Page 23 - Klinika nr 27-28(32-33) 2019-2020
P. 23

DEBATA ŚRODOWISKOWA


                69
        tej ustawy” . Inni autorzy wskazują, że nie jest określone, czy cena   Państwa do bezpłatnego ustanowienia ograniczonego prawa rze-
        może być symboliczna, uznając, że „wykluczone jest raczej obni-  czowego na nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa
        żenie ceny sprzedaży do zera, gdyż byłoby to sprzeczne z essentia-  na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, jak również na zobo-
        lia negotii umowy sprzedaży i powodowałoby powstanie stosunku   wiązaniu się jednostki samorządu terytorialnego do bezpłatnego
                                             70
        darowizny, który nie jest objęty regulacją art. 14” . Sprzedaż nie-  ustanowienia ograniczonego prawa rzeczowego na nieruchomo-
        ruchomości za tzw. symboliczną złotówkę powinna być kwalifiko-  ści stanowiącej własność tej jednostki na rzecz Skarbu Państwa
        wana jako czynność nieodpłatna . Jest ona odpłatna formalnie,   lub innej jednostki samorządu terytorialnego (art. 14 ust. 2
                                 71
                                                                     78
        jednak nie jest odpłatna merytorycznie – ani w ujęciu subiektyw-  GospNierU) . W literaturze wymienia się, że może chodzić o zobo-
        nym (które jest rozstrzygające), ani – nawiasem mówiąc – w uję-  wiązanie do nieodpłatnego ustanowienia użytkowania, służebności
        ciu obiektywnym . W tym kierunku zmierza także wypowiedź   gruntowej i hipoteki  (choć ustanawianie hipoteki niektórzy au-
                                                                            79
                     72
                                                                                                      80
        E. Gniewka, który wskazuje, że możliwe jest dokonanie darmego   torzy odradzają aby uniknąć zarzutu niegospodarności) , a także
                                                                            81
        rozporządzenia w obrocie między Skarbem Państwa i jednostkami   służebności przesyłu . Za przedmiot darowizny nie należy jednak
        samorządu terytorialnego i nie trzeba go skrywać pod pozorem   uznawać udzielenia zabezpieczenia o charakterze rzeczowym przez
        sprzedaży za symboliczną cenę, podobnie jak nie można skrywać   osobę trzecią, nie będącą dłużnikiem . Przedmiotem darowizny
                                                                                        82
        pod pozorem sprzedaży za obniżoną cenę negotium mixtum cum   może być więc nieodpłatne ustanowienie ograniczonego prawa rze-
        donatione . Nie podzielam jednak stanowiska tego autora, że de-  czowego w postaci użytkowania, czy też służebności .
                                                                                                   83
               73
        cydujące znaczenie ma odpłatność oceniana według obiektywnego   W tym przypadku ustawodawca nie stawia wymogu określenia
        wskaźnika wartości nieruchomości oszacowanej przez właściwego   celu darowizny, ani – w konsekwencji – nie został przewidziany
                  74
        rzeczoznawcę , ani stanowiska, zgodnie z którym w razie tzw. ne-  mechanizm odwołania takiej darowizny w razie niezrealizowania
        gotium mixtum cum donatione należy stosować przepisy dotyczące   jej celu. Również zawarcie takiej umowy wymaga uprzedniej zgody
        tej czynności prawnej, której element przeważa (a więc w przy-  wojewody w odniesieniu do nieruchomości stanowiących wła-
        padku darowizny chodzi w szczególności o wymaganie określenia   sność Skarbu Państwa, z wyłączeniem czynności prawnych doko-
        celu darowizny, ze skutkiem dla późniejszego odwołania daro-  nywanych przez ministra właściwego ds. budownictwa, planowa-
        wizny) . W mojej ocenie, w opisanym wyżej przypadku – tj. gdy   nia i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa albo
             75
        strony są świadome, że uzgodniona cena jest znacznie niższa   zgody odpowiednio rady lub sejmiku w odniesieniu do nierucho-
        od cen rynkowych, a sprzedawca godzi się na nią, by przysporzyć   mości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego
        korzyści kupującemu, który jest świadomy tej intencji i ją akceptuje   (art. 14 ust. 5 GospNierU).
        – należy zasadniczo zastosować tzw. teorię rzeczywistego podziału   W orzecznictwie podkreślono, że niedopuszczalne jest nieodpłatne
        i uznać, że chodzi o zawarcie dwóch umów – sprzedaży i darowi-  ustanawianie ograniczonych praw rzeczowych na rzecz innych
        zny . W efekcie reżim dotyczący darowizny znajduje zastosowanie   podmiotów niż wymienione w art. 14 ust. 2 GospNierU, wskazu-
          76
        ściśle rzecz biorąc jedynie do tej czynności. Oprócz wymogów wy-  jąc, że art. 13 ust. 2 GospNierU nie uprawnia do nieodpłatnego
        nikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami należy wów-  ustanawiania ograniczonych praw rzeczowych na nieruchomości
        czas pamiętać o tzw. niedopuszczalności użyczenia formy .  stanowiącej własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu
                                                   77
        Analogiczne zagadnienie może powstać w przypadku zamiany nie-  terytorialnego .
                                                                       84
        ruchomości między Skarbem Państwa a jednostkami samorządu
        terytorialnego oraz między tymi jednostkami, ponieważ taka za-  Treść umowy darowizny zawieranej na podstawie
        miana może zostać dokonana bez obowiązku dokonywania dopłat   ustawy o gospodarce nieruchomościami
        w przypadku różnej wartości zamienianych nieruchomości (art. 14   Umowa darowizny zawierana na podstawie ustawy o gospo-
        ust. 3 GospNierU). Przepis ten stosuje się również w razie zamiany   darce nieruchomościami musi zawierać postanowienia przed-
        własności nieruchomości na prawo użytkowania wieczystego lub   miotowo istotne umowy darowizny określone w art. 888 § 1 KC.
        prawa użytkowania wieczystego na własność, a także zamiany   Ponadto, jak wskazano wyżej, co do zasady ustawa o gospodarce
        praw użytkowania wieczystego dokonywanej między Skarbem Pań-  nieruchomościami wymaga określenia celu dokonywanej daro-
        stwa a jednostkami samorządu terytorialnego oraz między tymi   wizny, muszącego zazwyczaj odpowiadać celowi wskazanemu
        jednostkami (art. 14 ust. 4 GospNierU).             przez ustawodawcę. Przy darowiźnie na cele publiczne cel doko-
                                                            nywanej darowizny musi mieścić się w katalogu celów publicz-
        Darowizna polegająca na zobowiązaniu się            nych określonych w art. 6 GospNierU (w tym ze względu na art. 6
        do bezpłatnego ustanowienia ograniczonego prawa     pkt 10 GospNierU może chodzić o inne cele publiczne określone
        rzeczowego na nieruchomości
        Darowizna dokonywana na podstawie ustawy o gospodarce nieru-  78 79  E. Gniewek, Obrót..., s. 343.
                                                              Ibidem; G. Bieniek, Ustawa…, s. 125; A. Niewiadomski, [w:] P. Czechowski (red.),
        chomościami może również polegać na zobowiązaniu się Skarbu   Ustawa…, s. 76.
                                                            80  E. Gniewek, Obrót..., s. 343.
                                                            81  G. Bieniek, Obrót…, s. 125; A. Niewiadomski, [w:] P. Czechowski (red.), Ustawa…,
        69  G. Bieniek, Ustawa..., s. 124.                   s. 76.
        70  Tak: A. Niewiadomski, [w:] P. Czechowski (red.), Ustawa…, s. 75.  82  L. Domański, Instytucje kodeksu zobowiązań. Komentarz teoretyczno-praktyczny,
        71  K.P. Sokołowski, Rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych a negotium mixtum   Część szczególna, Warszawa 1938, s. 144; L. Stecki, Umowa darowizny, s. 59 i n.;
         cum donatione w prawie polskim i niemieckim, Przegląd Prawniczy Uniwersytetu   idem, Darowizna, s. 84; idem, [w:] J. Winiarz (red.), Kodeks cywilny z komentarzem,
         Warszawskiego 2005, Nr 3, s. 82 i n.; idem, Zatajenie w akcie notarialnym części   Tom II, Warszawa 1989, s. 800; idem, [w:] J. Rajski (red.), System Prawa Prywatne-
         ceny nieruchomości a pozorność sprzedaży i negotium mixtum cum donatione,   go, t. 7, Prawo zobowiązań – część szczegółowa, Warszawa 2004, s. 287; S. Rejman,
         Rej. 2010, Nr 4, s. 113; M. Tenenbaum-Kulig, Darowizna…, w druku.  [w:] Z. Resich (red.), Kodeks cywilny. Komentarz t. 2, Księga trzecia – Zobowiąza-
        72  Zob. szerzej: M. Tenenbaum-Kulig, Darowizna…, w druku.  nia, Warszawa 1972, s. 1734; J. Skąpski, [w:] S. Grzybowski (red.), Prawo cywilne,
        73  E. Gniewek, Obrót..., s. 345.                    Warszawa 1981, s. 346; R. Trzaskowski, [w:] J. Gudowski (red.), Kodeks cywilny…,
        74  Tak: Ibidem.                                     s. 594; M. Tenenbaum-Kulig, Darowizna…, w druku.
        75  Ibidem.                                         83  Zob. szerzej: M. Tenenbaum-Kulig, Darowizna…, w druku.
        76  Zob. szerzej: M. Tenenbaum-Kulig, Darowizna…, w druku.  84  Uchw. SN z 20.10.2010 r., III CZP 70/10, Biuletyn SN 2010, Nr 10, poz. 9; A. Tu-
        77  Zob. m.in. uchw. SN z 9.12.2011 r., III CZP 79/11, OSNC 2012, Nr 6, poz. 74.  łodziecki, [w:] J. Jaworski, A. Prusaczyk, A. Tułodziecki, M. Wolanin, Ustawa…, s. 133.

        22 KLINIKA Nr 27 (32)/2020                                                            www.fupp.org.pl
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27