Page 32 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 32
27
25
20
16
15
11
10
5
0
Uczelnie
Uczelnie
Uczelnie
publiczne kształcące prowadzące zajęcia
nieprowadzące
związane
zajęcia związane
z mediacją/ADR
z mediacją/ADR
30
27
25
20
16
16
15
11
9
10
7
5
0
Uczelnie
Uczelnie
Uczelnie
nieprowadzące
publiczne kształcące prowadzące zajęcia
związane
na kierunku „prawo”
z mediacją/ADR
2023
2010
43,75%
56,25%
Uczelnie prowadzące zajęcia związane z mediacją/ADR
Uczelnie nieprowadzące zajęć związanych z mediacją/ADR
40,74%
59,26%
Uczelnie prowadzące zajęcia związane z mediacją/ADR
Uczelnie nieprowadzące zajęć związanych z mediacją/ADR
Może
11,5%
Nie
7,7%
Tak
80,8%
30
27
25
20
16
15
11
10
0
Uczelnie
Uczelnie
Uczelnie
nieprowadzące
publiczne kształcące prowadzące zajęcia
związane
zajęcia związane
na kierunku „prawo”
Może
z mediacją/ADR
z mediacją/ADR
34,6%
30
27
Tak
25
61,5%
20
16
16
15
11
3,9%
9
10
30
7
27
Nie
5
25
0
20
16
Uczelnie
Uczelnie
Uczelnie
15
publiczne kształcące prowadzące zajęcia
nieprowadzące
11
związane
na kierunku „prawo”
zajęcia związane
10
z mediacją/ADR
z mediacją/ADR
5
2023
2010
0
Uczelnie
Uczelnie
Uczelnie
Tak
nieprowadzące
publiczne kształcące prowadzące zajęcia
związane
zajęcia związane
na kierunku „prawo”
7,7%
z mediacją/ADR
z mediacją/ADR
Może
30
27
25
20
16
16
15
80,8%
11
9
10
7
5
43,75%
0
56,25%
Uczelnie
Uczelnie
Uczelnie
Nie
publiczne kształcące prowadzące zajęcia
nieprowadzące
na kierunku „prawo”
związane
zajęcia związane
z mediacją/ADR
z mediacją/ADR
2010
2023
Uczelnie prowadzące zajęcia związane z mediacją/ADR
Tak
Uczelnie nieprowadzące zajęć związanych z mediacją/ADR
23,1%
53,8%
Nie
23,1%
43,75%
56,25%
Może
40,74%
59,26%
Uczelnie prowadzące zajęcia związane z mediacją/ADR
Uczelnie nieprowadzące zajęć związanych z mediacją/ADR 30 5 na kierunku „prawo” Nie z mediacją/ADR 11,5% zajęcia związane
7,7%
WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ
Może
Uczelnie prowadzące zajęcia związane z mediacją/ADR
15,4%
Diagram 4. Stosunek procentowy danych 2023 roku. Przechodząc do wyników badania, budujące jest to, że aż 81% an-
Uczelnie nieprowadzące zajęć związanych z mediacją/ADR
kietowanych spotkało się kiedyś z pojęciem alternatywne metody
rozwiązywania sporów, natomiast aż 78% z nich miało styczność
Tak
z tym pojęciem na uczelni. 76,9%
Diagram 5. Czy spotkałeś/spotkałaś się kiedyś z pojęciem – alter-
natywne metody rozwiązywania sporów?
40,74% Może
59,26% 11,5%
Nie
7,7%
Nie
11,5% 80,8% Tak
Uczelnie prowadzące zajęcia związane z mediacją/ADR
Może
Uczelnie nieprowadzące zajęć związanych z mediacją/ADR
15,4%
Źródło: opracowanie własne. Tak
73,1%
Pomimo upływu lat ADR nie doczekały się samodzielnych przed-
miotów akademickich na prawie połowie publicznych uczelni, Źródło: opracowanie własne.
mimo że w literaturze od lat wskazuje się na edukację – jako jeden
z podstawowych czynników, który ma na celu ADR spopularyzo- Z danych wynika, że nie tylko uczelnia przyczynia się do rozpo-
Może
wać . Zagadnienia dotyczące mediacji często są za to przedmiotem wszechniania informacji na temat ADR. Dużą rolę, ku zaskoczeniu
7
wykładu z postępowania karnego, cywilnego czy administracyj- autorów, odgrywają tutaj również popularne w dzisiejszych czasach
11,5%
Niegi na ograniczony czas zajęć i obszerny zakres mate-
nego. Z uwa social media oraz telewizja, praktyki studenckie, a nawet znajomi.
riału wspominanych przedmiotów o mediacji mówi się najczęściej
7,7%
Może
zdawkowo i to tylko opierając się na materiale normatywnym, Diagram 6. Czy się spotkałeś, jeśli tak to w jakich okolicznościach?
co jest często niewystarczające, aby zdobyć kompetencje do pro- (23 odpowiedzi)
34,6%
wadzenia mediacji czy udziału w nich. Jak wskazuje E. Gmurzyń-
Tak
ska, dzięki zajęciom klinicznym z mediacji studenci mogą m.in. do-
80,8%
strzec jej praktyczne aspekty, takie jak jej przebieg, rola mediatora Social media 5 (21,7%) 61,5% Tak
czy rola prawników, a także, że problemy z pozoru o prawnym cha-
8
rakterze są wieloaspektowe . Takich rezultatów, zdaniem autorów, Telewizja 2 (8,7%)
z pewnością nie przyniosło włączenie tematyki mediacji do kla-
sycznych przedmiotów na studiach prawniczych. 3,9%
Nie
Uczelnia 18 (78,3%)
Potrzeby studentów prawa a nauczanie ADR
Kolejnym istotnym zagadnieniem wartym przedstawienia i prze- Znajomi 4 (17,4%)
analizowania jest opinia studentów prawa na temat alternatyw-
nych metod rozwiązywania sporów. Pytania, które nasuwają się Praktyki 5 (21,7%)
w toku prowadzonych badań, dotyczą znajomości pojęcia ADR, studenckie
potrzeby zdobycia wiedzy w tym zakresie przez przyszłych praw-
ników czy korzyści płynących z ADR w związku z rozwiązywaniem Szkoła 1 (4,3%)
sporów. Tak
W tym celu autorzy przedmiotowego artykułu przeprowadzili Praca 1 (4,3%) 7,7%
Może
ankietę mającą na celu znalezienie odpowiedzi na powyższe pro- Może
34,6%
blemy. Ankietowanymi była grupa 26 studentów trzeciego oraz 0 5 10 15 20 25
piątego roku studiów prawniczych na Wydziale Prawa UwB. Au- 11,5%
Tak
torzy uważają, że jest to grupa reprezentatywna do przeprowadze- Źródło: opracowanie własne.
61,5%
nia takiej ankiety z uwagi na obecność w niej studentów, którzy
są w połowie studiów prawniczych, a także takich, którzy studia Mimo styczności ankietowanych z pojęciem alternatywne metody
już kończą. rozwiązywania sporów mniej satysfakcjonującą informacją jest
Rozprawa
80,8%
0 (0%)
3,9% fakt, że tylko 62% studentów ma wiedzę na temat przedmioto-
sądowa
Nie wego pojęcia.
Mediacja 25 (96,2%)
A. Kalisz, M. Myślińska, A. Szot, Obecność mediacji, s. 33.
7
8 E. Gmurzyńska, Rola prawników.
Nie
Arbitraż 19 (73,1%)
edukacjaprawnicza.pl KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024 31
Postępowanie 0 (0%)
kasacyjne
0 5 10 15 20 25
Tak
7,7%
Może
Tak
11,5%
23,1%
80,8%
Niezyści finansowe
Kor 53,8% 14 (53,8%)
23,1%
Szybkość 21 (80,8%)
Nie
Może
Odciążenie wymiaru 20 (76,9%)
sprawiedliwości
Poszerzanie umiejętności
komunikacji 14 (53,8%)
Zauważanie potrzeb
drugiej strony 17 (65,4%)
Nie
Tak Rozwój 13 (50%)
społeczno-moralny
7,7%
Wpływ na wynik
23,1% Może 15 (57,7%)
sprawy
15,4%
Możliwość wymiany 19 (73,1%)
stanowisk
Nie 53,8%
Ugoda bardziej Tak
korzystna niż wyrok 20 (76,9%)
23,1% 76,9%
Możliwość samodzielnego
rozwiązania konfliktu, 15 (57,7%)
Może a nie narzucony werdykt
przez sąd
0 5 10 15 20 25
Nie
Nie
7,7%
Może 11,5%
15,4%
Może
15,4%
Tak
76,9% Tak
73,1%
Nie
11,5%
Social media 5 (21,7%)
Może
Telewizja 2 (8,7%)
15,4%
Tak Uczelnia 18 (78,3%)
73,1%
Znajomi 4 (17,4%)
Praktyki
studenckie 5 (21,7%)
Szkoła 1 (4,3%)
Praca 1 (4,3%)
0 5 10 15 20 25
Social media 5 (21,7%)
Telewizja 2 (8,7%)
Rozprawa 0 (0%)
sądowa
Uczelnia 18 (78,3%)
Mediacja 25 (96,2%)
Znajomi 4 (17,4%)
Arbitraż 19 (73,1%)
Praktyki
studenckie 5 (21,7%) Postępowanie 0 (0%)
kasacyjne
Szkoła 1 (4,3%) 0 5 10 15 20 25
Praca 1 (4,3%)
0 5 10 15 20 25
Rozprawa
sądowa 0 (0%) Korzyści finansowe 14 (53,8%)
Mediacja 25 (96,2%)
Szybkość 21 (80,8%)
Arbitraż 19 (73,1%) Odciążenie wymiaru
sprawiedliwości 20 (76,9%)
Postępowanie
kasacyjne 0 (0%) Poszerzanie umiejętności
komunikacji 14 (53,8%)
0 5 10 15 20 25
Zauważanie potrzeb
drugiej strony 17 (65,4%)
Rozwój 13 (50%)
społeczno-moralny
Wpływ na wynik 15 (57,7%)
sprawy
Możliwość wymiany 19 (73,1%)
stanowisk
Korzyści finansowe 14 (53,8%)
Ugoda bardziej
korzystna niż wyrok 20 (76,9%)
Szybkość 21 (80,8%) Możliwość samodzielnego
rozwiązania konfliktu, 15 (57,7%)
a nie narzucony werdykt
Odciążenie wymiaru 20 (76,9%) przez sąd
sprawiedliwości 0 5 10 15 20 25
Poszerzanie umiejętności
komunikacji 14 (53,8%)
Zauważanie potrzeb
drugiej strony 17 (65,4%)
Rozwój 13 (50%)
społeczno-moralny
Wpływ na wynik 15 (57,7%)
sprawy
Możliwość wymiany 19 (73,1%)
stanowisk
Ugoda bardziej
korzystna niż wyrok 20 (76,9%)
Możliwość samodzielnego
rozwiązania konfliktu, 15 (57,7%)
a nie narzucony werdykt
przez sąd
0 5 10 15 20 25