Page 18 - Klinika nr 27-28(32-33) 2019-2020
P. 18

DEBATA ŚRODOWISKOWA


                                                                               9
        nieruchomości Skarbu Państwa, województwa lub powiatu, prze-  realizujący cel publiczny . Katalog celów publicznych w rozumie-
        znaczone w planach miejscowych pod budownictwo mieszka-  niu ustawy o gospodarce nieruchomościami został zawarty w jej
        niowe oraz na realizację związanych z tym budownictwem urzą-  art. 6, z tym, że art. 6 pkt 10 GospNierU wskazuje, że celami pu-
        dzeń infrastruktury technicznej, przekazuje się gminie, w drodze   blicznymi są inne cele publiczne, niż wymienione w art. 6 pkt 1–9
        darowizny, na jej wniosek, jeżeli przemawia za tym ważny interes   GospNierU, określone w odrębnych ustawach. Warto podkreślić,
        gminy i jeżeli cele te nie są lub nie mogą być realizowane odpo-  że katalog celów publicznych wymienionych w art. 6 GospNierU
        wiednio przez Skarb Państwa, województwo lub powiat. Ponadto   uważa się za posiadający charakter zamknięty w tym znaczeniu,
        zgodnie z art. 14 ust. 2 GospNierU nieruchomości stanowiące   że „inne cele”, o których mowa w art. 6 pkt 10 GospNierU ozna-
                                                                                                    10
        własność Skarbu Państwa mogą być nieodpłatnie obciążane   czają cele publiczne określone w odrębnych ustawach . W każdym
        na rzecz jednostek samorządu terytorialnego ograniczonymi pra-  razie brak możliwości dokonania darowizny nieruchomości na cele
        wami rzeczowymi, a nieruchomości stanowiące własność jedno-  publiczne z przeznaczeniem na cele niewymienione w ustawie
        stek samorządu terytorialnego mogą być nieodpłatnie obciążane   o gospodarce nieruchomościami bądź w odrębnej ustawie z uza-
        na rzecz Skarbu Państwa lub innych jednostek samorządu tery-  sadnieniem, że publiczny charakter tych celów przyjmowany jest
        torialnego ograniczonymi prawami rzeczowymi.         w wyniku wykładni.
        We wszystkich powyższych przypadkach mamy do czynienia z da-  Darowizna na rzecz przedsiębiorcy musi spełniać wymogi okre-
        rowizną. Zgodnie z art. 888 § 1 KC przez umowę darowizny dar-  ślone w art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europej-
        czyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obda-  skiej . Zgodnie z tym przepisem z zastrzeżeniem innych postano-
                                                                11
        rowanego kosztem swego majątku. Świadczenie to może polegać   wień przewidzianych w traktatach, wszelka pomoc przyznawana
        między innymi na przeniesieniu własności nieruchomości (dotyczy   przez państwo członkowskie lub przy użyciu zasobów państwo-
        to darowizny, o której mowa w art. 13 ust. 2 GospNierU, art. 59   wych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem
        ust. 1 w zw. z art. 68 ust. 1 pkt 2 GospNierU, w art. 59 ust. 5   konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom
        GospNierU oraz art. 22 ust. 1 GospNierU), czy na ustanowieniu   lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna z rynkiem we-
        ograniczonego prawa rzeczowego  (co dotyczy darowizny, o której   wnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową
                                 5
        mowa w art. 14 ust. 2 GospNierU).                    między państwami członkowskimi.
        Należy także zwrócić uwagę na uznawanie w literaturze za daro-  Darowiźnie nieruchomości na cele publiczne ustawodawca prze-
        wiznę umowy o oddanie nieruchomości Skarbu Państwa bądź jed-  ciwstawia darowiznę nieruchomości dokonywaną między Skar-
        nostki samorządu terytorialnego w użytkowanie wieczyste na pod-  bem Państwa a jednostką samorządu terytorialnego, a także mię-
        stawie art. 14 ust. 1 GospNierU w jego poprzednim brzmieniu .   dzy tymi jednostkami. W obu tych przypadkach niezbędne jest
                                                         6
        Konieczne jest więc rozważenie, czy pogląd ten zachowuje aktual-  określenie w umowie darowizny celu, na który nieruchomość jest
        ność w obecnym stanie prawnym. Niektórzy autorzy dostrzegają   darowana (przy czym w pierwszym może chodzić jedynie o cele
        darowiznę także w przypadku sprzedaży nieruchomości stanowią-  publiczne), a w razie jej niewykorzystania na ten cel darowizna
        cych przedmiot własności Skarbu Państwa bądź jednostek samo-  podlega odwołaniu (art. 13 ust. 2 GospNierU).
        rządu terytorialnego za cenę niższą niż wartość rynkowa nierucho-  Oprócz darowizny na cele publiczne ustawodawca zezwala na do-
        mości (art. 14 ust. 1 GospNierU) . Przedmiotem rozważań będzie   konanie darowizn nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa
                                 7
        zatem analiza, czy w owych przypadkach mamy do czynienia   na rzecz fundacji oraz organizacji pożytku publicznego, prowadzą-
        z darowizną. Już teraz należy bowiem zasygnalizować, że w razie   cych działalność, o której mowa w art. 68 ust. 1 pkt 2 GospNierU,
        tzw. negotium mixtum cum donatione opowiedzenie się za tzw. teorią   na jej cele statutowe (art. 59 ust. 1 w zw. z art. 68 ust. 1 pkt 2 w zw.
        rzeczywistego podziału pozwala przyjąć, że została zawarta umowa   z art. 13 ust. 2 GospNierU). Dopuszczalna jest więc darowizna nie-
        odpłatna i darowizna .                               ruchomości Skarbu Państwa na rzecz fundacji i organizacji pożytku
                        8
                                                             publicznego, które prowadzą działalność charytatywną, opiekuń-
        Darowizna nieruchomości Skarbu Państwa               czą, kulturalną, leczniczą, oświatową, naukową, badawczo-rozwo-
        i jednostek samorządu terytorialnego                 jową, wychowawczą, sportową lub turystyczną, bądź działalność
        Przechodząc do bardziej szczegółowej analizy należy wskazać,   pożytku publicznego, na jej cele statutowe. W literaturze wskazuje
        że ustawodawca zezwala na darowiznę nieruchomości na cele   się, że chodzi o darowizny na rzecz fundacji założonych przez in-
        publiczne (art. 13 ust. 2 zd. 1 GospNierU). Brak określenia kry-  nych fundatorów niż Skarb Państwa . Z poglądem tym należy
                                                                                         12
        teriów podmiotowych dotyczących obdarowanego, co prowadzi   się zgodzić, ponieważ w art. 52 GospNierU ustawodawca oprócz
        do wniosku, że może być nim każdy podmiot prawa cywilnego,   wyposażenia, przewiduje także doposażenie państwowej osoby
                                                             prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej. W każdym ra-
                                                             zie w art. 59 ust. 1 GospNierU ustawodawca odróżnia dokonanie
                                                             darowizny od wyposażenia fundacji przez Ministra właściwego ds.
        5   Tak m.in. S. Grzybowski, [w:] S. Grzybowski (red.), System prawa cywilnego, t. III,   budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego
          cz. 2, Prawo zobowiązań – część szczegółowa, Wrocław–Warszawa–Kraków–  oraz mieszkalnictwa. W takiej umowie darowizny niezbędne jest
          Gdańsk 1976, s. 228; L. Stecki, Umowa darowizny, Warszawa–Poznań 1974, s. 21;
          idem, Darowizna, Toruń 1998, s. 47; M. Safjan, [w:] K. Pietrzykowski (red.), Ko-  określenie celu, na jaki darowana jest nieruchomość, będącego
          deks cywilny, Tom II, Komentarz do artykułów 450–1088, Warszawa 2005, s. 768;
          S. Dmowski, [w:] G. Bieniek (red.), Komentarz do kodeksu cywilnego, Księga trzecia.
          Zobowiązania, tom 2, Warszawa 2006, wyd. 6, s. 706 i n.; J. Jezioro, [w:] E. Gnie-  9   A. Tułodziecki, [w:] J. Jaworski, A. Prusaczyk, A. Tułodziecki, M. Wolanin, Ustawa o go-
          wek, P. Machnikowski (red.), Kodeks cywilny. Komentarz, Warszawa 2016, s. 1590;   spodarce nieruchomościami, Komentarz, Warszawa 2017, s. 130; E. Bończak-Ku-
          R. Trzaskowski, [w:] J. Gudowski (red.), Kodeks cywilny. Komentarz, Tom V, Zobo-  charczyk, Ustawa o gospodarce nieruchomościami, Komentarz, Warszawa 2018,
          wiązania, Część szczegółowa, Warszawa 2017, s. 592; M. Tenenbaum-Kulig, Daro-  s. 176.
          wizna w polskim prawie zobowiązań, w druku.        10  Tak: wyr. NSA w Krakowie z 10.10.2000 r., II SA/Kr 1010/00, ONSA 2001, Nr 4,
        6   Tak: E. Gniewek, Obrót…, s. 341.                  poz. 186; uchw. SN z 17.7.2003 r., III CZP 46/03, OSNC 2004, Nr 10, poz. 153.
        7   Tak: Ibidem, s. 344 i n.                         11  Dz. Urz. UE C 326, s. 47.
        8   M. Safjan, [w:] K. Pietrzykowski (red.), Kodeks cywilny…, s. 768. Zob. szerzej: M. Te-  12  M. Wolanin, Ustawa o gospodarce nieruchomościami, Komentarz, Warszawa 1998,
          nenbaum-Kulig, Darowizna…, w druku.                 s. 192; E. Gniewek, Obrót…, s. 321.

        www.edukacjaprawnicza.pl                                                  1(175) rok akademicki 2019/2020  17
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23