Page 33 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 33
30
27
25
20
16
15
11
10
0
Uczelnie
Uczelnie
Uczelnie
publiczne kształcące prowadzące zajęcia
nieprowadzące
związane
na kierunku „prawo”
z mediacją/ADR
z mediacją/ADR
27
25
20
30
27
16
16
15
25
11
9
10
20
7
16
5
15
11
0
10
Uczelnie
Uczelnie
Uczelnie
publiczne kształcące prowadzące zajęcia
nieprowadzące
5
związane
zajęcia związane
na kierunku „prawo”
0
z mediacją/ADR
z mediacją/ADR
Uczelnie
Uczelnie
Uczelnie
publiczne kształcące prowadzące zajęcia
nieprowadzące
2023
2010
na kierunku „prawo”
zajęcia związane
związane
z mediacją/ADR
z mediacją/ADR
30
27
25
20
16
16
15
11
9
10
7
5
0
Uczelnie
43,75%
Uczelnie
Uczelnie
nieprowadzące
publiczne kształcące prowadzące zajęcia
56,25%
na kierunku „prawo”
zajęcia związane
związane
z mediacją/ADR
z mediacją/ADR
2010
2023
Uczelnie prowadzące zajęcia związane z mediacją/ADR
Uczelnie nieprowadzące zajęć związanych z mediacją/ADR
43,75%
56,25%
40,74%
59,26%
Uczelnie prowadzące zajęcia związane z mediacją/ADR
Uczelnie nieprowadzące zajęć związanych z mediacją/ADR
Uczelnie prowadzące zajęcia związane z mediacją/ADR
Uczelnie nieprowadzące zajęć związanych z mediacją/ADR
Może
40,74%
11,5%
Nie
59,26%
Tak
80,8%
Uczelnie prowadzące zajęcia związane z mediacją/ADR
Uczelnie nieprowadzące zajęć związanych z mediacją/ADR
30
27
25
20
16
15
11
10
Może
Uczelnie
Uczelnie
Uczelnie
11,5%
nieprowadzące
publiczne kształcące prowadzące zajęcia
Nie
Może
na kierunku „prawo”
zajęcia związane
związane
7,7%
z mediacją/ADR
z mediacją/ADR
34,6%
Tak
30
61,5%
27
Tak
80,8%
25
20
16
16
3,9%
15
11
Nie
9
10
7
30
0
27
Uczelnie
Uczelnie
Uczelnie
25
nieprowadzące
publiczne kształcące prowadzące zajęcia
związane
zajęcia związane
20
na kierunku „prawo”
16
z mediacją/ADR
z mediacją/ADR
15
11
Tak
10
2023
2010
5
7,7%
Może
0
Uczelnie
Uczelnie
Uczelnie
Może
11,5%
nieprowadzące
publiczne kształcące prowadzące zajęcia
związane
na kierunku „prawo”
zajęcia związane
34,6%
z mediacją/ADR
z mediacją/ADR
Tak
61,5%
80,8%
30
27
25
20
3,9%
16
16
15
Nie
Nie
11
43,75%
9
10
7
56,25%
5
0
Uczelnie
Uczelnie
Uczelnie
nieprowadzące
publiczne kształcące prowadzące zajęcia
zajęcia związane
związane
na kierunku „prawo”
z mediacją/ADR
z mediacją/ADR
Tak
Tak
2023
2010
Uczelnie prowadzące zajęcia związane z mediacją/ADR
7,7%
Może
Uczelnie nieprowadzące zajęć związanych z mediacją/ADR
11,5%
53,8%
Nie
23,1%
80,8%
Może
Nie
43,75%
56,25%
Nie
59,26%
7,7%
Może
Tak
15,4%
Uczelnie prowadzące zajęcia związane z mediacją/ADR
Uczelnie nieprowadzące zajęć związanych z mediacją/ADR
23,1%
Uczelnie prowadzące zajęcia związane z mediacją/ADR
Tak
Uczelnie nieprowadzące zajęć związanych z mediacją/ADR
53,8%
Nie
23,1%
Może
Może
Nie
11,5%
40,74%
Nie
11,5%
7,7%
59,26%
Nie
Może
7,7%
15,4%
Tak
80,8%
Może
Tak
73,1%
15,4%
Uczelnie prowadzące zajęcia związane z mediacją/ADR
Uczelnie nieprowadzące zajęć związanych z mediacją/ADR
Tak
76,9%
Może
Social media
5 (21,7%)
11,5%
Może
Nie
Telewizja
2 (8,7%)
34,6%
7,7%
Nie
Uczelnia
18 (78,3%)
Tak
11,5%
61,5%
Tak
Znajomi
80,8%
Może
15,4%
Praktyki
3,9%
5 (21,7%)
Tak 30 5 5 5 0 studenckie Nie 7,7% 40,74% 4 (17,4%) 76,9% 23,1% zajęcia związane
73,1% Szkoła 1 (4,3%)
WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ
Praca 1 (4,3%)
5
20
25
10
0
15
Diagram 7. Jeśli się spotkałeś, to czy wiesz co to są alternatywne Diagram 9. Czy uważasz, że z alternatywnych metod rozwiązywa-
metody rozwiązywania sporów? (26 odpowiedzi) nia sporów płyną jakieś korzyści? (26 odpowiedzi)
Tak
7,7%
Rozprawa Może
sądowa 0 (0%)
Może 11,5%
Mediacja 25 (96,2%)
34,6%
Social media 5 (21,7%)
Arbitraż 19 (73,1%)
Tak
Telewizja 2 (8,7%) 61,5% 80,8%
Postępowanie
kasacyjne 0 (0%)
Uczelnia 18 (78,3%) 0 5 10 15 20 25
3,9%
Nie Nie
Znajomi 4 (17,4%)
Praktyki 5 (21,7%)
studenckie
Źródło: opracowanie własne. Źródło: opracowanie własne.
Szkoła
1 (4,3%)
W kolejnym pytaniu autorzy, podając wśród odpowiedzi dwie Diagram 10. Jeśli tak, to jakie to są korzyści? (26 odpowiedzi)
popularne metody ADR, badali znajomość różnych metod ADR
wśród ankietowanych. Spośród arbitrażu i mediacji to właśnie me- Korzyści finansowe 14 (53,8%)
Praca
1 (4,3%)
Tak
diacja okazała się najbardziej rozpoznawalną metodą ADR. Nie- Tak
7,7%
5
0
10
wiele mniej osób do ADR zalicza arbitraż. 15 20 25
Może Szybkość 21 (80,8%)
23,1%
Diagram 8. Alternatywne metody rozwiązywania sporów to mię- Odciążenie wymiaru
11,5%
dzy innymi: (26 odpowiedzi) sprawiedliwości 20 (76,9%)
Poszerzanie umiejętności
53,8%
Rozprawa 0 (0%) Nie komunikacji 14 (53,8%)
sądowa
80,8% Zauważanie potrzeb 23,1%
Mediacja 25 (96,2%) drugiej strony 17 (65,4%)
Rozwój Może
Arbitraż 19 (73,1%) społeczno-moralny 13 (50%)
Nie
Postępowanie 0 (0%) Wpływ na wynik 15 (57,7%)
kasacyjne sprawy
0 5 10 15 20 25 Możliwość wymiany 19 (73,1%)
stanowisk
Źródło: opracowanie własne. Ugoda bardziej
Nie
korzystna niż wyrok 20 (76,9%)
Kluczową kwestią poruszaną w ankiecie było jednak pytanie o ko- Możliwość samodzielnego 7,7%
rzyści płynące z ADR. Większość ankietowanych, bo aż 81%, po- rozwiązania konfliktu, 15 (57,7%)
Tak
Może
zytywnie odpowiedziała na to pytanie, a tylko 12% ankietowanych a nie narzucony werdykt
przez sąd
odpowiadając ,,może’’, miało pewne wątpliwości co do korzyści 15,4% 0 5 10 15 20 25
płynących ze stosowania ADR w rozwiązywaniu sporów; zaś 8% Źródło: opracowanie własne.
23,1%
wypowiedziało się na ten temat negatywnie.
Korzyści finansowe 14 (53,8%) Spośród przykładowo wymienionych w ankiecie korzyści, według
Tak
studentów, największą z nich jest szybkość. Tuż za nią ex aequo
76,9%
Nie 53,8% ankietowani zagłosowali za odciążeniem wymiaru sprawiedliwości
Szybkość 21 (80,8%) oraz możliwością, że ugoda może być bardziej korzystna niż wyrok
23,1% sądowy.
Odciążenie wymiaru 20 (76,9%) Pewne zaskoczenie mogą budzić odpowiedzi na ostatnie z pytań.
sprawiedliwości
Może Większość ankietowanych twierdzi, że ich wiedza, jako studenta
Poszerzanie umiejętności prawa, na temat alternatywnych metod rozwiązania sporów nie
komunikacji 14 (53,8%) jest wystarczająca. Jedynie 23% wypowiedziało się w tej kwestii
odmiennie (zob. diagram 11).
Zauważanie potrzeb
drugiej strony 17 (65,4%) Co więcej, aż 77% studentów uważa, że w toku studiów powinni otrzy-
mywać więcej informacji w zakresie ADR (zob. diagram 12 i 13).
Rozwój 13 (50%) Nie
Nie
społeczno-moralny
32 KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024 11,5% fupp.org.pl
Wpływ na wynik 15 (57,7%)
7,7%
sprawy
Może Może
Możliwość wymiany 19 (73,1%)
stanowisk 15,4%
15,4%
Ugoda bardziej Tak
korzystna niż wyrok 20 (76,9%) 73,1%
Możliwość samodzielnego Tak
rozwiązania konfliktu, 76,9%
15 (57,7%)
a nie narzucony werdykt
przez sąd
0 5 10 15 20 25
Nie
Social media 5 (21,7%)
11,5%
Telewizja 2 (8,7%)
Może
Uczelnia 18 (78,3%)
15,4%
Tak Znajomi 4 (17,4%)
73,1%
Praktyki
studenckie 5 (21,7%)
Szkoła 1 (4,3%)
Praca 1 (4,3%)
0 5 10 15 20 25
Social media 5 (21,7%)
Rozprawa
sądowa 0 (0%)
Telewizja 2 (8,7%)
Mediacja 25 (96,2%)
Uczelnia 18 (78,3%)
Arbitraż 19 (73,1%)
Znajomi 4 (17,4%) Postępowanie
kasacyjne 0 (0%)
Praktyki
studenckie 5 (21,7%) 0 5 10 15 20 25
Szkoła 1 (4,3%)
Praca 1 (4,3%)
0 5 10 15 20 25
Korzyści finansowe 14 (53,8%)
Rozprawa 0 (0%)
sądowa Szybkość 21 (80,8%)
Mediacja 25 (96,2%)
Odciążenie wymiaru 20 (76,9%)
sprawiedliwości
Arbitraż 19 (73,1%) Poszerzanie umiejętności
komunikacji 14 (53,8%)
Postępowanie 0 (0%)
kasacyjne Zauważanie potrzeb
drugiej strony 17 (65,4%)
0 5 10 15 20 25
Rozwój 13 (50%)
społeczno-moralny
Wpływ na wynik 15 (57,7%)
sprawy
Możliwość wymiany 19 (73,1%)
stanowisk
Ugoda bardziej
korzystna niż wyrok 20 (76,9%)
Korzyści finansowe 14 (53,8%) Możliwość samodzielnego
rozwiązania konfliktu, 15 (57,7%)
a nie narzucony werdykt
Szybkość 21 (80,8%) przez sąd
0 5 10 15 20 25
Odciążenie wymiaru 20 (76,9%)
sprawiedliwości
Poszerzanie umiejętności
komunikacji 14 (53,8%)
Zauważanie potrzeb
drugiej strony 17 (65,4%)
Rozwój 13 (50%)
społeczno-moralny
Wpływ na wynik 15 (57,7%)
sprawy
Możliwość wymiany 19 (73,1%)
stanowisk
Ugoda bardziej
korzystna niż wyrok 20 (76,9%)
Możliwość samodzielnego
rozwiązania konfliktu, 15 (57,7%)
a nie narzucony werdykt
przez sąd
0 5 10 15 20 25