Page 30 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 30

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ

                           O korzyściach



                           płynących z włączenia



                           problematyki ADR
        Szymon Ewko*


                           do nauczania prawa



                           (także w klinikach


        Paulina Milewska*
                           prawa) z perspektywy



                           studentów






        Łukasz Roguski*



        Wstęp                                                spornej czy nawet czasem ,,dogryzienie” stronie przeciwnej . Dla-
                                                                                                         3
        Rozważając problematykę związaną z korzyściami płynącymi   tego też ADR wśród prawników zyskało swoich zwolenników, jak
        z włączenia problematyki Alternative Dispute Resolution, czyli al-  i przeciwników. Warto zatem zadać pytanie o przyczyny takiej sy-
        ternatywnych metod rozwiązywania sporów do nauczania prawa,   tuacji. W ocenie autorów, co postarają się zobrazować w niniejszym
        należy na początku przypomnieć ideę ADR.             artykule, składa się na to kilka czynników, a najważniejszym z nich
        Alternatywne metody rozwiązywania sporów powstały w celu   jest edukacja i uświadamianie młodych prawników już w toku stu-
        rozwiązywania sporów różnymi, pozasądowymi metodami. Jest   diów o korzyściach płynących z alternatywnych metod rozwiązy-
        to pewna możliwość, którą strony mogą wybrać w celu rozwią-  wania sporów.
        zania zaistniałego między nimi konfliktu. Możliwość – ponieważ   W celu udowodnienia postawionej tezy autorzy przedstawiają wy-
        jest to w pełni dobrowolna decyzja .Podstawę rozwiązania danego   niki badań, które pozwolą na pokazanie relacji pomiędzy edukacją
                                  1
        sporu stanowi tylko, a czasem aż – dobra wola dwóch stron. Nie-  prawniczą oraz potrzebami studentów a nauczaniem w zakresie
        stety w tym procesie brak koncyliacyjnego nastawienia, w większo-  ADR, a także korzyści płynących z powszechnego i obligatoryjnego
        ści przypadków, może nie doprowadzić do oczekiwanego rezultatu.   włączania problematyki ADR w edukację prawniczą.
        Tym właśnie m.in. ADR różni się od sądowego rozstrzygania spo-
        rów. W postępowaniu sądowym u stron rzadko pojawia się dobre   Edukacja prawnicza a edukacja w zakresie ADR
        nastawienie. Zaobserwować tam możemy często niczym nieograni-  Aby mówić o korzyściach z nauczania alternatywnych metod roz-
        czoną wolę zwycięstwa, co może prowadzić do eskalacji konfliktu .  wiązywania sporów, należy w pierwszej kolejności przedstawić
                                                         2
        Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że ideą ADR jest przede   dane statystyczne dotyczące obecności zajęć z nimi związanych
        wszystkim tymczasowa współpraca, dochodzenie do wspólnych   w toku edukacji prawniczej. W związku z tym autorzy przepro-
        rozwiązań czy interesów, dostrzeganie potrzeb drugiej strony. Nie   wadzili badanie dotyczące istnienia samodzielnych przedmiotów
        wydaje się problematyczne również dostrzeżenie, że jest to tak na-  akademickich związanych z ADR na kierunku „prawo” na polskich
        prawdę sprzeczne z pragmatyzmem prawniczego myślenia, gdzie   uczelniach publicznych.
        najważniejsze są wygrana sprawy, uzyskanie jak największej kwoty   W badaniu wzięło udział 27 uczelni publicznych, które według
                                                             stanu na 31.12.2021 r. prowadziły studia na kierunku „prawo” .
                                                                                                             4
                                                             Metoda badawcza, z uwagi na różnorodne nazewnictwo przedmio-
        *  Studenci trzeciego roku prawa, członkowie Sekcji Mediacji w Studenckiej Porad-  tów związanych z ADR, polegała na wyszukiwaniu w poszczegól-
          ni Prawnej – Pracowni Wydziału Prawa UwB. Niniejszy artykuł był prezentowa-  nych programach studiów prawniczych, biorących udział w badaniu
          ny przez autorów podczas XXXIII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Uniwer-
          syteckich Poradni Prawnych, zorganizowanej na Wydziale Prawa Uniwersytetu
          w Białymstoku w dniach 19–20.5.2023 r.             3   E. Gmurzyńska, Rola prawników w alternatywnych metodach rozwiązywania spo-
        1   C. Rogula, Część I Wprowadzenie, [w:] C. Rogula, A. Zemke-Górecka (red.), Media-  rów, Legalis 2014.
          cja w praktyce mediatora i pełnomocnika, Warszawa 2021, s. 78.  4   Źródło: opracowanie własne Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego
        2   A. Bielińśki, Rola i pozycja profesjonalnego pełnomocnika w ramach procedur al-  Instytutu Badawczego na podstawie systemu POL-on. Dane dotyczą kierunków
          ternatywnego rozwiązywania sporów, Kwartalnik ADR 2010, Nr 2(10), s. 9–10.  i uczelni według stanu na 31.12.2021 r. i zostały pobrane z systemu 22.9.2022 r.

        edukacjaprawnicza.pl                                                       KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024  29
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35