Page 19 - Klinika nr 27-28(32-33) 2019-2020
P. 19

DEBATA ŚRODOWISKOWA


                                                                      18
                                                                                                     19
        celem statutowym fundacji bądź organizacji pożytku publicznego.   powiatowym  i ustawy o samorządzie województwa . Edward
        W razie niewykorzystania nieruchomości na cel, na który nieru-  Gniewek podkreśla, że wyłączna kompetencja rady gminy do okre-
        chomość została darowana, darowiznę odwołuje się (art. 59 ust. 2   ślania zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości
        GospNierU), a ponadto czynność prawna dokonana przez fundację   (art. 18 ust. 2 pkt 9 lit a SamGminU) oraz tworzenia, likwidacji
        albo organizację pożytku publicznego z naruszeniem art. 59 ust. 2   i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jed-
        GospNierU jest nieważna (art. 59 ust. 3 GospNierU).  nostek organizacyjnych (art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h SamGminU) nie
        Ponadto Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa oraz Agencja Mie-  oznacza kompetencji do dokonywania przez radę gminy darowizn
        nia Wojskowego mogą, na warunkach określonych w art. 59 ust. 1   na rzecz fundacji. Kwestie obrotu nieruchomościami samorządo-
        GospNierU, dokonać na rzecz fundacji albo na rzecz organizacji po-  wymi regulują odrębne przepisy, zawarte w ustawie o gospodarce
        żytku publicznego darowizny nieruchomości, w stosunku do której   nieruchomościami . Autor słusznie wyklucza możliwość zastoso-
                                                                          20
        wykonują prawa właścicielskie Skarbu Państwa, po uprzednim uzy-  wania art. 59 GospNierU dla uzasadnienia dopuszczalności daro-
        skaniu zgody ministra właściwego ds. budownictwa, planowania   wizn nieruchomości należących do jednostek samorządu teryto-
        i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, a w za-  rialnego, odrzucając zarówno stosowanie analogiae legis z art. 59
        kresie nieruchomości wchodzących w skład Zasobu Własności   GospNierU, jak i wykładnię rozszerzającą zawartych w nim norm
        Rolnej Skarbu Państwa po uprzednim uzyskaniu zgody ministra   prawnych ze względu na to, że art. 59 GospNierU wyraża wyjątek
        właściwego ds. rozwoju wsi (art. 59 ust. 5 zd. 1 GospNierU). Zgoda   od generalnej reguły dokonywania darowizn, zawartej w art. 13
        ministra właściwego ds. budownictwa, planowania i zagospodaro-  ust. 2 GospNierU i jako taki powinien być interpretowany ściśle,
                                                                                                            21
        wania przestrzennego oraz mieszkalnictwa jest wyrażana w formie   a ponadto brak podstaw do stwierdzenia istnienia luki prawnej .
        aktu notarialnego (art. 59 ust. 6 GospNierU). Również w tym przy-  W konkluzji autor zasadnie przyjmuje, że zarówno Skarb Państwa,
        padku w razie niewykorzystania nieruchomości na cel, na który zo-  jak i jednostki samorządu terytorialnego mogą dokonywać da-
        stała ona darowana, darowizna podlega odwołaniu (art. 59 ust. 5   rowizn na rzecz fundacji na podstawie art. 13 ust. 2 GospNierU
        zd. 2 GospNierU). Odpowiednie zastosowanie znajduje również   z przeznaczeniem nieruchomości na cele publiczne w rozumieniu
        art. 59 ust. 3 GospNierU (art. 59 ust. 5 zd. 3 GospNierU).  art. 6 GospNierU, przy czym oczywiście nie może powstać dyso-
        Należy podkreślić, że darowizny dokonywane na podstawie   nans między celami publicznymi w rozumieniu ustawy o gospo-
        art. 59 GospNierU mogą dotyczyć jedynie nieruchomości wcho-  darce nieruchomościami a celami fundacji w rozumieniu ustawy
        dzących w skład zasobu Skarbu Państwa, nie zaś nieruchomości   z 6.4.1984 r. o fundacjach . Pogląd ten należy odnieść również
                                                                                22
        należących do jednostek samorządu terytorialnego . Wniosek   do darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego. Równo-
                                                13
        ten wynika jasno z art. 59 ust. 1 i 5 GospNierU. W związku z po-  cześnie E. Gniewek opowiada się de lege ferenda za zastosowaniem
        wyższym w literaturze powstała rozbieżność poglądów, na jakiej   podobnej normy prawnej, jak wyrażona w art. 59 ust. 1 GospNierU
        podstawie jest możliwe dokonywanie darowizn na rzecz fundacji   do jednostek samorządu terytorialnego.
        kosztem zasobu nieruchomości samorządowych przez właściwe   Ustawodawca zezwala również na zawieranie umów darowizn nie-
        organy gminy, powiatu bądź województwa . W myśl jednego sta-  ruchomości między Skarbem Państwa i jednostką samorządu tery-
                                        14
        nowiska dopuszczalne jest stosowanie art. 59 ust. 1 GospNierU   torialnego oraz między tymi jednostkami (art. 13 ust. 2 zd. 1 in fine
        przez analogię do nieruchomości gmin, które mogą być donato-  GospNierU). Ze względu na wskazanie podmiotów mogących być
        rami fundacji, zwłaszcza o celach zgodnych z interesami samo-  stronami umowy darowizny, bez określenia, o którą stronę chodzi,
        rządu lokalnego . Z kolei zdaniem E. Gniewka mimo że art. 13   zarówno Skarb Państwa, jak i jednostka samorządu terytorialnego
                    15
        ust. 1 GospNierU zastrzega na wstępie uniwersalną zasadę swo-  mogą wystąpić w roli darczyńcy bądź obdarowanego . Umowa da-
                                                                                                   23
        body obrotu, to w art. 13 ust. 2 GospNierU zostały wyrażone   rowizny między jednostkami samorządu terytorialnego może być
        ograniczenia dopuszczalności rozporządzeń darmych. Prowa-  zawarta zarówno przez równorzędne jednostki samorządu tery-
        dzi to autora do wniosku, że darowizna nieruchomości publicz-  torialnego, jak i przez jednostki różnego stopnia . W przypadku
                                                                                                 24
        nych (w tym samorządowych) może zostać dokonana wyłącznie   darowizn z art. 13 ust. 2 zd. 1 in fine GospNierU – w odróżnie-
        w granicach wyraźnie określonych w ustawie. Dopuszczalna jest   niu od darowizn, o których mowa w art. 13 ust. 2 zd. 1 in prin-
        więc darowizna nieruchomości samorządowych na rzecz fundacji   cipio GospNierU – ustawodawca nie wskazuje, że darowizna jest
        (a obecnie również na rzecz organizacji pożytku publicznego – M.   dokonywana na cele publiczne, jednak przedmiot darowizny z na-
        T.-K.), w celu umożliwienia realizacji celów publicznych określo-  tury rzeczy będzie przeznaczony do wykonywania zadań ustawo-
        nych w art. 6 GospNierU – zgodna z art. 13 ust. 2 GospNierU .   wych przez obdarowanego, to jest Skarb Państwa bądź jednostkę
                                                       16
        Autor opowiada się ponadto przeciwko korzystaniu z fałszywych   samorządu terytorialnego . Określenie celu darowizny jest w tej
                                                                                25
        argumentów, rzekomo wywodzących się z ustawy o samorzą-  umowie niezbędne, a w razie niewykorzystania nieruchomości
                   17
        dzie gminnym  – odnosząc to samo do ustawy o samorządzie   na ten cel darowizna podlega odwołaniu (art. 13 ust. 2 zd. 2 i 3
                                                            GospNierU).
                                                            Kolejną darowizną nieruchomości dokonywaną na podstawie
                                                            ustawy o gospodarce nieruchomościami jest darowizna nierucho-
        13  E. Gniewek, Obrót…, s. 321 i n.
        14  Problem ten poruszono na tle poprzedniego stanu prawnego, w którym art. 59   mości stanowiących odpowiednio zasób nieruchomości Skarbu
         GospNierU stanowił o darowiźnie na rzecz fundacji (zmiany wprowadzono ustawą
         z 24.4.2003 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicz-  18  Ustawa z 5.6.1998 r. o samorządzie powiatowym, t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 511
         nego i o wolontariacie, Dz.U. Nr 96, poz. 874 i ustawą z 28.11.2003 r. o zmianie   ze zm.
         ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw,   19  Ustawa z 5.6.1998 r. o samorządzie województwa, t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 512
         Dz.U. z 2004 r. Nr 141, poz. 1492). Obecnie należy go więc analogicznie odnieść   ze zm.
         do darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego.  20  E. Gniewek, Obrót..., s. 323.
        15  Tak: S. Kolanowski, A. Kolarski, Ustawa o gospodarce nieruchomościami, Komen-  21  Ibidem.
         tarz, Warszawa 1998, s. 107.                       22  Ibidem.
        16  E. Gniewek, Obrót..., s. 322.                   23  Ibidem, s. 324.
        17  Ustawa z 8.3.1990 r. o samorządzie gminnym, t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 506 ze zm.,   24  Ibidem.
         dalej jako: SamGminU.                              25  Ibidem.

        18 KLINIKA Nr 27 (32)/2020                                                            www.fupp.org.pl
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24