Page 8 - Klinika nr 23 (28)/2017
P. 8

debata środowisKowa



            waniu przygotowawczym lub sądowym i  pism w  toczącym się   Edukacja prawna na gruncie NieodpłPomPrU
            postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub sporządzeniu pro-  Autorzy ustawy o  nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji
            jektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowie-  prawnej dostrzegli doniosłość edukacji prawnej w  budowaniu
            nie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub usta-  ładu społecznego i współtworzeniu odpowiednich postaw wśród
            nowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub   obywateli. Zagadnieniu prowadzenia edukacji prawnej w oparciu
            rzecznika patentowego w  postępowaniu sądowoadministracyj-  o ustawę o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej
            nym”. Z raportu stowarzyszenia Dogma, które prowadzi punkty   poświęcili rozdział III. Jest on jednak zaskakująco krótki i jedynie
            poradnictwa na terenie kilku województw, wynika, że najwięcej   w  bardzo ogólny sposób określa zadania organów administracji
                                                   4
            spraw w 2016 r. dotyczyło materii prawa cywilnego .   publicznej w tym zakresie.
            Po  roku funkcjonowania ustawy o  nieodpłatnej pomocy praw-  Wskazano obszary tematyczne, w których powinno się podejmo-
            nej oraz edukacji prawnej wyraźnie zarysowały się te grupy spo-  wać działania edukacyjne i o których mechanizmach funkcjono-
            łeczne, które nie znajdują pomocy na jej gruncie, choć należące   wania  wiedzę  powinno  się  upowszechniać,  ale  nie wymieniono
            do nich osoby są bezpośrednio zagrożone wykluczeniem społecz-  sposobów na realizację tych celów. I tak art. 14 NieodpłPomPrU
            nym lub już borykają się z sytuacją wykluczenia (mam tu na my-  przewiduje, że  świadomość prawna społeczeństwa powinna
            śli osoby bezdomne, osoby próbujące wyjść z uzależnienia, ofia-  być podniesiona poprzez upowszechnianie wiedzy o:
                                 5
            ry przemocy ekonomicznej) . Widać również konieczność zmian   „1) możliwościach dostępu do nieodpłatnej pomocy prawnej;
            dotyczących rozbudowania katalogu podmiotów świadczących    2) prawach i obowiązkach obywatelskich;
            pomoc. Nie dziwi zatem fakt trwania dalszych prac nad ustawą,    3) działalności krajowych i międzynarodowych organów ochrony
            zmierzających do  zapewnienia wszystkim potrzebującym efek-  prawnej;
            tywnej pomocy prawnej przez wyspecjalizowane osoby.    4) mediacji  oraz  sposobach  pozasądowego  rozwiązywania  spo-
            W Sejmie złożony został nowy projekt zmiany ustawy o nieod-  rów, a także
                                                  6
            płatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej , opracowany    5) możliwościach udziału obywateli w konsultacjach publicznych
            przez Prezydenta, a dotyczący: „rozszerzenia zakresu podmioto-  oraz w procesie stanowienia prawa”.
            wego i przedmiotowego ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej,   Pięć zarysowanych obszarów jest po pierwsze daleko niewystar-
            usprawnienia regulacji ustawy w zakresie rozszerzenia zakresu   czających, a  po  drugie bez określenia sposobu realizacji celów
            przedmiotowego ustawy poprzez umożliwienie udzielania nie-  edukacyjnych zadanie upowszechnienia o nich wiedzy pozostaje
            odpłatnego poradnictwa obywatelskiego i  prowadzenia nieod-  w dalszym ciągu w fazie przyszłych, a nie aktualnych i realnych za-
            płatnej mediacji, jak również rozszerzenia kręgu osób upraw-  dań. Jednocześnie alarmujący jest fakt, że dotychczas na realizację
            nionych do otrzymania pomocy w ramach ustawy (…), a także   tych zadań nie były przekazywane środki finansowe .
                                                                                                       7
            wprowadzenia obowiązku przekierowania osoby uprawnionej
            przez osobę udzielającą nieodpłatnej pomocy prawnej do innych   Edukacja prawna w praktyce
            systemów pomocy oraz wprowadzenia nowych uprawnień i obo-  Odpowiedzi na pytanie, jak mogłaby wyglądać edukacja prawna
            wiązków dla powiatów”.                              prowadzona w oparciu o ustawę o nieodpłatnej pomocy prawnej
            Projektodawcy poszerzyli krąg odbiorców bezpłatnej po-  oraz edukacji prawnej, szukać można w wieloletnich dobrych prak-
            mocy  m.in. o  osoby bezrobotne, niepełnosprawne, zadłużone,   tykach organizacji pozarządowych, a także niektórych instytucji
            osoby, wobec których wytoczono powództwo eksmisyjne, czy też   publicznych. Dostrzegł to sam ustawodawca, który w uzasadnie-
            którym wypowiedziano umowę najmu lokalu mieszkalnego, jed-  niu do ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji praw-
            nak uczynili to w sposób enumeratywny – określając dokładnie   nej stwierdził, że „dużym doświadczeniem na tym polu (edukacji
            sytuacje osób, które mogą się stać beneficjentami pomocy. Roz-  prawnej – przyp. K.K.) dysponują organizacje pożytku publiczne-
            wiązanie takie nadal ocenić należy jako obarczone dużym ryzy-  go, które niejako z definicji powołane są do prowadzenia działal-
            kiem pominięcia osób potrzebujących porady prawnej, a w dal-  ności społecznie użytecznej. Stąd przyjmuje się (…), że zadania bę-
            szym ciągu niewymienionych w ustawie. Nadto na potwierdzenie   dące przedmiotem omawianej problematyki mogą być realizowane
            spełniania warunku projekt zakłada przedłożenie decyzji odpo-  również za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego wyło-
            wiedniego podmiotu.                                 nionych w trybie określonym w ustawie z 24.4.2003 r. o działalno-
            Uważam, że wszelkie bariery w ubieganiu się o bezpłatną poradę   ści pożytku publicznego i o wolontariacie. Pozwoli to wykorzystać
                                                                                            8
            powinny być zniesione – a za taką barierę uważam konieczność   ich wiedzę, dorobek i doświadczenie” .
            posługiwania się decyzją zamiast np. stosownym oświadczeniem
            zainteresowanej osoby.                                 Ostatecznie zadania związane z  edukacją powierzono:
                                                                   organizacjom pozarządowym, uczelniom wyższym pro-
                                                                   wadzącym studia na kierunku prawo, samorządom zawo-
                                                                   dowym adwokatów, radców prawnych, notariuszy, komor-
                                                                   ników sądowych i doradców podatkowych .
                                                                                                  9
            4   Dominację spraw cywilnych wśród wszystkich spraw, z jakimi osoby potrzebujące
             nieodpłatnej pomocy prawnej zwróciły się do  wyspecjalizowanych podmiotów,
             odnajdujemy również w statystykach prowadzonych przez Fundację Uniwersytec-  Ustawodawca  założył, że  „rozpropagowanie  omawianej  wiedzy
             kich Poradni Prawnych. Zob. szerzej: Roczne sprawozdanie z działalności uniwer-
             syteckich poradni prawnych w roku akademickim 2015/2016, www.fupp.org.pl,   powinno nastąpić w sposób najbardziej dostępny i przyswajalny
             dostęp: 15.9.2017 r.                               dla społeczeństwa. Zakłada się, że  najbardziej efektywną formą
            5   Pogłębiona ocena funkcjonowania ustawy stanowi w  chwili obecnej przedmiot   osiągnięcia tego rodzaju celu będzie prowadzenie różnego rodzaju
             badań związany z przygotowywaną przeze mnie monografią i z tego powodu w ni-
             niejszym artykule zostaje jedynie nadmieniona.     kampanii, akcji społecznych i podobnych działań”.
              http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/Projekty/8-020-659-2017/$file/
            6
             8-020-659-2017.pdf, dostęp: 15.9.2017  r.; http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/  7   Podaję za: http://poradnik.ngo.pl/wiadomosc/2009595.html, dostęp: 15.9.2017 r.
             agent.xsp?symbol=PROJNOWEUST&NrKadencji=8&Kol=D&Typ=UST, dostęp:   8   Zob.: http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/druk.xsp?nr=3338, dostęp: 15.9.2017 r.
             15.9.2017 r.; 1.9.2017 r. projekt skierowany został do uzupełnienia uzasadnienia.  9   Art. 15 NieodpłPomPrU.
             4  KliniKa nr 23 (28)/2017                                                           www.fupp.org.pl



       KLINIKA 23(28) 2017.indd   4                                                                           06.11.2017   14:49
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13