Page 24 - Klinika Nr 31–32 (36–37)/2021–2022
P. 24

KORONAWIRUS A ORZECZNICTWO EUROPEJSKIE


               i zajęciem stanowiska do czasu dokładnego przeanalizowania   czy można i w jaki sposób legalnie transferować dane osobowe
               sytuacji;                                         do państw trzecich, w szczególności do USA?
                Information Commissioner’s Office (ICO, Wielka Brytania/Zjed-  Koniec 2020 r. zaczął przynosić mniej lub bardziej jednoznaczne
               noczone Królestwo) : ICO oficjalnie poparł wyrok i jego tezy,   rozwiązania problemu transatlantyckich transferów. Wskazać
                               29
               niemniej zadeklarował „wsparcie administratorów w legaliza-  w tym miejscu należy przede wszystkim zalecenia wydane w li-
               cji transferów”, zatem nie wykluczał możliwości skorzystania   stopadzie 2020 r. przez EROD: Zalecenia 01/2020 dot. środków
               z innych mechanizmów legalizacji transferu danych osobowych   uzupełniających narzędzia przekazywania w celu zapewnienia
               do USA;                                           zgodności z unijnym stopniem ochrony danych osobowych  oraz
                                                                                                              34
                Berliński Organ Nadzorczy : Berlin oficjalnie poparł wyrok   Zalecenia 02/2020 dot. niezbędnych gwarancji europejskich dla
                                     30
               i pouczył administratorów o konieczności wycofania danych   środków nadzoru . Wskazane dokumenty przewidują przede
                                                                               35
               osobowych z centrów przetwarzania w USA, tym samym wy-  wszystkim konieczność przeprowadzenia wstępnych audytów
               kluczając możliwość transatlantyckiego przetwarzania danych   w zakresie przestrzegania przez państwo, na terenie którego znaj-
               (UE–USA) przynajmniej w obecnym stanie prawnym;   duje się odbiorca danych, obowiązków zapewnienia odpowiednich
                                              31
                Organ Nadzorczy Nadrenii-Palatynatu : Nadrenia-Palaty-  zabezpieczeń przetwarzania danych osobowych i gwarancji pry-
               nat oficjalnie poparł wyrok, niemniej w zakresie transferów   watności osób, których dane dotyczą. Na podstawie wyników prze-
               do USA udzielił mniej zdecydowanej odpowiedzi: „i tak i nie”.   prowadzonej analizy administrator lub podmiot przetwarzający
               Był to pierwszy i jedyny organ nadzorczy w Europie, który po-  może zdecydować, że państwo trzecie, w którym ma siedzibę od-
               dał jakiekolwiek szczegóły dotyczące tego, jak będzie oceniał le-  bierający dane, spełnia europejskie standardy poszanowania pry-
               galność transferów danych osobowych do USA. Był to również   watności lub może uznać, że takie gwarancje nie są przewidziane.
               organ, który najszybciej zareagował na wyrok C-311/18, już   Jeżeli państwo trzecie nie zapewni odpowiedniego poziomu bez-
               w 7 godz. po wyroku, publikując tzw. FAQ;         pieczeństwa praw i wolności osób, których dane dotyczą, nawet
                Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO, Pol-  zawarcie umowy opartej na standardowych klauzulach umownych
               ska) : Polski regulator poparł wyrok i podkreślił jego wagę, nie   może nie zalegalizować transferu, chyba że zostaną podjęte dodat-
                  32
               zajął jednak jednoznacznego stanowiska w sprawie transferów   kowe środki bezpieczeństwa. W swoich zaleceniach EROD pro-
               do USA na podstawie innych instrumentów legalizujących. Pod-  ponuje podjęcie dodatkowych działań, które w jej opinii stanowić
               kreślił natomiast, że europejskie organy nadzorcze powinny   będą odpowiednie zabezpieczenia gwarantujące bezpieczeństwo
               w konsekwencji tej sytuacji podjąć wysiłki w celu wypracowania   i przestrzeganie wspólnotowych standardów ochrony danych
               wspólnego stanowiska.                             osobowych.
             Wiele organów nadzorczych (w tym np. AEPD, Hiszpania) długo   Zgodnie z zaleceniami EROD 01/2020 można wprowadzić trzy ro-
             milczało w sprawie możliwych implikacji wyroku C-311/18. Za-  dzaje dodatkowych środków w celu wykazania zamiarów, zarówno
             gadnienia nie objaśniało również stanowisko Europejskiej Rady   podmiotu przekazującego, jak i odbierającego dane, aby działać
             Ochrony Danych (EROD) . EROD poparła wyrok i podejście   zgodnie z prawem dotyczącym prywatności i ochrony danych
                                  33
             do ochrony prywatności zaprezentowane w tezach wyroku, nie-  oraz z unijnymi standardami ochrony i prywatności. Te dodat-
             mniej nie odniosła się wprost do transferów danych osobowych   kowe środki mogą mieć charakter umowny, techniczny lub orga-
             do USA.                                             nizacyjny (Zalecenia 01/2020, pkt 47, s. 15). Jednocześnie EROD
             Abstrahując od powodów ekonomicznych czy społeczno-kulturo-  podkreśla, że same środki umowne i organizacyjne nie wystarczą
             wych procesów współzależności i integracji państw, zatrzymanie   na ogół do przezwyciężenia podstawowych problemów związanych
             transatlantyckich transferów nie jest możliwe z uwagi na bizne-  z nieuzasadnionym dostępem rządu państwa trzeciego do danych
             sowe powiązania wynikające z powszechnej globalizacji procesów   osobowych (Zalecenia 01/2020, pkt 48, s. 15) – wdrożenie środ-
             przetwarzania. W krótkim czasie po wyroku zaczęły się więc poja-  ków technicznych, które uniemożliwią dostęp do danych osobo-
             wiać liczne opracowania i stanowiska zarówno przedstawicieli or-  wych przetwarzanych w państwie trzecim (np. szyfrowanie), jest
             ganów nadzorczych, instytucji UE oraz Stanów Zjednoczonych, jak   niezbędne. Podobne stanowisko prezentowane jest także w porad-
             i przedstawicieli doktryny i specjalistów z zakresu ochrony danych   niku  wydanym przez organ ochrony danych niemieckiego kraju
                                                                     36
             osobowych. Miały one na celu wsparcie administratorów i pod-  związkowego Badenia-Wirtembergia (Organ do spraw Ochrony Da-
             miotów przetwarzających w szukaniu rozwiązań zaistniałej sytu-  nych i Wolności Informacji, LfDI BW), zawierającym szczegółowe
             acji. W większości pozostawały one jednak niespójne lub nie da-  wytyczne dotyczące międzynarodowego przekazywania danych
             wały podstaw do udzielenia jednoznacznej odpowiedzi na pytanie:   osobowych po wyroku TSUE z 16.7.2020 r., sprawa C-311/18.
                                                                 Poradnik opublikowano po raz pierwszy w sierpniu 2020 r. Osta-
                                                                 teczna i aktualna wersja poradnika istnieje od września 2020 r. Jak
             29   Stanowisko Information Commissioner’s Office (ICO, Wielka Brytania/Zjedno-  podkreśla LfDI BW, wszystkie trzy typy środków zabezpieczających
               czone Królestwo), https://ico.org.uk/about-the-ico/news-and-events/news-and-  wskazanych przez EROD należy wziąć pod uwagę i wprowadzić
               -blogs/2020/07/ico-statement-on-the-judgement-of-the-european-court-of-  w celu wykazania najwyższego poziomu należytej staranności.
               justice-in-the-schrems-ii-case/ (dostęp: 2.4.2021 r.).
             30    Stanowisko Berlińskiego Organu Nadzorczego, https://www.datenschutz-berlin.
               de/fileadmin/ user_upload/pdf/pressemitteilungen/2020/20200717-PM-Nach_
               SchremsII_Digitale_Eigenstaendigkeit.pdf (dostęp: 2.4.2021 r.).
             31   Stanowisko Organu Nadzorczego Nadrenii-Palatynatu, https://www.datenschutz.
               rlp.de/de/themenfelder-themen/datenuebermittlung-in-drittlaender/ (dostęp:
               2.4.2021 r.).                                     34   Zob. https://edpb.europa.eu/our-work-tools/public-consultations-art-704/2020/re-
             32   Stanowisko Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO, Polska),   commendations-012020-measures-supplement-transfer_pl (dostęp: 11.4.2021 r.).
               https://uodo.gov.pl/pl/138/1603 (dostęp: 2.4.2021 r.).  35   Zob. https://edpb.europa.eu/our-work-tools/our-documents/preporki/recom-
             33   Zob. https://edpb.europa.eu/news/news/2020/statement-court-justice-  mendations-022020-european-essential-guarantees_pl (dostęp: 11.4.2021 r.).
               european-union-judgment-case-c-31118-data-protection_pl; w wersji polskiej do-  36   https://www.baden-wuerttemberg.datenschutz.de/wp-content/uploads/
               stępne pod treścią stanowiska PUODO: https://uodo.gov.pl/pl/138/1603 (dostęp:   2020/08/Orientierungshilfe-Was-jetzt-in-Sachen-internationaler-Datentransfer.
               2.4.2021 r.).                                       pdf (dostęp: 11.4.2021 r.).

             edukacjaprawnicza.pl                                                    KLINIKA Nr 31-32 (36-37)/2021-2022  23



                                                                                                               17.12.2021   11:33
        Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb   23                                                               17.12.2021   11:33
        Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb   23
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29