Page 22 - Klinika Nr 31–32 (36–37)/2021–2022
P. 22

KORONAWIRUS A ORZECZNICTWO EUROPEJSKIE


             Zgodnie z art. 45 RODO przekazanie danych osobowych do pań-  niezapewniające odpowiedniego stopnia ochrony  , co jednocze-
                                                                                                       19
             stwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej może mieć miej-  śnie nie wyklucza możliwości zastosowania innych mechanizmów
                                    4
             sce, jeżeli Komisja Europejska  zdecyduje, że państwo trzecie, te-  legalizujących transgraniczny transfer danych do tego państwa.
             rytorium, określony sektor lub określone sektory w tym państwie   Wśród alternatywnych możliwości legalizacji transferu RODO wy-
             trzecim, lub dana organizacja międzynarodowa zapewniają odpo-  szczególnia w art. 46 ust. 2 takie rozwiązania, jak standardowe
             wiedni stopień ochrony. Taki transfer danych nie wymaga podję-  klauzule ochrony danych przyjęte przez Komisję zgodnie z proce-
             cia żadnych dodatkowych czynności, w tym uzyskania zezwolenia   durą sprawdzającą, o której mowa w art. 93 ust. 2 RODO, lub przy-
             Komisji. Wśród krajów, którym Komisja przyznała decyzję stwier-  jęte przez organ nadzorczy i zatwierdzone przez Komisję zgodnie
             dzającą odpowiedni stopień ochrony, znajduje się: Andora , Argen-  z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 93 ust. 2 RODO.
                                                        5
                                                             8
                                                 7
             tyna , Kanada (tylko organizacje komercyjne) , Wyspy Owcze ,   Obecnie, po przyjęciu przez Komisję nowych zestawów standardo-
                 6
                    9
                              10
                                     11
             Guernsey , Wyspa Man , Izrael , Japonia (tylko organizacje z sek-  wych klauzul umownych, obowiązują dwa zestawy standardowych
             tora prywatnego) , Jersey , Nowa Zelandia , Szwajcaria  i Uru-  klauzul umownych: jeden dla przetwarzania danych w związku
                          12
                                              14
                                                        15
                                 13
                                                                                         20
             gwaj . W tym miejscu należy zaznaczyć, że decyzje adekwatno-  z powierzeniem przetwarzania  oraz drugi, dedykowany właśnie
                 16
             ściowe względem wszystkich powyżej wskazanych krajów, oprócz   transferom danych osobowych do odbiorców danych, którzy nie
             Japonii, zostały wydane zgodnie z nieobowiązującym już dzisiaj   podlegają przepisom RODO .
                                                                                      21
                                             17
             reżimem prawnym dyrektywy 95/46/WE  i pozostają aktualne
                                                          18
             również w reżimie RODO, do czasu ich uchylenia lub zmiany .  Transfery danych osobowych do USA
             Brak decyzji adekwatnościowej nie oznacza, że transfer danych   Transgraniczne transfery danych osobowych, w szczególności
             do państwa trzeciego jest niemożliwy per se. Dla jego legalizacji   do tzw. data centers zlokalizowanych na terenie Stanów Zjedno-
             konieczne jest jednak podjęcie dodatkowych kroków. Zaznaczyć   czonych, wymagają legalizacji zgodnie z opisanymi powyżej zasa-
             należy, że niektórzy przedstawiciele doktryny, w przypadku braku   dami, wynikającymi z Rozdziału V RODO. Na przestrzeni ostat-
             decyzji adekwatnościowej wydanej względem konkretnego pań-  nich dekad podejmowano wiele działań na rzecz zapewnienia
             stwa, uznają że państwo takie należy traktować co do zasady jako   legalności transatlantyckich transferów danych.
                                                                 Szczególnym rodzajem decyzji adekwatnościowych, o których
                                                                 mowa w art. 45 RODO, były decyzje Komisji dotyczące transfe-
                                                                 rów danych osobowych do USA. Pierwsza z nich, z 26.7.2000 r.,
             4   Dalej jako: Komisja lub KE.                     ustanawiała program certyfikacji Bezpieczna Przystań (ang. Safe
             5   Decyzja 2010/625/UE z 19.10.2010 r. w sprawie odpowiedniej ochrony danych
               osobowych w Andorze (Dz.Urz. L Nr 277, s. 27 ze zm.).  Harbor). W dniu 6.10.2015 r. w sprawie C-362/14, w postępowa-
             6   Decyzja C/2003/1731 Komisji z 30.6.2003 r. na mocy dyrektywy 95/46/WE Par-  niu Maximillian Schrems przeciwko Data Protection Commissioner
               lamentu Europejskiego i Rady w sprawie właściwej ochrony danych osobowych   (tzw. wyrok Schrems I) TSUE uznał decyzję Komisji Europejskiej
               w Argentynie (Dz.Urz. WE L Nr 168, s. 19 ze zm.).
             7   Decyzja 2002/2/WE Komisji z 20.12.2001 r. na mocy dyrektywy 95/46/WE Par-  ustanawiającą program certyfikacji Safe Harbor za nieważną. Tym
               lamentu Europejskiego i Rady w sprawie odpowiedniej ochrony danych zapew-  samym uniemożliwił legalizację transferów danych osobowych,
               nionej w ustawie kanadyjskiej o ochronie informacji osobowych i dokumentów   których bezpieczeństwo było chronione na mocy przepisów wspól-
               elektronicznych (Dz.Urz. L z 2002 r. Nr 2, s. 13 ze zm.).
             8   Decyzja 2010/146/UE z 5.3.2010 r. w sprawie właściwej ochrony na podstawie   notowych, do Stanów Zjednoczonych na podstawie samej certyfi-
               ustawy Wysp Owczych w sprawie ochrony danych osobowych (Dz.Urz. L Nr 58,   kacji Safe Harbor.
               s. 17 ze zm.).
             9   Decyzja 2003/821/WE Komisji z 21.11.2003 r. w sprawie właściwej ochrony da-  Abstrahując od pozostałych argumentów przedstawionych przez
               nych osobowych w Guernsey (Dz.Urz. L Nr 308, s. 27 ze zm.).  TSUE w treści wyroku, do upadku Safe Harbor bezpośrednio przy-
             10   Decyzja 2004/411/WE z 28.4.2004 r. w sprawie odpowiedniej ochrony danych   czyniło się ujawnienie przez Edwarda Snowdena informacji dotyczą-
               osobowych na wyspie Man (Dz.Urz. L Nr 151, s. 51).
             11   Decyzja 2011/61/UE z 31.1.2011 r. na mocy dyrektywy 95/46/WE Parlamentu   cych działań operacyjnych prowadzonych przez National Security
               Europejskiego i Rady, w sprawie odpowiedniej ochrony danych osobowych w Pań-  Agency (NSA) oraz inne organy federalne, polegających na szeroko
               stwie Izrael w odniesieniu do zautomatyzowanego przetwarzania danych osobo-  zakrojonej inwigilacji z wykorzystaniem środków elektronicznych
               wych (Dz.Urz. L Nr 27, s. 39 ze zm.).
             12   Decyzja 2019/419/UE z 23.1.2019 r. w sprawie odpowiedniej ochrony danych   (w tym podsłuchiwaniem rozmów telefonicznych, m.in. z wyko-
               osobowych w Japonii (Dz.Urz. L Nr 76, s. 1).      rzystaniem programu PRISM lub przy współpracy z operatorem
             13   Decyzja 2008/393/WE z 28.5.2008 r. w sprawie odpowiedniej ochrony danych
               osobowych na Jersey (Dz.Urz. L Nr 138, s. 21 ze zm.).  telekomunikacyjnym Verizon). Maximilian Schrems (skarżący) po-
             14   Decyzja 2013/65/UE z 19.12.2012 r. w sprawie odpowiedniej ochrony danych   woływał się na okoliczności ujawnione przez E. Snowdena już w po-
               osobowych w Nowej Zelandii (Dz.Urz. L z 2013 r. Nr 28, s. 12 ze zm.).  stępowaniu przed Data Protection Commissionaire . W późniejszym
                                                                                                     22
             15   Decyzja 2000/518/WE Komisji z 26.7.2000 r. na mocy dyrektywy 95/46/WE Par-
               lamentu Europejskiego i Rady w sprawie właściwej ochrony danych osobowych   etapie postępowania High Court (odpowiednik Sądu Najwyższego
               w Szwajcarii (Dz.Urz. L Nr 215, s. 1 ze zm.).     w Irlandii) uznał, że „informacje ujawnione przez E. Snowdena
             16   Decyzja 2012/484/UE z 21.8.2012 r. w sprawie odpowiedniej ochrony danych
               osobowych w Republice Urugwaju (Dz.Urz. L Nr 227, s. 11 ze zm.).
             17   Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 24.10. 1995 r. w spra-
               wie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swo-
               bodnego przepływu tych danych (Dz.Urz. L Nr 281, s. 31–50) (dalej jako: dyrek-  19   P. Drobek, [w:] E. Bielak-Jomaa, D. Lubasz (red.), RODO, op.cit., art. 45, Nb. 1,
               tywa 95/46/WE); uchylona 24.5.2018 r.               s. 865.
             18   Art. 45 ust. 9 RODO; P. Drobek, [w:] E. Bielak-Jomaa, D. Lubasz (red.), RODO.   20   Decyzja wykonawcza Komisji 2018/1725 z 4.06.2021 r. w sprawie standardowych
               Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych. Komentarz, Warszawa 2018, art. 45,   klauzul umownych między administratorami a podmiotami przetwarzającymi na
               Nb. 11, s. 869; M. Kawecki, P. Barta, P. Litwiński, [w:] P. Litwiński (red.), Rozpo-  podstawie art. 28 ust. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
               rządzenie UE w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem   2016/679 oraz art. 29 ust. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
               danych osobowych i swobodnym przepływem takich danych. Komentarz, War-  (UE) (Dz.Urz. UE L 199, s. 18).
               szawa 2018, art. 45, Nb. 5, s. 635; B. Fischer, [w:] M. Sakowska-Baryła (red.), Ogól-  21   Decyzja wykonawcza Komisji 2016/679 z 4.6.2021 r. w sprawie standardowych
               ne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Komentarz, Warszawa 2018,   klauzul umownych dotyczących przekazywania danych osobowych do państw
               art. 5, Nb. 2, s. 464; P. Fajgielski, Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych.   trzecich na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
               Ustawa o Ochronie Danych Osobowych. Komentarz, Warszawa 2018, art. 45,   (Dz.Urz. UE L 199, s. 31).
               Nb. 7, s. 489; pkt 52, wyr. TSUE z 6.10.2015 r. w sprawie C-362/14, w postę-  22   Data Protection Commissionaire to organ nadzorczy sprawujący kontrolę i nad-
               powaniu Maximillian Schrems przeciwko Data Protection Commissioner i powołane   zór nad przetwarzaniem danych osobowych w Irlandii, będący odpowiednikiem
               tam orzecznictwo.                                   polskiego Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
             edukacjaprawnicza.pl                                                    KLINIKA Nr 31-32 (36-37)/2021-2022  21
                                                                                                               17.12.2021   11:33
        Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb   21                                                               17.12.2021   11:33
        Klinika 31-32(36-37) 2021-2022.indb   21
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27