Page 14 - Klinika Nr 33–34 (38–39)/2022
P. 14
WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ
Rozważania w tym przedmiocie przedstawione w recenzowanej pu- świadomie prowadzić rozmowy z klientami poradni, co będzie sta-
blikacji jawią się jako szczególnie cenne w kontekście zmian w pra- nowiło obustronną korzyść. Książka może też ułatwić studentom
wie wprowadzonych w dobie pandemii COVID-19, które sprawiły, prawa, którzy mają styczność z klientami poradni, zrozumienie
że w wielu postępowaniach sąd orzeka w składzie jednoosobowym. ich postaw. Świadomi problemów, jakie mogą pojawić się w re-
Ponadto zaprezentowane w monografii analizy stanowią intere- lacji z drugim człowiekiem, studenci mogą wybrać odpowiednie
sujące uzupełnienie niektórych wątków opisanych w pomnikowej style komunikacji. Jednocześnie przyszli prawnicy mogą dostrzec,
publikacji „Etyka dla sędziów. Rozważania” autorstwa sędzi Teresy że sztuka komunikacji wymaga nieustannego doskonalenia nie
Romer, sędzi Sądu Najwyższego w stanie spoczynku, i Magdaleny tylko w okresie nauki prawa, lecz także podczas wykonywania
Najdy. Opisane w tej istotnej z perspektywy deontologicznej publi- praktyki zawodowej, niezależnie od długości stażu. Może im una-
kacji rozważania, w szczególności odnoszące się do odpowiedniego ocznić, że ukończenie studiów (aplikacji) nie oznacza, iż powinni
traktowania innych osób, w tym także zalet dobrego słuchania dru- tracić z oczu potrzebę doskonalenia.
giego człowieka, słusznie doczekały się kontynuacji w recenzowa- Recenzowana monografia może również zainteresować studentów
nej książce . prawa specyfiką pracy sędziego, unaoczniając, z jakimi wyzwa-
8
Podsumowując, realizowana przez sędziów misja wymaga nie tylko niami na co dzień stykają się orzecznicy. W dobie pandemii istotnie
ponadprzeciętnej wiedzy z zakresu prawa, ale i wrażliwości oraz ograniczono możliwość uczestnictwa publiczności w rozprawach
właściwych umiejętności komunikacyjnych. Autorzy publikacji cel- sądowych, jednak dzięki lekturze publikacji, w szczególności za-
nie uwypuklili strategiczne aspekty pracy w sądzie. Z pewnością wartych tam plastycznych opisów konkretnych sytuacji z różnych
zarówno sędziowie z wieloletnim stażem, jak i osoby, które dopiero spraw sądowych, studenci prawa mogą wyobrazić sobie, na czym
nabywają doświadczenia w sztuce wymierzania sprawiedliwości, polega magia „teatru sądowego”. Studenci biorący udział w pracach
będą mogli czerpać z myśli zawartych w recenzowanej monografii. poradni mogą kontynuować edukację, odbywając aplikację, a obser-
wacje przedstawione w „Psychologii sali sądowej” mogą żywotnie
Walory monografii dla osób zaangażowanych zainteresować ich zawodami prawniczymi, w których umiejętności
w ruchu klinicznym interpersonalne niejednokrotnie odgrywają kluczową rolę.
Należy jednocześnie uwypuklić to, co jest szczególnie interesujące Zawarty na końcowych kartach książki wywiad z Sędzią Piotrem
w recenzowanej monografii z perspektywy osób włączonych w ruch Bojarczukiem może zaś uświadomić przyszłym prawnikom, jak fa-
kliniczny. Otóż wiele wiadomości zaprezentowanych w książce sta- scynująca, lecz jednocześnie skomplikowana jest codzienna praca
nowić może cenny punkt odniesienia zarówno dla opiekunów pra- w wymiarze sprawiedliwości.
cujących w poradniach studenckich, jak i dla studentów prawa. W piśmiennictwie prawniczym akcentuje się, że „program kli-
Osoby włączone w ruch poradni studenckich mogą wykorzystać niczny (...) kształtuje pewną wrażliwość społeczną u prawników,
w codziennej pracy w ruchu klinicznym cenne uwagi Autorów przyczyniając się w ten sposób do humanizacji profesji prawniczy-
11
o konflikcie i radzeniu sobie z nim. Niebagatelne znaczenie mają ch” . Lektura recenzowanej książki może przysłużyć się do reali-
praktyczne dociekania odnoszące się do właściwej komunikacji zacji tego celu, w szczególności może ona uświadomić przyszłym
interpersonalnej. W książce M. Najdy, A. Rutkowskiej i D. Rutkow- prawnikom, jak istotna jest szlachetność w zawodzie prawniczym.
skiego znajdziemy liczne plastyczne przykłady, które można nie
tylko wykorzystać podczas warsztatów ze studentami (unaocz- Podsumowanie
niając im, jak dany przekaz może zostać usprawniony przy wy- Recenzowana publikacja ukazuje dobitnie, że juryści mogą (i po-
korzystaniu właściwych technik komunikacyjnych), ale i w czasie winni) czerpać z dorobku psychologów, aby wykonywać realizo-
kontaktu z klientami poradni. W literaturze dotyczącej studenc- wane przez nich cele, różnorakie powierzone im zadania w moż-
kich poradni prawnych słusznie zwraca się uwagę na konieczność liwie najlepszy sposób. Psychologowie dysponują interesującymi
odpowiedniego przygotowania studenta do pracy z klientami, narzędziami, które mogą być użyteczne w pracy prawników. Dzięki
ze szczególnym uwzględnieniem przygotowania psychologicz- ich zastosowaniu w codziennej pracy proces komunikacji prawnika
nego . Przedstawione przez Autorów dywagacje i obrazujące je eg- z innymi osobami może być lepszy, przebiegać bez poważniejszych
9
zemplifikacje mogą posłużyć w tego rodzaju pracy opiekunów po- trudności. O ile w niekończącej się edukacji prawniczej znaczny
radni, uzupełniając dostępną literaturę w tym przedmiocie. Należy nacisk kładzie się na biegłość w sferze dogmatyki (co jest oczywi-
pamiętać o potrzebie ustawicznego samodoskonalenia osób zaan- ście uzasadnione), o tyle nie można w żadnym wypadku zapomi-
gażowanych w edukacji . Z pewnością recenzowana monografia nać o potrzebie dbałości o rozwój warsztatu właściwej komunikacji
10
może stanowić cenne źródło inspiracji dla nauczycieli klinicznych. i panowania nad emocjami.
Zawarte w książce informacje mogą też stanowić pasjonującą lek- Rekapitulując powyższe uwagi, należy podkreślić, że warto sięgnąć
turę dla studentów zaangażowanych w pracach poradni. Co istotne, do opracowania dr M. Najdy, A. Rutkowskiej i D. Rutkowskiego, na-
książka jest opracowana przystępnym językiem, co pogłębia przy- wet jeśli Czytelnik nie jest sędzią. Monografia może znaleźć sze-
jemność płynącą z lektury. Studentów prawa mogą szczególnie rokie grono Czytelników. W szczególności studenci prawa i ich
zainteresować opisy stanów faktycznych uzupełniających rozwa- opiekunowie mogą prześledzić zawarte w niej informacje, by móc
żania, w których na konkretnych przykładach wyjaśniono, jakie później wykorzystać je w praktyce, co może usprawnić komunika-
zachowania w relacji z drugą osobą były odpowiednie, a jakie nie- cję z osobami poszukującymi pomocy prawnej w poradni. To zaś
właściwe. Po zapoznaniu się z monografią student może bardziej może znaleźć przełożenie na jak najlepsze realizowanie ratio pracy
w klinice prawa.
8 Zob. T. Romer, M. Najda, Etyka dla sędziów. Rozważania, Warszawa 2007, s. 119
i nast. s. 146.
9 C. Nowak, Rozdział VIII. Metodologia przygotowania studenta do pracy z klientem
(+scenariusze zajęć), [w:] B. Namysłowska-Gabrysiak (red.), Studencka poradnia
prawna. Podręcznik dla opiekunów, Warszawa 2009, s. 113. 11 F. Zoll, B. Namysłowska-Gabrysiak, Metodologia klinicznego nauczania prawa,
10 K.J. Kowalska, A. Partyk, Profil nauczyciela klinicznego. Wstęp do rozważań, Klini- [w:] Studencka Poradnia Prawna. Idea, organizacja, metodologia, Warszawa 2005,
ka, 2021–2022, Nr 31–32, s. 11. s. 212.
edukacjaprawnicza.pl KLINIKA Nr 33–34 (38–39)/2022 13
16.02.2023 11:43
Klinika 33-34(38-39) 2022-2023.indb 13 16.02.2023 11:43
Klinika 33-34(38-39) 2022-2023.indb 13