Page 36 - "Klinika" Nr 37-38 (42-43) 2024
P. 36

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ

                           Odpowiedzialność



                           dyscyplinarna studenta



                           za nienależyte świadczenie

        Jan Oleksiuk*
                           pomocy prawnej w ramach


                           studenckiej poradni prawnej







        Wprowadzenie                                         spotkać się z reakcją na podstawie art. 307 i n. PrSzkolWyżN, jest
        Powszechnie napotyka się postulat, by prawo karne stanowiło   w praktyce dyskrecjonalna .
                                                                                7
                 1
        ultima ratio  – było ostatecznym środkiem, jaki ma w swojej dys-  Przez wzgląd na zaangażowanie autora w aktywności studenc-
        pozycji państwo. Twierdzi się, że dziedzina ta winna zabezpieczać   kie, szczególnie ciekawe wydaje się w tym kontekście określenie,
        normy postępowania w takim i tylko takim zakresie, w jakim po-  na jakich podstawach i w jakim zakresie może odpowiadać dyscy-
                               2
        zostałe środki nie wystarczają . Logiczną tego konsekwencją jest   plinarnie student udzielający nieodpłatnie pomocy prawnej w ra-
        konieczność funkcjonowania innych – mniej dolegliwych z punktu   mach studenckiej poradni prawnej. Doświadczenie pracy w tych
        widzenia jednostki – mechanizmów przymusowego egzekwowa-  wyjątkowych organizacjach niewątpliwie jest czymś pożądanym
        nia przestrzegania wzorów zachowań. Jednym z nich jest system   i korzystnym z punktu widzenia procesu kształcenia prawnika in
                                   3
        odpowiedzialności dyscyplinarnej , któremu podlegają również   spe . Studenci podzieleni na sekcje tematyczne zazwyczaj w parach
                                                               8
        studenci uczelni wyższych. Niebezpiecznie niejasne (w porówna-  odbywają wywiad z interesantem kliniki prawa, w czasie którego
        niu z odpowiedzialnością karną) przesłanki wymierzania reakcji   nienadzorowani mają odebrać stan faktyczny jego sprawy. Po spo-
        dyscyplinarno-prawnej co do zasady niosą w sobie ryzyko arbitral-  tkaniu opracowują projekt rozwiązania problemu prawnego klienta
        ności i nadużyć przy jej przypisywaniu , dlatego też podjęcie oma-  i przedstawiają go następnie koordynatorowi swojej sekcji . Ten za-
                                                                                                       9
                                     4
        wianego tematu wydaje się istotne.                   twierdza lub wskazuje na niedociągnięcia zaproponowanego roz-
        Materialnoprawne podstawy tego reżimu odpowiedzialności doty-  wiązania, co finalnie doprowadzić ma do redakcji przez studentów
        czącego studentów wywieść należy bezsprzecznie z art. 307 ust. 1   opinii prawnej, którą klient otrzymuje dopiero po jej zatwierdzeniu
        ustawy z 20.7.2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce ,   przez koordynatora . Pomimo obligatoryjnego funkcjonowania
                                                         5
                                                                            10
        który stanowi, że student podlega odpowiedzialności dyscypli-  w systematyce pracy klinicznej elementów nadzoru merytorycz-
        narnej za naruszenie przepisów obowiązujących w uczelni oraz   nego daje się wyobrazić scenariusz, w którym w wyniku działań lub
        za czyn uchybiający godności studenta . Przewinienia dyscypli-  zaniechań studenta przydzielonego do danej sprawy interesant kli-
                                       6
        narne nie są stypizowane, zatem ocena, czy dany czyn powinien   niki uzyska poradę istotnie narażającą jego interesy albo nie uzyska
                                                             jej w ogóle, co poza jego oczywistym pokrzywdzeniem rzutować
                                                             może na dobre imię poradni, a ostatecznie również uczelni.
                                                             Potencjalnie naganny – a więc mieszczący się w obrębie zaintere-
        *  Uniwersytet Warszawski. ORCID: 0009-0006-8240-6275.
        1   Zob. chociażby A. Marek, [w:] A. Marek (red.), Zagadnienia ogólne. System Prawa   sowania odpowiedzialności dyscyplinarnej – może być nie tylko
          Karnego, t. I, Warszawa 2010, s. 9, a także M. Królikowski, R. Zawłocki, Prawo   efekt pracy studenta (lub jej braku), lecz także sam proces świad-
          karne, Warszawa 2020, s. 24.
        2   Por. W. Wróbel, A. Zoll, Polskie prawo karne. Część ogólna, Kraków 2013, s. 25.  czenia pomocy. Ponieważ wywiad wstępny stanowi czynność,
        3   Niniejsza praca nie zawrze odpowiedzi na pytanie o rzeczywistą skuteczność tego   którą studenci przeprowadzają bez nadzoru, jest on naturalnym
          środka reakcji publicznoprawnej, w szczególności gdy chodzi o przedstawicieli sze-
          roko rozumianego środowiska akademickiego. Dostrzec jedynie wypada w tym
          miejscu, że tradycyjnie pokłada się w systemie odpowiedzialności dyscyplinarnej   7   Nie jest ona oczywiście dowolna. Na istotne elementy kształtujące rozumienie po-
          nadzieję na szybką i skuteczną reakcję na występujące nieprawidłowości, a może   jęcia „czynu uchybiającego godności studenta” z powołaniem orzecznictwa wska-
          i patologie (P. Skuczyński, Granice odpowiedzialności dyscyplinarnej, [w:] P. Sku-  zuje A. Zientara, Możliwość udziału studenta jako obrońcy obwinionego studenta
          czyński, P. Zawadzki (red.), Odpowiedzialność dyscyplinarna. Podstawy, procedura   lub doktoranta w postępowaniu dyscyplinarnym w ramach nauczania klinicznego,
          i orzecznictwo w sprawach studentów Uniwersytetu Warszawskiego 2000–2005,   Klinika 2020–2021, Nr 29–30 (34–35), s. 15.
          Warszawa 2008, s. 7).                              8   Zob. B. Namysłowska-Gabrysiak, Rola klinik prawa w kształceniu przyszłych praw-
        4   P. Skuczyński, Granice, s. 8.                     niczek i prawników w zakresie problematyki przeciwdziałania dyskryminacji
        5   T.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 742 ze zm., dalej „PrSzkolWyżN”.  ze względu na płeć, Klinika 2020–2021, Nr 29–30 (34–35), s. 9.
        6   Dla szerszej charakterystyki postępowania dyscyplinarnego wobec studentów   9   Koordynatorem sekcji może być pracownik naukowy albo naukowo-dydaktycz-
          w ogólności zob. M. Barzycka-Banaszczyk, Delikt dyscyplinarny studenta: podsta-  ny uczelni, jak również doktorant uczelni, adwokat lub radca prawny zgodnie
          wa i przesłanki odpowiedzialności, EP 2022, Nr 1, passim, zaś na gruncie poprzed-  z pkt. 2.D. i 2.B. Standardów działalności uniwersyteckich poradni prawnych Fun-
          niego stanu prawnego zob. B. Janusz-Pohl, O modelu postępowania dyscyplinarne-  dacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych (Uchwała Rady Fundacji Uniwersytec-
          go w sprawach studenckich, RPEiS 2013, Nr 75, passim oraz B. Legutko, Studenci   kich Poradni Prawnych Nr 9/2014 z 8.3.2014 r.), dalej „Standardy”.
          uniwersyteckich poradni prawnych w postępowaniach dyscyplinarnych prowadzo-  10   Szerzej o systematyce pracy w studenckiej poradni prawnej zob. J. Ciapała, Zasady
          nych na podstawie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym z 27.7.2005 r., Klinika   udzielania porady, [w:] Studencka Poradnia Prawna. Idea, organizacja, metodolo-
          2006, Nr 1 (5), passim.                             gia, Warszawa 2005, s. 128–141.

        edukacjaprawnicza.pl                                                       KLINIKA Nr 37–38 (42–43)/2024  35
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41