Page 9 - Klinika nr 23 (28)/2017
P. 9

debata środowiskowa



             Podkreślić należy, że każda kampania społeczna, o której mowa   dentów uczestniczących w  zajęciach w  ramach uniwersyteckich
                                                                              16
             powyżej, musi być realizowana profesjonalnie w oparciu o wy-  poradni prawnych .
             pracowane standardy postępowania w danym obszarze i czę-
             sto poprzedzona badaniami oraz oparta na  ich wynikach.   Edukacja prawna – możliwe zmiany legislacyjne
             Warto w  tym miejscu wskazać realizowane od  lat przez Policję   Powyższe rozważania wskazują, że do ustawy o nieodpłatnej po-
             kampanie społeczne uwrażliwiające na  działalność przestępców   mocy prawnej i  edukacji prawnej należy dodać postanowienia
             wyłudzających pieniądze od  starszych osób metodą „na  wnucz-  wprost odnoszące się do  sposobu realizacji zadań związanych
              10
             ka ”, kampanię objętą honorowym patronatem przez Rzecznika   z edukacją prawną społeczeństwa.
             Praw Obywatelskich „Też chcemy być” na rzecz osób z niepełno-  Warto więc, by projektodawcy poszczególnych nowelizacji:
             sprawnością intelektualną , kampanię Rzecznika Praw Dziecka   1)  wymienili sposoby prowadzenia edukacji prawnej (kampanie
                                11
             „Jestem mamy i taty”, uwrażliwiającą na problem wikłania dzieci   społeczne, ulotki, broszury, kampanie prowadzone w interne-
                                    12
             w sprawy rozwodowe rodziców , czy też kontrowersyjną kampa-  cie, radio i telewizji),
             nię „Smutny autobus” Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Admi-  2)  nazwali grupy społeczne, do  których kampanie powinny być
             nistracji, zwracającą uwagę na problem bezpieczeństwa przewozu   adresowane,
                 13
             dzieci . Są to przykłady kampanii wywołujących debatę publiczną   3)  określili podmioty, które mogłyby prowadzić poszczególne for-
             i przemawiających do odbiorców.                       my edukacji w ramach wydatkowania środków na to przewi-
             Niezwykle istotne jest, aby na potrzeby edukowania wykorzysty-  dzianych w ustawie o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edu-
             wać wszystkie możliwe kanały przekazu – szczególnie telewizję,   kacji prawnej.
             ale również radio. Internet w dalszym ciągu nie jest najbardziej   Nadto warto, aby w jasny sposób:
             rozpowszechnionym narzędziem przekazu treści edukacyjnych,   1)  określili podział środków i przewidzieli środki zarówno na ba-
             choć według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2016 r.   dania poprzedzające wprowadzenie konkretnych kampanii, jak
                                                     14
             dostęp do niego miało 80,4% gospodarstw domowych . Czym in-  i na profesjonalne prowadzenie kampanii,
             nym jednak jest sam dostęp do tego medium, a czym innym korzy-  2)  określili możliwość powierzania zadań związanych z  realiza-
             stanie z niego przez wszystkich domowników. Warto więc w dal-  cją zadania edukacji prawnej podmiotom specjalizującym się
             szym ciągu prowadzić kampanie drogą tradycyjną, w tym również   w tym obszarze – mam tu na myśli firmy PR, prowadzące kam-
             poprzez tworzenie ulotek i  broszur dedykowanych konkretnym   panie medialne,
             grupom odbiorców.                                   3)  określili środki na opracowanie broszur, ulotek, podręczników
             Warto zwrócić uwagę, że potencjał ustawy o nieodpłatnej pomo-  ze scenariuszami zajęć zarówno dla młodzieży, jak i dorosłych.
             cy prawnej oraz edukacji prawnej dopuszcza prowadzenie eduka-  Ustawa o  nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej
             cji prawnej również poprzez aktywne zajęcia, lekcje czy wykłady,   przewiduje, że do zlecania zadań publicznych w zakresie eduka-
             które mogą być prowadzone przez przedstawicieli poszczególnych   cji prawnej stosuje się przepisy art. 13–19a ustawy z 24.4.2003 r.
             samorządów zawodowych. Ogromne możliwości dostrzegam   o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie , co oznacza,
                                                                                                        17
             w zajęciach prowadzonych w szkołach niższego stopnia przez od-  że każdorazowo na realizację tych działań powinien być ogłasza-
             powiednio przygotowanych do tego studentów wydziałów prawa   ny konkurs ofert, w wyniku którego wyłoniony będzie podmiot
             pod opieką prawników. Istotne będzie dla ich realizacji opracowa-  je realizujący. Zgodnie z art. 13a PożPubWolontU ogłoszenie takie
             nie scenariuszy przykładowych zajęć, odpowiednio dostosowa-  powinno zawierać informacje o: 1) rodzaju zadania; 2) wysokości
             nych do potrzeb młodego odbiorcy. D. Woźniakowska-Fajst wskazu-  środków publicznych przeznaczonych na realizację tego zadania;
             je na wiele plusów w przypadku powierzenia zajęć prawnikom (lub   3) zasadach przyznawania dotacji; 4) terminach i warunkach re-
             też studentom prawa): „(1)  zajęcia będą kierowane  do  uczniów,   alizacji zadania; 5) terminie składania ofert; 6) trybie i kryteriach
             którzy są naprawdę zainteresowani, (2) prawnicy mogą uczyć tego,   stosowanych przy wyborze ofert oraz terminie dokonania wybo-
             co uważają za ważne i przydatne, (3) uczniowie na regularnych   ru ofert; 7) zrealizowanych przez organ administracji publicznej
             szkolnych zajęciach z WOS-u zajmą się tym, co z ich perspekty-  w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim
             wy jest najważniejsze ‒ przygotowaniem do egzaminu pod kątem   zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi
             przedmiotów preferowanych przez uczelnie, a na zajęciach poza-  kosztami, ze  szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji
             lekcyjnych mogą poszerzać swoją wiedzę bezinteresownie ‒ bez   przekazanych organizacjom pozarządowym i podmiotom, o któ-
                                                      15
                                                                                    18
             troski o ocenę, która liczy się przy zdawaniu na studia ”. Zajęcia   rych mowa w art. 3 ust. 3 .
             takie mogą mieć charakter zajęć pozalekcyjnych. Nadto mogą być   Każda więc organizacja pozarządowa, która ma chęć i możliwości
             adresowane do różnych grup, np. osób starszych, zagrożonych wy-  realizacji zadania w obszarze edukacji prawnej w oparciu o ustawę
             kluczeniem ekonomicznym.
             Potencjał studentów i ich aktywności w obszarze realizowania za-  16  Inspiracji związanych z prowadzeniem zajęć szukać można w publikacjach, takich
             jęć ocenić można jako ogromny – może to być również rola stu-  jak: Edukacja prawna w szkole, Poradnik dla nauczycieli, Ośrodek Rozwoju Edu-
                                                                  kacji, 2016, a także W. Klaus, D. Woźniakowska-Fajst, Inspirator edukacji prawnej:
                                                                  http://www.isp.org.pl/uploads/pdf/173991875.pdf, dostęp: 15.9.2017 r.
             10  Zob.:  http://www.policja.pl/pol/aktualnosci/144842,Nie-daj-sie-zrobic-na-wnuczka-   17  Tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1817 ze zm., dalej jako: PożPubWolontU.
              -kampania-spoleczna.html, dostęp: 15.9.2017 r.     18  Chodzi tu o: osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie prze-
             11  Zob.: https://www.rpo.gov.pl/pl/content/kampania-te%C5%BC-chcemy-by%C4%87-0,   pisów o stosunku Państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,
              dostęp: 15.9.2017 r.                                o stosunku Państwa do innych Kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwa-
             12  Zob.: https://brpd.gov.pl/jestemmamyitaty/, dostęp: 15.9.2017 r.  rancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowa-
             13  Zob.: https://www.youtube.com/watch?v=LP5WB6OXv1g, dostęp: 15.9.2017 r.  dzenie działalności pożytku publicznego; stowarzyszenia jednostek samorządu
             14  Społeczeństwo Informacyjne w Polsce 2016 r., Główny Urząd Statystyczny, opra-  terytorialnego; a także spółdzielnie socjalne; spółki akcyjne i spółki z ograniczoną
              cowanie sygnalne, s. 4.                             odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na pod-
             15  D. Woźniakowska-Fajst, współpraca M. Stec, J. Śliwa, Edukacja prawna – możliwo-  stawie przepisów ustawy z 25.6.2010 r. o sporcie (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r.
              ści, szanse, bariery, INPRIS, s. 48 i 49, http://www.inpris.pl/fileadmin/user_uplo-  poz. 1463 ze zm.), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznacza-
              ad/documents/Obywatel_i_Prawo/Raport_Edukacja_prawna_obywateli.pdf, do-  ją całość dochodu na  realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku
              stęp: 15.9.2017 r.                                  do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

             www.edukacjaprawnicza.pl                                                 1(169) rok akademicki 2017/2018  5



       KLINIKA 23(28) 2017.indd   5                                                                           06.11.2017   14:49
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14