Page 40 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 40
WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ
umyślności. Pozbawia się dobrodziejstwa usprawiedliwienia błędu Nie jest przesądzone, że powyższa propozycja obiektywnej i su-
przez wzgląd na wartość w postaci własnej nauki. Niewątpliwie biektywnej warstwy deliktu znajdzie zastosowanie do przewinień
zgodnie z ocenami moralnymi, których normatywną podstawą innych niż popełnione w ramach świadczenia pomocy w poradni
jest art. 307 ust. 1 PrSzkolWyżN, rozróżnić należy sytuację stu- prawnej. Wynika to z tego, że studencka poradnia prawna stanowi
denta popełniającego czyn mogący potencjalnie wypełniać zna- szczególny obszar nieustannego ścierania się wartości w postaci
miona przedmiotowe deliktu dyscyplinarnego nieumyślnie i tego, rzetelności świadczonej pomocy i pola do rozwoju dla pobierają-
który popełnia ten sam czyn w zamiarze bezpośrednim lub ewen- cych naukę. Niepożądane jest zatem, by działali oni z paraliżującą
tualnym. Skupienie się na stronie podmiotowej deliktu dyscypli- świadomością, że za każde uchybienie może spotkać ich odpowie-
narnego pozwala uchwycić istotę tego, jakie uchybienia w pracy dzialność dyscyplinarna. Cytowana już zasada o chcącym, któ-
studenta świadczącego pomoc prawną w klinice prawa są nie remu nie dzieje się krzywda, znaleźć powinna zastosowanie także
do przyjęcia, a jakie podlegają usprawiedliwieniu przez wzgląd do świadczącego pomoc studenta.
na jeden z celów prowadzenia poradni, jakim jest ofiarowanie stu-
dentom pola do nauki.
Podsumowując, można postawić tezę o bezprawności uchybień, Streszczenie
których student–sprawca dopuszcza się umyślnie i braku bez- Celem artykułu jest zbadanie podstaw normatywnych i zakresu od-
prawności tych niedociągnięć, których popełnienie cechowała nie- powiedzialności dyscyplinarnej studentów za nienależyte świad-
umyślna postać strony podmiotowej. Te drugie w ogóle nie wypeł- czenie pomocy prawnej w ramach studenckiej poradni prawnej.
nią znamion strony podmiotowej deliktu dyscyplinarnego, których Odnośnie do źródeł tego reżimu odpowiedzialności autor, wycho-
ramy określa nie przepis typizujący (jak w przypadku przestępstw) dząc od podstawowych i ogólnych unormowań ustawowych, ana-
a cel działalności studenckiej poradni prawnej. Zachowanie będące lizuje regulaminy obowiązujące w studenckich poradniach praw-
skutkiem urzeczywistnienia tego celu nie może bowiem nosić w so- nych, wyciągając wnioski z przeprowadzonego badania. Dostrzega
bie dyscyplinarnej bezprawności. się problem zróżnicowanych form prawnych działania poradni
i podkreśla znaczenie ich wewnętrznych statutów dla kształtowa-
Podsumowanie nia się dyscyplinarnej bezprawności. Tekst zwraca uwagę na ko-
Wywodzona z PrSzkolWyżN możliwość pociągania studentów nieczność stosowania do oceny zachowań studentów klinicystów
świadczących nieodpłatnie pomoc prawną do odpowiedzialno- adekwatnego standardu staranności oraz proponuje przyjęcie,
ści dyscyplinarnej za uchybienia w tym zakresie jest narzędziem że deliktem nienależytego świadczenia pomocy prawnej w ramach
pozwalającym na urzeczywistnienie wzorca studenta klinicysty. kliniki prawa może być tylko czyn umyślny.
Modelowy student jest rzetelny, sumienny, profesjonalny, a także
przygotowany do realizacji powierzonych mu obowiązków, co jed- Słowa kluczowe: odpowiedzialność dyscyplinarna, studencka po-
nak nie oznacza, że nie popełnia on błędów. radnia prawna, standard staranności, nienależycie świadczona po-
Od strony przedmiotowej jasne jest, że rozważać w kategoriach moc prawna
bezprawności dyscyplinarnej daje się tylko taki czyn, który nie
spełnia standardu staranności wymaganego od studenta, kształ- Student’s disciplinary liability for improper
towanego poprzez stopień samodzielności jego pracy, a także da- provision of legal assistance within a legal clinic
jący się od niego wymagać poziom merytoryczny i metodologiczny.
Tymczasem od strony podmiotowej przedmiotem negatywnej Summary
oceny może być wyłącznie czyn uchybiający powyższemu standar- The article aims to examine the legal basis and scope of students’ disci-
dowi, który cechuje zamiar jego popełnienia. plinary liability for improper provision of legal aid within a legal clinic.
Nawet jeśli przyjąć stanowisko odmienne, zdaniem autora nieprze- In terms of the legal basis of this responsibility, the author, starting
konujące, że funkcja dydaktyczna poradni nie wystarcza do wy- from generally binding statutory regulations, analyses the internal re-
łączenia bezprawności dyscyplinarnej w stosunku do studenta gulations applicable in student legal clinics, drawing conclusions from
popełniającego delikt nieumyślnie, to niewątpliwie elementem the conducted research. The problem of diverse legal forms of clinic
istotnie zakres tej odpowiedzialności mitygującym będzie standard operations is recognized, and the importance of their internal statutes
ostrożności wymaganej w danych okolicznościach, o którym mowa in shaping disciplinary unlawfulness is emphasized. The text highli-
przy określaniu znamion nieumyślności. Wyłożono zaś wyżej po- ghts the necessity of applying an appropriate standard of diligence
wody, dla których staranność wymagana od studenta w warunkach required from students providing legal aid within a legal clinic, and
świadczenia pomocy w studenckiej poradni prawnej powinna być proposes that only intentional acts should be considered as discipli-
odczytywana zawężająco. Takie dwupoziomowe ujęcie problemu nary offences.
zapewnia poszanowanie dla nieuniknionych błędów i niedocią-
gnięć koniecznych w procesie nauki, przy jednoczesnym utrzyma- Keywords: disciplinary liability, legal clinic, standard of diligence, im-
niu ochronnej funkcji odpowiedzialności dyscyplinarnej. properly provided legal assistance
Znajdź
swoją
księgarnię
edukacjaprawnicza.pl KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024 39