Page 24 - Klinika Nr 35–36 (40–41)/2023
P. 24

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


             w taki sposób, aby zachęcić do podejmowania działań mających   się o to Komitet. Istotny dla poczucia sprawczości jednostki jest
             na celu zmianę obecnej rzeczywistości prawnej.      Protokół Dodatkowy, upoważniający Komitet do przyjmowania
                                                                 i rozpatrywania zawiadomień o naruszeniu przez państwo-sy-
             Przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na płeć   gnatariusza jakiegokolwiek prawa wynikającego z CEDAW, które
             w prawie międzynarodowym                            może być złożone przez jednostki lub grupy jednostek podające się
             W ramach ochrony kobiet w polskiej rzeczywistości prawnej za ko-  za ofiary naruszenia oraz podlegające jurysdykcji tegoż państwa.
             nieczne można uznać poznanie przez osoby studiujące instrumen-  Na skutek złożonej skargi Komitet może zalecić państwu podjęcie
             tów pozwalających na ochronę kobiet poza stricte polskim ustawo-  środków tymczasowych koniecznych dla uniknięcia nieodwracalnej
             dawstwem. „Ewolucja w rozumieniu i podejściu do systemu praw   szkody dla ofiar zgłoszonego domniemanego naruszenia. Państwo,
             człowieka doprowadziła do sytuacji, w której po pierwsze w dzia-  w ciągu sześciu miesięcy od przekazania przez Komitet poglądów
             łaniach międzynarodowych dostrzeżono i nadal widzi się potrzebę   na sprawę z ewentualnymi zaleceniami, przedstawia odpowiedź,
             genderowego spojrzenia na wiele zjawisk wykluczających kobiety   która informuje o podjętych przez nie działaniach.
             z bycia równo traktowanymi w przestrzeni publicznej, jak np. prze-  Konwencja stambulska również nakłada na państwa-sygnatariu-
             moc w rodzinie, przemoc seksualna czy niezapewnienie dostępu   szy obowiązek przeciwdziałania wszelkim formom dyskrymina-
             do zdrowia reprodukcyjnego. Po drugie natomiast organizacje   cji, zwłaszcza przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. Grupa
             i środowiska kobiece dostrzegają obecnie w systemie praw czło-  ekspertów – GREVIO – monitoruje przestrzeganie konwencji, opra-
             wieka skuteczny instrument w zapobieganiu wszelkim formom   cowując kwestionariusz stanowiący podstawę raportu dla państw-
             dyskryminacji ze względu na płeć” . Formułowane w międzyna-  -stron, który przedstawiają one Sekretarzowi Generalnemu Rady
                                       23
             rodowych konwencjach odnoszących się wprost do praw kobiet po-  Europy. GREVIO rozpatruje raport i przyjmuje go wraz z wnioskami
             stulaty, w tym dyskryminacji pozytywnej oraz działań prewencyj-  oraz ewentualnymi rekomendacjami do wdrożenia wniosków.
             nych i wprowadzenie systemów monitorujących ich respektowanie   Międzynarodowa presja wynikająca ze związania się CEDAW
             w państwach, które ratyfikowały konwencje, niewątpliwie stanowi   oraz Konwencją stambulską i możliwe instrumenty represjonują-
             istotny wkład w osiągnięcie równości płci.          ce w razie nieprzestrzegania ich postanowień, zwłaszcza patrząc
             Międzynarodowe środki ochrony praw kobiet wynikają przede   na ostatnie lata, nie okazują się na tyle efektywne, aby zapobiec
             wszystkim z konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dys-  łamaniu fundamentalnych praw kobiet. Ze względu na niepewność
                          24
             kryminacji kobiet , w skrócie nazywanej CEDAW i wprowadzonej   co do wypełniania przez państwo norm wprowadzonych w kon-
             przez ONZ, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu   wencjach dla ochrony prawnej jednostki konieczne są również in-
             przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, znanej jako Kon-  strumenty mające wpływ na konkretne sytuacje, które pozwolą
             wencja stambulska  i Europejskiej konwencji praw człowieka, czyli   wyegzekwować przestrzeganie prawa.
                           25
                 26
             EKPC . Polska ratyfikowała wymienione konwencje za uprzednią   Skarga do ETPC to środek, który może być szeroko wykorzysty-
             zgodą wyrażoną w ustawie, dlatego mają one skutek bezpośredni,   wany w ramach nauki w uniwersyteckich poradniach prawnych
             co oznacza, że można powoływać się na wynikające z nich prawa   z uwagi na możliwość bezpośredniej ochrony praw konkretnej oso-
             przed organami państwowymi, zwłaszcza sądami oraz mają one   by, zamiast działalności w bardziej pośredni sposób wpływającej
             pierwszeństwo przed ustawą, jeśli nie da się jej pogodzić z ich po-  na respektowanie przez państwo norm antydyskryminacyjnych.
             stanowieniami (art. 91 ust. 1 i 2 Konstytucji RP). Podczas gdy dwie   W celu przygotowania osób studiujących do pisania skargi indy-
             pierwsze konwencje przede wszystkim nakładają na państwa-sy-  widualnej do ETPC, należy je przede wszystkim zapoznać z tek-
             gnatariuszy obowiązki podejmowania działań przeciwdziałających   stem konwencji, zwłaszcza katalogiem praw człowieka przez nią
             dyskryminacji kobiet, trzecia tworzy środek dostępny wprost dla   gwarantowanych (art. 2–13 i Protokoły dodatkowe) oraz kwestią
             jednostki, której prawa zostały naruszone, w postaci skargi indy-  dopuszczalności (art. 34–35). W tym kontekście trzeba podkre-
             widualnej do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPC)   ślić, że skargę kieruje się przeciwko państwom-stronom, a nie
             na działania lub zaniechania państwa.               podmiotom prywatnym, w terminie 4 miesięcy od daty wydania
             Poprzez przyjęcie konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form   ostatniego orzeczenia w sprawie. Skarżący musi być bezpośred-
             dyskryminacji kobiet państwa zobowiązały się do podejmowania   nią ofiarą naruszenia Konwencji, a doznany uszczerbek znaczny.
             działań przeciwdziałających dyskryminacji ze względu na płeć   Istniejące środki państwowe, które należy wyczerpać, muszą być
             w życiu publicznym i prywatnym. Komitet ds. Likwidacji Dys-  efektywne (skutecznie naprawiające szkodę), dostępne i adekwat-
             kryminacji Kobiet co roku wydaje ogólne rekomendacje (General   ne (wystarczające do uzyskania pełnej rekompensaty naruszenia).
             Recommendations), które pomagają lepiej zrozumieć zakres ochro-  Wśród obowiązków państwa wynikających z EKPC wymienia się:
             ny praw kobiet przez CEDAW. Środkiem monitorowania prze-  negatywny – niewkraczanie w daną wolność – oraz pozytywny –
             strzegania postanowień konwencji jest składanie sprawozdań   podjęcie działań poprzez stworzenie infrastruktury prawnej, wpro-
             przez państwa-strony raz na cztery lata lub częściej, jeśli zwróci   wadzanie i egzekwowanie skuteczności organów państwowych lub
                                                                 naprawienie naruszenia.
             23  B.  Namysłowska-Gabrysiak, Rola klinik prawa w  kształceniu przyszłych praw-  Oprócz zapoznania się z powyższymi zasadami o charakterze pro-
              niczek  i  prawników  w  zakresie  problematyki  przeciwdziałania  dyskryminacji
              ze względu na płeć, Klinika. Czasopismo fundacji Uniwersyteckich Poradni Praw-  ceduralnym, trzeba przedstawić osobom z kliniki artykuły, któ-
              nych 2020/2021, Nr 29–30 (34–35), s. 10.           rych naruszenie zarzuca się najczęściej w kontekście praw kobiet.
             24  Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women,
              przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 18.12.1979  r.,   Są to przede wszystkim art. 3 (zakaz tortur i nieludzkiego lub po-
              a przez Polskę ratyfikowana 18.7.1980 r., Dz.U. z 1982 r. Nr 10, poz. 71.  niżającego traktowania), art. 8 (prawo do poszanowania życia pry-
               Ratyfikowana przez Polskę ustawą z  6.2.2015  r. o  ratyfikacji Konwencji Rady   watnego i rodzinnego) oraz art. 14 (zakaz dyskryminacji w korzy-
             25
              Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej,
              sporządzonej w Stambule 11.5.2011 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 961).  staniu z praw i wolności gwarantowanych konwencją). Polska nie
             26  Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności sporządzona   ratyfikowała Protokołu Nr 12, który ustanawia ogólny zakaz dys-
              w Rzymie 4.11.1950 r., zmieniona następnie Protokołami Nr 3, 5 i 8 oraz uzupeł-  kryminacji, zatem art. 14 nie występuje samodzielnie, tylko zawsze
              niona Protokołem Nr 2; ratyfikowana przez Polskę 15.12.1992 r. (Dz.U. z 1993 r.
              Nr 61, poz. 284 ze zm.).                           w związku z innym artykułem.

             edukacjaprawnicza.pl                                                       KLINIKA Nr 35–36 (40–41)/2023  23



                                                                                                               11.07.2024   18:42
        Klinika 35-36(40-41) 2023.indb   23
        Klinika 35-36(40-41) 2023.indb   23                                                                    11.07.2024   18:42
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29