Page 30 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 30
WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ
O korzyściach
płynących z włączenia
problematyki ADR
Szymon Ewko*
do nauczania prawa
(także w klinikach
Paulina Milewska*
prawa) z perspektywy
studentów
Łukasz Roguski*
Wstęp spornej czy nawet czasem ,,dogryzienie” stronie przeciwnej . Dla-
3
Rozważając problematykę związaną z korzyściami płynącymi tego też ADR wśród prawników zyskało swoich zwolenników, jak
z włączenia problematyki Alternative Dispute Resolution, czyli al- i przeciwników. Warto zatem zadać pytanie o przyczyny takiej sy-
ternatywnych metod rozwiązywania sporów do nauczania prawa, tuacji. W ocenie autorów, co postarają się zobrazować w niniejszym
należy na początku przypomnieć ideę ADR. artykule, składa się na to kilka czynników, a najważniejszym z nich
Alternatywne metody rozwiązywania sporów powstały w celu jest edukacja i uświadamianie młodych prawników już w toku stu-
rozwiązywania sporów różnymi, pozasądowymi metodami. Jest diów o korzyściach płynących z alternatywnych metod rozwiązy-
to pewna możliwość, którą strony mogą wybrać w celu rozwią- wania sporów.
zania zaistniałego między nimi konfliktu. Możliwość – ponieważ W celu udowodnienia postawionej tezy autorzy przedstawiają wy-
jest to w pełni dobrowolna decyzja .Podstawę rozwiązania danego niki badań, które pozwolą na pokazanie relacji pomiędzy edukacją
1
sporu stanowi tylko, a czasem aż – dobra wola dwóch stron. Nie- prawniczą oraz potrzebami studentów a nauczaniem w zakresie
stety w tym procesie brak koncyliacyjnego nastawienia, w większo- ADR, a także korzyści płynących z powszechnego i obligatoryjnego
ści przypadków, może nie doprowadzić do oczekiwanego rezultatu. włączania problematyki ADR w edukację prawniczą.
Tym właśnie m.in. ADR różni się od sądowego rozstrzygania spo-
rów. W postępowaniu sądowym u stron rzadko pojawia się dobre Edukacja prawnicza a edukacja w zakresie ADR
nastawienie. Zaobserwować tam możemy często niczym nieograni- Aby mówić o korzyściach z nauczania alternatywnych metod roz-
czoną wolę zwycięstwa, co może prowadzić do eskalacji konfliktu . wiązywania sporów, należy w pierwszej kolejności przedstawić
2
Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że ideą ADR jest przede dane statystyczne dotyczące obecności zajęć z nimi związanych
wszystkim tymczasowa współpraca, dochodzenie do wspólnych w toku edukacji prawniczej. W związku z tym autorzy przepro-
rozwiązań czy interesów, dostrzeganie potrzeb drugiej strony. Nie wadzili badanie dotyczące istnienia samodzielnych przedmiotów
wydaje się problematyczne również dostrzeżenie, że jest to tak na- akademickich związanych z ADR na kierunku „prawo” na polskich
prawdę sprzeczne z pragmatyzmem prawniczego myślenia, gdzie uczelniach publicznych.
najważniejsze są wygrana sprawy, uzyskanie jak największej kwoty W badaniu wzięło udział 27 uczelni publicznych, które według
stanu na 31.12.2021 r. prowadziły studia na kierunku „prawo” .
4
Metoda badawcza, z uwagi na różnorodne nazewnictwo przedmio-
* Studenci trzeciego roku prawa, członkowie Sekcji Mediacji w Studenckiej Porad- tów związanych z ADR, polegała na wyszukiwaniu w poszczegól-
ni Prawnej – Pracowni Wydziału Prawa UwB. Niniejszy artykuł był prezentowa- nych programach studiów prawniczych, biorących udział w badaniu
ny przez autorów podczas XXXIII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Uniwer-
syteckich Poradni Prawnych, zorganizowanej na Wydziale Prawa Uniwersytetu
w Białymstoku w dniach 19–20.5.2023 r. 3 E. Gmurzyńska, Rola prawników w alternatywnych metodach rozwiązywania spo-
1 C. Rogula, Część I Wprowadzenie, [w:] C. Rogula, A. Zemke-Górecka (red.), Media- rów, Legalis 2014.
cja w praktyce mediatora i pełnomocnika, Warszawa 2021, s. 78. 4 Źródło: opracowanie własne Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego
2 A. Bielińśki, Rola i pozycja profesjonalnego pełnomocnika w ramach procedur al- Instytutu Badawczego na podstawie systemu POL-on. Dane dotyczą kierunków
ternatywnego rozwiązywania sporów, Kwartalnik ADR 2010, Nr 2(10), s. 9–10. i uczelni według stanu na 31.12.2021 r. i zostały pobrane z systemu 22.9.2022 r.
edukacjaprawnicza.pl KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024 29