Page 35 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 35

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


        klientom rozwiązanie sporów metodami pozasądowymi czy zajmo-  na co dzień z prawem nie mają nic wspólnego. Pani doktor Marta
        wał się przeprowadzaniem mediacji i arbitrażu, już w toku studiów   Janina Kuklo, opiekun Sekcji Mediacji, szczególnie na to uczulała
        prawniczych musi poznać, jak wygląda ich przeprowadzanie i z ja-  studentów, uczyła, jak porozumiewać się z innymi, by przekazywać
        kimi konsekwencjami się wiążą . Praktyczny wymiar ADR student   wiedzę w sposób klarowny i zrozumiały.
                               11
        najlepiej pozna podczas zajęć klinicznych, podczas których ogląda   Nauka ADR czy to w klinikach prawa, czy jako osobny przedmiot
        się przebieg prawdziwej mediacji czy przeprowadza się jej symula-  w programie nauczania wykształca umiejętności, które dają możli-
        cję. Właśnie wtedy młodzi adepci prawa mogą zauważyć, że spór   wość tłumaczenia zastosowania przepisów dla laika oraz te, które
        stron często da się rozwiązać w sposób zadawalający obie strony,   ułatwiają komunikację z klientem/interesantem.
        patrząc na takie okoliczności, których w toku typowo prawnej
        analizy nie wzięto by nawet pod uwagę, o czym nie mówi się ra-  Streszczenie
        czej na klasycznych zajęciach z przedmiotów prawniczych. Zajęcia   W artykule autorzy wskazują na korzyści, jakie przynosi naucza-
        z ADR mają na celu nakierować studenta do podchodzenia holi-  nie alternatywnych metod rozwiązywania sporów w toku studiów
        stycznie do rozpatrywanych przez niego w przyszłości stanów fak-  prawniczych, mając na uwadze zarówno klasyczne zajęcia akade-
        tycznych już jako zawodowego prawnika, co przekładać się będzie   mickie, jak i zajęcia praktyczne w ramach klinik prawa. Rozważania
        na zadowolenie klientów z jego usług, którzy swój konflikt z drugą   czynione są z perspektywy studentów, którzy ukończyli kurs me-
        stroną rozwiązali w sposób szybki i przy obopólnej korzyści .  diacji w Studenckiej Poradni Prawnej przy Wydziale Prawa UwB.
                                                    12
        Prowadzenie zajęć z negocjacji czy arbitrażu wiąże się także z na-  Autorzy przeprowadzili badania statystyczne dotyczące nauczania
        dzieją na większe niż dotychczas upowszechnienie ADR w praktyce   ADR na poszczególnych polskich uczelniach publicznych. Zebrane
        prawniczej, co będzie prowadzić do zwiększenia świadomości spo-  dane zostały porównane z ostatnim takim badaniem z 2010 r. Zba-
        łecznej na ich temat czy odciążeniem sądów ze spraw, które mogą   dana została także wiedza studentów WP UwB na temat alterna-
        być rozwiązane innymi metodami.                     tywnych metod rozwiązywania sporów. W dalszej części pracy au-
                                                            torzy popierają zajęte przez siebie stanowisko, wskazując na wiele
        Podsumowanie                                        argumentów związanych m.in. z upowszechnieniem wiedzy o ADR
        Drugi rok studiów prawniczych na Wydziale Prawa Uniwersytetu   czy umiejętnościami prawnika dotyczącymi polubownego rozwią-
        w Białymstoku był nowym doświadczeniem dla większości stu-  zywania sporów. Celem pracy jest wykazanie konieczności naucza-
        dentów, ponieważ było to ich pierwsze zderzenie z obowiązują-  nia mediacji w toku edukacji prawniczej, która obfituje w ściśle
        cym obecnie prawem materialnym. Wielu studentów miało także   prawnicze przedmioty skupiające się na rozstrzyganiu sporów,
        dodatkowo możliwość pracować z interesantami, którzy napotkali   ustępując uwadze kompetencjom miękkim związanym z rozwią-
        na swojej ścieżce życiowej problemy natury prawnej. Młodzi stu-  zywaniem konfliktów.
        denci sami muszą uczyć się, jak z takimi ludźmi rozmawiać i starać
        się wytłumaczyć im ich sytuację z punktu widzenia obowiązującego   Słowa kluczowe: ADR, mediacja, nauczanie prawa, edukacja praw-
        porządku prawnego. Kolejne lata studiów dają sprzyjającą okolicz-  nicza, kliniczne nauczanie prawa
        ność na udoskonalenie swoich umiejętności miękkich w klinikach
        prawa, a szczególnie w sekcjach mediacji, których na ten moment   About the benefits of including ADR issues in law
        jest stanowczo za mało.                             teaching (also in clinical legal education) from
        Prawo, jak wszystko wokół, ulega ciągłym zmianom. Nowa ge-  students’ perspective
        neracja prawników będzie musiała w sposób kreatywny, a co naj-
        ważniejsze skuteczny umieć pomóc klientom w zarządzaniu kon-  Summary
        fliktem, podjąć decyzję, czy wybrać efektywny proces rozwiązania   In the article, the authors indicate the benefits of teaching alternative
        sporu .                                             dispute resolution methods in the course of legal studies, bearing in
            13
        Zrozumienie wartości, jakie niesie rozwój inteligencji emocjo-  mind both classic academic classes and practical classes at legal clinics.
        nalnej, jest powiewem świeżości w dotychczasowej nauce prawa.   Considerations are made from the perspective of students who have
        Empatia jest czymś wrodzonym, ciężko jest się jej nauczyć, jed-  completed a mediation course at the Mediation Clinic in Legal Clinic at
        nakże poprzez zajęcia z mediacji i poznawanie takich technik, jak   the Faculty of Law of the University of Bialystok. The authors conducted
        chociażby parafraza, aktywne słuchanie czy umiejętne zadawanie   statistical research on ADR teaching at individual Polish public univer-
        pytań, pozwala na pokazanie, że rozumiem, nie oceniam i jestem   sities. The collected data was compared with the last such study done in
        wrażliwy na problemy mojego klienta bądź interesanta .  2010. The knowledge of students of the Faculty of Law at University of
                                                 14
        Nauka ADR w Sekcji Mediacji Studenckiej Poradni Prawnej Uni-  Bialystok on alternative methods of dispute resolution was also exami-
        wersytetu w Białymstoku polegała na poznawaniu ww. technik po-  ned. In the further part of the work, the authors support their position
        łączonym ze staraniami wprowadzenia ich w życie codzienne oraz   by pointing to a number of arguments related to, among others, with
        na opanowywaniu procesu mediacyjnego krok po kroku, a także   the dissemination of knowledge about ADR or the lawyer’s skills in ami-
        uczenia się na podstawie przykładów jak pracować z ludźmi. Wy-  cable dispute resolution. The aim of the work is to demonstrate the need
        kształcenie stricte prawnicze przydaje się w prowadzeniu media-  to teach mediation in the course of legal education, which abounds in
        cji, lecz trzeba pamiętać, że ma się do czynienia z osobami, które   strictly legal subjects focusing on dispute resolution, giving way to soft
                                                            skills related to conflict resolution.
           A. Bielińśki, Rola i pozycja, s. 7.
        11
        12   E. Gmurzyńska, Rola prawników.
           Ibidem.
        13                                                  Key words: ADR, mediation, teaching law, legal education, clinical legal
        14   Ibidem.                                        education




        34 KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024                                                           fupp.org.pl
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40