Page 14 - Klinika Nr 33–34 (38–39)/2022
P. 14

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


             Rozważania w tym przedmiocie przedstawione w recenzowanej pu-  świadomie prowadzić rozmowy z klientami poradni, co będzie sta-
             blikacji jawią się jako szczególnie cenne w kontekście zmian w pra-  nowiło obustronną korzyść. Książka może też ułatwić studentom
             wie wprowadzonych w dobie pandemii COVID-19, które sprawiły,   prawa, którzy mają styczność z klientami poradni, zrozumienie
             że w wielu postępowaniach sąd orzeka w składzie jednoosobowym.   ich postaw. Świadomi problemów, jakie mogą pojawić się w re-
             Ponadto zaprezentowane w monografii analizy stanowią intere-  lacji z drugim człowiekiem, studenci mogą wybrać odpowiednie
             sujące uzupełnienie niektórych wątków opisanych w pomnikowej   style komunikacji. Jednocześnie przyszli prawnicy mogą dostrzec,
             publikacji „Etyka dla sędziów. Rozważania” autorstwa sędzi Teresy   że sztuka komunikacji wymaga nieustannego doskonalenia nie
             Romer, sędzi Sądu Najwyższego w stanie spoczynku, i Magdaleny   tylko w okresie nauki prawa, lecz także podczas wykonywania
             Najdy. Opisane w tej istotnej z perspektywy deontologicznej publi-  praktyki zawodowej, niezależnie od długości stażu. Może im una-
             kacji rozważania, w szczególności odnoszące się do odpowiedniego   ocznić, że ukończenie studiów (aplikacji) nie oznacza, iż powinni
             traktowania innych osób, w tym także zalet dobrego słuchania dru-  tracić z oczu potrzebę doskonalenia.
             giego człowieka, słusznie doczekały się kontynuacji w recenzowa-  Recenzowana monografia może również zainteresować studentów
             nej książce .                                       prawa specyfiką pracy sędziego, unaoczniając, z jakimi wyzwa-
                     8
             Podsumowując, realizowana przez sędziów misja wymaga nie tylko   niami na co dzień stykają się orzecznicy. W dobie pandemii istotnie
             ponadprzeciętnej wiedzy z zakresu prawa, ale i wrażliwości oraz   ograniczono możliwość uczestnictwa publiczności w rozprawach
             właściwych umiejętności komunikacyjnych. Autorzy publikacji cel-  sądowych, jednak dzięki lekturze publikacji, w szczególności za-
             nie uwypuklili strategiczne aspekty pracy w sądzie. Z pewnością   wartych tam plastycznych opisów konkretnych sytuacji z różnych
             zarówno sędziowie z wieloletnim stażem, jak i osoby, które dopiero   spraw sądowych, studenci prawa mogą wyobrazić sobie, na czym
             nabywają doświadczenia w sztuce wymierzania sprawiedliwości,   polega magia „teatru sądowego”. Studenci biorący udział w pracach
             będą mogli czerpać z myśli zawartych w recenzowanej monografii.   poradni mogą kontynuować edukację, odbywając aplikację, a obser-
                                                                 wacje przedstawione w „Psychologii sali sądowej” mogą żywotnie
             Walory monografii dla osób zaangażowanych           zainteresować ich zawodami prawniczymi, w których umiejętności
             w ruchu klinicznym                                  interpersonalne niejednokrotnie odgrywają kluczową rolę.
             Należy jednocześnie uwypuklić to, co jest szczególnie interesujące   Zawarty na końcowych kartach książki wywiad z Sędzią Piotrem
             w recenzowanej monografii z perspektywy osób włączonych w ruch   Bojarczukiem może zaś uświadomić przyszłym prawnikom, jak fa-
             kliniczny. Otóż wiele wiadomości zaprezentowanych w książce sta-  scynująca, lecz jednocześnie skomplikowana jest codzienna praca
             nowić może cenny punkt odniesienia zarówno dla opiekunów pra-  w wymiarze sprawiedliwości.
             cujących w poradniach studenckich, jak i dla studentów prawa.   W piśmiennictwie prawniczym akcentuje się, że „program kli-
             Osoby włączone w ruch poradni studenckich mogą wykorzystać   niczny (...) kształtuje pewną wrażliwość społeczną u prawników,
             w codziennej pracy w ruchu klinicznym cenne uwagi Autorów   przyczyniając się w ten sposób do humanizacji profesji prawniczy-
                                                                    11
             o konflikcie i radzeniu sobie z nim. Niebagatelne znaczenie mają   ch” . Lektura recenzowanej książki może przysłużyć się do reali-
             praktyczne dociekania odnoszące się do właściwej komunikacji   zacji tego celu, w szczególności może ona uświadomić przyszłym
             interpersonalnej. W książce M. Najdy, A. Rutkowskiej i D. Rutkow-  prawnikom, jak istotna jest szlachetność w zawodzie prawniczym.
             skiego znajdziemy liczne plastyczne przykłady, które można nie
             tylko wykorzystać podczas warsztatów ze studentami (unaocz-  Podsumowanie
             niając im, jak dany przekaz może zostać usprawniony przy wy-  Recenzowana publikacja ukazuje dobitnie, że juryści mogą (i po-
             korzystaniu właściwych technik komunikacyjnych), ale i w czasie   winni) czerpać z dorobku psychologów, aby wykonywać realizo-
             kontaktu z klientami poradni. W literaturze dotyczącej studenc-  wane przez nich cele, różnorakie powierzone im zadania w moż-
             kich poradni prawnych słusznie zwraca się uwagę na konieczność   liwie najlepszy sposób. Psychologowie dysponują interesującymi
             odpowiedniego przygotowania studenta do pracy z klientami,   narzędziami, które mogą być użyteczne w pracy prawników. Dzięki
             ze szczególnym uwzględnieniem przygotowania psychologicz-  ich zastosowaniu w codziennej pracy proces komunikacji prawnika
             nego . Przedstawione przez Autorów dywagacje i obrazujące je eg-  z innymi osobami może być lepszy, przebiegać bez poważniejszych
                 9
             zemplifikacje mogą posłużyć w tego rodzaju pracy opiekunów po-  trudności. O ile w niekończącej się edukacji prawniczej znaczny
             radni, uzupełniając dostępną literaturę w tym przedmiocie. Należy   nacisk kładzie się na biegłość w sferze dogmatyki (co jest oczywi-
             pamiętać o potrzebie ustawicznego samodoskonalenia osób zaan-  ście uzasadnione), o tyle nie można w żadnym wypadku zapomi-
             gażowanych w edukacji . Z pewnością recenzowana monografia   nać o potrzebie dbałości o rozwój warsztatu właściwej komunikacji
                               10
             może stanowić cenne źródło inspiracji dla nauczycieli klinicznych.   i panowania nad emocjami.
             Zawarte w książce informacje mogą też stanowić pasjonującą lek-  Rekapitulując powyższe uwagi, należy podkreślić, że warto sięgnąć
             turę dla studentów zaangażowanych w pracach poradni. Co istotne,   do opracowania dr M. Najdy, A. Rutkowskiej i D. Rutkowskiego, na-
             książka jest opracowana przystępnym językiem, co pogłębia przy-  wet jeśli Czytelnik nie jest sędzią. Monografia może znaleźć sze-
             jemność płynącą z lektury. Studentów prawa mogą szczególnie   rokie grono Czytelników. W szczególności studenci prawa i ich
             zainteresować opisy stanów faktycznych uzupełniających rozwa-  opiekunowie mogą prześledzić zawarte w niej informacje, by móc
             żania, w których na konkretnych przykładach wyjaśniono, jakie   później wykorzystać je w praktyce, co może usprawnić komunika-
             zachowania w relacji z drugą osobą były odpowiednie, a jakie nie-  cję z osobami poszukującymi pomocy prawnej w poradni. To zaś
             właściwe. Po zapoznaniu się z monografią student może bardziej   może znaleźć przełożenie na jak najlepsze realizowanie ratio pracy
                                                                 w klinice prawa.
             8   Zob. T. Romer, M. Najda, Etyka dla sędziów. Rozważania, Warszawa 2007, s. 119
               i nast. s. 146.
             9   C. Nowak, Rozdział VIII. Metodologia przygotowania studenta do pracy z klientem
               (+scenariusze zajęć), [w:] B. Namysłowska-Gabrysiak (red.), Studencka poradnia
               prawna. Podręcznik dla opiekunów, Warszawa 2009, s. 113.   11   F. Zoll, B. Namysłowska-Gabrysiak, Metodologia klinicznego nauczania prawa,
             10   K.J. Kowalska, A. Partyk, Profil nauczyciela klinicznego. Wstęp do rozważań, Klini-  [w:] Studencka Poradnia Prawna. Idea, organizacja, metodologia, Warszawa 2005,
               ka, 2021–2022, Nr 31–32, s. 11.                     s. 212.

             edukacjaprawnicza.pl                                                       KLINIKA Nr 33–34 (38–39)/2022  13



                                                                                                               16.02.2023   11:43
        Klinika 33-34(38-39) 2022-2023.indb   13                                                               16.02.2023   11:43
        Klinika 33-34(38-39) 2022-2023.indb   13
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19