Page 28 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 28

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


        zaś, niezbędne były kompetencje miękkie umożliwiające nieodbie-  często są narażone przy zgłaszaniu organom ścigania przypad-
                                                                               57
        rające sprawczości klientce prowadzenie sprawy.      ków przemocy domowej , uzyskanie wrażliwej pomocy ze strony
        Do skutecznego rozwiązania problemu osoby klienckiej doświad-  osób prawniczych może stanowić jedyną okazję do przekonania
        czającej przemocy potrzebne jest odpowiednie przygotowanie me-  osoby klienckiej, że stereotypy odnoszące się do przemocy nie
        rytoryczne osób studenckich, na które składa się nie tylko znajo-  są prawdziwe.
        mość przepisów prawa, ale także rozległa wiedza o samym zjawisku
        przemocy, świadomość nacechowanego płciowo charakteru prawa   Wnioski
        oraz umiejętności praktyczne polegające na zdolności do krytycz-  W trakcie prowadzenia spraw A., B. oraz C. powstały trzy opinie
        nej analizy systemu prawa . Co więcej, osoba studencka powinna   prawne oraz kilka pism procesowych. Opracowanie opinii praw-
                            52
        być też zdolna do wykorzystania nabytej świadomości w praktyce   nych miało na celu nie tylko sformułowanie skutecznej koncepcji
                53
        prawniczej . Jest to niezbędne, gdyż osoba studencka, opracowu-  prawnej oraz wyczerpującej analizy, ale także uświadomienie osoby
        jąc opinię prawną czy pismo procesowe, nie może przeprowadzić   klienckiej poprzez przedstawienie przemocy w sposób pozbawiony
        zwyczajnej subsumpcji (tak jak robiła to wielokrotnie przy roz-  stereotypizacji. Pisma procesowe zawierały zaś pełną argumenta-
        wiązywaniu kazusów). Musi uwzględnić także rzeczywistość spo-  cję, uwzględniającą problematykę przemocy domowej i zmierzającą
        łeczną otaczającą problem prawny i mającą bezpośrednie przeło-  do przekonania organów do podjęcia działań (sprawa B.) lub orze-
        żenie na stosowanie przepisów prawa przez organy. Jak wskazuje   czenia rozwodu z wyłącznej winy męża (sprawa A. oraz C.).
        się w literaturze, to właśnie studenckie poradnie prawne odgry-  W tekście autorka prowadziła rozważania odnoszące się do pro-
        wają dużą rolę w kształtowaniu u osób studenckich takich umie-  blemu braku identyfikacji przez osoby pokrzywdzone części zacho-
        jętności prawniczych, jak analiza prawna, rozumowanie prawnicze,   wań przemocowych doświadczonych ze strony osób partnerskich.
        ustalanie stanu prawnego czy stanu faktycznego z punktu widze-  Należy wskazać, że jest on spowodowany w dużej mierze stereo-
                               54
        nia interesów osoby klienckiej . Uczestnictwo w zajęciach sekcji   typizacją, funkcjonującą w świadomości społecznej, która rzutuje
        ds. przeciwdziałania przemocy i dyskryminacji umożliwia dodat-  na sposoby zwalczania i zapobiegania przemocy domowej w dwo-
        kowo wykorzystanie tych umiejętności w celach rozwiązywania   jaki sposób. Po pierwsze, stereotypowe myślenie prowadzi do tego,
        problemów społecznych grup dyskryminowanych.         że osoby pokrzywdzone nie mają świadomości co do doświadcza-
        W toku prowadzenia sprawy osoby pokrzywdzonej sam warsztat   nej dyskryminacji ze względu na płeć, a tym samym co do dostęp-
        prawniczy może jednak okazać się niewystarczający. Dlatego też   nych im środków ochrony prawnej. Po drugie zaś, świadomość spo-
        osoby studenckie powinny wykazać się dużą wrażliwością oraz em-  łeczna dotycząca zjawiska przemocy wpływa także na zachowanie
        patią przejawiającą się w kompetencjach interpersonalnych (w tym   całego społeczeństwa oraz organów państwowych. Oba te wnioski
        komunikacyjnych). Charakter owych umiejętności wymaga bo-  warunkują możliwe rozwiązania problemu poruszonego w niniej-
        wiem praktycznych ćwiczeń, więc samo wyłożenie teoretycznych   szym artykule. Należy bowiem zaznaczyć, że jedną z odpowiedzi
                                         55
        zasad ich stosowania nie będzie skuteczne . Program nauczania   na brak identyfikacji przemocy przez osoby pokrzywdzone jest
        Kliniki Prawa WPiA UW uwzględnia warsztaty z psycholożkami   wyposażenie przyszłych osób prawniczych nie tylko w rozległą
        oraz psychologami, w toku których osoby studenckie uczą się,   wiedzę merytoryczną w zakresie prawa, ale także w wiedzę na te-
        jak empatycznie i wrażliwie przeprowadzać spotkania z osobami   mat uwarunkowań kulturowych i społecznych oraz w kompetencje
        klienckimi oraz nabywają umiejętności miękkie potrzebne w pracy   miękkie. Dopiero wszystkie te aspekty wykształcenia prawniczego
        prawniczej. Także na seminariach sekcyjnych odbywają się szkole-  pozwolą bowiem na udzielenie kompleksowej pomocy prawnej,
        nia dotyczące takich zagadnień, jak prowadzenie rozmowy z oso-  zmierzającej nie tylko do rozwiązania spraw osób klienckich, ale
        bami klienckimi, sztuka formułowania i zadawania pytań doty-  także do przekonania ich, iż stereotypy odnoszące się do przemocy
        czących bolesnych problemów osób klienckich, a także sposobów   domowej nie odzwierciedlają rzeczywistości.
        radzenia sobie z rozwiązywaniem ciężkich emocjonalnie spraw.
        Zarówno odpowiedni warsztat prawniczy, jak i umiejętności mięk-  Streszczenie
        kie są niezbędne do próby rozwiązania problemu poruszonego   Celem niniejszego opracowania jest próba przedstawienia możli-
        w niniejszym artykule. Powstaje jednak pytanie: jaka jest rola   wych rozwiązań dotyczących problemu braku identyfikacji przez
        osoby prawniczej w uświadomieniu osoby doświadczającej prze-  osoby pokrzywdzone części zachowań przemocowych doświadcza-
        mocy jej sytuacji? Jak wskazał Komitet CEDAW, „Kobiety, które   nych ze strony partnerów. Kwestia ta została dostrzeżona wsku-
        są nieświadome przysługujących im praw człowieka, nie są w sta-  tek prowadzenia przez autorkę kilku spraw z zakresu przemocy
        nie domagać się ich przestrzegania” . Kliniki prawa udzielają po-  w rodzinie, w sekcji ds. przeciwdziałania przemocy i dyskryminacji
                                   56
        mocy osobom niezamożnym, co bardzo często oznacza, że osoby   ze względu na płeć Kliniki Prawa WPiA UW. Autorka – w niniej-
        te nie mają środków finansowych na szukanie pomocy w innych   szym opracowaniu – rozważa, z czego wynika brak świadomości
        miejscach (np. u psychoterapeutów czy psychoterapeutek). Biorąc   osób doznających przemocy domowej co do doświadczanej dyskry-
        także pod uwagę wtórną wiktymizację, na którą pokrzywdzone   minacji, zakładając, że jest on powodowany stereotypizacją, która
                                                             funkcjonuje w świadomości społecznej. Jednym zaś ze sposobów
        52   B. Namysłowska-Gabrysiak, Rola klinik prawa w kształceniu przyszłych prawniczek   na zajęcie się tym problemem na gruncie studenckich poradni
          i prawników w zakresie problematyki przeciwdziałania dyskryminacji ze względu   prawnych jest wyposażenie przyszłych osób prawniczych w od-
          na płeć, Klinika 2020–2021, Nr 29–30 (34–35), s. 10.
        53   Ibidem, s. 10.                                  powiednie kompetencje. Należy bowiem wskazać, że zagadnie-
        54   A. Pawlak, Umiejętności prawnicze nabywane w klinikach prawa, Klinika 2013,   nie przemocy domowej jest zjawiskiem złożonym, co powoduje,
          Nr 15 (19), s. 3–11.                               że do prowadzenia spraw z zakresu przemocy domowej potrzebna
        55   F. Zoll, O „klinicznej” metodzie nauczania prawa, Klinika 1999, Nr 1, s. 36.
        56   Committee on the Elimination of Discrimination against Women, General re-  jest nie tylko rozległa wiedza merytoryczna w zakresie prawa, ale
          commendation no. 33 on women’s access to justice, https://digitallibrary.un.org/
          record/807253 (dostęp: 15.12.2023 r.), p. 32. Tłumaczenie autorki z angielskie-  57   E. Bieńkowska, Zjawisko wiktymizacji wtórnej: pojęcie, przyczyny, przeciwdziała-
          go, org. ang: „Women who are unaware of their human rights are unable to make   nie (na przykładzie niektórych polskich regulacji karnych), Archiwum Krymino-
          claims for the fulfilment of those rights.”         logii 2007–2008, t. 29–30, s. 67–68.

        edukacjaprawnicza.pl                                                       KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024  27
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33