Page 7 - Klinika nr 15 (19)/2013
P. 7
WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELA KLINICZNEGO
Umiejętność 5. – komunikacja (umiejętność porozu- Raport MacCrate’a wskazuje, że na umiejętność porozumiewania
miewania się) się składają się dwie ważne umiejętności szczegółowe: 1) oceny
Kolejną umiejętnością prawnika jest porozumiewanie się. Praw perspektywy odbiorcy przekazu oraz 2) używania efektywnych
19
nik, ze względu na doniosłą rolę społeczną, którą odgrywa, po metod komunikacji .
winien przywiązywać szczególną wagę do doskonalenia warszta By świadczyć pomoc prawną drugiej osobie, prawnik musi chociaż
tu komunikacyjnego. J. Jabłońska-Bonca podkreśla, że „prawnik by w minimalnym stopniu zrozumieć potrzebę klienta i cel, z któ
reaktywny” zostaje wypierany przez „prawnika kreatywne- rym on do prawnika przychodzi. Ze zdolnością oceny perspektywy
go”, który jest nie tylko specjalistą od redagowania pism pro klienta łączy się również trudna umiejętność mówienia językiem
cesowych czy wygłaszania mów sądowych, ale także staje się dostosowanym do odbiorcy przekazu. Język prawniczy jest sto
specjalistą od rozwiązywania konfiktów, który wspomaga stro sunkowo hermetyczny i bardzo często osoby spoza grona prawni
20
ny we wzajemnej komunikacji . Jak pisze J. Stadniczeńko: „Ko czego nie rozumieją jego znaczenia .
17
munikacja jest sensem i istotą również pracy prawnika” . Wa W ramach przeprowadzonych ankiet respondenci oceniali swoje umie
18
chlarz umiejętności komunikacji interpersonalnej, które musi jętności związane z porozumiewaniem się z klientem, nabyte dzięki
posiąść prawnik, by móc rzetelnie wykonywać zawód, jest więc udziale w zajęciach w klinikach prawa. Za pomocą 4stopniowej skali
niezwykle szeroki. określali poziom nabytej umiejętności szczegółowej. Tabela 3 przed
stawia dokładny rozkład głosów odnośnie do każdej umiejętności.
Tabela 3. Podział odpowiedzi respondentów na pytanie: Jak oceniasz umiejętności
związane z porozumiewaniem się z klientem nabyte dzięki udziale w SPP?
Umiejętność: Poziom umiejętności nabytej dzięki udziale w SPP
Na wysokim Dobrze Na średnim Nie nabyłem takiej
poziomie poziomie umiejętności
oceny perspektywy klienta 26% 60% 13% 1%
zadawania odpowiednio sformułowanych pytań 23,5% 58% 16% 2%
aktywnego słuchania 42% 45% 11% 2%
przekazywania trudnych informacji 18% 47% 29% 6%
posługiwania się pozajęzykowymi środkami wyra- 20,5% 43% 26,5% 10%
zu stosownie do sytuacji
asertywnej odmowy klientowi 22% 44% 25% 9%
podsumowania i zakończenia rozmowy 29% 55% 14% 2%
OGÓŁEM: 25,7 % 50,6% 19,2% 4,5%
Źródło: A. Mordel, op. cit., s. 64.
Powyższe pozwala stwierdzić, że studenci bardzo wysoko oceniają Studenci prawa wysoko oceniają swoje umiejętności doradzania. Na
możliwości, jakie daje im studenckie poradnictwo prawne. Poło pytanie, czy podczas działalności w poradni prawnej potrafli wy
wa ankietowanych dobrze oceniła poziom umiejętności związanej kazać się tą umiejętnością, zdecydowana większość odpowiadała
z porozumiewaniem się z klientem nabytej w czasie zajęć w kli twierdząco. W pytaniu wyodrębniono cztery zdolności szczegó-
nice prawa. Najwięcej osób (choć zaledwie 10% ankietowanych) łowe, które zgodnie z raportem MacCrate’a wpływają na umiejęt-
wskazało, że nie nabyło umiejętności związanych z komunikacją ność doradzania: umiejętność ustalenia jasnej relacji z klientem,
niewerbalną. Przyczyną zapewne jest fakt, że zachowania niewer uwzględniającej naturę i ograniczenia wynikające z roli studenta
balne są dużo mniej „kontrolowalne” niż zachowania werbalne udzielającego porady prawnej; umiejętność zebrania istotnych in
21
i znacznie więcej czasu i wysiłku wymaga doskonalenie indywidu formacji z punktu widzenia decyzji, jaką zamierzał podjąć klient;
alnej mowy ciała.
17 J. Jabłońska-Bonca, Prawnik a sztuka negocjacji i retoryki, Warszawa 2002, s. 13.
Umiejętność 6. – doradzanie 18 J. Stadniczeńko, Kompetencje komunikacyjne jako wyznacznik profesjonalności
Doradzanie stanowi jedną z podstawowych metod pomocy klien prawników, Opolskie Studia AdministracyjnoPrawne V, Opole 2008, s. 329.
19 MacCrate Report, op. cit., s. 139.
towi przez prawnika. Studia prawnicze nie przewidują zajęć 20 Więcej na ten temat: I. Mulak, M. Szeroczyńska, Jak uczyć prawników dobrej komu
z doradzania klientowi, jest to bowiem umiejętność, któ- nikacji z klientem, Warszawa 2006, s. 214.
rą uważa się za naturalną w przypadku zawodu prawnicze- 21 Zob. hierarchię kontrolowalności zachowań człowieka: R. Brown, Social Psycholo
go i niewymagającą dodatkowego przygotowania. Jednak gy, New York 1986, s. 505, gdzie autor w skali od najbardziej kontrolowanych do
najbardziej „przezroczystych” zachowań wyróżnia: 1) zachowania werbalne, języ
umiejętność doradzania, podobnie jak każda z umiejętności praw kowe, które najłatwiej jest dostosować do odpowiedniego kontekstu, zamierzo
niczych, może być w przemyślany sposób doskonalona i nie po nego celu; 2) mimikę twarzy, której kontrolowania można się w pewnym stopniu
wyuczyć, trudniej jednak ją opanować niż zachowania werbalne; 3) zachowania ru
winna być oparta jedynie o intuicję i naturalne wyobrażenia praw chowe, przy czym najłatwiej kontrolować jest ciało, trudniej ręce, następnie nogi
nika . Możliwość doskonalenia umiejętności doradzania dana i najtrudniej stopy, i jako ostanie – 4) właściwości głosu, najtrudniej jest bowiem
22
jest studentom świadczącym porady prawne w ramach ruchu po panować nad siłą, intonacją, drżeniem głosu, i to najczęściej głos zdradza stan
emocjonalny człowieka.
radnianego. 22 F. Zoll, B. Namysłowska-Gabrysiak, Metodologia…, op. cit., s. 18.
6 KLINIKA Nr 15 (19)/2013 www.fupp.org.pl