpretacji prawa i  rozumowa­ z uwzględnieniem zmiennej studentów i absolwentów
nia prawniczego jest niezmiernie istotnym elementem kwalifka­
cji prawnika. Umiejętność rozumowania prawniczego – jak pisze Czy dzięki działalności w SPP nabyłeś umiejętność
J. Jabłońska-Bonca – prawnik nabywa poprzez wieloletnie stu- analizy prawnej?
diowanie objaśnień doktryny do tekstów prawnych i orzecz-
nictwa, podążając w ślad za rozumowaniami innych. Prawnicy 100% 9% 2,50%
stosują zasady i reguły wykładni w swoich rozumowaniach nieja­ 1% 10,70% 2,50%
0,50%
ko automatycznie, co jest efektem profesjonalnych umiejętności . 10% 8,80% 18%
10
Studenci poznają teoretyczne podstawy metody wykładni i rozu­ 80%
mowania prawniczego w bardzo wczesnym stadium edukacji, bo 60% 48% 49,30% 40%
już na pierwszym roku, w ramach zajęć z prawoznawstwa. Przepro­
wadzanie wykładni nie jest procesem łatwym, tym bardziej że ist­ 40%
nieje wiele koncepcji i teorii wykładni prawa . Podczas wykładów
11
w ramach studiów prawniczych studenci zapoznawani są z czysto 20% 32% 30,70% 37%

teoretyczną wiedzą na temat zasad argumentacji prawniczej i me­
tod analizy prawnej. Natomiast w ramach ćwiczeń prowadzonych 0%
metodą kazusową uczą się analizy problemów prawnych w spo­ ogółem studenci absolwenci
sób abstrakcyjny i – jak piszą F. Zoll i B. Namysłowska-Gabrysiak już wcześniej nabyłem nie ani tak, tak zdecydowanie tak
12
– neutralny, bowiem niezależny od interesów stron. Tylko eduka­ tę umiejętność ani nie
cja kliniczna wymusza na studencie spojrzenie na sprawę z punktu
widzenia interesów klienta. Źródło: A. Mordel, op. cit., s. 64.
By sprawdzić subiektywną ocenę studentów na temat umiejętno­
ści rozumowania prawniczego, ankietowanym zadano pytanie: Czy 9 F. Zoll, B. Namysłowska-Gabrysiak, [w:] D. Łomonowski (red.), Studencka Poradnia
Prawna. Idea, organizacja, metodologia, Warszawa 2005, s. 220–221.
uważasz, że dzięki działalności w studenckiej poradni prawnej na­ 10 J. Jabłońska-Bonca, Wstęp do prawoznawstwa – część III, EP 2003,Nr 11 (56), s. 24.
uczyłeś się, jak dokonywać analizy prawnej? Udzielone odpowiedzi 11 Zob. np. J. Nowacki, Z. Tobor, Wstęp do prawoznawstwa, Kraków 2002, s. 222–245;
(wykres 1) wskazują, że aż 80% ankietowanych uważa, że dzięki S. Kaźmierczyk, Z. Pulka, Wstęp do prawoznawstwa, Wrocław 1999, s. 87–122;
M. Zieliński, Wykładnia prawa. Zasady, reguły, wskazówki, Warszawa 2006.
edukacji klinicznej nauczyło się dokonywać analizy prawnej. 12 F. Zoll, B. Namysłowska-Gabrysiak, [w:] D. Łomonowski (red.), op. cit., s. 220–222.

4 KLINIKA Nr 15 (19)/2013 www.fupp.org.pl
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10