Page 41 - Klinika nr 22 (27)/2017
P. 41

debata środowiskowa



                                                    63
             Afrykańskiej Wspólnoty Gospodarczej obstrukcyjna . Remedium   państwa. Poza tym zakładając nawet, że za początek afrykańskiej
             na problem niesubordynacji Wspólnot może stanowić proponowa-  integracji gospodarczej w  obecnym kształcie należy uznać rok
             ne przez R. Opponga uczynienie z RECs członków AWG .  1980, to i tak Europa miała na integrację prawie dwa razy więcej
                                                      64
                                                                 czasu. Niesprawiedliwością byłoby również niewzięcie pod uwa-
             Zakończenie                                         gę, że takie organizacje jak EAC, ECOWAS, COMESA czy SADC
             Przede wszystkim Regionalne Wspólnoty Gospodarcze należy po-  poczyniły w pewnych sferach znaczne postępy. Jednak powyższe
             dzielić na dwie kategorie: uznane oraz nieuznane przez UA. Pew-  argumenty nie zadają kłamu ogólnemu twierdzeniu, że postępy
             ne szczególne znaczenie związane z pełnieniem funkcji „klocków”,   nie są zadowalające. By dojść do tego wniosku, nie trzeba zresz-
             z których wzniesiona ma zostać Afrykańska Wspólnota Gospodar-  tą porównań z Europą – wystarczy sięgnąć do terminów ustalo-
             cza, nadano jedynie uznanym RECs. Kluczowe znaczenie zdaje się   nych w Abudży. Jak wskazano, afrykańscy badacze oraz właściwe
             mieć problematyka ich relacji z AWG oraz UA. Dopiero spojrzenie   instytucje organizacji międzynarodowych nie obserwują procesów
             na  Wspólnoty jako na  segmenty większego projektu, względem   zachodzących w ramach integracji afrykańskiej z założonymi rę-
             którego są one – czy powinny być – podporządkowane, pozwala   koma, nie ograniczają się także do roli opisowej. Jak można wy-
             dostrzec pełny obraz związanych z nimi procesów. Należy stwier-  wnioskować z wielu przytoczonych w niniejszej pracy postulatów
             dzić, że uznane RECs odgrywają kluczową rolę w ramach integracji   czy remediów na poprawę sytuacji Afryki, nadmienieni wyżej ob-
             gospodarczej w Afryce. Przewidziano ich istotny wkład w projekt   serwatorzy afrykańskich procesów integracyjnych chcą je celowo
             ustanowienia Afrykańskiego Wspólnego Rynku oraz uczynienia   kształtować i usprawniać. Związane z powyższym poczucie misji
             Afrykańskiej Wspólnoty Gospodarczej rzeczywistością, nie wspo-  oraz wymiar praktyczny podejmowanych problemów stanowią
             minając o  obecnie  realizowanej CFTA.  Przewidziany  w  Abudży   również cechy charakterystyczne dyskursu klinicznego nauczania
             program jest ambitny – zakłada ostateczne osiągnięcie bardzo za-  prawa.
             awansowanego poziomu integracji gospodarczej. Jego projektanci   Obecnie realizowany projekt ustanowienia CFTA zdaje się stano-
             liczą na wywołanie pozytywnych skutków, takich jak wzrost han-  wić próbę odpowiedzi na niezadowalające efekty dotychczasowej
             dlu, korzyść skali czy ograniczenie konfliktów za sprawą ekono-  integracji. Sceptycy mogą twierdzić jednak, że nagła próba przej-
             micznej współzależności afrykańskich państw.        ścia na  poziom kontynentu wobec dotychczasowej nieskutecz-
              Istnieją jednak liczne problemy i wątpliwości związane z projek-  ności regionalnych inicjatyw oznaczać będzie dla afrykańskich
             tem integracji gospodarczej w Afryce. Zgodnie z art. 6 Traktatu   państw wpadnięcie z deszczu pod rynnę. W każdym razie zakoń-
             z Abudży RECs powinny być już uniami celnymi – jednak Wspól-  czona sukcesem realizacja strefy wolnego handlu dla całej Afry-
             noty, które osiągnęły lub nawet zbliżyły się do założonego pozio-  ki stanowiłaby przełom w  integracji afrykańskiej, jednocześnie
             mu, są  w  mniejszości. W  szczególności AMU, CEN-SAD, IGAD   stawiając ją przed nowymi wyzwaniami. Powstaje pytanie, w jaki
             oraz ECCAS są wyraźnie opóźnione i w świetle dotychczasowych   sposób CFTA wpłynie na realizację dziejowej misji RECs – dążenia
             doświadczeń nie wydaje się być zasadne twierdzenie, by miały one   do osiągnięcia Afrykańskiej Wspólnoty Gospodarczej.
             w najbliższym czasie wrócić na właściwe tory. Jak się zdaje, szcze-
             gólnie negatywny wpływ na opóźnienia ma kolizja pozioma. Tak
             czy inaczej przyjęte założenie o  tym, że  Regionalne Wspólnoty   Streszczenie
             Gospodarcze będą się rozwijać w zbliżonym tempie, okazało się   Niniejsze opracowanie dotyczy Regionalnych Wspólnot Gospo-
             być zbyt optymistyczne, co stawia pod znakiem zapytania prze-  darczych (RECs) oraz ich roli w  afrykańskiej integracji gospo-
             niesienie integracji na  poziom kontynentu. Wątpliwości budzi   darczej. Autor zarysował struktury uznanych RECs i  ich relacje
             zresztą także mechaniczna aplikacja linearnego modelu integracji   z afrykańskimi organizacjami kontynentalnymi, a także dokonał
             gospodarczej. Nie są poza tym pozbawieni argumentów zwolen-  rekonstrukcji założeń, na których opiera się afrykańska integracja
             nicy poglądu, że przyjęty „ideał”, wedle którego w projekcie budo-  gospodarcza. Autor zwrócił też uwagę na podobieństwo pomiędzy
             wy Afrykańskiej Wspólnoty Gospodarczej, a także CFTA, udział   dyskursem dotyczącym integracji afrykańskiej a  dyskursem kli-
             brać mają co do zasady wszystkie państwa Afryki, rodzi w praktyce   nicznego nauczania prawa.
             wiele problemów. Kolejny zgrzyt stanowi ponadto brak rozdzia-
             łu pomiędzy integracją polityczną i gospodarczą, skutkiem czego   Slowa kluczowe: Afryka, integracja gospodarcza, RECs, UA, AWG
             kompetencje organów AWG sprawowane są przez nieprzystoso-
             wane do tegoż organy UA. Jak wielokrotnie wskazywał R. Oppong,   The importance of Regional Economic Communities
             projektanci integracji afrykańskiej zbyt mało uwagi poświęcili jej   (RECs) for African economic integration
             prawnym aspektom.
             Z drugiej strony można mieć wątpliwości, czy takie położenie na-  Summary
             cisku na niepowodzenia afrykańskiej integracji gospodarczej nie   The  article examines the  issue of Regional Economic Communities
             przeinacza nieco jej rzeczywistego obrazu. Istnieje pokusa, by po-  (RECs) and their role in the  African economic integration process.
             równywać afrykańskie osiągnięcia z sukcesami integracji europej-  The  author outlined structures of recognized RECs as well as their
             skiej i, w efekcie, deprecjonować ich znaczenie. Nie można jednak   relations with the  African continental organizations and presented
             zapominać, że północny sąsiad Afryki startował z lepszej pozycji   principles on which the African economic integration is based. Finally,
             – jego projekt inicjowany był przez zaawansowane gospodarczo   the author pointed out the parallel between the discourse of the African
                                                                 integration and the discourse of the Clinical Legal Education.
              Ibidem, s. 2−4.
             63
             64  Ibidem, s. 6.                                   Keywords: Africa, economic integration, RECs, AU, AEC





             www.edukacjaprawnicza.pl                                                 3(168) rok akademicki 2016/2017  37



       KLINIKA-22(27)-2016.indd   37                                                                          24.05.2017   11:05
   36   37   38   39   40   41   42