Page 37 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 37

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


                                                       11
                                                                                                            16
        polem do zachowań mogących nosić w sobie znamiona deliktu .   generalno-abstrakcyjne wydawane na podstawie PrSzkolWyżN” .
        Jednak nie tylko sfera kontaktu z klientem objęta jest klinicznymi   Aktem takim normującym wewnętrzne zasady działania studenc-
        normami postępowania; praca w poradni to także relacje z jej pra-  kich poradni prawnych, a więc stanowiącym hipotetyczne źródło
        cownikami czy korzystanie z jej infrastruktury i sprzętu. Wreszcie   przepisów, które kształtować mogą bezprawność dyscyplinarną
        od członków poradni wymaga się m.in. zachowania w tajemnicy   czynów popełnionych w związku z pracą w poradni, jest ich sta-
                                                       12
        wszystkiego, czego dowiedzieli się w toku prowadzenia sprawy ,   tut bądź regulamin. Nie jest oczywiście tak, że stanowi on wy-
        zaś naruszenie tego obowiązku jest w zupełności możliwe poza   łączny ani nawet podstawowy wewnątrzuczelniany akt regulujący
        ustrukturyzowanym i nadzorowanym procesem świadczenia po-  odpowiedzialność dyscyplinarną studentów, ale jego istotą jest
        mocy prawnej.                                       uwzględnienie specyfiki pracy w klinice. Wobec celu niniejszej
        Wobec skupienia się literatury głównie wokół ogólnych zasad od-  pracy w postaci nakreślenia ram dyscyplinarnej bezprawności czy-
        powiedzialności dyscyplinarnej studentów, z pominięciem spe-  nów, których student dopuścił się w związku z pracą w studenckiej
        cyfiki pracy w rozrastającym się ruchu klinicznym, szczegółowe   poradni prawnej, poświęcenie regulaminom poradni nieco uwagi
        podstawy normatywne i zakres reakcji dyscyplinarnej za opisane   wydaje się zasadne.
        nieprawidłowości w pracy studenta wymagają dookreślenia, czego   Konieczne jest w tym miejscu dostrzeżenie, że studenckie porad-
        dokonanie stanowi cel niniejszego artykułu. Zbadane zostaną za-  nie prawne działają w różnych formach prawnych – powszech-
        tem źródła odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów za nie-  nie napotyka się jednostki pomocnicze wydziału czy katedry
        należyte świadczenie pomocy prawnej w ramach kliniki prawa   oraz koła naukowe . Nie wydaje się jednak, by to zróżnicowanie
                                                                          17
        z uwzględnieniem specyfiki tej pracy. Nastąpi to na podstawie li-  w formach prowadzenia działalności miało wpływ na fakt stano-
        teratury naukowej, jak i wniosków z wyników badania przeprowa-  wienia przez regulaminy i statuty tych poradni źródła przepisów
        dzonego na potrzeby niniejszej pracy, mającego za przedmiot tek-  obowiązujących w uczelni, o których mówi ustawa. W szczegól-
        sty regulaminów większości polskich poradni. W dalszej kolejności   ności nie przekonuje argument, jakoby normy wywodzone z aktu
        na podstawie dostępnych wypowiedzi doktryny scharakteryzo-  przyjętego przez organ uchwałodawczy organizacji studenckiej
        wany zostanie standard staranności, którego dopełnienie wyłączy   działającej jako koło naukowe miały odgrywać mniejszą rolę dla
        możliwość pociągnięcia studenta do odpowiedzialności korporacyj-  kształtowania się dyscyplinarnej bezprawności niż normy ze sta-
        nej wobec dekompletacji znamion strony przedmiotowej deliktu.   tutu poradni będącej jednostką pomocniczą wydziału. Ramy ob-
        Analizę zamkną rozważania dotyczące skutków konfliktu intere-  jętościowe niniejszej pracy nie pozwalają na pełne rozwinięcie
        sów w postaci rzetelności świadczonej pomocy, a także dydaktycz-  tej myśli, jednak dość powiedzieć, że organizacje takie nie są jed-
        nej strony działalności poradni, których celem będzie określenie   nostkami organizacyjnymi zupełnie autonomicznymi względem
        znamion strony podmiotowej przewinienia dyscyplinarnego.   uczelni. To art. 111 PrSzkolWyżN stanowi podstawę prawną ich
                                                            działania, a ust. 3 i 4 tego przepisu w sposób wyraźny plasują
        Źródła normatywne odpowiedzialności                 organizację studencką na pozycji nierównorzędnej wobec rektora
        dyscyplinarnej w ramach pracy w poradni             uczelni. Orzecznictwo dopowiada, że członkiem takich organiza-
        Tak jak nie ma zamkniętego katalogu typów deliktów dyscypli-  cji może być wyłącznie student, co tylko wzmacnia tezę o silnym
        narnych , tak i nie istnieje definicja legalna przewinienia dyscy-  powiązaniu organizacji, o której mowa w art. 111 PrSzkolWyżN
              13
        plinarnego. Posiłkując się doktryną prawa karnego, blisko „spo-  z uczelnią . Fakt podporządkowania organizacji studenckiej
                                                                    18
                   14
        krewnionego”  z tym szczególnym reżimem odpowiedzialności   uczelni i jej uchwałodawstwu pozwala uznać akty regulaminowe
        o charakterze represyjnym, stwierdzić można, że przewinieniem   takich organizacji za źródła przepisów obowiązujących w uczelni,
        dyscyplinarnym jest czyn dyscyplinarnie bezprawny (i karalny), za-  których naruszenie sankcjonowane jest przez przepis art. 307
        winiony i godzący w stopniu większym niż znikomy w podlegające   ust. 1 PrSzkolWyżN.
        ochronie dobra prawne . Owej dyscyplinarnej bezprawności nie   Na potrzeby niniejszej pracy zwrócono się za pośrednictwem
                          15
        da się jednak – jak w przypadku czynów zabronionych – połączyć   poczty elektronicznej do 26 z 29 polskich studenckich poradni
        z normą sankcjonującą, dekodowaną z przepisów typizujących,   prawnych, zrzeszonych w Fundacji Uniwersyteckich Poradni Praw-
        z uwagi na ich brak. Do określenia jej granic konieczne jest oparcie   nych, z prośbą o przedstawienie obowiązującego w danej poradni
        się wyłącznie na (verba legis) przepisach obowiązujących w uczelni   regulaminu. W ciągu 30 dni od wysłania zapytania uzyskano za po-
        i uzupełniająco na osądach etycznych, które ze swej natury będą   średnictwem poczty elektronicznej (lub pomocniczo odpowiednich
        miały charakter ocenny.                             witryn internetowych poradni) 16 regulaminów (tj. z 55% po-
        W doktrynie wskazuje się, że przepisami obowiązującymi   radni), które przeanalizowano pod kątem ich treści normatywnej,
        w uczelni, o których mowa w art. 307 ust. 1 PrSzkolWyżN,   relewantnej dla kształtowania się zakresu odpowiedzialności dys-
        mogą być „akty wewnętrznie obowiązujące w danej uczelni   cyplinarnej studenta za nienależyte świadczenie pomocy prawnej
        oraz akty prawne powszechnie obowiązujące. Za akty we-  w ramach kliniki prawa. Na podstawie zgromadzonych aktów usta-
        wnętrznie obowiązujące w uczelni można uznać m.in. (…) akty   lono, że w kontekście przepisów normujących odpowiedzialność
                                                            dyscyplinarną dają się one podzielić na trzy grupy.
                                                            Pierwsza z nich zawiera regulaminy, które wprost stanowią,
        11   Stronę przedmiotową takich przewinień dyscyplinarnych stanowi w ocenie auto-  że student odpowiada dyscyplinarnie za uchybienie zasadom
          ra przykładowo odnoszenie się bez szacunku do interesanta kliniki albo – co, jak
          pokazuje praktyka, powszechniejsze – przekazywanie mu jakichkolwiek, nieskon-  etycznym obowiązującym przy udzielaniu porad prawnych – takie
          sultowanych z opiekunem porad, wskazówek i informacji (zindywidualizowanych
          bądź nie) o obowiązującym prawie.                 16   P. Olszewski, J. Szataniak-Kulińska, [w:] W. Kiełbasiński, B. Pietrzyk-Tobiasz, M.W. Ku-
        12   Zob. pkt 3 Standardów.                           liński (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Warszawa 2024,
        13   W. Wróbel, A. Zoll, Polskie, s. 25               art. 307, teza 2.
        14   W. Kozielewicz, Odpowiedzialność dyscyplinarna sędziów, prokuratorów, adwoka-  17   Por. A. Sakowicz, Forma organizacyjno-prawna poradni prawnych, [w:] Studencka
          tów, radców prawnych i notariuszy, Warszawa 2023, s. 55.  Poradnia, s. 61–65, który wyróżnia również rzadziej spotykane formy stowarzy-
        15   Zob. W. Kozielewicz, Odpowiedzialność, s. 55 i 60. Por. M. Nawrocki, Odpowiedzial-  szenia, fundacji oraz formy mieszane.
          ność dyscyplinarna komorników sądowych, Sopot 2020, s. 117.   18   Post. WSA w Gdańsku z 10.1.2020 r., III SA/Gd 576/19, Legalis.

        36 KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024                                                           fupp.org.pl
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41