Page 6 - Klinika nr 15 (19)/2013
P. 6

WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELA KLINICZNEGO


Umiejętność 3. – ustalanie stanu prawnego Jak wskazuje się w  literaturze, najskuteczniejszym sposobem
opanowywania rozrośniętych przepisów prawnych jest ich nauka
W ramach umiejętności ustalania stanu prawnego raport w związku z przeżywanymi doświadczeniami. Z rozwiązywanymi
MacCrate’a wyróżnia pomniejsze umiejętności szczegółowe. sprawami osoby udzielające porady prawnej często identyfkują się
Należą do nich: 1) wiedza o naturze norm prawnych i in­ emocjonalnie, przez co treść i sens danej konstrukcji prawnej jest
stytucji prawnych; 2) wiedza o możliwościach posługiwania głębiej rozumiana i w konsekwencji efektywniej zapamiętana .
14
się podstawowymi narzędziami umożliwiającymi ustalenie W odniesieniu do umiejętności ustalania stanu prawnego w przed­
stanu prawnego; 3) umiejętność formułowania i wdrażania stawianych badaniach empirycznych postawiono sobie za cel usta­
13
efektywnej procedury ustalania stanu prawnego . lenie, do jakich źródeł studenci sięgają podczas opracowywania
opinii prawnych, a tym samym próbowano dociec, w jakim stop­
Poznanie stanu prawnego jest jednym z ważniejszych elementów niu w ramach edukacji klinicznej zapoznawani są z podstawowymi
tradycyjnie rozumianego kształcenia przyszłego prawnika. Stu­ metodami ustalania stanu prawnego. Budujące wydaje się to, że
denci w trakcie studiów prawniczych bardzo szczegółowo pozna­ ok. 90% studentów podczas opracowywania opinii prawnych
ją poszczególne akty prawne, czasem wręcz ucząc się na pamięć w ramach klinik prawa sięga do orzecznictwa i komentarzy
konkretnych sformułowań zawartych w  przepisach prawnych. (szczegółowe wyniki przedstawia tabela 2). Zaryzykować można
Studenci nabywają w ten sposób wiedzę o normach i instytucjach tezę, że bez uczestniczenia w ruchu poradnianym student nie się­
prawnych, a także o możliwościach posługiwania się narzędziami gałby do tych źródeł lub zainteresowałby się nimi na etapie opraco­
umożliwiającymi ustalenie stanu prawnego. Podczas studiów stu­ wywania pracy magisterskiej. Konieczność opracowania opinii, na
dent sięga bowiem do różnych źródeł – najczęściej w ramach opra­ którą czeka realna osoba, powoduje chęć kompleksowego zgłębie­
cowywania pracy magisterskiej, wieńczącej edukację na studiach nia tematu i sięgania do źródeł szczegółowo podejmujących dane
prawniczych. zagadnienie.

Tabela 2. Podział odpowiedzi respondentów wskazujących na źródła informacji o prawie,
z których korzystali w trakcie edukacji klinicznej

Źródło: Do jakich źródeł sięgałeś podczas opracowywania opinii?
Liczba odpowiedzi Wartość procentowa
akty prawne 263 100%

odpowiednie fragmenty komentarza 235 90%
orzecznictwo 238 92,25%
opracowania podręcznikowe i monografczne 230 88%
wzory pism procesowych 197 77%

Źródło: obliczenia własne na podstawie przeprowadzonych badań.
Umiejętność 4. – ustalanie stanu faktycznego wa ma możliwość przeglądania akt sprawy udostępnianych przez
Czwartą niezbędną prawnikowi umiejętnością, która została ujęta klienta, w związku z czym jest w stanie potwierdzić rzeczywistość
w raporcie MacCrate’a, jest zdolność ustalania stanu faktycznego. twierdzeń przedstawionych przez osobę zwracającą się po poradę.
Bez dokładnej wiedzy na temat faktów zaistniałych w konkretnej Studenci mogą więc praktykować gromadzenie odpowiednich da­
sytuacji prawnej prawnik nie jest w stanie udzielić rozsądnej pora­ nych i wydobywanie z nich najbardziej istotnych informacji.
dy. Zasadne jest bowiem twierdzenie, że właściwe ustalenie stanu W pytaniu dotyczącym umiejętności ustalania stanu faktycznego
faktycznego sprawy jest pierwszym etapem, który warunkuje wy­ respondenci za pomocą 3­stopniowej skali określali, w jakiej mie­
15
pracowanie odpowiedniego jej rozwiązania . rze działalność w studenckiej poradni prawnej przyczyniła się do
poprawy tej umiejętności. Po przeanalizowaniu wyników ankiety
Zgodnie z  raportem MacCrate’a, aby właściwie ustalić należy stwierdzić, że zaledwie 12,5% ankietowanych wskazywało,
stan faktyczny sprawy, prawnik powinien: 1) dokonać roz­ że działalność w poradniach prawnych nie miała wpływu na po­
strzygnięcia, w jakiej sytuacji potrzebne są ustalenia sta­ prawę umiejętności ustalania stanu faktycznego. 48,5% wskazań
nu faktycznego; 2) planować ustalanie stanu faktycznego; odnosiło się do odpowiedzi: trochę poprawiła moją umiejętność,
3) zastosować strategię ustalania stanu faktycznego; 4) za­ natomiast 39% ankietowanych wskazało, że bardzo poprawiła się
pamiętać oraz uporządkować zbierane informacje tak, aby ich umiejętność, co daje razem 87,5% odpowiedzi wskazujących na
były łatwo dostępne; 5) zakończyć proces ustalania stanu fakt, iż udział w zajęciach w klinikach prawa pozwala studentom
faktycznego w odpowiednim miejscu; 6) dokonać oceny ze­ kształcić umiejętność ustalania stanu faktycznego sprawy. ➜
16
branego materiału .
Jak wskazują wyniki badań empirycznych, doniosłą rolę w kształ­ 13 MacCrate Report, op. cit., s. 138.
14 F. Zoll, B. Namysłowska-Gabrysiak, Metodologia klinicznego nauczania prawa,
towaniu umiejętności ustalania stanu faktycznego odgrywają stu­ [w:] I. Kraśnicka (red.), Biblioteka Studenckich Poradni Prawnych. Część 5. Varia,
denckie poradnie prawne. Student musi bowiem przeprowadzić Warszawa 2008, s. 13.
rozmowę z klientem w taki sposób, by uzyskać jak najwięcej po­ 15 K. Skubisz, P. Zakrzewski, Metoda sporządzania opinii prawnej na przykładzie spra­
wy cywilnej, EP 2006, Nr 3, s. 3.
trzebnych informacji. Ponadto dzięki uczestniczeniu w klinice pra­ 16 MacCrate Report, op. cit., s. 138.

www.edukacjaprawnicza.pl 12 (147) grudzień 2013 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11