Page 23 - Klinika Nr 31–32 (36–37)/2021–2022
P. 23

KORONAWIRUS A ORZECZNICTWO EUROPEJSKIE


             wskazały na „istotne przekroczenie granic kompetencji” ze strony   warunków przez podmioty zaangażowane w przetwarzanie da-
             NSA i innych organów federalnych” .                   nych osobowych.
                                       23
             W konsekwencji wszystkich opisanych powyżej okoliczności TSUE   Konsekwencją wyżej wskazanego orzeczenia jest przede wszystkim
             uznał, że „Komisja nie wykazała w swojej decyzji 2000/520, iż   fakt, że certyfikacja Privacy Shield nie może dłużej stanowić pod-
             Stany Zjednoczone rzeczywiście „zapewniają” odpowiedni stopień   stawy legalnego transferu danych osobowych do państw trzecich.
             ochrony ze względu na swoje ustawodawstwo lub zobowiązania   Dodatkowo wyrok dał podstawę do wątpliwości, czy transatlantyc-
                           24
             międzynarodowe”  i unieważnił decyzję Komisji ustanawiającą   kie transfery danych osobowych są w ogóle możliwe, w tym rów-
             Safe Harbor.                                        nież z zastosowaniem alternatywnych mechanizmów legalizacji,
             Niedługo po unieważnieniu decyzji Komisji ws. Safe Harbor, w wy-  tj. standardowych klauzul umownych. Per analogiam zaczęto kwe-
             niku negocjacji międzynarodowych, Komisja oraz przedstawiciele   stionować skuteczność nie tylko klauzul wynikających z decyzji
             rządu USA ustalili nowe ramy prawne dla transatlantyckich trans-  z 5.2.2010 r., ale wszystkich dotychczas przyjętych przez Komisję
             ferów danych osobowych UE–USA. Projekt nowych ram certyfi-  zestawów standardowych klauzul umownych – nie tylko w sto-
             kacji, określonych jako Tarcza Prywatności (ang. Privacy Shield),   sunku do transferów transatlantyckich, ale również do innych,
             został zaprezentowany w decyzji z 29.2.2016 r. Decyzja Komisji   np. do przekazywania danych osobowych do Chin czy Rosji.
             została oficjalnie przyjęta 12.7.2016 r., a sam program Privacy   Z wielu względów transferowanie czy też przetwarzanie danych
             Shield rozpoczął funkcjonowanie 1.8.2016 r.         osobowych na terenie Stanów Zjednoczonych zawsze było po-
             Wśród podmiotów, które korzystały z przywilejów, na jakie pozwa-  strzegane jako ryzykowne. Powszechnie wiadomo (w szczególności
             lał program certyfikacji Privacy Shield, a tym samym z możliwości   po ujawnieniu w 2013 r. przez E. Snowdena informacji o metodach
             legalizacji transferów zgodnie z art. 45 RODO, znajdowały się np.:  działania operacyjnego służb federalnych), że USA jako państwo
               Microsoft Corporation (dostawca m.in. usług Office365, Micro-  trzecie nie gwarantuje odpowiednich warunków do bezpiecznego
               soft Azure, Microsoft Teams, OneDrive);           przetwarzania danych osobowych z poszanowaniem zasad obowią-
               Google LLC (dostawca m.in. usług Google Analytics, Google   zujących na terenie Unii Europejskiej (zarówno przed 25.5.2018 r.,
               Ads, GSuite, dysku chmurowego Google, Youtube, Gmail, opro-  jak i obecnie). Powodem takiego stanowiska jest m.in. obowiązu-
               gramowania urządzeń mobilnych Android);           jące w USA prawo, które pozwala na dostęp do danych osobowych
               Facebook Inc. (dostawca portalu społecznościowego Facebook   oraz innych informacji służb państwowych i federalnych, w tym
               oraz usług, takich jak Facebook Insights, wtyczek lokalnych   w szczególności tzw. FISA (Foreign Intelligence Surveillance Act of
               na strony internetowe łączących bezpośrednio z fanpage’ami   1978) . Niemniej w motywie 64 decyzji Komisji ws. ustanowie-
                                                                     26
               Facebook, WhatsUpp, Instagram);                   nia Privacy Shield zaznaczono, że „Komisja oceniła przewidziane
               ESET LLC (dostawca oprogramowania antywirusowego i anty-  w prawie amerykańskim ograniczenia i gwarancje w zakresie do-
               spamowego ESET oraz rozwiązań technicznych m.in. w zakresie   stępu do danych osobowych przekazywanych przez amerykańskie
               narzędzi kryptograficznych).                      organy publiczne w ramach Tarczy Prywatności UE–USA i korzy-
             W przypadku podmiotów nieposiadających certyfikacji w ramach   stania z tych danych do celów bezpieczeństwa narodowego, egze-
             programu Privacy Shield powszechną praktyką było zawieranie   kwowania prawa i innych celów leżących w interesie publicznym”.
             umów dotyczących przetwarzania danych osobowych na podsta-  Trybunał Sprawiedliwości UE nie podzielił jednak tego stanowiska
             wie standardowych klauzul umownych przyjętych przez Komisję.   zauważając, że już sama treść decyzji zawiera odstępstwo o cha-
                                                                 rakterze generalnym, umożliwiające „ingerencje – oparte na wy-
             Implikacje wyroku TSUE w sprawie C-311/18,          maganiach bezpieczeństwa narodowego, interesu publicznego albo
             tzw. Schrems II                                     przestrzegania prawa – w prawa podstawowe osób, których dane
             Wyrokiem z 16.7.2020 r. w sprawie C-311/18 w postępowaniu:   osobowe są przekazywane lub mogłyby zostać przekazane z Unii
             Data Protection Commissioner przeciwko Facebook Ireland Limited   do Stanów Zjednoczonych (zob. analogicznie w zakresie dotyczą-
                            25
             i Maximillian Schrems  TSUE:                        cym decyzji 2000/520 wyrok z 6.10.2015 r., Schrems, C-362/14,
               unieważnił decyzję wykonawczą Komisji Europejskiej   EU:C:2015:650, pkt 87). W szczególności, jak stwierdzono w decy-
               z 12.7.2016 r. przyjętą na mocy dyrektywy 95/46/WE Parla-  zji w sprawie Tarczy Prywatności, takie ingerencje mogą wynikać
               mentu Europejskiego i Rady w sprawie adekwatności ochrony   z dostępu do danych osobowych przekazywanych z Unii do Sta-
               zapewnianej przez Tarczę Prywatności UE–USA (notyfikowana   nów Zjednoczonych i z wykorzystywania tych danych przez organy
               jako dokument Nr C(2016) 4176);                   amerykańskich władz publicznych w ramach opartych na art. 702
               utrzymał ważność decyzji Komisji z 5.2.2010 r. w sprawie   FISA programów nadzoru PRISM i UPSTREAM, a także na podsta-
               standardowych klauzul umownych dotyczących przekazywa-  wie rozporządzenia wykonawczego Nr 12333” .
                                                                                                   27
               nia danych osobowych podmiotom przetwarzającym dane ma-  Europejskie organy nadzorcze tuż po ogłoszeniu wyroku nie po-
               jącym siedzibę w krajach trzecich na mocy dyrektywy 95/46/  trafiły jednoznacznie wskazać jego konsekwencji oraz praktycz-
               WE Parlamentu Europejskiego i Rady (notyfikowana jako do-  nych implikacji. Ich stanowiska wydane w ramach bezpośrednich
               kument Nr C(2010) 593), jednocześnie uzależniając skutecz-  reakcji na wyrok Schrems II były skrajne. Dla przykładu warto
               ność stosowanego środka legalizującego od spełnienia pewnych   wspomnieć o:
                                                                   Commission nationale de l’informatique et des libertés (CNIL,
             23   Pkt 30, wyr. TSUE z 6.10.2015 r. w sprawie C-362/14, w postępowaniu Maximil-  28
              lian Schrems przeciwko Data Protection Commissioner.  Francja) : CNIL oficjalnie wstrzymał się z wydaniem opinii
             24   Pkt 97, wyr. TSUE z 6.10.2015 r. w sprawie C-362/14, w postępowaniu Maximil-
              lian Schrems przeciwko Data Protection Commissioner.
             25   Zob. http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=84EBE1F-  26   Zob. https://www.law.cornell.edu/uscode/text/50/chapter-36 (dostęp: 8.4.2021 r.).
              B9493102093ED96177D96078E?text=&docid=228677&pageIndex=0&doclang   27   Pkt 165, wyr. TSUE z 16.7.2020 r. w sprawie C-311/18, w postępowaniu Data
              =pl&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=9753969 (dostęp: 10.4.2021 r.).;   Protection Commissioner przeciwko Facebook Ireland Limited i Maximillian Schrems.
              http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=228728&p  28   Stanowisko Commission nationale de l’informatique et des libertés (CNIL, Francja),
              ageIndex=0&doclang=PL&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=10591175   https://www.cnil.fr/en/invalidation-privacy-shield-cnil-and-its-counterparts-are-
              (dostęp: 10.4.2021 r.).                             currently-analysing-its-consequences (dostęp: 2.4.2021 r.).

             22 KLINIKA Nr 31-32 (36-37)/2021-2022                                                      fupp.org.pl



                                                                                                               17.12.2021   11:33
        Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb   22
        Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb   22                                                               17.12.2021   11:33
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28